اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

نقش کلیدی رزمندگان فارس در عملیات مرصاد

حضور نیروهای رزمنده فارس در عملیات مرصاد، نقشی کلیدی در انهدام منافقین داشت و رشادت‌های جاودانه‌ای در تاریخ دفاع مقدس ثبت کرد.

نقش کلیدی رزمندگان فارس در عملیات مرصاد

محمدباقر رنجبر؛ دبیر جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی استان فارس و از یادگاران دفاع مقدس طی یادداشت ارسالی به خبرگزاری فارس با اشاره به چگونگی شکل‌گیری عملیات مرصاد نوشت:

بعد از قبول قطعنامه از طرف امام ، صدام به گمان اینکه امام به علت ضعف مجموعه نظام تن به قبول قطعنامه داده، خوی ددمنشی و استکباری خود را نشان داد و با گذشت سه روز از پذیرش قطعنامه، از هوا و زمین در جبهه‌های مختلف، به ویژه جنوب خاک جمهوری اسلامی را مورد تجاوز قرار داد.

در خوزستان از جبهه‌های طلائیه و زید شلمچه نیروهای بعثی پس از عبور از مرزها خودشان را به جاده اهواز خرمشهر رساندند و قصد تصرف مجدد خرمشهر و حتی اهواز و آبادان را داشتند که با فرمان امام رزمندگان اسلام خودشان را به جبهه‌ها رساندند.

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی پس از سد کردن حملات دشمن با سازماندهی نیروهای جدیدالورود به جبهه‌ها، آماده عقب زدن دشمن شدند، چیزی طول نکشید که دشمن پس از دیدن آمادگی ارتش اسلام در جبهه‌ها عقب‌نشینی اختیاری یا اجباری نمود.

اما در جبهه میانی ارتش بعث با اجرای آتش تهیه شدید، به‌ وسیله بمباران هوایی و آتش توپخانه پس از شکستن خطوط اولیه در جبهه‌های سرپل ذهاب، قصر شیرین راه را برای ورود نیروهای منافق به خاک ایران اسلامی باز کرد.

نیروهای سازمان منافقین پس از سال‌ها نوکری دشمن بعثی ، ارتش خود را از کمک‌های کشورهای استکباری، ماه‌ها پیش تجهیز کرده بود.

 رئیس منافقین دراین‌باره می‌گوید: ما از قبل تصمیم به انجام این عملیات گرفته بودیم و داشتیم خودمان را آماده می‌کردیم اما با قبول قطعنامه از طرف ایران ما کار را زودتر شروع کردیم نظرمان این بود که اگر الان اقدام نکنیم فرصت از دست می‌رود زیرا اگر بین ایران و عراق صلح می‌شد دیگر نمی‌توانستیم کاری انجام دهیم و از لحاظ سیاسی تبدیل به فسیل می‌شدیم.

بنابراین ارتش منافق در روز سوم مرداد ماه سال ۱۳۶۷ ، طی عملیاتی موسوم به فروغ جاویدان با کمک ارتش بعث پس از آتش تهیه و شکست خطوط اولیه توسط آن‌ها وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شدند و پس از تصرف شهرهای سرپل ذهاب، قصر شیرین، کرند و اسلام‌آباد، کشتی همچنین کشتار مردم بی‌گناه این مناطق با سرعت به‌سوی کرمانشاه رهسپار شدند و خودشان را به تنگه‌های حسن‌آباد و چارزور برسانند.

گردان‌های بسیج کرمانشاه در تنگه چارزور ، با رشادت جلو نیروهای منافق را سد کردند.

در روز پنجم مرداد ۱۳۶۷ ، فرمانده کل سپاه پاسداران به یگان‌های که بنا به دستور قبلی، خودشان را به منطقه رسانده بودند، دستور داد که هم‌زمان از محورهای کرمانشاه _اسلام‌آباد، پل‌دختر _اسلام‌آباد و ایلام _اسلام‌آباد عملیات خود را با عنوان مرصاد به نیروهای منافق با سمت شهر اسلام‌آباد آغاز کنند و در این منطقه ارتش منافق را محاصره، منهدم و سپس منطقه را پاکسازی کنند.

نیروی هوایی و هوانیروز ارتش قهرمان هم با هدایت میدانی سپهبد شهید صیاد شیرازی حملات خود را با شدت به ستون منافقین شروع کردند و در مدت بسیار کمی آن‌ها را متلاشی کردند.

خودروهای زرهی و مکانیزه اهدایی دشمنان استکباری ایران اسلامی یکی پس از دیگری هدف بمب‌ها، موشک‌های هوایی و هوانیروز همچنین موشک‌های آر پیچی نیروهای سپاه پاسداران قرار می‌گرفتند و منهدم می‌شدند.

در عملیات مرصاد ، ۱۵۲۳ نفر از منافقین به هلاکت رسیدند و ۲۳۰۰ نفر مجروح و ۳۰۵ نفر به اسارت نیروهای اسلام درآمدند و اکثر امکانات و تجهیزات آن‌ها منهدم یا به غنیمت رزمندگان اسلام درآمد.

 نیروهای رزمنده فارس در عملیات مرصاد، به‌طور مشخص فرماندهی و اطلاعات و عملیات بیشتر یگان‌ها به خصوص لشکر فجر و لشکر عملیاتی که برای شناسایی و گرفتن خط حد جهت عملیات به منطقه رفته بودند که فقط لشکر المهدی با دو گردان پیاده فجر و حضرت ابوالفضل با عوامل اطلاعات و عملیات و پشتیبانی در عملیات شرکت کردند و در تصرف، پاکسازی و انهدام منافقین در شهر اسلام‌آباد و جاده اسلام‌آباد به کرند نیروهای اسلام را یاری کردند.

درود و صلوات بر شهدای عملیات مرصاد و آفرین بر رزمندگان دلاور این عملیات به خصوص رزمندگان دلاور لشگر المهدی

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول