اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

نمایش فیلم «درخت گردو» در استانبول/ «مریم مقدس» در یونان اکران شد

فیلم «درخت گردو» تولید مشترک ایران و ترکیه در سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم استانبول اکران شد.

نمایش فیلم «درخت گردو» در استانبول/ «مریم مقدس» در یونان اکران شد

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، طبق اعلام وابستگی فرهنگی ایران در استانبول، فیلم «درخت گردو» در سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم استانبول اکران شد.

در این جشنواره، فیلم درخت گردو به کارگردانی فیصل سویسال کارگردان ترک و تهیه‌کنندگی علی نوری اسکویی و تدوین مصطفی خرقه‌پوش، تولید مشترک شرکت بالکن فیلم ترکیه و بنیاد سینمایی فارابی کشورمان در روزهای ۳۱ تیر و ۲ مرداد به نمایش درآمد و با تشویق مخاطبان مواجه شد.

 

 

این فیلم با مضمون نقد خشونت علیه زنان دومین فیلم بلند فیصل سویسال است و پیش از این ۲۸ ژوئن ۲۰۲۰ در جشنواره بین‌المللی فیلم کن به دلیل ویروس فراگیر کرونا به صورت آنلاین به نمایش درآمده بود. همچنین، برای نخستین بار در اکتبر ۲۰۱۹ در پنجاه‌‌وششمین جشنواره «پرتقال طلایی» آنتالیا اکران شد.

موضوع اصلی «درخت گردو» برگرفته از کتاب «پرنده تک بال» به قلم یاشار کمال است و ماجرای فیلم و اتفاقات اصلی حول یک درخت گردو می‌گذرد. درخت گردو به نوعی نماد و سمبل فیلم بوده و از نماد درخت انجیر در نمایشنامه «تا ساختن یک مرد» اثر نویسنده فقید «نجیب فاضل کیساکورک» هم استفاده شده است.

سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم استانبول توسط بنیاد فرهنگ و هنر استانبول و با مشارکت وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه به صورت آنلاین برگزار شد.

 

 

* اکران فیلم سینمایی «مریم مقدس» در جزیره لفکاذا

فیلم سینمایی «مریم مقدس» با زیرنویس و ترجمه یونانی در سمینار دو روزه ایرانشناسی و زبان و خط فارسی در جزیره لفکاذا اکران می‌شود.

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آتن با همکاری بخش فرهنگی شهرداری جزیره لفکاذا، مجموعه‌ای متنوع از برنامه‌های فرهنگی را برای ساکنان این شهر از ۳۰ تیرماه تا ۱ مردادماه تدارک دیده بود که در خلال این برنامه‌ها، دیدار با شخصیت‌های برجسته سیاسی و مذهبی این شهر نیز انجام شد.

علی‌محمد حلمی، رایزن فرهنگی کشورمان در آتن در جریان سفر خود به این شهر با حضور در محل شهرداری با خارالابوس کالوس، شهردار لفکاذا دیدار و در زمینه همکاری‌های فرهنگی و هنری گفتگو کرد.

حلمی با اشاره به همکاری‌های مشترک فرهنگی بین رایزنی فرهنگی کشورمان در آتن و شهرداری لفکاذا گفت: امسال چهارمین سال فعالیت‌های مشترک فرهنگی بین ایران و شهرداری لفکاذاست. ما تا به امروز با همکاری مرکز فرهنگی شهرداری به ویژه خانم فیلیپا، رییس مرکز فرهنگی توانسته‌ایم برنامه‌های مختلفی از نمایش فیلم، کنسرت موسیقی سنتی ایرانی، نمایشگاه کتاب و صنایع دستی و ... را برگزار کنیم و امروز هم برای برگزاری یک سمینار دو روزه ایرانشناسی و زبان و خط فارسی به این لفکاذا سفر کرده‌ایم.

رایزن فرهنگی ایران در آتن افزود: قطعا حضور یک شهردار جوان و علاقه‌مند به فعالیت‌های فرهنگی می‌تواند تسهیل بخش برنامه‌های فرهنگی مشترک بین رایزنی فرهنگی ایران و شهرداری لفکاذا باشد.

وی اظهار کرد: ما در خلال این سمینار دو روزه، فیلم سینمایی «مریم مقدس» که با تازگی توسط این نمایندگی زیرنویس و ترجمه (به یونانی) شده را برای ساکنان این شهر پخش خواهیم کرد که امیدواریم مورد استقبال ساکنان فرهنگ دوست لفکاذا واقع شود و از شما هم برای حضور در این برنامه دعوت به عمل می‌آوریم.

حلمی در پایان سخنانش، خاطرنشان کرد: ما همواره از توسعه همکاری فرهنگی با نهادهای دولتی و خصوصی یونان استقبال می‌کنیم و امیدواریم که بتوانیم صنعت توریسم را هم با همکاری یکدیگر بین ایران و یونان گسترش ببخشیم.

خارالابوس کالوس آمادگی شهرداری لفکاذا و مرکز فرهنگی این شهر را برای همکاری‌های مشترک با رایزنی فرهنگی ایران در آتن در اجرای برنامه‌های فرهنگی اعلام کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول