اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولاتی بود از سفرهای ظریف به عراق و روسیه و حضور الکاظمی در تهران و همچنین تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران و واکنش تهران.

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولاتی بود از سفر ظریف به بغداد و اربیل و حضور دو روزه نخست‌وزیر عراق در تهران تا دیدار یک روزه محمدجواد ظریف از مسکو و انتقال پیام حسن روحانی به ولادیمیر پوتین و تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران.

* سفر ظریف به بغداد و اربیل

یکشنبه صبح ۲۹ تیر ماه محمدجواد ظریف در رأس هیأتی برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات عراقی راهی بغداد شد.ایرج مسجدی سفیر ایران در بغداد هم هدف از سفر وزیر خارجه به بغداد را تقویت روابط راهبردی بینن ایران و عراق اعلام کرده بود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که در سفرش به بغداد که از قبل برنامه‌ریزی شده بود هماهنگی‌های لازم برای سفر نخست‌وزیر عراق انجام می‌شود و بعدازظهر هم به اقلیم کردستان عراق خواهد رفت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه در بدو ورود ضمن حضور در محل شهادت سردار شهید و همراهانش در نزدیکی فرودگاه بغداد و ادای احترام به مقام شامخ آنها، فاتحه‌‌ای قرائت کردند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد هم عنوان کرد که یک تن کمک دارویی و بهداشتی همزمان با سفر ظریف وارد عراق شده است.

رایزنی با وزیر خارجه، نخست‌وزیر، رئیس جمهور و رئیس پارلمان از جمله رایزنی‌های ظریف با مقامات عراقی بود. وزرای امور خارجه ایران و عراق در دیدارشان درباره تقویت همکاری‌ها برای پیگیری حقوقی شهادت سردار شهید و همراهانش و تقویت روابط اقتصادی و سفر پیش روی الکاظمی به ایران بحث و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه روابط ایران و عراق هیچگاه به هیچ شکلی از بین نخواهد رفت، گفت:برای ما عراق قوی و پر صلح و آرامش و دارای روابط سازنده و خوب با همه همسایگانش معادل قدرت، آرامش و ثبات خودمان است.

وزیر خارجه عراق هم در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه ایران در بغداد تاکید کرد که کشورش به دنبال روابط متوازن با کشورهای همسایه است.

 

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ظهر یکشنبه با مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق در بغداد دیدار کرد و درباره مناسبات دوجانبه، سفر قریب الوقوع الکاظمی و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به رایزنی پرداخت. پس از آن ظریف به دیدار هادی العامری رئیس ائتلاف فتح رفت و در این دیدار درباره مسائل دوجانبه و پیگیری شهادت سرداران مقاومت گفت‌وگو شد.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه رایزنی‌ها با مقامات عراقی با برهم صالح رئیس جمهور این کشور دیدار و دو طرف بر توسعه و تعمیق روابط دوجانبه تأکید کردند.

در همین خصوص نیز یک نماینده پارلمان عراق از ائتلاف الفتح تأکید کرد که سفر وزیر خارجه ایران به بغداد ارتباطی به تحویل پیامی از جانب تهران به نخست‌وزیر عراق جهت انتقال به واشنگتن یا ریاض ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در ادامه دیدارهایش در بغداد با سید عمار الحکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. در دیدار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و رئیس شورای عالی قضایی عراق در خصوص همکاری و هم افزایی دو کشور در پیگیری حقوقی ترور سرداران مقاومت بحث و تبادل نظر شد.

وزیر امور خارجه ایران و فالح الفیاض رئیس الحشد الشعبی عراق درباره مناسبات دوجانبه، پیگیری ترور سرداران مقاومت و تصمیم قانونی دولت، مردم و پارلمان عراق مبنی بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از این کشور گفت‌و‌گو کردند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آخرین دیدارش با مقامات عراق با رئیس پارلمان این کشور دیدار کرد و از بغداد راهی اربیل شد تا با مقامات اقلیم کردستان هم دیدار کند. رئیس پارلمان عراق هم در دیدار با وزیر خارجه ایران بر ضرورت همکاری برای حمایت از صلح و امنیت منطقه تاکید کرد و گفت که نهاد قانونگذاری عراق از دولت برای تقویت روابط با همسایگان حمایت می‌کند.

ظریف در پایان دیدارهایش در بغداد در توئیتی نوشت: گفت‌وگوهایی سازنده در بغداد با آقایان مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر، برهم صالح رئیس جمهور، حلبوسی رئیس مجلس، فواد حسین وزیر امور خارجه و رهبران قضایی، سیاسی و نظامی داشتم.دستور کار: گسترش همکاری‌ها در راستای منافع مردم دو کشور و منطقه؛ مقصد بعدی: اربیل؛ برای دیدار با رهبران کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بدو ورود به اربیل با نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق در اربیل دیدار و گفت‌و‌گو کرد و دو طرف پس از این دیدار طی نشست خبری، بر تقویت روابط بین تهران و اربیل تأکید کردند. ظریف با مسعود بارزانی و مسرور بارزانی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس حزب دموکرات کردستان عراق در دیدار با ظریف با اشاره به نقش فراموش نشدنی سپهبد شهید سلیمانی در شکست داعش، گفت که اقلیم کردستان هرگز به محلی برای تهدید منافع و امنیت جمهوری اسلامی ایران تبدیل نخواهد شد.

وزیر خارجه ایران همچنین درباره سفرش به اربیل در توئیتی سفرش به اقلیم کردستان عراق را مفید خواند و روابط مستحکم با همه عراقی‌ها را سنگ بنای سیاست ایران و همسایگان را اولویت جمهوری اسلامی برشمرد.
در همین خصوص نیز عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق در اظهاراتی تأکید کرد که تهران از بغداد درخواستی مبنی بر میانجیگیری بین این کشور و سعودی یا آمریکا نداشته است.

 

 

 

*الکاظمی در تهران

در هفته‌ای که گذشت تهران میزبان مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق بود. او که قرار بود ابتدا به ریاض و بعد به تهران سفر کند به خاطر وخامت حال پادشاه سعودی صرف به ریاض را به تعویق انداخت. البته سخنگوی وزارت خارجه عراق روز دوشنبه اعلام کرد که سفر نخست‌وزیر این کشور به ایران در موعد مقرر صورت خواهد گرفت و به تاخیر نمی‌افتد. الکاظمی روز سه‌شنبه در رأس هیأتی به تهران آمد. وی در مدت حضورش در تهران به حضور مقام معظم رهبری رسید و با حسن روحانی رئیس جمهور دیدار کرد. 

 

 

در همین خصوص، عضو کمیسیون امور خارجه مجلس نمایندگان (پارلمان) عراق هر گونه میانجی‌گری کشورش بین ایران و آمریکا را تکذیب کرد.
عضو پارلمان عراق سفر نخست وزیر کشورش را به ایران در کنار داشتن منافع سیاسی، دینی و امنیتی برای عراق در راستای تکامل اقتصادی با استفاده از اقتصاد متنوع ایران حائز اهمیت خواند.
حمید بعیدی‌نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن روز سه شنبه ۳۱ تیر ماه با اشاره به نخستین سفر خارجی مصطفی الکاظمی به ایران پس از تصدی نخست‌وزیری، عنوان کرد که گفت‌وگوهای سطح عالی و رایزنی‌ها بین ایران و عراق با هدف اطمینان از توسعه روابط صورت می‌گیرد.

مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد، ایران و عراق را عمق راهبردی یکدیگر برشمرد و با بیان اینکه مناسبات دوجانبه دو کشور، ضامن صلح، ثبات و امنیت منطقه‌ای است، عنوان کرد: جمهوری اسلامی مطمئن‌ترین و صادقانه‌ترین دوست عراق در شرایط سخت است.

 

 

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با نخست‌وزیر عراق تشریک مساعی کشورهای منطقه برای خروج هر چه سریع‌تر آمریکای شرور را ضرورتی اجتناب ناپذیر برای تقویت صلح و ثبات در منطقه برشمرد.

*تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران/تهران:‌هیچ حرکت خصمانه‌ای علیه ملت ایران را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم
پنجشنبه شب خبرگزاری رویترز و شبکه المیادین لبنان از ایجاد مزاحمت جنگنده‌های متخاصم برای هواپیمای مسافربری ایران در آسمان سوریه خبر دادند.
سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در اظهاراتی در این خصوص هشدار داد در صورتی که هر حادثه‌ای برای هواپیمای ایرانی در مسیر برگشت اتفاق افتد،‌ تهران آمریکا را مسئول خواهد شناخت و این پیام به دبیرکل سازمان ملل و سفیر سوئیس نیز داده شده است.
یک مقام آمریکایی بامداد جمعه به اقدام خطرناک جنگنده های این کشور در ایجاد مزاحمت برای یک هواپیمای مسافربری ایران بر فراز حریم هوایی سوریه واکنش نشان داد.
محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز مزاحمت جنگنده‌های آمریکایی برای پرواز ماهان را بی‌قانونی توصیف کرده و گفت قانون‌شکنان را باید قبل از اینکه فاجعه بیافرینند، متوقف کرد.

 

 

موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین جمعه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ حرکت خصمانه‌ای علیه ملت ایران را بی‌پاسخ نخواهد گذارد و در زمان خود به هر حرکت نابخردانه‌ای واکنش قاطع و مناسب نشان خواهد داد.(اینجا بخوانید)
کاظم غریب‌‌آبادی نماینده دائم ایران در سازمان های بین المللی در وین نیز در این باره گفت: اقدام جنایتکارانه رژیم آمریکا در تهدید جان مردم عادی از طریق تروریسم اقتصادی گرفته تا تروریسم هوایی، تمامی ندارد.

وزیر بهداشت لبنان نیز ایجاد خطر آمریکا برای هواپیمای مسافربری ایران را که عازم لبنان بود یک تجاوز آشکار خواند و بر حق ایران برای شکایت به محاکم بین المللی تاکید کرد.

دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی در قاهره با اشاره به اقدام اخیر جنگنده‌های آمریکایی با بیان اینکه دولتی که روزی یک ابرقدرت بود، اکنون دست به «راهزنی هوایی» علیه هواپیمای مسافربری می‌زند. اعلام کرد: شاهد سقوط همزمان اخلاقی و بین‌المللی آمریکا هستیم.

 

 

وزیر خارجه لبنان نیز در گفت‌و‌گو با یک پایگاه خبری تأکید کرد که این کشور مورد تعرض قرار گرفتن هر گونه هواپیمای مسافربری را محکوم می‌کند.

*برجام

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز شنبه ۲۸ تیر ماه ضمن تأکید بر لزوم حفظ برجام تصریح کرد که هیچ دولتی در آمریکا نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای این توافق هسته‌ای ارائه دهد.

نیکی هیلی نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل روز دوشنبه ۳۰ تیر ماه با ادعای اینکه چین تهدید شماره یک واشنگتن در جهان است، هشدار داد اگر نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شود، به برجام باز می‌گردد.

مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در پنجمین سالگرد تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ نوشت: آمریکا که موظف به تبعیت از قطعنامه‌های شورای امنیت است، همچنان به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ ادامه می‌دهد.

مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری با همتای انگلیسی خود گفت که واشنگتن هرگز اجازه برداشته شدن تحریم تسلیحاتی ایران را نخواهد داد.
نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز روز سه شنبه ۳۱ تیر ماه خواستار تمرکز نشست‌های آتی شورای امنیت این سازمان روی بحث تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شد.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در هفته‌ای که گذشت در مصاحبه‌ای عنوان کرد: تداوم روند کنونی در اجرای برجام خود به خود باعث مرگ برجام می‌شود.

وزیر امور خارجه آلمان هم طی اظهاراتی گفت این کشور برای حفظ برجام روی کمک چین در شورای امنیت سازمان ملل متحد حساب می‌کند.

* سند همکاری ایران و چین

در هفته‌ای که گذشت باز هم ادعاها و شایعات درباره سند همکاری‌ ایران و چین داغ بود. در همین خصوص وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه ۲۸ تیر ماه هرگونه ادعا درباره واگذاری، اجاره و مدیریت جزایر ایرانی به چین را تکذیب کرد و تکرار اینگونه ادعاهای بی اساس را ضربه شدید به منافع ملی جمهوری اسلامی ایران برشمرد.

سید محمدعلی حسینی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد نیز در توئیتی برنامه همکاری جامع ایران و چین را نقشه راهی روشن و روشی اصولی برای روابط آینده دو کشور مهم برشمرد.

در هفته‌ای که گذشت، تعدادی از تحلیلگران رژیم صهیونیستی توافق جامع همکاری بین ایران و چین را موجب قدرت‌یابی اقتصادی و نظامی ایران دانسته و در خصوص آن ابراز نگرانی کردند.

یک دیپلمات سابق هندی نیز به نگرانی رژیم صهیونیستی از توافق بلند مدت ایران و چین اشاره کرد و نوشت، تل آویو از چشم انداز توافق تهران و پکن نگران است.

یک روزنامه صهیونیستی هم در سرمقاله‌ای با اشاره به مزایایی که تفاهم راهبردی چین با ایران برای تهران به همراه خواهد داشت نوشت که تل‌آویو باید هر آنچه که در توان دارد به کار گیرد تا مانع از حاصل شدن این توافق شود.

محمد کشاورززاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن نیز روز یکشنبه ۲۹ تیر ماه در توئیتی کمک به تنگ‌تر کردن حلقه تحریم آمریکا را با هر توجیهی غیرقابل پذیرش خواند و گفت: تاکنون بیشترین کمک خارجی از چین به ایران بوده است، با شایعات بی اساس باعث دلسردی نشوید.

 

 

سفیر سابق چین در ایران روز دوشنبه ۳۰ تیر ماه در نشستی با موضوع سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین با مثبت ارزیابی کردن چنین مناسباتی خاطرنشان کرد که تنها مانع بر سر راه دو کشور در این مسیر آمریکاست.

واشنگتن پست روزنامه آمریکایی در سرمقاله خود با اشاره به موضوع قرارداد توافقنامه ۲۵ ساله ایران و چین هشدار داد که این توافقنامه ضربه قدرتمند جدیدی به منافع آمریکا خواهد زد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در اظهاراتی در هفته گذشته با بیان اینکه بسیار به توافق با چینی‌ها در خصوص سند همکاری ۲۵ ساله نزدیک هستیم، تصریح کرد: احساس ما این است که بعد از چند ماه می‌شود این سند را نهایی کرد.
یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نیز چهارشنبه گفت که دولت این کشور توافق همکاری ایران و چین را به دقت رصد می‌کند.«استفن بیگان»، معاون وزیر خارجه آمریکا در نشست کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا که با موضوع بررسی رقابت میان آمریکا و چین برگزار شد این اظهارات را مطرح کرد.
تخت روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل توافق ایران و چین را موضوعی غیرعادی ندانست و همچنین گفت: ایران خواهان روابطی خوب با همسایگانش از جمله همسایگان جنوبی است، ولی آمریکا نمی خواهد چنین روابطی شکل بگیرد.

سید رسول موسوی مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه نیز در توئیتی با اشاره به جایگاه خاص هند،‌ چین و روسیه در سیاست خارجی جمهوری اسلامی گفت که ایران کشوری برای دوستی‌های پایدار و استراتژیک با همه کشورهایی است که می‌خواهند دوستش باشند.

*سفر یک روزه ظریف به مسکو و گفت‌وگوی تلفنی با پوتین
سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه ۳۰ تیر ماه از دیدار و رایزنی وزرای خارجه ایران و روسیه در روز سه‌شنبه در مسکو خبر داد. پس از آن نیز کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت که محمدجواد ظریف در سفر روز سه‌شنبه به مسکو پیام حسن روحانی را به پوتین تقدیم و با همتای روس خود دیدار و گفت‌و‌گو می‌کند.
مدیر اداره دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه هم اعلام کرد که برجام، موضوع اصلی نشست وزرای خارجه ایران و روسیه است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سه شنبه ۳۱ تیر ماه به همراه عباس عراقچی راهی مسکو شد و در بدو ورود به مسکو گفت که سفرش به روسیه متعاقب گفت‌وگوهای روحانی و پوتین انجام و قرار شده که گفت‌وگوهایی در این خصوص در مسکو انجام شود.

 

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از آن به دیدار سرگئی لاوروف رفت و در دیدار با همتای روس خود گفت که آمریکایی‌ها سیاست خطرناکی را در مورد برجام دنبال کردند. وزیر امور خارجه روسیه نیز در دیدار با وزیر امور خارجه ایران در مسکو گفت که هنوز فرصت حفظ توافق هسته‌ای با ایران وجود دارد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری مشترک با لاوروف طی اظهاراتی با بیان اینکه در قطعنامه ۲۲۳۱ رژیم تحریم تسلیحاتی نداریم، از مواضع محکم روسیه و چین در آژانس و شورای امنیت قدردانی کرد و این مواضع را در جهت حفظ برجام و کمک به ثبات و امنیت خواند.

 

 

ظریف همچنین در پایان این سفر در توئیتی با اشاره به دیدگاه مشترک ایران و روسیه درباره برجام و پایبندی به حقوق بین‌الملل عنوان کرد که در سفرش به مسکو پیام مهم روحانی خطاب به پوتین را ارائه کرده است.

 

 

وزیر امور خارجه روسیه هم روز سه‌شنبه به ادعای مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در خصوص نظر مسکو درباره حضور ایران در سوریه پاسخ داد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سفرش به مسکو را فشرده و گفت‌وگویش با رئیس‌جمهور روسیه را بسیار مفید خواند.
وزیر امور خارجه گفت که در مسکو نزدیک یک ساعت صحبت امن تلفنی با پوتین داشته و تصریح کرد: این دولت و نه هیچ دولت دیگری در ایران یک وجب از خاک ایران را نه به کسی واگذار می‌کند و نه حتی اجازه استفاده اختصاصی از آن را به کسی خواهد داد.

 

 

*جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی

وزیر خارجه کانادا روز دوشنبه ۳۰ تیر ماه در توئیتی ضمن تایید خبر رسیدن جعبه‌های سیاه هواپیمای سانحه ‌دیده اوکراینی به پاریس، اعلام کرد روند بررسی امروز با حضور مقامات کانادایی آغاز خواهد شد.
براساس اعلام سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس تحلیل مقدماتی داده‌های بازیابی‌شده جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی از سه شنبه ۳۱ تیر در لابراتوار BEA فرانسه آغاز شد.

محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت که هیأت ایرانی در ارتباط با سقوط هواپیمای اوکراینی به ریاست او هشتم و نهم مرداد به کی‌یف می‌رود.
معاون وزیر خارجه اوکراین هم با اعلام خبر موفقیت‌آمیز بودن رمزگشایی از جعبه سیاه هواپیمای سانحه‌دیده، گفت یک هیأت ایرانی هفته آینده به اوکراین سفر می‌کند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس از پایان تحلیل یافته های جعبه های سیاه هواپیمای اوکراینی خبر داد و گفت: جعبه های سیاه پس از خوانش در اختیار طرف ایرانی قرار دارد و طبق استانداردهای بین المللی و تخصصی متعارف، متعاقبا اقدامات لازم بعدی انجام می شود.

*دیگر تحولات هفته گذشته 

سخنگوی وزارت امور خارجه از برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات پارلمانی سوریه ابراز خرسندی کرد و گفت: امیدواریم این انتخابات گامی مثبت در راستای صلح، ثبات و پیشرفت روند گفت‌وگوهای سیاسی سوری - سوری و تسکین آلام مردم این کشور باشد.
عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه آمریکا دیر یا زود افغانستان را ترک خواهد کرد، گفت: اما ایران همیشه به عنوان همسایه افغانستان با روابط تاریخی و ارزش‌های مشترک باقی خواهد ماند.

 

 

 «پاول ناکازون»، رئیس واحد فرماندهی امنیت سایبری آمریکا دوشنبه ۳۰ تیر ماه از افزایش توان سایبری دشمنان آمریکا از جمله ایران ابراز نگرانی کرد.
سفارت جمهوری اسلامی ایران در تفلیس با ارسال یادداشت رسمی‌ به وزارت امور خارجه و وزارت آموزش گرجستان خواستار حل مشکلات پیش آمده برای دانشجویان ایرانی در این کشور در پی شیوع کرونا شد.
جواد قوام شهیدی سفیر جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر گرجستان روز سه شنبه ۳۱ تیر ماه ضمن گفت‌وگو درباره مسائل منطقه، نسبت به توسعه و تقویت روابط دوجانبه ابراز امیدواری کردند.
اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی (دوشنبه) ۳۰ تیر ماه از تاسیسات هسته‌ای فردو و نطنز بازدید کردند.

 

 

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته در ایران نهاد بین‌المللی ایران را تحت فشار قرار دهد.
کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو با اشاره به تمایل تهران برای خرید تسلیحات جدید روسی، گفت کشورهای تحت تحریم آمریکا از جمله روسیه، چین و ایران می‌توانند با همکاری و تقویت یکدیگر، اثرات این تحریم‌ها را کاهش دهند.

راب مک ایر سفیر بریتانیا در جمهوری اسلامی ایران با اعلام اینکه مرکز روادید بریتانیا در تهران از روز یکشنبه پنجم مرداد ماه دوباره فعالیتش را از سر می‌گیرد، گفت که روند دریافت روادید شفاف و عادلانه است.

در پی دخالت مجدد سفیر انگلیس در بغداد در امور داخلی عراق و اهانت به مهمان ایرانی این کشور، شماری از شخصیت‌های سیاسی و کاربران عراقی توئیتر به صفحه سفیر حمله و او را به سکوت دعوت کردند.

سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی هم اعلام کرد که با سفیر ایران در سئول تماس گرفته شده و درباره تصمیم تهران برای شکایت از این کشور در خصوص بازپرداخت بدهی اعتراض شده است.
هایکو ماس وزیر خارجه آلمان از دیدار با همتای انگلیسی خود و رایزنی درباره مسائل مهم منطقه و جهان از جمله مواضع تروئیکای اروپایی در قبال ایران خبر داد.

وزارت خارجه آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای با ایران به حفظ این توافق متعهد هستند.

وزیر امور خارجه انگلیس هم در اظهاراتی بیان کرد که در دیدار با همتای آلمانی خود، درباره مسائلی همچون ایران و روند صلح خاورمیانه به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخته است.
لئون پانه تا وزیر دفاع اسبق آمریکا در مصاحبه‌ای که به تازگی منتشر شده گفته کشورش تقریباً در تمام جبهه‌ها علیه ایران شکست خورده است.
نماینده ونزوئلا در سازمان ملل با محکوم کردن برنامه‌های آمریکا برای تحریم تهران و کاراکاس، گفت این یک نقشه سیستماتیک برای حمله به جان میلیون‌ها نفر با تروریسم اقتصادی است.
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتی با بیان اینکه انتقام سخت‌تری در راه است، گفت: دو ملت ایران و عراق تا عاملان ترور شهدای مقاومت را مجازات نکنند، آرام نخواهند گرفت.

 

 

در هفته‌ای که گذشت، دادگاهی در آمریکا اتهامات علیه یک شهروند ایرانی متهم به نقض تحریم‌های ایالات متحده را رد کرد.

سید جواد قوام شهیدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در تفلیس نیز در هفته‌ای که گذشت، در دیدار با اسقف اعظم گرجستان عنوان کرد که پس از شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، حجم مبادلات اقتصادی دو کشور به شدت کاهش یافته است.

علیرضا میریوسفی سخنگوی نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در پاسخ به یادداشت مغرضانه اخیر «بلومبرگ» تأکید کرد که هرگونه خرابکاری در ایران، می‌تواند آغازی برای یک درگیری تمام عیار باشد.

ناصر کنعانی رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره هم در توئیتی عنوان کرد: نام فلسطین و تاریخ آن در قلب‌های فلسطینی‌ها و آزادگان جهان حک شده است.

 

 

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی روز شنبه ۲۸ تیر ماه خطاب به وزیر خارجه آمریکا عنوان کرد: بیش از ۴۰ سال است که همه قدرت خود را برای شکست ایران به کار برده، اما همچنان ناکام هستید.اعتراف به شکست مقابل ایران قدرتمند بهتر از لاف‌های احمقانه و بی‌پشتوانه است.

حمید بعیدی‌نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن روز شنبه ۲۸ تیر ماه عنوان کرد: شبکه سعودی ایران اینترنشنال با پخش گردهمایی گروه تروریستی منافقین، وقاحت و بی‌شرمی تمام عیار خود را به نمایش گذاشت.

 

 

وندی شرمن مذاکره‌کننده هسته‌ای سابق آمریکا از احتمال اقدام انتقام‌جویانه بیشتر ایران بابت ترور سردار سلیمانی ابراز نگرانی کرد.
در هفته‌ای که گذشت، وزارت خارجه سوئیس ناکارآمدی کانال راه‌اندازی‌شده برای مبادلات بشردوستانه با ایران را به شیوع کرونا ربط داده است.
وزیر خارجه ایران هم در مصاحبه‌ای با یک رسانه روسی گفته آمریکا به یک دولت یاغی و قانون‌شکن تبدیل شده است.
یک نمایند مجلس سنای آمریکا از دولت این کشور خواسته به سیاست پنهان‌کاری درباره ترور فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پاپان دهد.
وزیر خارجه آمریکا نیز در هفته‌ای که گذشت، مدعی شد ایران ممکن است بخواهد در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر دخالت کند.
*آتش‌ سوزی‌ها ربطی به حملات سایبری نداشته
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه دوم مرداد ماه با بیان اینکه آتش سوزی‌های اخیر در کشور ربطی به حملات سایبری نداشته، تصریح کرد: ممکن است در دفاع از خود در مقابل حملات سایبری از هر وسیله‌ای اعم از فضای سایبری یا سایر جنگ افزارها استفاده کنیم.
کشاورززاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن نیز گفت: آمریکا بار دیگر با نقض و زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی در تعطیلی سرکنسولگری چین در هیوستون خوی سلطه طلب خود را به جهانیان نشان داد و چهره پلید سیاست هایش نمایان شده است.
منابع خبری پنجشنبه از گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا با همتای روسیه‌ای خود درباره روابط دوجانبه دو طرف و برنامه هسته‌ای ایران خبر دادند.
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت که گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهور روسیه و آمریکا درباره ایران دلگرم کننده بود.
دستگاه اطلاعاتی آمریکا در بیانیه‌ای جمعه بار دیگر سه کشور ایران، روسیه و چین را به تلاش برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر متهم کرده است.
ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد سردار شهید قاسم سلیمانی را یک فرمانده میدانی و یک مدیر واقعاً در صحنه خواند و گفت: سردار سلیمانی همیشه آماده شهادت بود.(اینجا بخوانید)

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در دیدار با رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا خواستار ادامه اعمال فشار علیه ایران شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول