اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

روایت نیویورک‌تایمز از تاکتیک‌های بن‌سلمان برای به دام انداختن مخالفان

یک روزنامه آمریکایی به افشاگری درباره تاکتیک‌های محمد بن‌سلمان برای به دام انداختن مخالفانش پرداخته است.

روایت نیویورک‌تایمز از تاکتیک‌های بن‌سلمان برای به دام انداختن مخالفان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک روزنامه آمریکایی به افشاگری درباره تلاش «محمد بن‌سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی برای به دام انداختن یکی از مخالفانش پرداخته است.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته چند سال پیش که محمدبن‌سلمان به دنبال به حاشیه راندن مخالفانش بود تلاش‌هایی را برای بازگرداندن «سعد الجبری»، از مقام‌های اطلاعاتی سابق عربستان سعودی آغاز کرد.

اسنادی که به رویت نیویوکر‌تایمز رسیده نشان می‌دهد محمد بن‌سلمان ابتدا از الجبری خواست که برای تصدی سمتی جدید به کشور بازگردد. او بعد از آن تلاش کرد با مطرح کردن اتهامات فساد علیه الجبری از طریق اینترپل وی را به عربستان مسترد کند.

محمد بن‌سلمان سپتامبر ۲۰۱۷ در پیامی خطاب به این مقام سابق سعودی نوشته است: «پای شما در تعداد زیادی پرونده فساد که اثبات‌ شده‌اند گیر است. هیچ کشوری در دنیا نیست که نخواهد شما را مسترد کند.»

با این حال، اسناد اینترپل نشان می‌دهند این نهاد بین‌المللی درخواست بن‌سلمان برای استرداد این مقام سابق را مبتنی بر انگیزه‌های سیاسی دانسته و آن را رد کرده است.

این اسناد میزان تلاش‌های ولیعهد عربستان سعودی برای سرکوب مخالفان سیاسی‌اش را نشان می‌دهد و از طرف دیگر یادآور پرونده «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگاری است که به سفارت سعودی در استانبول کشانده شده و جسدش قطعه قطعه شد.

ماه پیش یک فعال سعودی مقیم کانادا گفت از پلیس این کشور هشداری مبنی بر احتمال هدف قرار گرفتنش دریافت کرده است.

«عمر عبدالعزیز» از مخالفان شناخته شده حکومت عربستان سعودی که به کانادا مهاجرت کرده است گفت، به «هدف بالقوه» مأموران سعودی تبدیل شده است.

عمر که از نزدیکان «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی و قربانی سیستم سرکوب سعودی‌ها بوده و در توئیتر حدود نیم میلیون دنبال‌کننده دارد به روزنامه «گاردین» گفت، پلیس کانادا به او هشدار داده است اطلاعات موثقی درباره احتمال آسیب رسیدن به وی را در دست دارد.

این وبلاگ‌نویس ۲۹ ساله گفت: «[مقامات کانادایی] اطلاعاتی درباره وضعیت من دریافت کرده‌اند که نشان می‌دهد ممکن است یک هدف احتمالی باشم».

وی افزود: «بن‌سلمان و گروهش، یا نمی‌دانم، تیمش، می‌خواهند به من آسیب برسانند. آن‌ها قصد دارند کاری انجام دهند اما نمی‌دانم کشتن باشد یا ربودن، نمی‌دانم. اما بدون شک یک جای کار درست نیست».

عبدالعزیز گفت، این اولین بار است که پلیس کانادا مستقیماً او را فرا می‌خواند و «آن‌ها از من پرسیدند، در این باره چه فکر می‌کنی؟ گفتم ازین بابت خوشحالم. احساس می‌کنم دارم کاری می‌کنم. می‌دانید، اگر کاری نکنید که بن‌سلمان را آزار دهد، معلوم است که درست عمل نمی‌کنید».

او سال گذشته در روزنامه «واشنگتن پست» نوشت، به قدرت رسیدن بن‌سلمان در عربستان سعودی در سال ۲۰۱۷ ماهیت توئیتر را که پیش‌تر  آزادانه برای اظهار عقاید مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت تغییر داد و آن را به یک دستگاه تبلیغاتی تبدیل کرد.

این فعال سعودی که رفت و آمد زیادی با خاشقچی داشت گفت، قصد داشتند ارتشی داوطلبانه علیه نیروهای حامی حکومت عربستان سعودی ایجاد کنند که خاشقچی از آن‌ها با اصطلاح «زنبورهای الکترونیکی» یاد می‌کرد.

خاشقچی سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به طرز دلخراشی به قتل رسید. به گفته سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌اِی) و دیگر آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا، بن‌سلمان و نزدیکان او در این قتل دست داشته‌اند.

 علاوه بر سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، گزارش پزشکی قانونی سازمان ملل نیز حاکی از این بود که «شواهد قابل اتکایی» درخصوص دست داشتن بن‌سلمان و دیگر مقامات ارشد سعودی در قتل خاشقچی وجود دارد.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول