اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

جهانبخش سلطانی: توجه به فرهنگ ایثار و شهادت، ناجی و هویت یک ملت است

جهانبخش سلطانی، بازیگر سینما و تلویزیون معتقد است: توجه به فرهنگ شهادت، ایثار، از خودگذشتگی، می‌تواند به‌عنوان ناجی یک ملت و هویت و شناسنامه آن مردم باشد و تاثیر مثبت و قابل توجه خود را به‌دور از هرگونه شعاردادن در جامعه بگذارد.

جهانبخش سلطانی: توجه به فرهنگ ایثار و شهادت، ناجی و هویت یک ملت است

به گزارش خبرگزاری فارس، «جهانبخش سلطانی» بازیگر سینما و تلویزیون درباره توجه به فرهنگ ایثار و شهادت در تولید آثار فرهنگی و هنری به روابط عمومی مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران گفت: در هشت سال دفاع مقدس، واقعیت انکارناپذیری اتفاق افتاد و این مرز و بوم را نجات داد. ناجی آن هم خون شهدای این مردم و جوانان غیرتمند این مرز و بوم بودند. درنظر خیلی از مردم، این برداشت، عاطفی و احساسی است؛ درصورتی‌که این یک برداشت منطقی است، بدین صورت که وقتی انسان ایمان داشته باشد و ایمان او بر پایه عشق استوار باشد در تعالی خرد، معرفت و دانایی تلاش می‌کند و با تحقیق و تفحص هم راهگشایی می‌کند.

وی ادامه داد: در دوران جنگ و هشت سال دفاع مقدس، فقط ایثار و فداکاری مهم بود و ترجیح همه به این موضوع بود تا بتوانند کاری برای این مرز و بوم انجام بدهند و اتفاقاً این فداکاری‌ها به بار نشست و این درخت تنومند دفاع مقدس مملو از شکوفه شد که نسل امروز و فردا در نهایت آرامش بدون شعار به این درخت تکیه کنند و با امید به فردای روشن خود با لبخند و رضایتمندی به آن نگاه کنند.

سلطانی در ادامه بیان کرد: این فداکاری‌ها همگی بخاطر عشق بود؛ به قول شاعر «بنده عشقم و از هر دو جهان آزادم» کسی که عاشق باشد نگاه دنیوی به مسائل جامعه ندارد، نه اینکه از دنیا بریده باشد؛ اما ارزش ها را مدنظر دارد و برای او ارزش‌ها بسیار مهم و تعیین کننده است چراکه او را در بستر سیر و سلوک قرار می‌دهد.

 شهادت جوانان این سرزمین باعث شد شناسنامه و هویت ایران ما حفظ شود و این، امانت بسیار سنگین و گران‌بهایی است که باید همچون گذشته از آن حفاظت کرد

این بازیگر درخصوص تولید محتوای فرهنگی و هنری با توجه به فرهنگ ایثار و شهادت اظهار کرد: نتیجه مثبت دفاع مقدس را همه شاهد هستند و بسیاری از فیلم‌های کوتاه و بلند در این زمینه ساخته شد و این ایثار، عشق، دانایی، امید، معرفت به تصویر کشیده شد و در نهایت اخلاصی که خط زیرین دفاع مقدس بود، تاثیر گذاشت و این تاثیر به‌عنوان میراثی از علم، دانش و عشق برای نسل‌های بعدی قرار گرفت. شهادت جوانان این سرزمین باعث شد شناسنامه و هویت ایران ما حفظ شود و این، امانت بسیار سنگین و گران‌بهایی است که باید همچون گذشته از آن حفاظت کرد.

بازیگر فیلم سینمایی «افق» با بیان اینکه هنرمندان باید بر اساس هنر و استعداد خود در این زمینه فعالیت کنند، خاطرنشان کرد: هر هنرمندی باید در حیطه تخصصی خود به این جریان ارزشی توجه ویژه‌ای داشته‌باشد؛ یکی با خوشنویسی، نقاشی، موسیقی، پرده سینما، قاب تلویزیون و حتی بیان قصه‌های شب و ... به این موضوع عشق بورزد و آن را در جامعه ترسیم کند. این رسالت هنرمند است و وظیفه گرانقدری است که باید با عشق و علاقه هنرمندان به دوش کشیده‌شود و اگر عشق و علاقه باشد، می‌تواند نتیجه شیرینی به بار داشته‌باشد.

وی همچنین درباره لزوم توجه مسائل فرهنگی و هنری به بحث ایثار و شهادت در جامعه بیان کرد: توجه به این جریان، بسیار مشکل بوده و کار هرکسی نیست، مثلا من تئاتر کار می‌کنم و صحنه تئاتر را مقدس می‌دانم و با همین تفکر توجه به فرهنگ ایثار و شهادت  پا به صحنه نمایش می گذارم. البته که در تولید فیلم و سریال هم همین‌طور است؛ منتهی اساس باید توجه به این جریان را در تولید مسائل فرهنگی اولویت قرار بدهیم و این کار هم تنها با تمرین، تحقیق و تفحص انجام خواهد شد.

سلطانی در ادامه یادآور شد: البته که برخی از اهالی فرهنگ و هنر می‌خواهند از این جریان، عادت‌زدایی کنند و بگویند که به این مسائل عادت نخواهیم کرد و باید با نگاهی عمیق برای تولید در این حوزه نگاه کرد؛ اما کسی که عاشق باشد، مملو از امید است و این امید بر روند کار تاثیرگذار است. فرقی هم نمی‌کند در کدام بستر هنری چون سینما، تئاتر، تلویزیون و ... باشد، تنها نکته حائز اهمیت این است که توجه به فرهنگ ایثار و شهادت فراموش و دچار اضمحلال و دوگانگی نشود؛ چراکه رسالت و وظیفه هنرمند در توجه به این جریان بسیار مشکل است و هشت سال دفاع مقدس چون سرمشقی برای هنرمندان است که باید به‌سمت کمال حرکت کند.

 توجه به فرهنگ شهادت، ایثار، از خودگذشتگی، می‌تواند به‌عنوان ناجی یک ملت و هویت و شناسنامه آن مردم باشد

این بازیگر درخصوص نگاه نهادهای دولتی و مدیران فرهنگی به این‌گونه مسائل و جریان‌های ارزشی در تولید محتوای حوزه فرهنگ و هنر خاطرنشان کرد: مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما باید با توجه به علاقه‌مندی، دانش، خرد و عشق هنرمندان به این عرصه در این بستر فعال باشند، حمایت کنند، بگیرند و هم یاد بدهند. توجه به فرهنگ شهادت، ایثار، از خودگذشتگی، می‌تواند به‌عنوان ناجی یک ملت و هویت و شناسنامه آن مردم باشد و تاثیر مثبت و قابل توجه خود را به‌دور از هرگونه شعاردادن در جامعه بگذارد.

وی در ادامه درباره مشارکت و علاقه هنرمندان نسبت به فعالیت و ایجاد تولید محتوا در این عرصه اظهار کرد: مشارکت هنرمندان نسبت به این جریان در مضامین مختلف متفاوت است. به‌طور مثال، وقتی به جشنواره مقاومت نزدیک می‌شویم، آن‌هایی که به این جریان ایمان دارند، تمام هم و غم و آرمان‌های خود را در بستر عشق به سینمای دفاع مقدس تحویل می دهند. فیلم کوتاه می‌سازند، فیلم بلند می‌سازند، حتی نمایشنامه و فیلمنامه می‌نویسند تا حماسه‌ای فرهنگی و هنری بیافریند و این حماسه همچون چراغی است که راه را نورافشانی می‌کند، امید و نوید می‌دهد که اگر می خواهید دچار ذلت نشوید باید این بستر را دنبال کنید.

بازیگر سریال «یوسف پیامبر(ع)» با اشاره به اقدام مثبت و تاثیرگذار شرکت راه‌آهن جهت تجلیل و ارج‌نهادن جایگاه شهدای راه‌آهن گفت: این اقدام،آرزو هنرمندانی است که می‌خواهند در بستر سیر و سلوک یک کار ثوابی انجام دهند. این اقدام خوب است و باید از آن دفاع و در جهت اطلاع مردم از آن، تبلیغ و اطلاع‌رسانی کرد؛ چراکه تنها کاری که می‌تواند در جهت ارج‌نهادن جایگاه شهدا انجام داد، تجلیل از افتخارات‌شان است.

سلطانی در پایان گفت: جریانی که شرکت راه‌آهن به راه‌ انداخته‌است، در گوشه و کنار این مرز و بوم بر اثر تحقیق و تفحص، یک مددرسانی و خواهش از خداوند است و هنرمندان نیز بر پایه تحقیق و مطالعه نسبت به این جریان ارزشی و عقیدتی، ادای دین فرهنگی خود را انجام می‌دهد و این یک واقعیت انکار ناپذیر است؛ چراکه همیشه همراه با نام شهدا، عاقبت‌به‌خیری به‌همراه می‌آید.

 

 

به گزارش فارس، راه آهن جمهوری اسلامی ایران به منظور گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا و ایثارگران گران‌قدر هشت سال دفاع مقدس و به ویژه شهدای عزیز راه آهن، مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران را برگزار می‌کند که هنرمندان  فرصت دارند تا ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹ آثار خود را به دبیرخانه مسابقه ارسال کنند.

علاقه‌مندان برای اطلاع دقیق از قوانین شرکت، ثبت‌نام و ارسال عکس می‌توانند به پایگاه اینترنتی مسابقه به نشانی isargaran.rai.ir مراجعه و ثبت نام کنند.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول