اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

زباله های پلاستیکی رها در اقیانوس تا 2040 به 600 میلیون تن می رسد

میزان زباله های پلاستیکی که در اقیانوس رها می شوند و با شیوع کرونا بیشتر شده اند، می تواند تا 20 سال آینده سه برابر شده و به چیزی برابر با 600 میلیون تن که برابر با وزن 3 میلیون نهنگ آبی است، برسد.

زباله های پلاستیکی رها در اقیانوس  تا 2040 به 600 میلیون تن می رسد

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از رویترز، یک بررسی جدید نشان داد میزان زباله های پلاستیکی که در اقیانوس رها می شوند و زندگی دریایی را از بین می برند، می تواند تا 20 سال آینده سه برابر شوند مگراینکه شرکت ها و دولت ها به میزان چشمگیری تولید پلاستیک را کاهش دهند.

* کرونا وضعیت را بدتر کرده است

بنا بر اعلام انجمن بین المللی زباله جامد و یک ان جی اُ، مصرف پلاستیک های یک بار مصرف در جریان شیوع ویروس کرونا افزایش یافته است. ماسک های صورت و دست کش های لاتکس روزانه در سواحل دورافتاده آسیا در حال آب خوردن هستند. محل های دفن زباله در سراسر جهان با تعداد بی سابقه و زیاد ظروف حمل غذا و بسته های ارسال آنلاین پر شده اند.

تحقیقات جدید با کمک دانشمندان و کارشناسان صنعتی، راه حل هایی ارائه می دهد که می تواند حجم پیش بینی شده ای از پلاستیکی که به اقیانوس وارد می شود بیش از 80 درصد کاهش دهد.

این نقشه راه برای رهایی از بحران ورود زباله های پلاستیکی به اقیانوس جزء مفصل ترین مواردی است که تاکنون در یک مطالعه ارائه شده است.

* تا 20 سال آینده 600 میلیون تن زباله پلاستیکی در اقیانوس خواهیم داشت

بر اساس این تحقیقات که در مجله ژورنال ساینس منتشر شد، اگر هیچ اقدامی صورت نگیرد، مقدار پلاستیکی که سالانه به دریا وارد می شود از 11 میلیون تن به 29 میلیون تن افزایش می یابد و تا سال 2040، چیزی برابر با 600 میلیون تن زباله پلاستیکی در اقیانوس خواهیم داشت که برابر با 3 میلیون نهنگ آبی است.

وینی لائو، یکی از محققان این تحقیقات گفت: «آلودگی پلاستیکی چیزی است که بر همه تاثیر می گذارد. این مشکل شما یا مشکل من نیست. مشکل یک کشور نیست. مشکل همه است.»

«اگر کاری نکنیم، همه چیز بدتر می شود.»

راهبرد پیش بینی شده شده در این گزارش شامل هدایت صدها میلیارد دلار سرمایه گذاری تولید پلاستیک به مواد جایگزین، امکانات بازیافت و گسترش جمع آوری زباله در کشورهای در حال توسعه است.

* صنعت انرژی، بزرگ ترین تولیدکننده پلاستیک

این امر به نوبه خود نیازمند تغییر در صنعت انرژی است که به سرعت در حال احداث تاسیسات جدید شیمیایی در سراسر جهان است تا تولید پلاستیک را افزایش دهد زیرا تجارت سنتی سوخت با افزایش منابع انرژی پاک تر از بین می رود.

از سال 1950، میزان پلاستیک تولید شده در سال در حال افزایش است. در آن سال تولید پلاستیک در مجموع 2 میلیون تن بود. در سال 2017، این رقم به 348 میلیون تن رسید و انتظار می رود در سال 2040 دو باره دو برابر شود.

* غول های انرژی، تولیدکنندگان بزرگ پلاستیک

تولیدکنندگان بزرگ پلاستیک، اکسون موبیل، و شورون فیلیپز کمیکال هستند که اعلام کردند علی رغم افزایش تولید، به کنترل آلودگی پلاستیک متعهدند.  پروژه هایی که بر روی آن سرمایه گذاری و تمرکز کردند، پروژه های پاک سازی زباله هاست.

این مقاله پیشنهاد می کند دولت ها قوانینی اجرا کنند تا شرکت ها را از تولید پلاستیک جدید بازدارد و یارانه برای جایگزین های  قابل استفاده مجدد فراهم کند.

صنایع پلاستیک علیه ممنوعیت استفاده از ظروف یکبار مصرف از سوی دولت ها لابی می کنند.

* کوکا، پپسی و نستله مصرف کنندکان بزرگ پلاستیک

برخی از بزرگ ترین خریداران پلاستیک، شرکت های مصرف کننده ای نظیر کوکاکولا، پپسی، نستله و یونیلیور هستند. همه این شرکت ها متعهد شده اند تا از مقادیر بیشتر از ظروف قابل بازیافت در محصولات خود در آینده استفاده کنند.

اما تعهدات کنونی دولت ها و شرکت ها، تنها 7 درصد از پلاستیکی که تا 2040 به اقیانوس وارد می شود را کاهش می دهد.

بر اساس این تحقیقات، برای کاهش 80 درصدی ورود جریان پلاستیک به اقیانوس، جایگزین های کاغذی یا کمپوست به جای مواد یک بارمصرف مورد نیاز است و بسته بندی ها باید دوباره طراحی شوند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول