اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

تشکیل کمیته بررسی حادثه ایرباس ماهان/ رهگیری تهدیدآمیز هواپیمای مسافری نقض آشکار پیمان شیکاگو است

نماینده اسبق ایران در سازمان جهانی هواپیمایی با بیان اینکه رهگیری تهدیدآمیز هواپیمای مسافری خلاف پیمان شیکاگو است، گفت: طبق قانون، سازمان هواپیمایی سوریه در حادثه شب گذشته ایرباس تهران-بیروت ماهان کمیته بررسی حادثه تشکیل می دهد.

تشکیل کمیته بررسی حادثه ایرباس ماهان/ رهگیری تهدیدآمیز هواپیمای مسافری نقض آشکار پیمان شیکاگو است

علیرضا منظری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ درباره تهدید نظامی ایرباس مسافری تهران-بیروت متعلق به ماهان از سوی جنگنده‌های آمریکایی که شب گذشته در آسمان سوریه رخ داد،اظهار داشت: طبق کنوانسیون شیکاگو این یک اصل است که هواپیماهای مسافری در رابطه با سامانه‌های نظامی، امنیت داشته باشد و طبق این کنوانسیون سامانه‌های نظامی نباید حالت تهدید برای هواپیمای مسافری داشته باشند و مسافران در امنیت کامل باشند.

* رهگیری تهدیدآمیز هواپیمای مسافری خلاف پیمان شیکاگو است

وی ادامه داد: اتفاق شب گذشته در فضای کشور سوریه رخ داده است آن اطراف هم پایگاه‌های نظامی غیررسمی وجود دارد، هواپیماهای نظامی با ادعای «رهگیری» ارتباطی با هواپیمای مسافری برقرار کرده اند که البته هنوز از مکالمات هواپیمای مسافری با جنگنده‌ها و برج مراقبت دمشق اطلاعی نداریم و نمی‌توان دقیق اظهار نظر کرد اما اگر فرض کنیم هواپیمای غیرنظامی فقط «رهگیری» شده است که باید طبق دستورالعمل، عمل کنند ولی اگر حالت رهگیری به صورت تهدید بوده باشد، این قانونی نیست و با رهگیری فرق دارد.

* جنگنده ها حالت تهدیدآمیز داشته اند

نماینده اسبق ایران در سازمان جهانی هواپیمایی افزود: به هر حال از شواهد این گونه برمی‌آید که جنگنده‌ها حالت تهدید آمیز داشته اند و خلبان وضعیت را تهدید آمیز تشخیص داده است و طبق دستورالعمل نشسته است و از آن وضعیت تهدید آمیز خارج شده است.

* تشکیل کمیته بررسی سانحه ایرباس ماهان در دمشق

منظری ادامه داد: از آ ن منظر که این حادثه در آسمان کشور سوریه رخ داده است این کشور می‌تواند جعبه سیاه ایرباس ماهان را بگیرد، مکالمات را دریافت کند، همچنین مکالمات جنگنده‌های نظامی را بگیرد و مکالمه‌های برج مراقبت دمشق را هم دریافت کند. 

نماینده اسبق ایران در سازمان جهانی هواپیمایی اضافه کرد: فعلاً از جزییات خبر نداریم و نمی‌توان کارشناسی صحبت کرد، بررسی این حادثه وظیفه سازمان هواپیمایی کشور سوریه است که باید در این باره کمیته بررسی حادثه تشکیل دهد، مکالمات برج مراقبت، خلبان ایرباس ماهان و جنگنده‌ها و همچنین جزییات اتفاقات را جمع‌آوری و در نهایت موضوع را اعلام کند.

وی گفت: ‌باید ریز جزئیات و مکالمات استخراج شود تا مشخص شود کدام بخش طبق مقررات عمل نکرده است.

منظری تاکید کرد: ‌اگر این رفتار جنگنده‌های آمریکایی از سوی کمیته بررسی سانحه تهدید تشخیص داده شود و در واقع رهگیری تهدید بوده باشد، تخلف است و طبق ماده 3 مکرر کنوانسیون شیکاگو نباید هیچ تهدیدی برای هواپیمای مسافری رخ دهد.

* ایران به عنوان کشور ذی نفع در کمیته بررسی حادثه سوریه حضور می یابد

وی در پاسخ به این سؤال که آیا کشور ایران باید درخواست تشکیل کمیته بررسی حادثه ایرباس ماهان را به دمشق بدهد؟ گفت: ما می‌توانیم به عنوان یکی از ذینفعان این حادثه، درخواست تشکیل کمیته بررسی سانحه بدهیم اما این جزو وظایف اولیه سازمان هواپیمایی سوریه است که کمیسیون بررسی سانحه تشکیل دهد و پیگیری کند اما کشور ایران نیز به عنوان کشور درگیر و ناظر به بررسی این کمیته دعوت می‌شود.

به گزارش فارس، ساعات پایانی روز گذشته ایرباس 310 ماهان در مسیر تهران- بیروت در آسمان دمشق با تهدید 2 فروند جنگنده آمریکایی مواجه شد. 

جنگنده های آمریکایی F-15 se ابتدا از بالا و زیر هواپیمای مسافری ماهان به این هواپیما نزدیک می شوند مکالماتی بین خلبان ایرباس مسافری و جنگنده انجام می شود. با تغییر زاویه جنگنده، خلبان بلافاصله کاهش ارتفاع می دهد.

از آن منظر که هواپیما در آن لحظه در تثبیت ارتفاع بوده است برخی مسافران کمربند ایمنی صندلی خود رو باز کرده بودند که کاهش سریع ارتفاع موجب می شود از ناحیه سر به دلیل برخورد با جدار کناری یا سقف دچار صدمه شوند. 

خلبان این پرواز پس از تهدید این جنگنده های آمریکایی با کاهش ارتفاع به سمت فرودگاه بیروت حرکت می‌کند و به سلامت در فرودگاه بیروت هواپیما به زمین می نشیند. 

چند تن از مسافران مصدوم این پرواز با آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند و حال بقیه مسافران خوب بوده است.  این هواپیما پس از تخلیه مسافران خود در فرودگاه بیروت سوخت گیری و به سمت ایران حرکت کرد. 

ایرباس 310 ماهان در ساعت 2:45 امروز در فرودگاه امام خمینی (ره) به زمین نشست. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول