اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

طرح آموزش دوگانه در مسیر برنامه هفتم توسعه

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان گفت: طرح آموزش دوگانه را به کشور ارائه داده‌ایم که در دستورکار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است و روی صلاحیت حرفه‌ای ملی کار می‌کنند و برای برنامه هفتم توسعه کشور روی آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

طرح آموزش دوگانه در مسیر برنامه هفتم توسعه

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، آرش اخوان طبسی صبح امروز با حضور در صد و سی و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: در مجموعه استان اصفهان ۵۴ مرکز دولتی و هزار و ۳۰۸ آموزشگاه فعال در بخش خصوصی داریم و خدمات آموزشی به مردم ارائه می‌شود، همچنین ۲۳۵ کارگاه ثابت شهری در مراکز دولتی داریم، کارگاه‌های سیار نیز بسته به موضوعیت در روستاها، پادگان‌ها یا زندان‌ها جهت آموزش برپا می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان افزود: استان اصفهان بیشترین تعهد آموزشی را در بین ادارات کل آموزش فنی و حرفه‌ای در کشور دارد، سالانه بیش از ۲۰ میلیون نفرساعت تعهد آموزشی داریم که نیمی از آن در مراکز دولتی و نیم دیگر در آموزشگاه‌های آزاد سطح شهر محقق می‌شود، همچنین حدود ۶۰ هزار نفر را سالانه در مراکز دولتی و همین تعداد را هم در آموزشگاه‌های آزاد پذیرش داریم.

وی با اشاره به اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور حدود ۵ هزار استاندارد شغلی را شناسایی و برای آن‌ها استاندارد آموزشی نوشته است، گفت: در استان اصفهان حدود هزار و ۵۰۰ مورد از این حرفه‌ها آموزش داده می‌شود.

اخوان با بیان اینکه اصفهان به عنوان پیشانی فنی و حرفه‌ای در ادوار مختلف کارهای شاخص داشته است، توضیح داد: در سال گذشته و امسال ۲ مورد از کارهایی که استان اصفهان انجام داده شاخص است و به عنوان مدل برای پیاده‌سازی در سطح ملی تعریف شده است که عبارتند از آموزش دوگانه و صلاحیت حرفه‌ای که در راستای این هدف بوده که گپ بین آموزش و صنایع و صنوف را کم کنیم.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان اصفهان در ادامه مطرح کرد: پیش از این آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به شیوه عرضه‌محور بود و بعد از آن سیستم رهگیری اشتغال داشتیم، در همین راستا سیستم عرضه‌محور را به سیستم سفارش‌محور تبدیل کردیم و نیاز را از بازار، صنایع و صنوف جمع می‌کنیم و سیستم آموزشی متناسب با نیاز را شروع می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه سیستم آموزش دوگانه از نظام آموزشی دوئل آلمان الگو گرفته که بومی‌سازی ایران شده است، بیان کرد: در سیستم قبلی آموزش‌ها ۳۰ درصد تئوری و ۷۰ درصد عملی بود که در فضای کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای اجرایی می‌شد اما در آموزش دوگانه ۳۰ تا ۵۰ درصد آموزش عملی در محیط کارگاهی فنی و حرفه‌ای و از ۵۰ تا ۷۰ درصد در بین صنف و محیط واقعی کار و صنعت با تجهیزات به روز صنایع برده می‌شود.

اخوان در رابطه با مزیت‌های این طرح توضیح داد: این طرح باعث از بین رفتن کامل فاصله آموزش و بازار کار می‌شود، مدل‌های مختلفی از این طرح در اتحادیه‌های مختلف از جمله اتحادیه‌های خدمات خودروی سبک و سنگین، عطاران و گیاهان دارویی، کافی شاپ و رستوران‌داران و گروه صنعتی انتخاب اجرا شد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان ادامه داد: بهترین مدل در صنف خدمات خودروهای سبک اصفهان بود، سال گذشته ۱۸ شغل پیشنهاد شد و دوره‌ای برای این افراد در نمایندگی‌های سطح شهر اصفهان برگزار شد، اما اردیبهشت امسال در اوج تعطیلی‌ها و کرونا درخواست ۳۰۰ نیروی کار کردند که آموزش آن‌ها شروع شده است.

وی در ادامه مطرح کرد: ایجاد شغل پایدار مورد دیگر مدنظر ماست، در این راستا طرح صلاحیت حرفه‌ای مطرح شد که برای شاغلان صنایع و صنوف است و در صنایع بر اساس شایسته‌گزینی ورود می‌کنیم، در سیستم صلاحیت حرفه‌ای شغل و شایستگی‌های مهارتی را تعریف می‌کنیم، در این سیستم از افراد تست گرفته می‌شود اگر موفق شد گواهی‌نامه داده خواهد شد اما اگر موفق نشد و کسر مهارت داشت اینها پایه نیازسنجی آموزشی می‌شود، حسن بزرگ این طرح این است که مراحل و مسیرهای ارتقای شغلی افراد را تعریف می‌کنیم.

اخوان همچنین ابراز کرد: در کشور آلمان انطباق ۳ آیتم مدرک تحصیلی افراد، شغل و داشتن صلاحیت حرفه‌ای و شایستگی‌های احراز آن شغل ۹۳ درصد و در ژاپن ۸۶ درصد است، اما این عدد در کشور ما خیلی پایین است، چون در سیستم آموزشی ما افراد در رشته‌ای درس خوانده و در بازار کار جذب رشته دیگری می‌شوند و از طرفی سیستم صلاحیت حرفه‌ای هم اجرا نمی‌شود.

مدیرکل آموزشی فنی و حرفه‌ای استان اصفهان اضافه کرد: این طرح را به کشور ارائه داده‌ایم که در دستورکار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است و روی صلاحیت حرفه‌ای ملی کار می‌کنند و برای برنامه هفتم توسعه کشور روی آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

وی در پایان گفت: در دوران کرونا در کارگاه‌های نساجی اداره کل فنی و حرفه‌ای استان اصفهان پارچه مخصوص ماسک تولید کرده و در کارگاه‌های خیاطی ماسک دوخته شد، در سیستم آموزشی هم چند تغییر ایجاد شد و در مرحله اول آموزش مجازی را در حد امکانات با کیفیت چشم‌گیری برنامه‌ریزی کردیم، همچنین بخشی از برنامه‌های آموزشی که نیازی به حضور افراد نداشت در فضای مجازی شروع شد، تنها آموزشی که در کشور تعطیل نشد آموزش‌های دوگانه اصفهان بود و در هر صنفی یک یا دو نفر برای آموزش با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی حضور یافتند.

انتهای پیام/۶۳۰۸۸/ر۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول