اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

کشف دومین گور جمعی مرتبط با دوران «عمر البشیر» در سودان

بنابر اعلام دادستان عمومی سودان، مقامات این کشور یک گور جمعی دیگر را که تصور می‌شود با کودتای نافرجام سال 1990 علیه حکومت «عمر البشیر» مرتبط باشد، کشف کردند.

کشف دومین گور جمعی مرتبط با دوران «عمر البشیر» در سودان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دادستان عمومی سودان دیروز پنجشنبه اعلام کرد مقامات این کشور ۲۸ جسد که تصور می‌شود به افسران ارتش که در کودتای خنثی شده سال ۱۹۹۰ علیه «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق سودان شرکت کردند، تعلق داشته باشد، در یک گور جمعی کشف کردند.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتد پرس»، این دومین گور جمعی متعلق به دوران ریاست‌جمهوری البشیر است که در ماه‌های اخیر کشف شده است.

دادستان عمومی در بیانیه‌ای اعلام کرد: شواهد نشان می‌دهد گور جمعی به احتمال زیاد جایی است که اجساد افسران در آنجا قرار دارد، کسانی که به طرز وحشیانه‌ای کشته و دفن شده‌اند.

تیمی متشکل از ۲۳ کارشناس سه هفته برای شناسایی و کشف این مکان زمان گذاشتند و این مکان اکنون به شدت تحت محافظت قرار دارد. وکلای البشیر تاکنون به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.

پیش از این هم گور جمعی دیگری از سرباز دانشجویانی که به دلیل تلاش برای فرار از اردوگاه نظامی مورد ضرب و شتم مرگبار یا هدف تیراندازی قرار گرفته بودند، کشف شد.

دادگاه محاکمه رئیس‌جمهور برکنار شده سودان روز سه‌شنبه در خصوص پرونده «کودتای ۱۹۸۹» در این کشور برگزار شد. اتهام وی در این پرونده، قتل معترضان در جریان کودتای سال ۱۹۸۹ است که به روی کار آمدن او منتهی شد؛ امری که می‌تواند اشد مجازات اعدام را برای وی به همراه داشته باشد.

عمر البشیر در ۳۰ ژوئن ۱۹۸۹ با کودتای نظامی علیه «الصادق المهدی» نخست‌وزیر وقت سودان روی کار آمد. ارتش سودان ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ (فروردین ۱۳۹۸) بعد از گذشت چهار ماه از تظاهرات‌های مردمی، عمر البشیر را پس از سه دهه حکومت عزل کرد و از آن زمان تاکنون البشیر در بازداشت به سر می‌برد.

یک سال پیش از سرنگونی رژیم البشیر، مراجع سودانی شرکت‌ها، املاک و مستغلات متعلق به وی و تعدادی از اعضای خانواده و معاونان او را مصادره کردند. یک دادگاه سودانی ماه دسامبر البشیر را به اتهام فساد به دو سال حبس محکوم کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول