اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

پته‌ کرمان از گذشته تا امروز /کاهش کیفیت از معضلات این هنر اصیل

رئیس اتحادیه صنایع دستی، فرش دستباف و مس کرمان یکی از مشکلات این صنف را رواج استفاده از نخ‌های مصنوعی مانند آکریلیک یا پلی‌استر به جای نخ پشمی توسط پته‌دوزان خانگی ذکر و عنوان کرد: قیمت هر کیلوگرم نخ پته تا حدود دو سال قبل 40 هزار تومان بود، اما اکنون با افزایش قیمت دلار و ارز به بیش از 200 هزار تومان رسیده که همین امر موجب استفاده گسترده از نخ مصنوعی به جای پشمی شده است.

پته‌ کرمان از گذشته تا امروز /کاهش کیفیت از معضلات این هنر اصیل

محسن اشرف امروز در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: قدمت پته کرمان حداقل به 800 سال قبل حتی به قبل از دوران صفویه بر می‎گردد، زمانی که جاده ابریشم از ایران می‎گذشت، شال کشمیر را از هندوستان به ایران وارد و از ایران پته کرمان را صادر می‎کردند.

رئیس اتحادیه صنایع دستی، فرش دستباف و مس کرمان با اشاره به اینکه پته قدیم بسیار ظریف‎تر از پته کنونی است، بیان داشت: لباسی که بر تن امیرکبیر در عکس‎های معروف او وجود دارد، نوعی پته کرمان مشهور به ترمه بوده که توسط حاکم کرمان به وی اهدا شده است.

اشرف تصریح کرد: از گذشته تا کنون در تمام منازل کرمانی‎ها پته، رومیزی، بقچه و ... دست‎دوز بانوان کرمانی را شاهد هستیم که حتی برای جهیزیه دختران خود می‎دوزند و به نوعی جزو فرهنگ اجتماعی اهالی این خطه محسوب می‎شود.

وی نخ پشمی را ماده اولیه تهیه پته خواند و افزود: دلالان پشم گوسفندان عشایر سیرجان، بافت و ... را که از نظر استحکام در جهان بی‎نظیر است برای صادرات به کشورهای ترکیه، عراق و چین آن را خریداری می‎کردند که از حدود سه سال قبل با افزایش قیمت دلار قیمت مواد اولیه نیز افزایش یافته است.

اشرف یکی دیگر از مشکلات این صنف را رواج استفاده از نخ‎های مصنوعی مانند آکریلیک یا پلی‎استر به جای نخ پشمی توسط پته‎دوزان خانگی ذکر و عنوان کرد: قیمت هر کیلوگرم نخ پته تا حدود دو سال قبل 40 هزار تومان بود، اما اکنون با افزایش قیمت دلار و ارز به بیش از 200 هزار تومان رسیده که همین امر موجب استفاده گسترده از نخ مصنوعی به جای پشمی شده است.  

رئیس اتحادیه صنایع دستی، فرش دستباف و مس کرمان ادامه داد: یکی دیگر از تفاوت‎های نخ‎های پشمی و مصنوعی این است که نخ پشمی با رنگ‎های گیاهی رنگ‎آمیزی می‎شود در حالی که در نخ‎های مصنوعی از رنگ‎های شیمیایی استفاده می‎شود که بر اثر تابش نور آفتاب و یا شست‌وشو از بین می‎رود.

وی ابراز داشت: از آن‌جا که پته‎دوزان کرمانی در استان‎های دیگر مشتری‎های ویژه خود را دارند برای از دست ندادن مشتری‎ها طبق سفارش خود آنها مجبور هستند از نخ‎های مصنوعی استفاده کنند تا قیمت محصول ارزان‎تر شود و بتوانند، آن را به فروش برسانند که این کاهش کیفیت محصول نیز به معضلی برای این هنر اصیل تبدیل شده است.

اشرف خاطرنشان کرد: چند سالی است که برخی از تولیدکنندگان پته به دلیل استفاده از نیروی کار ارزان سفارش‎های دوخت خود را به بانوان تبعه افغانستانی می‎دهند، اما از آن‌جا که مردم این کشور نیز روش دوخت و سوزن‌‎‎دوزی ویژه خود را دارند که از آن با عنوان نگین‎دوزی نام می‎برند، موجب می‎شود، پته حالت برجستگی پیدا کند و از ماهیت حقیقی خود فاصله بگیرد تا جایی که نمی‎توان، آن را پته نامید، همچنین سپردن قسمت‎های مختلف کار به چند نفر موجب آشفتگی در طرح و نقش شده و کیفیت آن را کاهش می‎دهد. 

وی با تأکید بر اینکه تغییر نخ، طرح و نقشه و روش سوزن‎دوزی توسط پته‎دوزهای خانگی صنعت پته کرمان با خطر مواجه شده است، اذعان داشت: بر همین اساس ما از طریق سامانه خود به اعضای اتحادیه اطلاع‎رسانی کردیم که هنگام فروش به مشتری جنس نخ را اعلام کنند، اما از آن‌جا که به پته‌دوزان خانگی دسترسی نداریم از تولیدکنندگان درخواست کردیم، بین اینگونه پته‎ها که اکنون به نوعی تلفیقی از سوزن‎دوزی‎های ایران و حتی افغانستان شده است با پته‎های اصیل تفاوت قائل شوند.

اشرف با اشاره به اینکه سالانه 10 هزار متر مربع پته در سطح استان کرمان دوخته می‎شود، تأکید کرد: حدود 80 نفر در سطح استان پروانه تولید پته دارند، اما شاید چند برابر این افراد در منازل مشغول به کار هستند به همین دلیل آمار دقیقی از آنها در دست نیست با این حال طبق برآوردها می‎توان، گفت، حدود 5 هزار زن در این صنعت فعال هستند. 

رئیس اتحادیه صنایع دستی، فرش دستباف و مس کرمان با اشاره به اینکه در موارد مورد نیاز تولیدکنندگان پته را به میراث فرهنگی و یا بانک‎ها برای دریافت تسهیلات معرفی می‎کنیم، گفت: صادرات پته جزو صادرات همراه مسافر است که به صادرات چمدانی معروفی است و به همین دلیل ثبت نمی‎شود و آماری از آن در دسترس نیست.

وی با تشریح آثار کرونا بر صنعت پته‎دوزی بیان داشت: بهترین فروش پته در زمان عید نوروز بود که گردشگران داخلی در سطح استان حضور داشتند، اما از ابتدای شیوع کرونا به دلیل قرنطینه و محدودیت‎های اجباری تولیدکنندگان با مشکلات بسیاری مواجه شدند از جمله اینکه سرمایه آنها که در زمان عید محصولات زیادی تولید کرده بودند، بازنگردد و دیگر اینکه جایی برای نگهداری از آنها ندارد.

اشرف تصریح کرد: کسانی که مشاغل خانگی برای خود و تعدادی دیگر ایجاد کرده، با توجه به اینکه تنها ممر درآمد آنها از این طریق بوده و هیچ کمکی از دولت دریافت نکرده و همچنین به دلیل رکودی که بر اثر تحریم‎ها و شیوع بیماری کووید 19 حادث شده است، دچار مشکلات متعددی شده‎اند که می‎طلبد از آنها حمایت شود.

وی پرداخت تسهیلات، ارائه مواد اولیه ارزان‎قیمت، راه‌اندازی صندوق ضمانت خرید از طریق شرکت‎های تعاونی و ... را از جمله راهکارهای رفع مشکلات تولیدکنندگان پته دانست و افزود: بر اساس استعلام و نظرسنجی انجام شده، 70 درصد اعضای اتحادیه متقاضی وام مشاغل آسیب‎دیده از کرونا بوده‎، اما هیچ کدام موفق به ثبت‎نام اولیه نشده و 10 درصد نیز اعلام کرده که در سامانه آمده که کد ملی شما مشمول این تسهیلات نیست.

اشرف ادامه داد: در حالی که همگی جز رسته‎های صنایع دستی و مجاز به دریافت بوده‎اند بر همین اساس سازمان صنعت، معدن و تجارت از ما درخواست کرده است که مشکلات دریافت تسهیلات اعضای خود را برای ما ارسال کرده تا به آنها رسیدگی کنیم.

اشرف با اشاره به اینکه در سامانه کارا هیچ نامی از صنعت پته‎دوزی برده نشده است، زیرا این هنر ویژه استان کرمان است، عنوان کرد: به دلیل مشکلات معیشتی خرید صنایع دستی بسیار کاهش یافته است به همین دلیل از مردم تقاضا داریم برای بردن هدیه به جای کالاهای چینی از صنایع دستی بومی کرمان استفاده کنند که به این مشاغل آسیب‎دیده نیز کمک شود.

انتهای پیام/80001/ب/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول