اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

فرصت یادگرفتن شغل در مدرسه نیست

سرپرست اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: فرصت یادگرفتن شغل در مدرسه نیست زیرا حجم کتاب درسی بالاست و دانش‌آموز حتی فرصت فعالیت پرورشی پیدا نمی‌کند.

فرصت یادگرفتن شغل در مدرسه نیست

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حیدر تورانی سرپرست اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در برنامه پرسشگر با موضوع «مهارت، مدرسه، کرونا»، اظهار کرد: نگاهم به مهارت در آموزش و پرورش و به ویژه در دوره ابتدایی و متوسطه اول، آن چیزی نیست که اکنون رواج داشته باشد؛ تصور این است که باید کار یدی بلد باشد درحالی که منظور از مهارت در دوره ابتدایی به معنای شایستگی و قابلیت است.

وی افزود: باید دانش‌آموز اراده قوی پیدا کند، مشارکت پذیر شود، ارتباط میان فردی و اجتماعی‌اش افزایش یابد و مهارت کندوکاو و پرسشگری پیدا کند؛ اینها بیشتر قابلیت و شایستگی هستند. قابلیت به معنی قدرت زایاندن و توانمندی یادگیری‌های جدید است.

تورانی با بیان اینکه دانش‌آموز در دوران مدرسه باید مهارت ارتباطاتش قوی شود، اضافه کرد: قرار است مهارت اجتماعی، تفکر و کنار آمدن با ناسازگاری‌ها و نظم را بچه‌ها یاد بگیرند؛ دروس جدیدالتألیف، دروسی چون تفکر، آداب زندگی، خانواده و محیط زیست دانش‌آموزان را به این سمت هدایت می‌کند که دانش‌آموز بتواند خودش را از ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و ... توسعه یافته کند.

وی ادامه داد: در مدرسه فرصت شغل یادگرفتن نیست زیرا حجم کتاب درسی بالاست و دانش‌آموز حتی فرصت فعالیت پرورشی پیدا نمی‌کند. رویکرد یاد گرفتن شغل در حوزه مهارت‌آموزی درست نیست و یادگیری شغل باید در دوره آموزش عالی انجام شود. مسأله چندان فوری و فوتی نیست که نتیجه آن را سریع ببینیم، بلکه در فرایند برنامه درسی ما لحاظ شده است. این رویکرد اکنون در آموزش و پرورش وجود دارد اما آموزش و پرورش فرایند مدار است و نتیجه محور نیست.

سرپرست اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: مطمئن باشید در سال‌های آتی تا 1410 دانش‌آموزان به این وضعیت خواهند رسید و آموزش و پرورش ما به این سمت حرکت می‌کند و در شرایط پذیرش تغییر هست اما اینکه در یک شب و یک ساله این محصول را بخواهیم برداشت کنیم، نگاه و رویکرد درستی نیست.

وی با بیان اینکه یادگرفته‌ایم مرتب از نداشته‌ها بگوییم و کمتر از داشته‌ها صحبت کنیم، اظهار کرد: اتفاقا آموزش و پرورش به این سمت و سو حرکت می‌کند؛ بخشی از مشکلات به نوع نگاه بیرونی به آموزش و پرورش برمی‌گردد و همه چیز به معلم و دانش‌آموز و مدرسه برنمی‌گردد.

تورانی ادامه داد: انتظارات بالاست و اختیارات آموزش و پرورش کم است یعنی منابع اندک است؛ این منابع فقط فیزیکی و مالی نیست بلکه انگیزش معلمان و ... هم هست. وقتی اینها با همدیگر متناسب نباشند، این نگرانی‌ها را ایجاد می‌کند؛ قصد دفاع بی جهت از آموزش و پرورش ندارم اما معتقدم به قدر توان و امکانات در حال تلاش است. مگر سازمان‌های دیگر همه خوب عمل می‌کنند؟

سرپرست اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه اختیارات آموزش و پرورش معین است و نمی‌‌توان همه چیز را از آموزش و پرورش انتظار داشت، گفت: در عین حال که باید قداست آموزش و پرورش حفظ شود از یک طرف نقد نیز باید انجام شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول