اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

«محمد عبدالسلام»: خواست متجاوزان صلح نیست، تسلیم شدن یمن است

رئیس هیأت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن در گفت‌وگویی مفصل با یک روزنامه یمنی اعلام کرد، ائتلاف سعودی صلح نمی‌خواهد بلکه خواستار تسلیم شدن صنعاست.

«محمد عبدالسلام»: خواست متجاوزان صلح نیست، تسلیم شدن یمن است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله و رئیس هیأت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن در گفت‌وگویی با روزنامه یمنی «۲۶ سپتامبر» به ارائه توضیحاتی درباره آخرین تحولات یمن پرداخت.

وی گفت: (کشورهای) ائتلاف و سازمان ملل با طرح‌های پیشنهادی برای صلح تعامل مثبتی ندارند زیرا خواهان صلح نیستند بلکه خواست آنها تسلیم شدن ماست.

عبدالسلام افزود، ملت یمن از محاصره و حمله ائتلاف متجاوز به عنوان فرصتی برای تقویت توانایی‌های نظامی خود استفاده کرد.

سخنگوی انصارالله در خصوص سازمان ملل هم گفت، این سازمان از زمان تأسیس تحت سلطه آمریکا و انگلیس بوده است و دولت نجات ملی یمن خواستِ محالی از «ماریتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل ندارد اما اگر وی به این روند ادامه دهد روزهای آخرش در این سمت را می‌گذارند.

عبدالسلام همچنین گفت، به اعتقاد وی روسیه قادر به دادن پیشنهاداتی برای تصمیم‌های جدید در خصوص یمن است به نحوی که به توقف جنگ و محاصره بیانجامد.

بخش‌هایی از این مصاحبه به شرح زیر است:

سوال: اخیرا از گریفیتس انتقاد کردید و گفتید وی در طولانی شدن جنگ یمن شریک است؛ آیا زمان تغییر گریفیتس رسیده است؟

پاسخ | زمانی که از سازمان ملل یا فرستاده آن صحبت می‌شود فرض بر آن است که این سازمان بتواند نقش بی‌طرف را میان طرفین نزاع بازی کند، سازمان ملل ثابت کرده که از زمان تأسیس نتوانسته از سلطه آمریکا و انگلیس خارج شود. مارتین گریفیتس هم اگر به این رفتارها ادامه دهد روزهایش رو به پایان است و بعید نیست وی در آخر کار تصمیم گرفته به این شکل جانبدارانه رفتار کند همانگونه که فرستاده‌های پیشین سازمان ملل هم در روزهای آخر مواضع خود در قبال کشورهای ائتلاف متجاوز را بهبود می‌بخشیدند.

سوال: آیا کشورهای عضو ائتلاف به طرح صلح «مهدی المشاط» (رئیس کمیته عالی انقلاب یمن) و دیگر طرح‌های شورای عالی سیاسی و دولت نجات ملی پاسخ داده‌اند؟

پاسخ |  هیچ جوابی از سوی کشورهای ائتلاف در قبال هیچ طرح صلح پیشنهادی از سوی صنعاء داده نشده و سازمان ملل و ائتلاف تعامل مثبتی در این خصوص ندارند زیرا خواهان صلح عادلانه نیستند بلکه خواستار تسلیم شدن ما و صلح بر اساس نظر خود هستند، صلح مورد نظر آن قبول دیکته‌هایشان است... به همین دلیل ما معتقدیم که شش سال تجاوز به ملت یمن و تمامی سیاسیون و قوای ملی آزاد صابت کرده که تنها و بهترین گزینه مقابله با تجاوز است.

سوال: تأثیر ضربات یگان موشکی و پهپادی نیروهای مسلح به دشمن سعودی چیست؟

پاسخ |  این اقدامات، دستاوردی تاریخی است که ثبت خواهد شد؛ ملت یمن والاترین نمونه فداکاری و اقدامات قهرمانانه را رقم زد به نحوی که در سال ششم جنگ به وارد کردن ضربات بزرگ به عمق کشورهای ائتلاف سعودی-آمریکایی رسید. ملت یمن از محاصره و جنگ به عنوان فرصتی برای تقویت توانایی نظامی خود استفاده کرد تا از آن از خود، ثبات یمن و گزینه‌های مورد نظر خود دفاع کند.

سوال: آیا کانال‌های ارتباطی میان شما و طرف آمریکایی-فرانسوی و انگلیسی وجود دارد علیرغم اینکه این سه کشوردر کنار اسرائیل در جنگ علیه یمن شرکت داشتند؟

پاسخ |  ما با تمامی طرف‌ها از جمله کشورهای ائتلاف و آمریکا یا انگلیس در ارتباطیم، زمانی که با آنها می‌نشینیم در چارچوب فرمانبرداری، پذیرش دستورات یا دستور گرفتن از آنها نیست بلکه ما به عنوان نماینده ملت یمن و سران سیاسی و مردمی واجتماعی هستیم و حامل موضع کلی و فراگیر یمن هستیم.

سوال: نظر شما درباره جنایات ائتلاف و گرسنگی ناشی از محاصره و توقیف کشتی‌های مشتقات نفتی چیست؟

پاسخ|  این اقدامات جنایت جنگی است و تمام ملت یمن را هدف گرفته است . نباید بر این جنایت سکوت کرد و جنایت‌های مذکور هیچ تفاوتی با کشتار با گلوله، جنگنده و موشک ندارد.

سوال: دولت نجات ملی یمن تا چه حدی توانسته خلال دیدار با مسؤولان و دیپلمات‌ها در خارج از یمن مظلومیت این ملت را به گوش جهان برساند؟

پاسخ | دولت نجات ملی ارتباط‌های خوبی با کشورهای آسیایی، آفریقایی، کشورهای عربی و جامعه بین‌الملل دارد و روزانه پیام‌هایی درباره کشتارهای ائتلاف متجاوز و واقعیت‌ها ردو بدل می‌کند و با فیلم و عکس آنها را مستند می‌کند.علاوه اینکه توانسته «موانع سکوت رسانه‌ای» را نیز بشکند و پیام خود را به تمام رسانه‌هایی که مایل به انعکاس حقیقت هستند، برساند. به همین دلیل تلاش کشورهای محاصره‌کننده برای آنکه جهان را از اتفاقات داخل یمن بی‌خبر بگذارند، شکست خورده است و تعامل با صنعاء و قوای ملی از سوی جامعه بین‌المللی بر اساس احترام است. آنها صنعاء را امن‌تر، باثبات‌تر و راستگوتر می‌دانند . اگر در برخی مواضع سیاسی جامعه بین‌الملل نوعی «تعارف» دیده می‌شود این به خاطر منافع مشترک خریداری شده با اموال سعودی یا تحت هیمنه بودن آمریکاست.

سوال:  موضع عُمان در خصوص اتفاقات یمن چیست...؟

پاسخ|  کشورهایی هستند که مواضع مثبتی در قبال یمن دارند. اما در خصوص عمان باید گفت این کشور از اولین کشورهایی بود که مخالفت خود با جنگ علیه یمن را اعلام کرد و روابط خوبی با یمن دارد و در یمن، حاکمیت و ثبات آن مداخله‌ای نمی‌کند.

سوال: آیا روسیه می‌تواند نقش بهتری در توقف جنگ علیه یمن بازی کند یا نفعش در ادامه این جنگ است؟

پاسخ|  روسیه می‌تواند نقشی مثبت در پرونده یمن بازی کند. دولت نجات ملی طی دو سال اخیر ارتباط‌های استثنایی با طرف روسی داشته و درباره بسیاری از ایده‌های مربوط به یمن صحبت شده، اگر این تحول در موضع روسیه ادامه پیدا کند روند، مثبت خواهد بود و در راستای صلح و ثبات در منطقه به کار گرفته خواهد شد. روسیه به خاطر حضور در شورای امنیت می‌تواند پیشنهادات بسیاری در راستای صدور قطعنامه‌های بین‌المللی جدید در خصوص یمن ارائه کند که به توقف جنگ علیه یمن و گفت‌وگوی سیاسی میان یمنی‌ها بیانجامد.

سوال: چه چیزی از آنچه «دولت قانونی» (دولت مستعفی) نامیده می‌شود و توافق ریاض و دیگر توافقها میان مزدوران باقی مانده است؟

پاسخ |  توافق ریاض تعبیری آشکار از شکست نظام سعودی در مدیریت نبرد حتی میان متحدان خودش است. ریاض با این طرف‌ها (دولت مستعفی و دیگر متحدان) با خفت و ذلت رفتار می‌کند. تعامل با این افراد بر اساس منافع سعودی و نه منافع یمنی‌هاست و در واقع این طرف‌ها در حال  و صغیر غرق هستند بلدون اینمه بدانند در حال ارتکاب حماقتی بزرگ علیه ملت یمن هستند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول