اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

کرونا و ضرورت تحول در نظام آموزش

واقعا ما در حوزه آموزش همچنان به روش قدیم پایبندیم و تنوع و تکثری که شایسته تنوع و گونه گونی دانش آموزان و دانشجویان است را بدان دست نیافته ایم اما کرونا که آمد با همه مصائبی که با خود داشت و دارد، یک اتفاق را هم رقم زد تا بالاخره در یک حوزه بشود مصداق همان شری که خیر ما در آن است.

کرونا و ضرورت تحول در نظام آموزش

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، عباس محمدیان رئیس بسیج رسانه خراسان رضوی در یادداشتی نوشت:  آقا معلم می‌گفت اگر اموات محترم سال‌ها و حتی دهه‌های پیش از گور برخیزند و در مدارس و محیط‌های آموزشی، چشم باز کنند، چندان گذر زمان را حس نخواهند کرد بلکه خواهند پنداشت بخشی از روز را خوابیده بوده اند و اکنون پلک‌ها را می‌تکانند از خواب نیمروزی اما اگر کسانی که یکی دو سال پیش به کمارفته باشد و اکنون به هوشیاری چشم باز کند از تغییر شگرفی که در جهان فناوری و دنیای مجازی اتفاق افتاده است تعجبی همسان اصحاب کهف در چهره اش نمودار خواهد شد.

این هم یعنی نظام آموزشی ما نه تنها همپای فناوری رشد نکرده است که با حداقل‌های این جهان متنوع هم فاصله‌ای بسیار دارد. درست می‌گفت آقا معلم که قبل از جهان گیر شدن ویروس کووید۱۹ سخن می‌گفت. درد گفته‌هایش اگر چه درد افزا اما دقیق بود.

واقعا ما در حوزه آموزش همچنان به روش قدیم پایبندیم و تنوع و تکثری که شایسته تنوع و گونه گونی دانش آموزان و دانشجویان است را بدان دست نیافته ایم اما کرونا که آمد با همه مصائبی که با خود داشت و دارد، یک اتفاق را هم رقم زد تا بالاخره در یک حوزه بشود مصداق همان شری که خیر ما در آن است و به دعا از خدا می‌خواستیم.

این بیماری توانست چالش های متعددی را رقم زند از جمله در حوزه آموزش از دبستان تا دانشگاه. هم میزان ناکارآمدی را اندازه گرفت و روی ترازو نهاد و به رخ مان کشید و هم به نوعی بن‌بست شکنی کرد تا از دل آموزش سنتی، به خط بزنیم و ظرفیت‌های مجازی و حوزه فناوری را به یاری بگیریم و این در جای خود می‌تواند آغاز مبارکی باشد برای اصلاح رویکردها و به روز رسانی فرایندهای آموزشی.

فکر می‌کنم اگر دوباره با آقا معلم به گفت‌وگو بنشینیم دیگر نظرش چنان نخواهد بود که پیش از این به زبان آورد. به هر حال با همه ضعف و قوت‌های ساختاری و مبنایی و کارکردی، ما قدم‌های اولیه را - در ارتقای نظام آموزشی متناسب با شرایط – برداشتیم. معلم‌ها از طریق فضای مجازی به خانه‌ها آمدند.

مدارس و دانشگاه‌ها، حضور خود را در دنیای مجازی و فناورانه تثبیت کردند و امروز سخن از برگزاری ترم اول سال تحصیلی ۹۹-۴۰۰ به شکل غیر حضوری و بر بستر فضای مجازی است. از آنجا که احتیاج مادر اختراع است می‌توان به فردای بهتر در حوزه آموزش های نوین امید داشت و این امید را برای ارتقای دانش و هدفمند مردن آموزش ها متناسب با نیاز های جامعه هم داشت که فرداهای پیش رو با روز های دیروز شده، فاصله ای شگرف داشته باشد.

به گمانم ما می توانیم قدم به قدم به اصلاح فرایند کنکور و عملیاتی و حرفه‌ای شدن آموزش‌های انتزاعی هم بیاندیشیم. شاید همین شر موجود- کرونا – باعث یک خیر بزرگ در حوزه آموزش شود. این را باور داریم و می‌دانیم می‌شود از دل تهدیدها به فرصت‌های موفقیت، نقب گشود و راه زد. چنین باید کرد ان شاالله

انتهای پیام/ 70061

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول