اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

کرونا مسافران تاکسی را ۶۰ درصد کاهش داد/هشدار تاکسیرانی به رانندگان بدون ماسک

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران با اشاره به اینکه آمار ابتلای رانندگان تاکسی به کرونا در موج دوم این بیماری کمتر از موج اول بوده‌است، گفت: مسافران تاکسی ۶۰ درصد کمتر شده‌اند.

کرونا مسافران تاکسی را ۶۰ درصد کاهش داد/هشدار تاکسیرانی به رانندگان بدون ماسک

خبرگزاری فارس، فائزه نجارزادگان: سرمای استخوان سوز زمستان و ظل گرما فرقی ندارد، باید در هر صورت راهی کوچه و خیابان شوند و با نیش ترمزی جلوی مسافر آن را سوار کنند. در مسیر گوش شنوای مسافران‌اند و گاهی انواع تحلیل‌های اقتصادی و سیاسی را از بر هستند. تاکسیرانان از جمله افرادی‌اند که شاید بیشتر از همه مردم جامعه، طی شبانه‌روز در سطح شهر تردد می‌کنند و با اندک درآمدی امرار معاش خود و خانواده‌هایشان را دارند. پول بنزین و اصطهلاک تاکسی را که کنار بگذاریم حالا موضوع کرونا برای این صنف قوز بالا قوز شده و مشکلات آنها را دو چندان کرده است.

 رانندگان تاکسی از زمان آغاز شیوع کرونا جزو قربانیان و مبتلایان ویروس منحوس کووید ۱۹ بوده‌اند و هر چند که اکنون استفاده از ماسک برای مسافران و رانندگان اجباری شده ولی هنوز کرونا دست از سر رانندگان تاکسی بر نداشته‌‌است. به گفته مسوولان شهری آمار مسافران تاکسی هم نسبت به قبل از شیوع کرونا کاهش داشته و اکنون رانندگان با چالش‌های فراوان در حوزه اقتصاد و سلامت ناشی از کرونا مواجه شده‌اند.

هر چند دولت و سازمان تاکسیرانی گام‌هایی جهت کمک به تاکسیرانان برداشته‌اند ولی به دلیل ماندگاری کرونا کمک‌ها اثر بخش نبوده و باری از دوش آنها برنداشته است. ۸۰ هزار راننده تاکسی در پایتخت در حال حاضر با دغدغه‌های ناشی از کرونا و مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و مطالباتی از سازمان تاکسیرانی دارند. درباره چالش‌ها و مشکلات رانندگان تاکسی و تمهیدات سازمان تاکسیرانی در شرایط کرونا با علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است:

 فارس: سازمان تاکسیرانی چه اقداماتی جهت کمک به رانندگان تاکسی جهت تأمین ماسک و مواد ضدعفونی کننده انجام داده است؟

قنادان:‌ از ابتدای شیوع کرونا سازمان تاکسیرانی نسبت به توزیع محلول ضدعفونی و ماسک میان رانندگان تاکسی اقدام کرده است و علیرغم گذشت چند ماه از بروز و شیوع این بیماری در کشور همچنان کمک‌ها به رانندگان تاکسی در این زمینه به قوت خود ادامه دارد. در حال حاضر نیز رانندگان تاکسی می‌توانند به دفاتر امور اداری سازمان تاکسیرانی مراجعه کنند و محلول ضدعفونی‌کننده دست و سطوح به صورت رایگان دریافت کنند که مواد ضدعفونی‌کننده ارائه شده تقریبا برای یک ماه راننده کفایت می‌کند.

شرایط توزیع ماسک رایگان میان تاکسیرانان

در زمینه تأمین ماسک همانطور که در همه صنوف استفاده از ماسک اجباری است رانندگان تاکسی هم باید از ماسک مانند سایر همه افراد جامعه استفاده کنند و سازمان تاکسیرانی در حد توان توزیع ماسک رایگان را در میان رانندگان تاکسی انجام داده است.فقط در دو روز گذشته 5 هزار ماسک رایگان میان رانندگان تاکسی به صورت رایگان توزیع شده است. باید توجه داشت که حدود 80 هزار راننده تاکسی در پایتخت وجود دارد و با توجه به منابع موجود مالی و لجستیکی، ظرفیت توزیع رایگان ماسک به صورتی نیست که به همه تاکسیرانان به صورت روزانه ماسک رایگان تحویل شود بنابر این ما تلاش می‌کنیم ماسک‌ها را با ا‌ولویت به رانندگان دارای شرایط خاص و یا رانندگانی که با کاربری اشتراکی در خطوط کار می‌کنند و ریسک ابتلایشان بیشتر است توزیع کنیم.

آمار ابتلای رانندگان تاکسی در موج دوم کرونا کمتر از موج اول

فارس: تا کنون چه تعداد از رانندگان تاکسی در پایتخت مبتلا به کرونا شده‌اند؟

قنادان: به طور کلی آمار ابتلا به کرونا در میان رانندگان تاکسی در موج دوم کرونا کمتر از موج اول بوده و با رعایت پروتکل‌ها تقریبا روند افزایش چشمگیری را شاهد نبوده‌ایم.
همچنین باید توجه داشت که ما در سازمان تاکسیرانی امکان صحه‌گذاری رسمی در مورد آمار مبتلایان را نداریم و بسیاری از مواقع آمارهایمان بر اساس خوداظهاری رانندگان است بنابر این ممکن است دقیق نباشد ولی به هر راننده‌ای که علائم مشکوک به کرونا داشته باشد توصیه می‌کنیم قرنطینه خانگی را اجرا کند و ما هم حمایت‌های لازم را در حد توان انجام می‌دهیم.

فارس: چند درصد از رانندگان تاکسی در حال حاضر ماسک استفاده می‌کنند و مردم در صورت مشاهده تخلف در این زمینه چگونه می‌توانند اطلاع‌رسانی کنند؟

قنادان: خوشبختانه بر اساس بررسی‌های میدانی به عمل آمده اغلب قریب به اتفاق رانندگان تاکسی در پایتخت از ماسک استفاده می‌کنند و واحدهای گشت نظارتی ما هم به طور مداوم این موضوع را کنترل می‌کنند ولی شهروندان در صورت مشاهده تخلف احتمالی رانندگان می‌توانند گزارشات را از طریق تماس با شماره 1888 به شهرداری تهران اطلاع دهند.

هشدار تاکسیرانی به رانندگان بدون ماسک

البته هفته‌های گذشته گزارشاتی در مورد استفاده نکردن ماسک در برخی خطوط به ما اعلام شد که پس از بررسی متوجه شدیم این رانندگان مربوط به شهرهای اقماری تهران هستند که طی مکاتبه با مسؤولان شهرهای اقماری اعلام کردیم که تذکرات لازم به رانندگان آنها داده شود. از طرفی نیز اگر این رانندگان وارد تهران شوند و گشت کنترل و نظارت ما متوجه استفاده نکردن ماسک در آنها شود علاوه بر تذکر اجازه ادامه فعالیت به راننده نیز داده نخواهد شد.

نحوه نرخ گذاری کرایه‌های جدید 

فارس: چقدر فاصله‌گذاری اجتماعی در تاکسی‌های تهران رعایت شده است؟‌

قنادان: خوشبختانه در حال حاضر فرهنگ سوار شدن حداکثر ۲ نفر در صندلی عقب تاکسی‌ها هم در بین رانندگان و هم در میان مردم، کاملا در سطح شهر ارتقا یافته و در این مورد مشکل خاصی نداریم. کرایه تاکسی نیز بر مبنای فاصله‌گذاری اجتماعی و ظرفیت حداکثر سه مسافر محاسبه می‌شود. این نرخ‌گذاری مبنای عقلانی و عادلانه داشته و شکایت چندانی در این زمینه از سوی مسافران نداشته‌ایم.

همچنین بعد از اینکه نرخ‌ها بر اساس فاصله‌گذاری اجتماعی تعیین شده رانندگان هم بیشتر، اصل فاصله‌گذاری را رعایت می‌کنند و هم رانندگان راضی هستند و شکایتی ندارند.

تردد ۴۰ هزار تاکسی فرسوده در پایتخت

فارس: چند درصد از تاکسی‌های تهران فرسوده است؟

قنادان: 80 هزار تاکسی در پایتخت وجود دارد که نیمی از آنها یعنی 40 هزار تاکسی فرسوده است و سنین بالای 10 سال دارد که نوسازی آنها باید هر چه سریع‌تر انجام گیرد.

توقف فرآیند نوسازی تاکسی‌ها

فارس:سرانجام نوسازی تاکسی‌های فرسوده به کجا رسید؟

قنادان: در سال جاری طی همین ۴ ماهه اول سال ۱۱ هزار راننده تاکسی در سامانه نوسازی تاکسی ثبت نام کرده‌اند. شهرداری نیز منابعی را از طریق صندوق کارآفرینی امید برای تأمین منابع مالی مورد نیاز تسهیلات ارزان قیمت نوسازی تاکسی اختصاص داده ولی متأسفانه علیرغم این مسأله و آمار بالای متقاضیان نوسازی، به دلیل توقف شماره گذاری خودروهای تاکسی داخلی، فرآیند نوسازی متوقف شده است.

اختلاف محیط زیست و شرکت‌های خودروساز داخلی

توقف شماره گذاری به دلیل عدم تایید تاکسی‌های تولید شده خودروسازان از سوی سازمان محیط زیست در مورد استاندارد خودروهای دوگانه سوز به وجود آمده و سازمان محیط زیست اعلام کرده که به تاکسی‌های دوگانه‌سوزی که استاندارد یورو 4 داشته باشند، مجوز شماره‌گذاری نمی‌دهد و ابتدا باید خودروساز این مشکل را برطرف کند.

کاهش ۶۰ درصدی درآمد رانندگان تاکسی

فارس:آمار مسافران تاکسی نسبت به قبل از شیوع کرونا چقدر کاهش داشته است؟

قنادان: میزان مسافران خطوط تاکسی‌رانی درون شهری با شیوع کرونا در پایتخت کمتر شده و در حال حاضر به حدود 50 تا 60 درصد روزهای مشابه سال قبل کاهش یافته است البته در روزهای مختلف مانند ایام تعطیلی حتی این آمار کمتر بوده است.

دغدغه تاکسیرانان در مورد وام ۶ میلیونی دولت

فارس: چه تسهیلاتی برای رانندگان تاکسی پایتخت به دلیل مشکلات مالی ناشی از کرونا در نظر گرفته‌اید؟

قنادان: دولت مصوبات و برنامه‌هایی داشت که وام 6 میلیونی به رانندگان تاکسی ارائه دهد که متولی ارایه این تسهیلات حمایتی در دولت، وزارت رفاه است. از آنجایی که ما به سامانه این تسهیلات دسترسی نداریم طبیعتا آماری از تعداد ثبت‌نام‌ها نیز به دستمان نرسیده است. از بین کسانی که ثبت نام کرده‌اند هم مشخص نیست که تا کنون به چه تعداد راننده تاکسی این وام اعطا شده است. البته بر اساس اطلاعاتی که به دستمان رسیده و بررسی‌های میدانی که از رانندگان تاکسی انجام داده‌ایم، برخی اعلام کردند که موفق به ثبت‌نام برای دریافت وام دولت نشده‌اند و یا اگر ثبت‌نام کرده و مشمول دریافت وام شده‌اند هنگام مراجعه به بانک با مشکلاتی همراه شده و در پرداخت تسهیلات با موانعی همراه هستند به طوری که ضمانت‌نامه بازپرداخت تسهیلات در میان بانک‌ها متفاوت بوده و برای برخی سختگیرانه‌تر عمل شده که این موضوع نارضایتی آنها را به همراه داشته است.

خبری خوش برای رانندگان تاکسی

بر همین اساس تاکسیرانی تهران در تلاش است که تسهیلات جدیدی را علاوه بر تسهیلات دولت برای رانندگان تاکسی در نظر بگیرد که به محض نهایی شدن، جزییات آن را اعلام خواهیم کرد.

در کنار موارد گفته شده باید توجه داشت که طی یک مرحله شهرداری برای 4 هزار نفر از رانندگان تاکسی که دارای بیماری زمینه‌ای و خاص بوده‌اند و یا مبتلا به کرونا شده و یا خانواده آنها بیماری صعب‌العلاج و خاص داشته تسهیلات 2 میلیونی ارائه کرد که ارائه این تسهیلات در حال حاضر همچنان ادامه دارد.

مشکل معاینه فنی تاکسی‌های فرسوده

فارس: بسیاری از رانندگان تاکسی جهت انجام معاینه فنی مداوم در طول سال با مشکلات فراوان مواجه شده‌اند سازمان تاکسیرانی چه اقداماتی در این راستا انجام داده است؟

قنادان: مشکل فرسودگی خودرو دغدغه کنونی رانندگان تاکسی است، زمانی که خودرو فرسوده باشد اخذ قبولی در معاینه فنی هم برای آن مشکل می‌شود، از طرفی تاکسی‌ها مانند سایر خودروهای عادی نیستند که 5 سال پس از تولید معافیت از معاینه فنی داشته باشند و از همان ابتدا، باید دو بار در سال معاینه فنی شوند. البته تاکسی‌های با عمر بالای 10 سال، باید 4 بار در سال معاینه فنی شوند و این موضوع چالشی برای رانندگان تاکسی است و دولت باید در خصوص تحرک بیشتر نوسازی ناوگان فرسوده تاکسی فکری کند چرا که خودرو اگر سنش بالا باشد هر چقدر هم که معاینه فنی شود باز هم مشکل دارد و تعمیرات و نگهداری هزینه‌های زیادی را برای رانندگان به همراه دارد. البته از آنجا که شناسایی تاکسی‌های فرسوده توسط سازمان تاکسیرانی انجام می‌‌گیرد، ما به سهم خودمان تاکسی‌هایی که به لحاظ فنی دارای مشکلات اساسی باشند را در اولویت نوسازی قرار می‌دهیم. هر چند همانطور که گفته شد، در سال جاری 4 ماه از آغاز سال گذشته و فرآیند نوسازی تاکسی‌ها به دلایلی که در کنترل ما نیست، متوقف شده است.

موافق تبدیل پلاک برخی تاکسی‌ها به پلاک شخصی هستیم

فارس: برخی از رانندگان درخواست تبدیل پلاک تاکسی بعد از 10 سال به پلاک شخصی را دارند، این موضوع در سامانه فارس من هم ثبت شده است، سازمان تاکسیرانی چه اقدامی در این راستا می‌تواند انجام دهد؟

قنادان: این موضوع در حوزه اختیارات سازمان تاکسیرانی نیست و دولت و نیروی انتظامی باید اقدامات لازم را انجام دهد چرا که مراکز شماره‌گذاری زیرمجموعه تاکسیرانی نیست بنابر این تاکسیرانی دخالتی در شماره‌گذاری و تبدیل پلاک تاکسی به پلاک شخصی را ندارد ولی به نظر من هم اگر این اقدام صورت گیرد به نفع محیط زیست کشور خواهد بود و با توجه به مشکلات موجود کشور شرایط نوسازی خودرو را برای رانندگان تاکسی تسهیل می‌کند.

تردد یک خودرو تاکسی بسیار بیشتر از خودرو شخصی است و راننده باید بتواند خودرو خود را در هر زمانی از ناوگان خارج و یک خودرو مناسب‌تر را جایگزین آن کند‌.

کمبود تاکسی در تهران نداریم

فارس: چقدر کمبود تاکسی در پایتخت داریم؟

قنادان: در حال حاضر 80 هزار تاکسی در سطح شهر تهران فعال است و نه تنها کمبود تاکسی نداریم بلکه مازاد تاکسی هم وجود دارد.بر اساس سند جامع حمل و نقل سقف تعداد تاکسی‌ها در شهرها طراحی و ابلاغ می‌شود که مطابق آن ما در شهر تهران ظرفیت افزایش ناوگان تاکسی را نداریم.

بر همین اساس هر پلاک تاکسی جدید که بخواهد وارد ناوگان شود باید با یک پلاک تاکسی فرسوده اسقاط شده، جایگزین شود. متقاضیان ورود به ناوگان تاکسیرانی هم باید خودرو خود را از یکی از دارندگان فعلی تاکسی خریداری کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول