اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

سقوط ناگهانی اعتماد عمومی به دلار در اقتصاد جهانی با افزایش شدید بدهی آمریکا

یکی از مدیران سابق صندوق بین‌المللی پول هشدار داد افزایش شدید بدهی عمومی در آمریکا می‌تواند به یک باره اعتماد موجود به دلار در اقتصاد جهانی را از بین ببرد.

سقوط ناگهانی اعتماد عمومی به دلار در اقتصاد جهانی با افزایش شدید بدهی آمریکا

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، ژو مین، یکی از مدیران سابق صندوق بین‌الملللی پول، هشدار داد به خاطر افزایش شدید بدهی دولتی در آمریکا جایگاه دلار به عنوان ارز غالب جهانی به شدت در معرض خطر قرار گرفته است.

در حالی ژو این هشدارها را بیان کرده است که دولت آمریکا قصد دارد با هدف کمک به اقتصاد این کشور بر سایه شیوع کرونا سیاست‌های محرک اقتصادی خود را بیشتر کند.

کنگره آمریکا می‌خواهد دور جدیدی از بسته‌های کمک اقتصادی دیگر به ارزش تقریبی یک تریلیون دلار را به تصویب برساند و این در حالی است که طی ماه‌های گذشته دو تریلیون دلار بسته کمک اقتصادی به تصویب رسیده بود.

از طرف دیگر بانک مرکزی فدرال آمریکا در حال ادامه دادن به روند اجرای سیاست‌های تسهیل اقتصادی و انبساطی خود است و به اعتقاد ژو این مسئله می‌تواند اعتماد به دلار در اقتصاد جهانی را به یک باره ساقط کند.

وی که هم اکنون ریاست مؤسسه ملی تحقیقات مالی زیر نظر دانشگاه تسیم بوآ در پکن را دارد طی مصاحبه‌ای با روزنامه سوت چاینا مورنینگ پست، تاکید کرد نگرانی این نیست که آیا در آینده شاهد کاهش 30 درصدی ارزش دلار باشیم بلکه ممکن است به قدری این سقوط جدی باشد که به یک باره باعث از بین رفتن اعتماد به دلار در بازار جهانی شده و سهم این ارز از بازار مبادلات بین‌المللی به شدت کاهش یابد.

ژو افزود در عین حال به خاطر اینکه نرخ بهره دلار توسط بانک مرکزی آمریکا کاهش یافت و شرکت‌ها به سمت دریافت وام‌های هنگفت رفتند حالا آنها نسبت به دوران بحران مالی سال 2008  بسیار آسیب پذیرتر شده‌اند.

این مدیر سابق صندوق بین‌المللی پول می‌گوید در حالی که با سیاست انبساطی صندوق بین‌المللی پول توانسته از کوچکتر شدن اقتصاد آمریکا جلوگیری کند اما تداوم بیش از انتظار روند شیوع کرونا در جهان و اینکه شرکت‌ها مجبور هستند تا به فعالیت‌های خود با اجرای پروتکل‌های حفظ سلامت کارکنان ادامه دهند آنها را هنوز در معرض ورشکستگی قرار داده است.

ژو می‌گوید بنابراین پاسخ به این سؤال که آیا در آینده شاهد یک بحران اقتصادی خواهیم بود بستگی به آن دارد که شاهد ورشکستگی شرکت‌های بزرگ و در نتیجه افزایش شدید نکول در پرداخت بدهی از سوی آنها باشیم یا خیر چرا که این مسئله می‌تواند به یک بحران سنگین بدهی در سطح گسترده منجر شود.   

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول