اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

ماجرای توقیف نشریه انجمن اصلاح‌طلب دانشگاه شریف/ انتقاد از ارسال گزارش برای رسانه‌های معاند

توقیف نشریه «فروغ» انجمن اصلاح‌طلب دانشگاه صنعتی شریف که در شماره چهاردهم خود با بهانه پرداختن به مسائل بهداشت زنان به مسائلی همچون سقط جنین، مسائل قاعدگی، روسپی‌گری و... پرداخته بود، حواشی زیادی را در پی داشت.

ماجرای توقیف نشریه انجمن اصلاح‌طلب دانشگاه شریف/ انتقاد از ارسال گزارش برای رسانه‌های معاند

حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، در روزهای گذشته ماجرای توقیف نشریه «فروغ»  انجمن اصلاح‌طلب دانشگاه صنعتی شریف در کمیتهٔ ناظر بر نشریات این دانشگاه حواشی زیادی را در پی داشت، نشریه‌ای که در شماره چهاردهم خود با بهانه پرداختن به مسائل بهداشت زنان به مسائلی همچون سقط جنین، مسائل قاعدگی، روسپی‌گری در ایران و.... پرداخت.

انتشار این مطالب موجب شد تا معاونت فرهنگی دانشگاه شریف نشریه فروغ را پس از فرآیندی برای مدتی توقیف کند، اتفاقی که موجب آغاز حواشی و برخی هجمه‌ها علیه محمدرضا محمدی و میلاد مفاخری دو عضو شورای ناظر برنشریات دانشجویی وزارت علوم شد، از سویی انجمن اصلاح‌طلب دانشگاه شریف هم طی بیانیه‌ای انتقاداتی را علیه محمدی و مفاخری مطرح کرد.

 

بعد از بیانیه انجمن دانشگاه شریف و حواشی ایجاد شده برخی رسانه‌های فارسی زبان مانند بی بی سی هم با انتشار مطالبی سعی کرد از ماجرای توقیف نشریه فروغ بهره‌برداری کند. اتفاقی که موجب شد محمدرضا محمدی عضو شورای ناظر برنشریات دانشجویی وزارت علوم در توئیتی از اینکه گزارش نشریه فروغ از سوی برخی جریانات دانشجویی به رسانه‌های معاند داده شده، انتقاد کند.

 

* اظهارات عضو شورای ناظر برنشریات دانشجویی وزارت علوم درباره توقیف فروغ

بعد از این حواشی و هجمه‌ها، محمدرضا محمدی عضو شورای ناظر برنشریات دانشجویی وزارت علوم با انتشار ویدوئی گفت: انجمن اصلاح طلب دانشگاه شریف به عنوان صاحب امتیاز نشریه فروغ در این دانشگاه در روزهای اخیر بیانیه‌ای علیه بنده و جمعی از دوستان منتشر کرد و یکسری اتهامات واهی را به ما نسبت داد.

وی ادامه داد: کمیته ناظر بر بر نشریات دانشگاه شریف دست خود این دوستان است یعنی همین آقایی که دبیر انجمن دانشگاه است خودش عضو کمیته‌ای است که در آن کمیته حکم توقیف نشریه فروغ صادر شده است. همان فردی که بنده او را در رابطه با همین ماجرا به مناظره دعوت کردم و او دعوت بنده را نپذیرفت. عضو دیگر دانشجویی این شورا هم باز از خود این آقایان است.

محمدی تصریح کرد: اتهامی که هم اکنون آنها به ما می زنند این است که شما توانسته اید در وزارتخانه علوم فضا را تغییر بدهید! حال سوال بنده این است که اگر ما توانستیم این کار را انجام دهیم و نشریه فروغ را توقیف کنیم چگونه شما در کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه خودتان نتوانسته‌اید این فضا را رقم بزنید و حکم توقیف را برای نشریه خودتان منتشر کردید؟

محمدی تاکید کرد: البته پاسخ این سوال را به خوبی می‌دانیم، پاسخ این است که توقیف نشریه به نفع خود آنهاست، چون می‌خواهند آن را پیراهن عثمان کرده و از آن استفاده کنند.

عضو شورای ناظر برنشریات دانشجویی وزارت علوم تصریح کرد: ما اصلاً درباره مسائل ماهوی نشریه فروغ در شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم صحبتی انجام ندادیم. دوستان برای نشریه خودشان حکم‌ توقیف زدند و بعد هم به آن اعتراض کردند. حکم توقیف در شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشجویی مطرح شد و اما در رابطه با شیوه اعتراض بحث کردیم.

ادامه صحبت‌های محمدی را در فیلم زیر مشاهده کنید:

 

 

محمدرضا محمدی در این ویدئو به اسنادی اشاره می‌کند که این اسناد در ادامه آمده است:


 

 * مفاخری: حاضریم مناظره کنیم اما نمی‌پذیرند

مفاخری عضو دیگر شورای ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم هم با انتشار ویدیویی درباره هجم های صورت گرفته با اشاره به اتفاقات رخ داده در انتخابات سال گذشته شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم گفت: دوستان به یاد دارند که در آن زمان دو عضو سابق دانشجویی شورا در کنار وزارت علوم قرار گرفتند و باعث ابطال بیشتر از ۲۶ مورد از انتخابات‌های در دانشگاه های مختلف کشور شدند. 

وی افزود: آن زمان هم وقتی ا ز آن‌ها درخواست گزارش عملکرد کردیم جیغ بنفش می‌زدند و توهین می‌کردند و وقتی هم به مناظره دعوت شان کردیم طفره رفتند و با فرار رو به جلو و توهین کار خودشان را پیش بردند.

مفاخری گفت: این دوستان در آن زمان وقتی انتخابات به دور دوم کشیده شد تقلب بزرگی انجام دادند و حاضر شدن عدالت، آزادی و قانون را زیر پا بگذارند فقط برای اینکه یک کرسی دارای حق رای در وزارتخانه داشته باشند.

وی تصریح کرد: آن زمان آنها را به مناظره دعوت کردیم و از آنها خواستیم بیایند تا در یک فضای شفاف باهم صحبت کنیم تا مشخص شود چه کسانی به مسئولیتشان درست عمل کردند و چه کسانی مقصر هستند، ولی هیچ وقت قبول نکردند.

مفاخری ادامه داد: اکنون یک سال از آن ماجرا می گذرد و طی یک سال گذشته تمام تلاشمان این بود که عدالت و آزادی و حقوق مدیران مسئول نشریات دانشجویی در سطح کشور به آن جایگاهی که داشته برگردد البته این به معنای آن نیست که یک نشریه می‌تواند تخلف کند.

میلاد مفاخری خاطرنشان کرد: در نشریات دانشجوی همه آزادند نقد و انتقاد کنند و نظرات خود را ارائه دهند ولی حق ندارند قوانین و چارچوب های قانونی را زیر پا بگذارد. این در حالی است که در روزهای گذشته یکسری دروغ های خیلی بزرگ به بزرگی همان تقلبی که سال گذشته انجام دادند بیان می کنند و می‌گویند مفاخری و محمدی می‌خواهند نشریات دانشجویی را با محدودیت مواجه کنند و یا فلان نشریه را تعلیق کرده و آنها را محکوم کنند.

وی گفت: البته این دروغ نخ نما نیاز به پاسخگویی ندارد اما از آنجایی که ما خودمان را در مقابل کسانی که به ما رای دادند و در مقابل مسئولیتی که داریم پاسخگو می دانیم از دوستان دعوت کردیم در فضایی دوستانه و شفاف و در یک مناظره به گفتگو بپردازیم ولی آنها به هر دلیلی قبول نکردند و با فرار رو به جلو باز هم اجازه ندادند فضا شفاف شود.

مفاخری تصریح کرد: با این حال ممکن است در این فضا یک سری از دانشجویان تحت تاثیر قرار بگیرند و نتوانند حق را از باطل تشخیص دهند ولی آیا با این جماعت باید چه کرد؟ جماعتی که اگر ذره ای از صحبت هایشان حقیقت داشت حاضر بودند که پای میز گفت‌گو بیایند.

* عده‌ای درحال توقیف نشریات خودشان هستند!

محمدرضا محمدی نماینده دانشجویان کشور در شورای مرکزی نشریات دانشجویی وزرات علوم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، درباره حواشی ایجاد شده گفت: ما با یک صحنه‌سازی حساب شده در بستری پر از تعارض منافع مواجه هستیم. به طوری که عده ای در دانشگاه صنعتی شریف، خودشان نشریه رسمی خودشان را در اردیبهشت ماه به اتهام انتشار مطالب خلاف عفت عمومی توقیف کردند.

وی ادامه داد: آنها همان موقع هم با ایجاد موجی رسانه ای در برخی رسانه های معلوم الحال داخلی و رسانه های فارسی زبان خارجی، سعی کردند به جامعه القا کنند که فضای دانشگاه با آزادی بیان درحوزه زنان و خانواده مخالف است.

محمدی افزود: پس از آن در اعتراض به این رای که خودشان صادر کرده بودند به شورای فرهنگی دانشگاهشان اعتراض کردند. شورای فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف نیز مجددا حکم توقیف این نشریه را صادر کرد. پس از آن مجددا باز هم همین عملیات رسانه ای تکرار شد.

وی تصریح کرد: پس از استفاده دوباره رسانه‌ای از این خودتوقیفی، بار دیگر، مدیر مسئول این نشریه اعتراضی ناقص به شورای مرکزی نظارت بر نشریات وزارت علوم ارائه کرد. وقتی این اعتراض برای بررسی به جلسه شورای مرکزی ناظر آورده شد، از آنجایی که وجوهی که به آن اشاره شده بود، غیرواقعی بودند، ما گفتیم که این اعتراض را وارد ندانیم و دانشجویان را برای تنظیم اعتراضی دیگر مطلع کنیم.

نماینده دانشجویان در شورای مرکزی نشریات دانشجویی وزرات علوم تاکید کرد: اما جناب آقای غفاری معاون فرهنگی وزارت علوم، از آنجایی که قصد تصفیه حساب سیاسی با معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف داشت، ضمن بیان این نکته که هزینه این نشریه را نباید ما بدهیم، سعی داشت رای قطعی توقیف را به صورت مبهم صادر کند و هزینه را به دوش معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف بیاندازد.

محمدی یادآور شد: از آنجایی که ما مخالف این رویکرد بودیم، تمام تلاشمان را کردیم که رای مبهمی صادر نشود که دوباره موجبات سوء استفاده افرادی که خودشان نشریه خودشان را توقیف کرده بودند فراهم گردد. اما مسئولین وزارت علوم در جلسه مجازی شورا، دائما صدای ما را حین صحبت کردن در جسله قطع می کردند و اجازه صحبت به ما که نماینده دانشجویان در این شورا هستیم، نمی دادند.

وی تاکید کرد: پس از این ماجرا انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف در بیانیه ای عملکرد بنده و آقای مفاخری، نماینده دانشجویی دیگر حاضر در جلسه را تخطئه کرد و اتهاماتی واهی را به ما نسبت داد. به نظر بنده دلیل این اتهامات این بود که ما بازی آنها را به هم زده بودیم.

محمدی تاکید کرد: نکته جالب تر این بود که این تشکل در حالی به ما اتهام زده بود که اولین حکم توقیف نشریه در کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه شریف صادر شده بود و این کمته در اختیار همین تشکل است و دبیر این تشکل هم به عنوان نماینده دانشجویان در این کمیته دانشگاه صنعتی شریف عضویت دارد.

وی گفت: نهایتا با جمیع این اوصاف، بنده این فرد را به مناظره درباره آنچه که به وقوع پیوسته دعوت کردم، اما آنها حاضر نشدند حتی در رسانه های طیف خودشان هم مناظره کنند. حالا هم که رسانه های ضد انقلاب به کمکشان آمده اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول