اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

مزاحمت جنگنده‌‌های آمریکایی برای هواپیمای مسافری ایران در آسمان سوریه

خبرگزاری رویترز و شبکه المیادین لبنان از ایجاد مزاحمت جنگنده‌های متخاصم برای هواپیمای مسافربری ایران در آسمان سوریه خبر دادند.

مزاحمت جنگنده‌‌های آمریکایی برای هواپیمای مسافری ایران در آسمان سوریه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌ها شامگاه پنجشنبه ابتدا از ایجاد مزاحمت جنگنده‌های رژیم صهیونیستی برای هواپیمای مسافربری ایران در آسمان سوریه خبر دادند.

خبرگزاری رویترز پنجشنبه‌ شب گزارش داد که یک فروند جنگنده رژیم صهیونیستی با نزدیک شدن به هواپیمای مسافربری ایران در آسمان سوریه، برای آن ایجاد مزاحمت کرده است.

با این حال، یک منبع در هواپیمایی لبنان به شبکه خبری المیادین لبنان گفت به نظر می‌رسد جنگنده‌ای که برای هواپیمای مسافربری ایران در حریم هوایی سوریه مزاحمت ایجاد کرده، آمریکایی باشد.

منبع مذکور گفت که هواپیمای ماهان در مسیر خود به سمت فرودگاه بیروت بوده که جنگنده‌‌های مهاجم به آن، نزدیک شده و خلبان مجبور شده است ارتفاع هواپیما را به صورت ناگهانی کاهش دهد که این مسئله باعث زخمی شدن شماری از سرنشینان این هواپیما شده است.

با این حال شبکه المیادین دقایقی بعد به نقل از منابع موثق خود گزارش داد که جنگنده‌های مهاجم، اسرائیلی بوده و با پنهان شدن عمدی در پشت هواپیمای ماهان، قصد داشتند پدافند هوایی سوریه را مجبور به شلیک به این هواپیما کنند.

بر اساس این گزارش، خلبان هواپیمای مذکور مجبور می‌شود هواپیمای مسافربری را در فرودگاه دمشق سوریه فرود بیاورد و بعد از آرام شدن اوضاع مسیر خود را به سمت فرودگاه بیروت ادامه دهد.

با این حال، «مازن بسمه»، مدیر فرودگاه بین‌المللی دمشق، فرود و برخاست هواپیمای ایران در این فرودگاه را تکذیب کرده است.

هواپیمای مسافربری مذکور متعلق به شرکت هواپیمایی ماهان و با شماره پرواز ۱۱۵۲ از تهران عازم بیروت بود.

اذعان مسافران این هواپیما حکایت از آن دارد که با نزدیک شدن جنگنده‌های متخاصم به این هواپیما، خلبان مجبور شده است ارتفاع خود را ناگهانی کاهش دهد.

منابع خبری در خبر تکمیلی خود به نقل از کاپیتان پرواز اعلام کرده‌اند که هواپیماهای متخاصم، آمریکایی بوده‌اند. همچنین ارتش رژیم صهیونیستی، اسراییلی‌بودن جنگنده‌های مزاحم را رد کرده است.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از منابع خود در شرکت هواپیمایی این کشور نیز گزارش داد که «هواپیماهایی که احتمال داده می‌شود وابسته به ائتلاف به رهبری آمریکاست، هواپیمای مسافربری ایران را در آسمان سوریه رهگیری کرده است».

منابع سانا گفته‌اند رهگیری و ایجاد مزاحمت در منطقه «التَنف» سوریه (واقع در مثلث مرزی اردن-عراق-سوریه) رخ داده است. این منطقه چند سالی است که در اشغال نیروهای آمریکا قرار دارد و این کشور چند پایگاه و فرودگاه نظامی در آنجا احداث کرده است.

شبکه المیادین به نقل از منابع امنیتی سوریه گزارش داد که هواپیمای ایرانی که عازم بیروت بود توسط جنگنده‌های آمریکایی رهگیری شده است.

این منابع همچنین گفتند که منطقه‌ای مذکور (التنف) پیش از این نیز شاهد ایجاد مزاحمت برای هواپیماهای مسافربری توسط جنگنده‌های آمریکایی بوده و اولین بار نیست که این اتفاق رخ می‌دهد.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به این اقدام خطرناک جنگنده‌های متخاصم، آن را محکوم کرد و از تحرکات دیپلماتیک در این ارتباط خبر داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول