اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

کمپین دستیاران تخصصی پزشکی در «فارس من» به‌کجا رسید؟

هزاران نفر از دستیاران تخصصی پزشکی با ثبت یک کمپین خواستار تعویق آزمون رزیدنتی بعلت شیوع کرونا شدند. این گزارش روایت پیگیری مطالبه آنها در «فارس من» است.

کمپین دستیاران تخصصی پزشکی در «فارس من» به‌کجا رسید؟

به گزارش خبرگزاری فارس، آزمون‌های امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا، برای داوطلبان شرایطی خاص نسبت به سال‌های گذشته رقم زده است به گونه‌ای که آنها هم باید نگران سلامتی‌شان باشند و هم برگزاری آزمونی که در سرنوشت‌شان تأثیرگذار است.

در این زمینه دانشجویان دکترای تخصصی وزارت بهداشت با تشکیل کمپینی با عنوان «آزمون گواهینامه دستیاران تخصصی پزشکی حذف شود» و همچنین سوژه «حذف آزمون گواهینامه دستیاران سال آخر تخصص پزشکی» خواستار پیگیری این مطالبه شدند، کمپینی که با گذشت تنها چند روز توانست بیش از ۱۷۰۰ امضاء کسب کند. از آنجا که خبرنگاران ما در خبرگزاری فارس، خود را موظف به پیگیری مطالبات مردم می‌دانند، خبرنگار فارس با سردبیر این سوژه تماس گرفته و به گفت‌وگو با وی پرداخت.

 

سردبیر این سوژه که یکی از دانشجویان دکترای تخصصی وزارت بهداشت بود، با اشاره به اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر اینکه به دلیل کمبود نیروی انسانی، آزمون بورد تخصصی به اسفند ماه ۹۹ موکول می‌شود، گفت: با توجه به این تصمیم وزیر، امکان برگزاری آزمون گواهینامه در شهریور ماه وجود ندارد زیرا آزمون‌های بورد و گواهینامه در یک روز بوده، بنابراین باید این آزمون هم لغو شود.

 

وی در ادامه افزود: اگر بنا باشد آزمون گواهینامه دستیاران تخصصی پزشکی به صورت کشوری در مرداد ماه ۹۹ برگزار شود، دستیارانی که برای ۲۶ شهریور ماه برنامه‌ریزی کرده‌اند، امکان جمع‌بندی حجم وسیع مطلب در دو هفته را ندارند.

این دانشجوی دکترای تخصصی وزارت بهداشت همچنین تصریح کرد: برگزاری آزمون در زمان نامناسب قطع به یقین با عدم قبولی تعداد زیادی از دستیاران همراه خواهد شد.

 

وی افزود: در چنین شرایطی که ویروس کرونا بر کشور سایه افکنده است برگزاری آزمونی چون گواهینامه دستیاران تخصصی پزشکی که کسب رتبه در آن فاقد اعتبار و امتیاز است، با حضور وسیع شرکت‌کنندگان به مدت چندین ساعت در یک محل، به مثابه اتاق گاز انتشار این بیماری است.

همچنین این کاربر این گونه عنوان کرد که اخلاق حکم می‌کند همه دستیاران و اساتید بپذیرند تصمیمات این برهه زمانی به دلیل شرایط حال حاضر در هر شکلی، رضایت همگان را به دنبال نخواهد داشت، پس فارغ از هر گونه تعصب، تصمیمی که توسط ستاد ملی کرونا و بنا به مصلحت کشور گرفته شده است را بپذیرند.

 

وی گفت: به صورت منطقی، آزمون گواهینامه را می‌توان همچون آزمون بورد تخصصی حذف و نمرات آن را به ارزیابی درون‌بخشی سال‌های اخیر گروه‌ها از دستیاران واگذار کرد تا روال عادی فارغ‌التحصیلی و اعزام دستیاران به طرح نیز بدون اتلاف زمانی انجام گردد. سلامت دستیارانی که به طرح اعزام می‌شوند، مورد توجه قرار گیرد و تنش و اضطراب نیز از آنها دور شود. اساتیدی که در زمینه برگزاری آزمون گواهینامه دغدغه‌مند هستند، کمی عادلانه‌تر قضاوت کنند.

بر همین اساس، این دانشجوی دکترای تخصصی وزارت بهداشت، بیان کرد: مسؤولان و اساتید، خود را جای چند هزار دستیاری قرار دهند که پس از ۴ سال خستگی دوران دستیاری و مواجهه سال آخر با شیوع بیماری کرونا، بعضاً درگیری خود یا خانواده، از دست دادن همکاران، دوستان و اضطراب تغییرات مکرر زمان آزمون‌ها، اکنون هم قرار است به نبردی در دوردست‌ترین مناطق فرا خوانده شوند. در دو هفته‌ای که باقی مانده است کمی فرصت تنفس بدهید و سربازانی با روحیه راهی میدان کنید.

 

*تصمیم‌گیری در مورد آزمون گواهینامه

با توجه به این اظهارات سردبیران سوژه ثبت شده این موضوع را از اسماعیل ایدنی مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت پیگیری کردیم که وی به خبرنگار فارس گفت: طی تصمیمات اتخاذ شده افراد واجد شرایط فارغ‌التحصیلی را طی ۲-۳ هفته آینده معرفی و در صورت شروع خدمت، واجد دریافت گواهینامه تخصصی خواهند بود.

ایدنی همچنین تأکید کرد: آزمون گواهینامه و دانشنامه طبق برنامه زمان‌بندی شده قبلی در انتهای شهریور ماه برگزار خواهد شد و افرادی که واجد شرایط دریافت گواهینامه تخصصی نشدند طبق روال قبل می‌توانند در این ‌آزمون شرکت کنند.

وی گفت: همچنین برگزاری آزمون برای داوطلبانی که قصد شرکت در آن را دارند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام خواهد شد.
 

* دستیاران با سوابق تحصیلی، وارد چرخه ارائه خدمت می‌شوند

همچنین علی اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این باره گفت: احتمالاً سه چهارم دستیاران با توجه به سوابق تحصیلی، واجد شرایطی خواهند بود که می‌توانند بدون امتحان و در اسرع وقت به چرخه ارائه خدمات وارد شوند.
 

بعد از این اظهارات مسؤولین وزارت بهداشت، گفت‌وگویی هم با نماینده دستیاران تخصصی پزشکی داشتیم که وی با انتقاد از اظهارنظرهای متناقض در مورد تاریخ و نحوه اجرای آزمون‌ها، تصریح کرد: این اظهارنظرها تمرکز و آسایش فکری و روانی جهت آماده‌سازی برای حضور در امتحان را تحت تأثیر قرار داده است.

در ادامه پیگیری فارس، وی اشاره‌ای هم به نحوه و کیفیت برگزاری آزمون‌های الکترونیکی کرد و گفت: آیا بستر برگزاری آزمون الکترونیکی با این سطح برای دستیارانی که هیچ گونه تجربه و شناختی از این آزمون ندارند، فراهم است؟ اظهارنظرهایی مبنی بر شروع طرح تخصصی از اول شهریور و برگزاری آزمون دانشنامه در اواخر شهریور شنیده می‌شود که در این حالت شرایط حداقلی برای دستیاران در نظر گرفته نشده است.

به گزارش فارس، هر چند با پیگیری‌های خبرنگاران مطالبه این دانشجویان به گوش مسؤولان وزارت بهداشت رسید و آنها هم در زمان کوتاه وضعیت برگزاری این آزمون را تعیین تکلیف کردند اما نحوه برگزاری این آزمون یکی دیگر از دغدغه‌های دستیاران تخصصی است که این موضوع نیز پیگیری خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول