اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

فرشتگان کدام اعمال انسان را می‌نویسند؟

آیت‌الله آقامجتبی تهرانی می‌گوید: اعمال جوارحی، شامل هر آنچه انسان با اعضا و جوارحش انجام می‏‌دهد مثل دیدن، شنیدن، چشیدن و امثال آن است. لذا سخن‏‌های بندگان هم نوشته می‌‏شود، چه سخن آشکار باشد و چه آهسته.

فرشتگان کدام اعمال انسان را می‌نویسند؟

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مرحوم ‌آیت‌‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) در یکی از سخنرانی‌های خود، به موضوع «صحبت‌های در گوشی هم نوشته می‌شود» پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

اعمال جوارحی، شامل هر آنچه انسان با اعضا و جوارحش انجام می‏‌دهد مثل دیدن، شنیدن، چشیدن و امثال آن است. لذا سخن‏‌های بندگان هم نوشته می‌‏شود، چه سخن آشکار باشد و چه آهسته. برای فرشتگان الهی تفاوتی نیست بین سخنی که انسان جهراً بگوید یا سرّاً؛ هر دو نوشته می‏‌شود:

«أَمْ یَحْسَبُونَ أَنَّا لاَ نَسْمَعُ سِرَّهُمْ وَ نَجْوَاهُمْ»؛ این‏‌ها گمان می‌‏کنند که اسرار و نجوایشان را ما نمی‏‌شنویم. منظور، سخنی است که در گوشی، آهسته و به طور سری می‏‌گویند.

«بَلَى وَ رُسُلُنَا لَدَیْهِمْ یَکْتُبُونَ»[۱]؛ آری فرستادگان ما نزد آنها هستند و می‌‏نویسند.

بالاتر از نوشتن اعمال، ‏حتّی اندیشه‏‌های من، شما و آنچه در فکر ما می‏‌گذرد هم نوشته می‏‌شود؛ اگرچه به زبان جاری نکنیم و به عمل منجر نشود؛

«إِنَّ رُسُلَنَا یَکْتُبُونَ مَا تَمْکُرُونَ»[۲]؛ فرستادگان ما آنچه را در درون شماست، می‌‏نویسند. «تَمْکُرُونَ» به معنای مکر کردن است؛ یعنی نقشه‏‌ها و حیله‏‌های شیطانی که در درون شماست و هنوز جامه عمل نپوشانده است هم، نوشته می‌‏شود.

[۱]. سوره ‌مبارکه زخرف، آیۀ ۸۰
[۲]. سوره ‌مبارکه یونس، آیۀ ۲۱

این سخنرانی را اینجا بشنوید:

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول