اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

روزی که نفس منافقین قطع شد/ بازخوانی رشادت رزمندگان اسلام در عملیات مرصاد

امروز پنجم مردادماه، سالروز فرارسیدن عملیات مرصاد علیه منافقین کوردل می‌باشد. عملیاتی که در آن رزمندگان اسلام ضمن درهم شکستن کالبد نفاق ، درس بزرگی به خائنین به ملت ایران دادند.

روزی که نفس منافقین قطع شد/ بازخوانی رشادت رزمندگان اسلام در عملیات مرصاد

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه «رسالت» در گزارشی به بازخوانی رشادت رزمندگان اسلام در عملیات مرصاد پرداخته است که متن آن در ادامه می‌آید.

جنایات وحشیانه منافقین در عملیات فروغ جاویدان 

همزمان با آغاز عملیات فروغ جاویدان از سوی منافقین، ارتش عراق نیز در روز ۳۱ تیرماه ۱۳۶۷از ساعت 6 تا 10 صبح روز عید قربان، چندین روستای ایران در اطراف کرمانشاه شامل روستاهای زرده، روستاهای نساردیره، نساردیره سفلی و شاه مار دیره از توابع شهرستان گیلانغرب، شیخ صله از توابع شهرستان ثلاث باباجانی، دودان از توابع شهرستان پاوه و روستای باباجانی از توابع شهرستان دالاهو را با بمب‌های گاز خردل و گاز اعصاب بمباران کرد. این بمباران‌ها به مرگ صدها غیرنظامی و مجروحیت چندین هزار نفر دیگر انجامید. 

رزمنده بسیجی «حسین دهنوی» که از رزمندگان غرب کشور در جریان عملیات مرصاد بود نیز مشاهدات خود از جنایات منافقین در اسلام‌آباد غرب را چنین روایت می‌کند: منافقین مانند رعدوبرق به شهر حمله کردند. بعدازاین که درگیر جنگ شهری شدیم، می‌دیدم که مردم، کوچه به کوچه از دست منافقین فرار می‌کردند و این گروهک هم مردم را به رگبار می‌بستند؛ تعداد زیادی از مردم در این منطقه شهید و مجروح شدند. دراین‌بین ما درگیر بودیم و حتی فرصت نداشتیم که پیکرهای شهیدان و مجروحان را جمع کنیم و کار رزمی خودمان را ادامه دادیم. ما می‌دیدیم که منافقین برخی از مردم را روی زمین خوابانده بودند و تیرخلاص به آن‌ها می‌زدند.

و این‌گونه عملیات مرصاد آغاز شد!

واژه عربی «مرصاد» به معنی کمین است. این نام به خاطر کمین برنامه‌ریزی شده‌ای که نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران انجام داده بودند برای این عملیات در نظر گرفته شد و پس از پایان عملیات،به همین علت تنگه چهارزبر، تنگه مرصاد نام گرفت. 

عملیات مرصاد، پاتک نیروهای نظامی ایران در پاسخ به عملیات فروغ جاویدان است. سرانجام عملیات مرصاد در پنجم مردادماه ۱۳۶۷، با رمز «یا علی» و به‌منظور مقابله با نیروهای سازمان مجاهدین خلق در منطقه اسلام‌آباد غرب و کرند غرب در استان کرمانشاه، آغاز شد.

نیروهای نظامی ایران ابتدا منتظر شدند تا منافقین به‌اندازه کافی در داخل خاک ایران نفوذ کنند تا از برد پشتیبانی عراقی‌ها خارج شوند. آن‌ها ابتدا نیروهای چترباز را در پشت سر منافقین پیاده کردند، سپس هواپیماهای اف-۴ نیروی هوایی ستون زرهی مجاهدین را بمباران کرده و در ادامه بالگردهای نیروی زمینی ارتش با سلاح‌های ضدتانک به ستون زرهی مجاهدین یورش بردند.

در این هنگام پیشروی مجاهدین متوقف شد. در انتها نیروهای زمینی ارتش و سپاه به باقی‌مانده نیروهای مجاهدین حمله کردند. نیروهای ایران در جایی که نیروهای‌شان برتری نسبی داشت به کمین نشستند و در منطقه چهارزبر، با احداث تعدادی خاکریز و یک خط دفاعی مستحکم در انتظار ایشان بودند. آیت ا... هاشمی رفسنجانی در مورد این سیاست جنگی بیان می‌دارد: «جنگ و صحنه به‌گونه‌ای درست شده بود که این‌ها توی کیسه آمدند و ما در کیسه را بستیم. تدارک منافقین خیلی وسیع بوده و ضربه وارده بر آن‌ها خیلی عمیق است.»

نقش شهید صیاد شیرازی در عملیات مرصاد 

این عملیات سه روز به طول انجامید. در روز اول هدف سدکردن هجوم منافقین  بود. در این روز نیروی هوایی ارتش وارد عمل نشد، زیرا در آن زمان پایگاه نوژه بمباران شده بود و انجام عملیات پاکسازی باند فرود قدری فرصت را از آن‌ها گرفت. به همین دلیل نیروی هوایی با یک‌روز تأخیر عملیات را ادامه داد. در روز دوم حرکت نیروی زمینی ارتش صورت گرفت که با پشتیبانی نیروی هوایی و هوانیروز همراه شد و در روز سوم یگان‌های منافقین  به‌کلی منهدم شدند. 

شهید سپهبد علی صیاد شیرازی فرمانده عملیات مرصاد، شب پیش از عملیات را این‌گونه مطرح می‌کند: «شبانه خودم را با یک فروند هواپیمای فالکون، به کرمانشاه رساندم و صحنه پیشروی دشمن را از نزدیک مشاهده کردم و متوجه اوضاع شدم. چنان جو پریشانی و اضطراب در مردم ایجاد شده بود که سراسیمه از خانه بیرون آمده بودند. از طرفی جاده کرمانشاه به بیستون از خودروهایی که در انتظار جابه‌جایی بودند مملو بود و ترافیک سنگینی ایجاد شده بود. 

بر این اساس با یک فروند هلی‌کوپتر از فرودگاه به سمت یکی از قرارگاه‌های تاکتیکی سپاه پاسداران مستقر در طاق‌بستان حرکت کردیم، نیمه‌شب چهارم تیرماه بود و تا ساعت یک و نیم نتوانستیم ماهیت دشمن را به‌دست آوریم که چه کسی است که همین‌طور در حال پیشروی است... ساعت ۵ به پایگاه رفتم. همه را آماده و مهیا برای توجیه دیدم. پس از توجیه خلبانان تأکید کردم وضعیت خیلی اضطراری است  وچاره‌ای نداریم باید هلی‌کوپترهای کبری آماده باشند. یک تیم ارتش آماده شد. ابتدا خودم با یک هلی‌کوپتر۲۱۴ برای شناسایی دقیق و هماهنگی به سمت مواضع حرکت کردم و به‌این‌ترتیب اولین عملیات را علیه نیروهای مهاجم و منافق آغاز کردیم.

جهنمی برای مهره‌های نفاق 

شهید سپهبد صیاد شیرازی آن زمان فرماندهی هوانیروز را به عهده گرفت و با بمباران ادوات نظامی و ترابری، موقتا منافقین را متوقف کرد و ستون‌های آن‌ها را به آتش کشید. در درگیری تنگه مرصاد، منافقین با دادن ۱۵۰۰ کشته زمینگیر شدند و از همان‌جا تصمیم به فرار گرفتند. مشکلی که رزمندگان با آن مواجه بودند تعقیب مهاجمان بود. 

بلافاصله پس از آزاد‌سازی شهر اسلام‌آباد، یگان‌های سپاه پیشروی را به‌سوی کرند آغاز کردند. قبل از رسیدن نیروهای خودی به این شهر در ساعت 3 نیمه‌شب، سه فروند، هلی‌کوپتر ترابری در کرند به زمین نشستند و تعدادی از کادرها و رهبری منافقین (برابر اطلاعات موجود رجوی و همسرش طی مدت اشغال، در شهر کرند به سر می‌بردند)را از شهر خارج کردند.

از ساعت ۷ حملات هواپیما‌ها و سپس حملات هوانیروز باختران( کرمانشاه)  بر روی ستون منافقین  شروع شد. همین امر موجب شد نفراتی که پیش از آن در ماشین‌های خودشان بودند، از ماشین‌ها خارج شده و در اطراف جاده لای شیار‌ها و پناهگاه‌های طبیعی، کنار جاده و زیر پل‌‌ها سنگر بگیرند و ستون کاملا متوقف شود. در ضمن همزمان، در اطراف کارخانه قند درگیری سنگینی درگرفت. در هر سه جبهه درگیری، نیروهای جمهوری اسلامی بر فراز ارتفاعات، بر نیروهای منافقین  اشراف کامل داشتند و ضمنا با حملات هوایی ، مهره‌های رجوی را به‌شدت سرکوب کردند.

روزی که نفس منافقین قطع شد 

از صبح روز پنج‌شنبه ۶/۵/۶۷ نیروهای درحال فرار آن‌ها، ‌در حوالی اسلام‌آباد مورد چند حمله مختصر قرار گرفتند. مجروحین یا خود را می‌کشتند یا امیدوار به بازگشت نیروهای تازه‌نفس می‌ماندند. تعداد زیادی از افراد نیز در کوه و دشت و روستاهای اطراف پراکنده شدند و آخرین خودروهای سازمان با حداکثر ظرفیت و درحالی‌که افرادی به اطراف آن آویزان بودند به داخل خاک عراق بازگشتند.

به‌هرروی با شکست نیروهای منافقین مراحل اصلی عملیات مرصاد به انجام رسید؛ البته برخی از اعضای منافقین  در مناطقی از اسلام‌آباد و کرند اطراق کرده و به امید نیروی تازه‌نفس منتظر مانده بودند. اما نیروهای ایران با کشف خانه به خانه مخفیگاه این بخش از نیرو‌ها طی دو روز پایانی عملیات مرصاد به پاکسازی این مناطق پرداختند و در تاریخ ۸ مردادماه، چند گردان از نیروهای لشکر انصارالحسین (ع) اقدام به پاکسازی روستاهای اطراف شهر و ارتفاعات مجاور کردند و با این حرکت پرونده عملیات مرصاد به‌طور کامل بسته شد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول