اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

سهام شرکت‌های غیر بورسی عدالت ظرف یک ماه به یک هلدینگ منتقل می‌شود

بر اساس آئین‌نامه اجرایی سهام عدالت سهام 13 شرکت غیر بورسی عدالت ظرف یک ماه پس از تاسیس شرکت هلدینگ موضوع ماده 4 به این هلدینگ منتقل می‌شود.

سهام شرکت‌های غیر بورسی عدالت ظرف یک ماه به یک هلدینگ منتقل می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بعد از آزاد سازی سهام عدالت مربوط به 49 میلیون دارنده سهام عدالت، با توجه به اینکه سهام عدالت متشکل از 49 شرکت، شامل 36 شرکت بورسی و 13 شرکت غیر بورسی بود، بنابراین شورای عالی بورس آئین‌نامه اجرای طرح آزاد سازی سهام عدالت را منتشر کرده است که در آن تکلیف شرکتهای غیر بورسی سهام عدالت مشخص شد.

بر اساس این آئین‌نامه کسانی که روش مدیریت مستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند از طریق بورس به مدیریت سهام شرکت‌های بورسی خود اقدام می‌کنند و آنهایی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند پورتفوی سهام آنها به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی منتقل می‌شود اما در مورد سهام 13 شرکت غیر بورسی که همه دارندگان سهام عدالت به نحو مشاع سهامدار آنها بوده و در واقع حق تقدم سهامداری آنها را دارند بر اساس تبصره 2 آئین نامه اجرایی قرار شد سازمان خصوصی سازی حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از تاسیس شرکت هلدینگ موضوع ماده 4، سهام شرکت‌های غیر بورسی موجود در سبد سهام عدالت را به شرکت هلدینگ منتقل کند.

در ماده 4 این آئین‌نامه آمده است به منظور مدیریت سهام شرکت‌های غیر بورسی، یک شرکت هلدینگ سهامی عام جهت سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی موضوع فعالیت اساسنامه تشکیل خواهد شد. معامله سهام شرکت مذکور تا پیش از پذیرش در یکی از بورس‌ها فاقد اعتبار است. 5 نفر خبره مالی به عنوان مؤسس و اولین مدیران آن توسط سازمان خصوصی سازی، اتاق تعاون ایران،اتاق بازرگانی و در صورت تائید صلاحیت حرفه‌ای توسط سازمان بورس و اوراق بهادار انتخاب شده و جهت تائید به شورای عالی بورس معرفی می‌شوند.

سازمان خصوصی سازی هم مکلف است نسبت به تامین و تخصیص وجوه مالی از محل سود سهام عدالت سال‌های گذشته به مبلغ 50 میلیارد ریال به شرکت هلدینگ به جهت امکان تاسیس و مدیریت هزینه‌ها در سال اول فعالیت اقدام نمایند.

همچنین بر اساس تبصره 3 آئین‌نامه اجرای سهم عدالت هیأت  مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مکلفند نسبت به انجام اقدامات لازم طبق قوانین و مقررات برای تسریع در پذیرش و درج شرکت‌ها در بورس اقدام کنند.

در ماده 5 این آئین‌نامه کلیه دارندگان سهام عدالت مطابق با ابلاغیه مقام معظم رهبری سهامدار شرکت سرمایه‌گذاری استانی هستند. آن دسته از دارندگان سهام عدالت که قصد سهامداری شرکت‌های سرمایه‌پذیر را دارند می‌توانند حداکثر ظرف 51 روز از تاریخ ابلاغیه مقام معظم رهبری نسبت به ثبت درخواست خود مبنی بر سهامداری شرکت‌های سرمایه‌پذیر در سامانه سهام عدالت اقدام نمایند.

سازمان خصوصی سازی مکلف است ضمن فراهم کردن تمهیدات لازم از طریق سامانه سهام عدالت درخواست دارندگان سهام عدالت را نسبت به تمایل آنها جهت انتخاب رویه مالکیت سهام عدالت به سهولت اخذ نماید.

همچنین امکان معامله سهام آن دسته از دارندگان سهام عدالت که روش سهامداری شرکت‌های سرمایه پذیر را انتخاب کرده‌اند به صورت تدریجی طبق مصوبه شورای عالی بورس و مطابق برنامه زمانبندی طی مدت یک سال و پس از آن بدون محدودیت وجود خواهد داشت.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مکلفند حداکثر یک ماه پس از مدت زمان مندرج در ماده 5 در مورد باقیمانده سهام شرکت‌های سرمایه پذیر فهرست شده در یکی از بورس‌های موجود در پورتفوی شرکت سرمایه‌گذاری استانی نسبت به برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای افزایش سرمایه اقدام نمایند.

این افزایش سرمایه به قیمت پایانی روز 1 تیر 99 و پس از دریافت اطلاعات از سازمان خصوصی سازی با برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده از محل سهام واگذار شده به این شرکت‌ها و به نام دارندگان سهام عدالت همان استان اقدام کنند.

همچنین مجامع الکترونیکی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و شرکت هلدینگ مطابق دستورالعمل نحوه حضور و اعمال حق رای به صورت الکترونیکی در مجامع عمومی ثبت شده نزد سازمان بورس خواهد بود.

هر شرکت سرمایه‌گذاری استانی مکلف است حداکثر 10 درصد از 30 درصد سهام شرکت خود را در یک صندوق پروژه سرمایه‌گذاری کند.

معامله سهام شرکت‌های سرمایه گذاری استانی صرفا از طریق یکی از بورس‌ها و مطابق سازوکار و مقررات سازمان بورس خواهد بود.

در ماده 16 این آئین‌نامه شرکت‌های کارگزاری مکلف شدند سفارش فروش دارندگان سهام عدالت را دریافت  کرده و به صورت تجمیع شده به سامانه معاملاتی بورس ارسال نمایند. این قابلیت در مورد سفارش‌های با قیمت باز امکان پذیر خواهد بود.

همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری مکلفند، علاوه بر افزایش شعب خود در شهرستان‌ها خدمات لازم را برای دارندگان سهام عدالت به صورت الکترونیکی ارائه دهند.

در مورد دارندگان سهام عدالت که دارای شماره شبای معتبر و مورد تائید بوده و در یکی از شعب بانک‌های کشور احراز هویت شده‌اند و نیز شماره تلفن همراه به نام خود را ارائه نمایند، نیاز به احراز هویت مجدد در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای دریافت خدمات پایه ندارند.

متن کامل این آئین‌نامه را می‌توانید از اینجا+ آئین نامه آزادسازی سهام عدالت آئین نامه آزادسازی سهام عدالت  + دریافت کنید.

به گزارش خبرگزاری فارس، ‌برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت موضوع «آزادسازی سهام عدالت و فروش در پرتفوی» ،‌«اضافه شدن سهام عدالت به پرتفوی شخصی» و «ضرورت اصلاح شماره تلفن‌های سامانه سهام عدالت» خواستار پاسخگویی مسئولان مربوطه شدند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول