اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

نقد و بررسی عرفان‌های کاذب در برنامه «سایه روشن»

«سایه روشن» عنوان مجموعه مستندی از فرهنگسرای اندیشه است که در آن به نقد و بررسی عرفان‌های کاذب پرداخته شده است.

نقد و بررسی عرفان‌های کاذب در برنامه «سایه روشن»

به گزارش خبرگزاری فارس، عرفان طریقه و شیوه ویژه‌ای است برای دست‌یابی به حقیقت که بر شهود و اشراق تکیه دارد. امروزه با توسعه ابعاد زندگی مادی بشر و صنعتی شدن، نه تنها گرایش به مباحث عرفانی و معنویت کاسته نشده، بلکه نیاز انسان به این موارد روز به روز افزایش یافته است. با این افزایش، عرفان نماهای فراوانی برای پاسخ دادن به این نیاز ظهور کرده‌اند و از این تمایل برای رسیدن به اهداف و غرض‌های خاص خود سوء استفاده کرده، با انجام دادن کارها و رواج اندیشه و عقاید باطل مکتب‌هایی را در سطح جهانی با نام‌های مختلف شیوع و گسترش داده‌اند. اما نتوانسته‌اند به این عطش و نیاز معنوی بشر پاسخ مناسبی دهند و بر عکس بر آلام روحی بشر افزوده‌اند.

این فرقه‌های نوظهور با استفاده از روش‌های مختلف و بهره‌گیری از امکانات روز دنیا در رقابت با ادیان سنتی، گوی سبقت را از رقبای خود ربوده و پیروان این ادیان را به سوی خود جذب کرده‌اند.

در واقع این فرقه‌های کاذب که از معنای دینی خالی هستند و پایه و بنیان درستی ندارند، از طریق انواع رسانه‌ها مانند ماهواره، اینترنت، فیلم، کتاب، موسیقی و ... وارد کشورهای مختلف جهان شده، طرفداران زیادی را به خود جلب می‌کنند.

بنابراین با توجه به رواج گسترده انواع فرقه های کاذب مدعی عرفان و گرایش افراد به این فرقه ها، لازم است اقداماتی در جهت شناخت صحیح و شناسایی دقیق عواملی که سبب گرایش به این گونه فرقه ها می شود، صورت گیرد، به همین منظور فرهنگسرای اندیشه با توجه به اولویت کاری، رسالت سازمانی و سیاستگذاری خود در حوزه علوم و اندیشه اسلامی، تمرکز ویژه‌ای بر موضوع اندیشه‌ورزی داشته و در ابعاد مختلفی سراغ مطالب مرتبط با علوم انسانی رفته است. این مرکز تلاش می‌کند با بهره‌گیری از اساتید و صاحب‌نظران رشته‌های مختلف، ابعاد ناگفته‌ای از موضوعات اندیشه‌ای را در قالب جریان شناسی فرهنگی و تاملاتی در باب عرفانهای کاذب را مورد بررسی قرار داده و عموم جامعه را با آن آشنا کند.

فرهنگسرای اندیشه در جدیدترین تولید فرهنگی خود سراغ موضوع بسیار مهم و چالشی عرفان‌های کاذب و نوظهور رفته و درس گفتارهایی بسیار کوتاه و موثر را با نام «سایه روشن» با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه تولید کرده است. از آنجا که موضوع عرفان‌های نوظهور همواره دارای نقطه نظرات متفاوتی در بین اساتید، اندیشمندان و پیروان این مکاتب داشته است برپایی این ویژه برنامه می‌تواند کمک زیادی به نقد و بررسی این مکاتب کاذب داشته باشد.

سایه روشن، مجموعه ویدئوهایی است که در آن ۴ عرفان نوظهور «یوگا»، «عرفان واره حلقه»، «مدعی یمانی» و «عرفان‌های بازاری» از منظر کارشناسان و صاحبان اندیشه و قلم مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام عرب ضمن معرفی مکتب «یوگا» به نقد و بررسی آن پرداخته است، حجت‌الاسلام شمشیری عرفان واره حلقه را مورد بررسی قرار داده، حجت‌الاسلام «شهبازیان» نقدی بر مدعی یمانی دارد و حجت‌الاسلام مظاهری به معرفی، نقد و بررسی عرفان‌های بازاری پرداخته است.

این مجموعه در قالب ویدئوهایی چند قسمتی آماده شده و به مرور از طریق فضای مجازی فرهنگسرای اندیشه منتشر می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به صفحه اینستاگرامی این فرهنگسرا به آدرس @farhangsara.andishe از این مطالب استفاده کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول