اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

نمود بی‌کفایتی شورای شهر رشت در ناتوانی برگزاری جلسه استیضاح/رشت توپ بازی شورانشینان شد

اینکه چرا برخی از اعضای شورا که حامیان پر و پا قرص استیضاح بودند و حالا در جلسات استیضاح شرکت نمی‌کنند موضوع قابل‌تأملی است که به‌غیراز آشفتگی و سرگردانی چیزی برای شهرداری و شهروندان به همراه ندارد و این عجز شورانشینان در برگزاری یک جلسه، نمودی از بی‌کفایتی افرادی دارد که عملکردشان در تاریخ ثبت خواهد شد.

نمود بی‌کفایتی شورای شهر رشت در ناتوانی برگزاری جلسه استیضاح/رشت توپ بازی شورانشینان شد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، پس از آغاز فعالیت شورای پنجم رشت، شورانشینان سعی کردند در قالب نشست‌ها و مصاحبه‌های متعدد به مردم رشت اطمینان خاطر بدهند که شورای پنجم رشت، شورایی متحد و یک‌صدا بوده و در تمامی مباحث بالأخص در موضوع انتخاب شهردار رشت به‌گونه‌ای عمل می‌کند که شهرداری کارآمد و توانمند برای مدت چهار سال عمر شورا برای شهر انتخاب کند. 

ماجرای انتخاب مسعود نصرتی به‌عنوان شهردار رشت

وقتی در سیزدهم شهریور سال ۹۶ و با یازده رأی قاطع اعضای شورای شهر رشت، مسعود نصرتی را به‌عنوان شصت و پنجمین شهردار رشت انتخاب کردند، خیلی‌ها تصور می‌کردند که شورای پنجم به نخستین وعده‌اش عمل کرده و این شهر قرار است پس از مدت‌ها رنگ ثبات و آرامش به خود ببینند.

با کارنامه عملکردی که مسعود نصرتی از خود در قزوین بر جای گذاشته بود انتظار می‌رفت با حضور وی تغییر و تحولاتی اساسی در راستای توسعه شهری و رفع مشکلات رقم بخورد، اما این‌گونه نشد و به‌واسطه مداخله‌های بی‌حدوحصر برخی از اعضای شورا فضا آن‌قدر متشنج شد که درنهایت مسعود نصرتی پس از حدود ۱۰ ماه فعالیت در شهرداری رشت، استعفای خود را به بهانه مشکلات شخصی تقدیم شورا کرد.

اما پس‌ازآن خبر انتصاب نصرتی به‌عنوان معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به گوش رسید و با انتشار این خبر خط قرمزی به بهانه‌های استعفای شهردار رشت کشیده شد.

بهارمست چگونه سرپرست شهرداری رشت شد

پس از استعفای مسعود نصرتی، با رأی موافق اعضای شورای شهر رشت، علی بهارمست به‌عنوان سرپرست شهرداری رشت انتخاب شد و پس‌ازآن به‌واسطه اتفاقاتی که در شورا رقم خورد این دوران سرپرستی به یکی از طولانی‌ترین دوره‌ها سرپرستی در شهرداری رشت تبدیل شد.

وعده‌های اعضای شورا برای انتخاب شهردار جدید

پس از استعفای مسعود نصرتی، اعضای شورای پنجم رشت بار دیگر اعلام کردند که همه‌چیز تحت کنترل بوده و در اسرع وقت شهرداری جدید و با ویژگی‌های مناسب برای رشت انتخاب می‌کنند.

و اما فراخوان متقاضیان شهردار شدن و آمادگی عضو شورا برای شهردار

فراخوان انتخاب شهردار رشت آغاز شد و در این میان افرادی  از رده‌های سنی، مدارک تحصیلی، دیدگاه‌های سیاسی و... متفاوتی آمادگی خود را برای تصدی جایگاه شهردار رشت اعلام کردند.

اما در این میان با اعلام تمایل حامد عبداللهی عضو شورای پنجم رشت، برای تصدی جایگاه شهرداری رشت، فضا رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و درنهایت در چهاردهم آبان سال ۹۷ و با ۶ رأی موافق از مجموع ۱۱ عضو شورا، حامد عبداللهی به‌عنوان شهردار رشت انتخاب شد.

۴۰ روز انتظار برای شنیدن خبر عدم احراز صلاحیت شهردار رشت

اما این پایان قصه انتخاب شهردار در رشت نبود و پس از گذشت بیش از ۴۰ روز، وزارت کشور طی نامه‌ای صلاحیت حامد عبداللهی را برای تصدی جایگاه شهردار رشت تأیید نکرد.

حامد عبدالهی پس از انتشار خبر عدم احراز صلاحیتش در صحن شورای شهر رشت گفت: خدمت آن دوستانی که برای شخم زدن زندگی شخصی بنده تا اردبیل و تهران رفتند خسته نباشید می‌گویم و می‌دانم خداوند ناظر بر اعمال و رفتار همه انسان‌هاست.

نطق‌های آتشین اعضای شورا برای انتخاب مجدد شهردار

پس‌ازاینکه وزارت کشور صلاحیت عبداللهی را تأیید نکرد بار دیگر در بین شورانشینان همهمه برپا شد و نطق‌های تند و آتشین برخی از اعضای شورا بر التهاب فضای رسانه‌ای افزود و شهرداری رشت در این میان به توپی سرگردان در زمین پرتلاطم یازده عضو شورا تبدیل شد.

اما این بار هم برخی از اعضای شورای پنجم رشت ایده‌ای جدید به ذهنشان خطور کرد و از حجت جذب به‌عنوان گزینه جدید تصدی جایگاه شهرداری رشت رونمایی کردند.

جذب چگونه شهردار رشت

درنهایت پس از کش‌وقوس‌های فراوان در هفتاد و یکمین جلسه شورا که در ۱۸ دی‌ماه سال ۹۷ برگزار شد حجت جذب با اخذ ۶ رأی موافق به‌عنوان شهردار رشت انتخاب شد.

پس‌ از انتخاب جذب به‌عنوان شهردار رشت توسط شورانشینان، بار دیگر بازار حرف‌وحدیث‌ها داغ شد و برخی از اعضای شورا معتقد بودند که جذب برخی از مفاد آئین‌نامه جدید انتخاب شهردار ازجمله مدت‌زمان مدیریتی را دارا نیست، اما برخی دیگر از اعضای شورا همچنان مرغشان یک پا داشت و اصرار داشتند که جذب بدون هیچ چون‌وچرایی تأییدش را برای تصدی بر جایگاه شهردار رشت دریافت می‌کند.

جذب هم صلاحیت نگرفت

اما این بار هم تیر شورانشینان به سنگ خورد و حجت جذب نیز از سوی وزارت کشور احراز صلاحیت نشد و این در حالی بود که در آن زمان بیش از هفت ماه بود که شهرداری رشت تحت سرپرستی علی بهارمست اداره می‌شد.

آتش اختلافات در شورانشینان شدت گرفت

پس از اعلام خبر عدم احراز صلاحیت جذب از سوی وزارت کشور، بار دیگر آتش اختلافات در بین اعضای شورا شدت گرفت و برخی از اعضای شورا طی مصاحبه و در جلسات صحن شورا، دیگر همکاران خود را محکوم به سنگ‌اندازی در روند بررسی صلاحیت افراد کاندیدای تصدی جایگاه شهردار رشت کردند.

کسب عنوان رشت، شهر بی‌صاحب به همت شورانشینان!

اختلافات داخلی شورانشینان در مسائل مختلف  ازجمله انتخاب شهردار رشت، آن‌چنان شدت یافت که شهرداری رشت حدود یک سال توسط سرپرست شهرداری اداره شد و کار به‌جایی رسید که در نشستی که اعضای شورای پنجم رشت با محمدیان مدیرکل حمل‌ونقل وزارت کشور در صحن شورای رشت داشتند، محمدیان در پاسخ به خوشامدگویی برخی از اعضای شورا گفت: در وزارت کشور برخی به من گفتند که رشت چون شهردار ندارد بی‌صاحب است.

حاج محمدی شهردار غیربومی رشت

اما این پایان مسیر پُر از حاشیه اعضای شورای پنجم رشت نبود و بالاخره پس از خبرهایی که مبنی بر منحل شدن شورا مطرح شد در ۱۶ اردیبهشت سال ۹۸ و با ۱۰ رأی از مجموع ۱۱ عضو شورا ناصر حاج محمدی به‌عنوان شهردار رشت انتخاب شد و پس‌ازآن با تأیید وزارت کشور در ۲۱ خرداد سال ۹۸ حاج محمدی رسماً شهردار رشت شد.

مدعی شدند حاج محمدی شهرداری برای تمام عمر فعالیتی شورای پنجم رشت

پس از تأیید صلاحیت حاج محمدی توسط وزارت کشور، بار دیگر برخی از اعضای شورا حق‌به‌جانب‌تر از همیشه، از تلاش‌های شبانه‌روزی و تصمیمات فوق‌العاده برای توسعه شهر رشت سخن گفتند و حاج محمدی را شهرداری برای تمام عمر فعالیت شورای پنجم معرفی کردند.

طرح سؤال از شهردار رشت کلید خورد

اما بازهم اعضای شورای پنجم خلف وعده کرده و در یک‌صد و چهل و یکمین جلسه شورای شهر رشت، موضوع طرح سؤال از ناصر حاج محمدی شهردار رشت توسط حجت جذب یکی از اعضای شورا در قالب ۱۴ سؤال کلید خورد اما درنهایت با قانع شدن اعضای شورا از پاسخ‌های شهردار رشت این قائله ختم شد.

طرح سؤال مجدد از حاج محمدی توسط شورانشینان

 این پایان کار نبود و یک‌بار دیگر، برخی از شورانشینان موضوع طرح سؤال از شهردار رشت کلید زدند و بالاخره در یک‌صد و پنجاه و یکمین جلسه علنی شورا و پس از گذشت یک سال و اندی  طرح سؤال از ناصر حاج محمدی شهردار رشت اعلام وصول شد و وی در آستانه استیضاح قرار گرفت.

آتش زیر خاکستر شورانشینان

اما گویا برخی از اعضای شورا خودشان نیز نمی‌دانند که چه از جان این شهر می‌خواهند و برخی از آنان که همچون آتش زیر خاکستر خود را برای به راه انداختن جلسه استیضاح  به هر آب‌وآتشی زده بودند در نخستین جلسه استیضاح که قرار بود در یک‌صد و پنجاه و دومین جلسه شورا برگزار شود به دلایل نامعلومی غیبت کردند.

غایبین نخستین جلسه استیضاح شهردار رشت

سید امیرحسین علوی، حجت جذب،  بهراد ذاکری، احمد رمضان پور، فرهام زاهد غایبین جلسه نخست استیضاح شهردار رشت بودند.

بازهم جلسه استیضاح به تعویق افتاد

پس از لغو نخستین جلسه علنی استیضاح شهردار رشت، با اعلام نظر اسماعیل حاجی پور رئیس شورای شهر رشت، قرار شد روز چهارشنبه  مصادف با اول مردادماه، دومین جلسه با موضوع بررسی استیضاح شهردار رشت برگزار شود، اما گویا ناف برخی از اعضای شورا با غیبت و تأخیر بریده‌شده است.

دومین جلسه باهدف استیضاح شهردار رشت در شرایطی به علت عدم حضور برخی از اعضای شورا لغو شد که در جلسه گذشته شورا، تصمیم گرفته‌شده بود که عصر روز چهارشنبه مصادف با اول مرداد، ساعت ۱۸ جلسه استیضاح شهردار رشت در ساختمان جلسات شورای شهر رشت  برگزار شود.

حاضرین و غایبین دومین جلسه استیضاح شهردار رشت

اسماعیل حاجی پور، احمد رمضان پور، محمدحسن عاقل منش، فرهام زاهد، محمدحسن علی پور، حامد عبداللهی، بهراد ذاکری و سید امیرحسین علوی از  اعضای شورا حاضر در جلسه امروز بودند که پیش از قرائت قرآن سید امیرحسین علوی صحن جلسه شورا را ترک کرد و با خروج وی جلسه از رسمیت خارج شد.

فاطمه شیرزاد، حجت جذب، رضا رسولی  و سید امیرحسین علوی غایبین جلسه دوم استیضاح شهردار رشت بودند.

کار به درگیری لفظی در صحن شورای رشت کشیده شد

پس از اعلام لغو دومین جلسه استیضاح،  توسط  اسماعیل حاجی پور رئیس شورای شهر رشت و ذکر صلوات توسط اعضای حاضر در جلسه، فاطمه شیرزاد یکی از اعضای شورای شهر رشت وارد جلسه شد و نسبت به لغو جلسه اعتراض کرد و این در حالی بود که اعضای حاضر در صحن شورا و خبرنگاران بیش از چهل دقیقه در انتظار حضور دیگر اعضای شورا به‌منظور رسمیت پیدا کردن جلسه بودند.

اسماعیل حاجی پور در پاسخ به اعتراض فاطمه شیرزاد اظهار کرد که بارها بابت حضور به‌موقع اعضای شورا در جلسه تذکر داده شد اما متأسفانه برخی از اعضای شورا نیز حتی در جلسه استیضاح شهردار رشت نیز با تأخیر بیش از ۴۰ دقیقه حضور پیدا می‌کنند.

نامشخص بودن زمان استیضاح شهردار رشت

شورای پنجم رشت از همان ابتدای فعالیت به دو گروه تقسیم شد که هر بار تعداد آن گروه‌ها کم‌وزیاد می‌شد و حالا در جریان استیضاح شهردار رشت نیز از این قاعده مستثنا نمانده است.

به علت درگیری لفظی ایجادشده مابین اسماعیل حاجی پور و فاطمه شیرزاد، زمان برگزاری جلسه آینده استیضاح شهردار رشت نامعلوم باقی ماند.

رشت، شهری که در روزگاران نه‌چندان دور در بسیاری از مباحث سرآمد و زبانزد بود این روزها در تب‌وتاب عدم مدیریت صحیح، مداخله‌های بی‌مورد، زیاده‌خواهی‌ها حال‌وروز خوشی ندارد.

اعضای شورا وعده داده بودند که از بین افراد کاندیدای تصدی شهرداری رشت،  فردی کاردان، توانمند و آگاه نسبت به امور  را برمی‌گزینند و حال نیز باید پاسخگوی کم و کاستی‌هایی که در شهرداری رشت و پیرامون حوزه مدیریت شهری مشاهده می‌شود باشند و با نظارت واقع‌بینانه و بدون غرض‌ورزی مشکلات پیش روی را برطرف کنند.

وعده‌های شورای پنجم رشت در بسیاری از مباحث ازجمله انتخاب شهرداری برای تمامی عمر فعالیتی شورای پنجم رشت کاملاً واهی از آب درآمده و شهر رشت به‌واسطه همین مشکلات درون شورایی عنوان شهر بی‌ثبات نصیب رشت شد.

ادله و برهان غایبین حضور در جلسه استیضاح شهردار رشت برای مردم جالب است و اینکه چرا برخی از اعضای شورا که حامیان پر و پا قرص استیضاح بودند و حالا در جلسات استیضاح شرکت نمی‌کنند نیز موضوع قابل‌تأملی است که به‌غیراز آشفتگی و سرگردانی چیزی برای شهرداری و شهروندان به همراه ندارد.

رشت خسته‌تر از همیشه به عملکرد منتخبین در شورای پنجم چشم دوخته است و خیلی‌ها معتقدند تنها چاره رفع مشکلات این روزهای رشت انحلال شورای پنجم رشت است و بس.

انتهای پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول