اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

اعلام آمادگی سازمان پدافند غیرعامل جهت همکاری و راه اندازی مرکز آموزش پدافند سایبری در صنعت برق خراسان

معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور طی بازدید بخش‌های مختلف صنعت برق خراسان، در جریان ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این مجموعه قرار گرفت و از آمادگی جهت راه اندازی مرکز آموزش پدافند سایبری در صعنت برق خراسان خبرداد.

اعلام آمادگی سازمان پدافند غیرعامل جهت همکاری و راه اندازی مرکز آموزش پدافند سایبری در صنعت برق خراسان

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای خراسان، سردار محمدعلی مطیعی در نشستی با رضا ریاحی مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان و سایر مسئولان استان اظهار کرد: بازدید از توانمندی‌های صنعت برق خراسان، انرژی مضاعفی در ما ایجاد کرد. مساله نیروی انسانی در هر کاری از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین جهت لازم است در این حوزه کار شود.

معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: به نظر می‌رسد می‌توان در پارک آموزشی صنعت برق خراسان که در آینده راه‌اندازی خواهد شد، سهم ویژه‌ای برای امنیت سایبری و پدافند غیرعامل و همچنین آموزش در این خصوص در نظر گرفت. ما نیز آمادگی لازم برای همکاری در این زمینه را داریم تا در این مجموعه مرکز آموزش پدافند سایبری و بازگشت‌پذیری را ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: صنعت برق خراسان ظرفیت بالایی در اختیار دارد که بهتر است برای راه‌اندازی مجموعه آموزش سایبری، توافق‌نامه‌ای بین شرکت برق منطقه‌ای خراسان و سازمان پدافند غیرعامل کشور منعقد گردد.

سهم صنعت برق خراسان از شبکه برق کشور فقط ۷ درصد است

در ادامه مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان ضمن استقبال از این پیشنهاد و ابراز آمادگی کامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان در این زمینه، بیان کرد: صنعت برق از سه بخش عمده تولید، انتقال و توزیع تشکیل شده است. باید توجه داشت در حوزه انتقال و فوق توزیع در کشور سرمایه‌گذاری‌های کلانی صورت گرفته که حجم این سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی بیش از ۸ هزار میلیارد تومان است؛ این در حالی است که سهم صنعت برق خراسان از شبکه برق کشور فقط ۷ درصد است. مراقبت از این سرمایه عظیم عمدتا بر عهده اپراتورها و شرکت‌های تامین و نگهداری است که حجم قابل ملاحظه‌ای از بدنه شرکت‌های برق منطقه‌ای را به خود اختصاص می‌دهند.

 رضا ریاحی ادامه داد: بنابراین اگر بتوان تنها یک درصد ارزش افزوده در این بخش ایجاد کرد، عواید ناشی از آن ارقامی نجومی خواهد بود. در حال حاضر ۱۶ شرکت برق منطقه‌ای در سطح کشور فعال است که هر کدام به طور متوسط سالانه حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیارد تومان برای سرویس و نگهداری شبکه برق کشور هزینه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به همه این موارد لازم است شرایطی فراهم شود که یک اپراتور بتواند مهارت‌های کاری را به خوبی فرا بگیرد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان با اشاره به سهم عوامل مختلف در بروز حوادث در شبکه تصریح کرد: در حوادث مربوط به شبکه علل مختلفی وجود دارد که هر کدام سهمی به خود اختصاص می‌دهد. بین عوامل خطا در سیستم‌های حفاظتی، سهم خطای نیروی انسانی ۲۵.۳ درصد است که بالاترین سهم بین همه عوامل به‌شمار می‌رود. این در حالی است که عمدتا  در بروز حوادث بیشتر به نقایص تجهیزات توجه می‌شود در حالی که یک‌چهارم این خطاها مربوط به نیروی انسانی است که می‌توان به شکلی کم‌هزینه آن را برطرف کرد.
 
ریاحی تصریح کرد: مساله اینجاست که ما به درستی مشکلات را تحلیل نمی‌کنیم. باید توجه داشت آموزش هزینه بسیار کمتری برای ما دارد. ما معلم و تجهیزات آموزشی لازم را در اختیار داریم و تنها نیازمان طراحی یک سیستم مستمر آموزش عملی اپراتورها و گروه‌های تعمیر و نگهداری است. در همین راستا شرکت برق منطقه‌ای خراسان به فکر ایجاد یک پارک آموزشی افتاد تا از آن برای آموزش این نیروها استفاده کند. باید توجه داشت نیمی از نیروهای شرکت‌های برق منطقه‌ای کشور نیروهای اپراتور و تعمیر و نگهداری هستند که اگر به درستی آموزش ببینند، حوادث شبکه کاهش خواهد یافت. نباید از یاد برد که سرعت عمل در کار نیروهای اپراتور مولفه بسیار مهمی است. حتی اگر بتوان یک درصد از حوادث را به وسیله همین آموزش‌ها کاهش داد، باز هم ثمرات مفید بسیار زیادی خواهد داشت.
 
وی با بیان اینکه در برنامه‌ریزی‌های ما قرار است همزمان طبق تقویم آموزشی، نیروهای اپراتور و گروه‌های تعمیر و نگهداری آموزش‌های لازم را ببینند، خاطرنشان کرد: این مرکز پس از راه‌اندازی می‌تواند مجموعه‌ای مفید برای کشورهای همسایه نیز باشد چراکه در حوزه صنعت برق، اکثر کشورهای همسایه نسبت به ما در سطح پایین‌تری قرار دارند. سطح صنعت برق کشور ما هم‌تراز با اروپاست. همین موضوع ظرفیتی است که می‌توان از آن برای آموزش، کسب درآمدهای ارزی، برقراری روابط دوستانه و فراهم‌سازی زمینه همکاری با کشورهای همسایه استفاده کرد.
 
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان تاکید کرد: کشور ما از ظرفیت‌های زیادی برخوردار است اما باید بیاموزیم که نگاه به داخل داشته باشیم و با تکیه بر توانمندی‌های خودمان پیش برویم؛ تنها در این صورت است که پیشرفت خواهیم کرد. ما زمانی به پیشرفت واقعی می‌رسیم که تلاش کرده باشیم. متاسفانه اینطور عادت کرده‌ایم که نسخه‌ای غربی را به کشور وارد و آن را اجرا می‌کنیم. مشکل اکثر کشورهای در حال توسعه این است که در آن‌ها این تلاش خودباورانه در بعضی زمینه‌ها کم است. در همین راستا اعتقاد صنعت برق خراسان این است که باید دنبال افزایش بهره‌وری و دوری از هزینه‌تراشی برای کشور بود.

تاکید مقام معظم رهبری بر رسیدگی به فرسودگی شبکه برق به افزایش تاب‌آوری شبکه کمک می‌کند

ریاحی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم رسیدگی به فرسودگی‌های شبکه برق گفت: مقام معظم رهبری در این خصوص اشاره مهمی داشته‌اند که بسیار دقیق بود. باید توجه داشت میزان تاب‌آوری شبکه برق به همین فرسودگی بازمی‌گردد. مساله فرسودگی موضوعی مهم است که جای کار دارد، چرا که کاهش فرسودگی به افزایش تاب‌آوری شبکه کمک می‌کند. فرسودگی می‌تواند موجب از هم پاشیدن شبکه در حوادث و بخصوص حملات سایبری شود و باید به آن توجه جدی کرد.

وی اضافه کرد: صنعت برق خراسان، شبکه برق شهر مقدس مشهد را تا سال ۱۴۲۰ مطالعه و برنامه‌ریزی کرده است. این در حالی است که در کل کشور مطالعه‌‌ای تا این افق زمانی صورت نگرفته است. براساس این مطالعه قرار است ۵۴ کیلومتر تونل انرژی تا ۲۱ سال آینده در مشهد ایجاد کنیم و بر مبنای همین مطالعه است که سطح مقطع قسمت‌هایی از تونل‌های انرژی در حال اجرا را افزایش داده‌ایم.

مرکز ملی مدیریت انرژی ساختمان در خراسان پایه‌گذاری می‌شود

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان همچنین از برنامه‌ریزی صنعت برق خراسان برای پایه‌گذاری مرکز ملی مدیریت انرژی ساختمان در استان خبر داد و افزود: این هدف‌گذاری به این دلیل است که یکی از بزرگترین بخش‌هایی که انرژی در آن اتلاف می‌شود، ساختمان است و هیچ کنترلی روی این مساله وجود ندارد. در کل شبکه انتقال کشور میزان تلفات تنها 3 تا 4 درصد است؛ در حالی که حجم عظیمی از انرژی در ساختمان‌ها هدر می‌شود. متاسفانه با تغییر الگوی مصرف خانوار، حجم این هدررفت بیشتر نیز شده است.

ریاحی ادامه داد: در راستای ایجاد مرکز ملی مدیریت انرژی ساختمان با سازمان نظام مهندسی نیز هماهنگی‌هایی صورت گرفته تا بدون اخذ مجوز از مرکز ملی مدیریت انرژی ساختمان، پروانه بهره‌برداری ساختمان به کسی اعطا نشود.

وی تصریح کرد: سال گذشته با حمایت شرکت توانیر و وزارت نیرو یک میلیارد تومان بودجه برای راه‌اندازی این مرکز اختصاص یافت که تجهیزات لازم آن خریداری شده و انشالله تا سال آینده این مرکز افتتاح خواهد شد.

انتهای پیام/ 70061

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول