اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

کهکران؛ روستای هدف گردشگری در انتظار حداقل‌ها

شهرستان سپیدان با آب و هوای دلپذیر و وجود اقامتگاه‌های بوم‌گردی، یکی از مناطق جذاب برای گردشگران است اما با وجود پتانسیل‌های موجود، شاهد کمبودهای بسیاری نیز در برخی مناطق روستایی این شهرستان هستیم.

کهکران؛ روستای هدف گردشگری در انتظار حداقل‌ها

سرویس اقتصادی خبرگزاری فارس؛ شیراز | استان فارس سرزمینی پهناور متشکل از اقوام، ایلات، سنن، آداب و رسوم مختلف است که جاذبه‌های گردشگری و توریستی فراوانی دارد.

یکی از جذابیت‌ها و مکان‌های دیدنی استان فارس، روستاها است که در هر منطقه جغرافیایی با آداب و رسوم خاص خود میزبان توریست ها و گردشگران داخلی و خارجی هستند.

گردشگری روستایی را با تجربه زندگی محلی در یک معنا می‌دانند که با جاذبه های طبیعی، فرهنگی و تاریخی آن روستا عجین شده و موجب رشد بیش از پیش گردشگری روستایی شده و باعث تحول اقتصاد ساکنان آن مناطق نیز شده است.

در میان روستاها، روستاهای هدف گردشگری بیش از دیگر روستاها مورد توجه صنعت بزرگ و پررونق گردشگری قرار گرفته و هم اکنون بیش از هزار روستای هدف گردشگری در کل کشور داریم که تعدادی از آن ها نیز در استان فارس واقع شده است.

راه‌های دسترسی به کهکران قدرت جذب گردشگر را ندارد

در این میان در فارس، شهرستان سپیدان با آب و هوای خاص و دلپذیر خود یکی از مناطق توریست پذیر و جذاب برای گردشگران است که عمده علت آن آب و هوای مطبوع و اقامتگاه‌های بوم‌گردی فوق العاده زیبا در روستاهای آن است اما متاسفانه با وجود این همه پتانسیل و ظرفیت بالای گردشگری شاهد کمبودها و نواقص بسیاری نیز در برخی مناطق روستایی این شهرستان هستیم که درصورت رسیدگی مسئولان می توان شاهد قوت بیشتر این منطقه در جذب گردشگر و توریست بود.

در میان روستاها، روستاهای هدف گردشگری بیش از دیگر روستاها مورد توجه صنعت بزرگ و پررونق گردشگری قرار گرفته و هم اکنون بیش از هزار روستای هدف گردشگری در کل کشور داریم که تعدادی از آن ها نیز در استان فارس واقع شده است.

در همین خصوص یکی از فعالان گردشگری در روستای   کهکران سپیدان به خبرنگار فارس گفت: با وجود مشکلات بسیاری که در منطقه داریم، متاسفانه بیماری کرونا نیز تاثیر بسزایی برروی کار ما و کسادی بازار توریست و گردشگری شده است.

مریم اسفندیاری در مورد معضلات روستای کهکران توضیح داد: یکی از معضلات بزرگ ما راه‌های روستایی است که این راه‌ها برای رفت و آمد اهالی محل ساخته شده و ظرفیت حجم بالای مسافران و گردشگران را ندارد، ضمن اینکه طی چندین سال گذشته هیچگونه تعمیراتی در جاده های روستایی منتهی به کهکران و روستاهای اطراف صورت نگرفته است.

وی افزود: معضل دیگر ما آب است که اداره آبیاری شهرستان سپیدان علیرغم دریافت پول هنگفتی از مردم اما مشکل ما را در این خصوص حل نکرده و قانون را هرگونه که باب میل خود باشد، تفسیر می کند.

به گفته این فعال گردشگری خط‌دهی نامطلوب تلفن همراه از دیگر مشکلات مردم منطقه و گردشگرانی است که به اینجا سفر می کنند، به نحوی که بسیار آنتن دهی ضعیف و بصورت مداوم قطع و وصل می شود و ایرانسل نیز بطورکلی آنتن دهی ندارد.

اسفندیاری با اشاره به وضعیت اینترنت عنوان کرد: یک شرکتی به این موضوع ورود کرده تا اینترنت را برای اهالی روستا فراهم کند اما سرانجام آن نیز هنوز مشخص نیست.

نبود روشنایی مناسب فرصت حضور گردشگران را کاهش داده است

وی همچنین گفت: در منطقه‌ای نزدیک ما به علت نبود هیچگونه متولی، بیشتر تورها و گردشگران توقفی در روستای ما نداشته و با وجود استفاده از راه‌های روستای ما مستقیم به آنجا سفر می کنند، این درحالیست که در کهکران مجموعه های گردشگری و بومگردی زحمت کشیده و پس از اخذ مجوزهای لازم، اقدام به سرمایه گذاری برای جذب توریست و گردشگر کرده اند.

این فعال گردشگری در خصوص زباله های روستا نیز با ابراز گلایه بیان کرد: دفع زباله های روستا از دیگر معضلات ماست که به علت حمل به سایت شیراز، هزینه بسیار زیادی را برروی دست اهالی روستا می گذارد.

ساکن روستای کهکران سپیدان با تاکید بر اینکه این روستا یکی از روستاهای هدف گردشگری در استان و کشور هستند، متذکر شد: باغات بدون مجوزی در این منطقه داریم که بدون هیچ زحمتی برای گرفتن مجوز سرمایه‌گذاری، به فعالیت مشغول هستند که باید ساماندهی شوند.

وی پیرامون دیگر مشکل روستای کهکران تصریح کرد: نبود روشنایی در جاده‌های ما از دیگر نواقص روستاست به نحوی که شب هنگام هیچگونه مسافر و گردشگری امکان ورود به کهکران را ندارد، هرچند که قول مساعدت برای حل این مسئله به ما داده شد اما درعمل هنوز اتفاقی نیفتاده است.

باغات بدون مجوزی در این منطقه داریم که بدون هیچ زحمتی برای گرفتن مجوز سرمایه‌گذاری، به فعالیت مشغول هستند که باید ساماندهی شوند

اسفندیاری از مسئولان درخواست کرد: از مسئولین شهرستانی و استانی درخواست داریم که صدای ما و مشکلات ما را بشنوند و فکری به حال معضلات و مسائل ما داشته باشند.این فعال گردشگری همچنین گفت: سنگ فرشی ناقص در روستا توسط میراث فرهنگی صورت گرفته اما بدون استفاده و بدون در نظر گرفتن موارد کارشناسی عملیاتی شده که باید بصورت اصولی ادامه آن ساخته و قسمت های ساخته شده مرمت شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس، روستای کهکران با توجه به گردشگرپذیری، عشایر و آب و هوای مطبوع آن جمعیتش در فصول مختلف متغییر است ولی حدود 200 خانوار در آن ساکن است و جمعیت آن بین هزار تا هزار و 200 نفر است.

گفته شده باتوجه به شیوع ویروس کرونا تعداد گردشگر منطقه نسبت به سال گذشته با افت 80 درصدی روبرو است که این مهم نشان از لزوم توجه بیشتر مسئولان شهرستانی و استانی به این قبیل روستاها با زمینه خاص گردشگری دارد تا شاهد شکوفایی هرچه بیشتر شهرستان سپیدان و استان فارس در صنعت مهم گردشگری باشیم.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول