اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

وزیر فرهنگ سابق عراق: دبی ایستگاه اصلی قاچاق آثار باستانی عراقی است

وزیر فرهنگ و گردشگری و آثار باستانی سابق عراق گفت که امارات، ایستگاه اصلی آثار باستانی و هنری به سرقت رفته از کشورش است و این آثار از دبی به سایر مناطق جهان قاچاق می‌شود.

وزیر فرهنگ سابق عراق: دبی ایستگاه اصلی قاچاق آثار باستانی عراقی است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عبدالامیر الحمدانی» وزیر فرهنگ و گردشگری و آثار باستانی سابق عراق، امروز (شنبه - 25 ژوئیه) گفت: دبی یکی از ایستگاه های اصلی قاچاق آثار هنری و باستانی عراقی است.

در پی استرداد قطعه باستانی «الهه مادر» از ایتالیا به بغداد، که تاریخ  این قطعه به عصر ما قبل تاریخ (۵ هزار سال قبل از میلاد مسیح) باز می گردد، وزیر فرهنگ و گردشگری سابق عراق گفت: تابلو نقاشی به سرقت رفته « نبرد ذات الصواری» به همراه یک کلکسیون از نقاشی، آثار هنری، نقشه‌ها و قطعه‌های باستانی مهم  به دبی قاچاق شده است.

به نوشته پایگاه خبری «المعلومه»، وی گفت: این آثار هنری و باستانی قبل و بعد از سال 2003  میلادی از موزه هنرهای مدرن در عراق و سایر موزه‌ها و مراکز باستان شناسی به سرقت رفته و به دبی و سایر مناطق جهان قاچاق شده است. اغلب آثار هنری قدیم و نفیس از عراق به کشورهای [عربی] حاشیه خلیج [فارس] انتقال یافته و ما طی سال گذشته اقداماتی را برای استرداد این آثار با هماهنگی «نوره الکعبی» وزیر فرهنگ امارات آغاز کردیم. یک یادداشت تفاهم با امارات در این زمینه امضا شده است که طی آن پرونده‌های مهم از جمله تابلو نقاشی «ذات الصواری» اثر «فائق حسن» مورد بررسی قرار گرفته است.

الحمدانی توضیح داد که دبی و برخی نقاط دیگر در خلیج فارس، ایستگاه‌های اصلی قاچاق آثار هنری عراق و قطعه‌های باستانی هستند. این آثار در نهایت از این نقاط به آمریکا، اروپا و ژاپن قاچاق می‌ؤوند و هنوز صدها قطعه باستانی در امارات وجود دارند که عراق در صدد باز‌پس‌گیری آن است و امارات بر اساس یادداشت تفاهم امضا شده میان دو طرف، متعهد است که آنها را تحویل دهد و مانع قاچاق مجدد آنها شود.

وی درباره شمار تابلوها و قطعه‌های مهم باستانی عراق در امارات گفت: عراق می‌داند که چه آثاری از موزه‌ها طی دوران سقوط صدام ربوده شده است اما آنچه که مشخص نیست، شمار قطعه‌های باستانی کشف شده به صورت غیرقانونی و قاچاق آنها از مراکز باستان شناسی است. 

وزارت امور خارجه عراق امروز اعلام کرد که سفارت عراق در رم قطعه باستانی «الهه مادر» را در مراسمی رسمی در وزارت فرهنگ ایتالیا و با حضور سفیر عراق در رم و  وزیر فرهنگ ایتالیا تحویل گرفت. تاریخ این اثر باستانی به ماقبل تاریخ (5 هزار سال پیش از میلاد مسیح) باز می‌گردد.

انتهای پیام/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول