اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

ساماندهی بوستان پردیس تخت جمشید با هدف ایجاد مقصد گردشگری

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: خشکسالی‌های پیاپی طی سال‌های گذشته خشکسالی‌های پیاپی آسیب‌های جدی را بر پیکره درختان جنگل پردیس وارد آورده است.

ساماندهی بوستان پردیس تخت جمشید با هدف ایجاد مقصد گردشگری

سرویس فرهنگی خبرگزاری فارس؛ شیراز | حمید فدایی موضوع توجه به بوستان پردیس تخت جمشید را از برنامه‌های تأثیرگذار زیست‌محیطی و همچنین همسو با ارتقای صنعت گردشگری در این سایت جهانی برشمرد و بیان کرد: این جنگل مصنوعی به وسعت ده‌ها هکتار با طراحی زیبای خود در دهه ۴۰ خورشیدی در غرب تختگاه ایجاد شده است و امروزه یکی از جاذبه‌های طبیعی محوطه و بخشی از منظر فرهنگی آن محسوب می‌شود.

وی افزود: به‌ویژه با توجه به توسعه صنعتی و کشاورزی در دشت مرودشت و ازدیاد آلاینده‌های هوا در مجاورت محوطه، این جنگل می‌تواند نقش بسزایی در تسویه هوای مجاور محوطه ایفا می‌کند و از تأثیر مخرب آلاینده‌ها بر سنگ‌های محوطه بکاهد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: متاسفانه در طول سال‌های گذشته خشکسالی‌های پیاپی آسیب‌های جدی را بر پیکره درختان جنگل پردیس وارد آورده است و با توجه به گستردگی جنگل، برای جبران آسیب‌ها نیازمند همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط شهری هستیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مرودشت، موضوع بوستان پردیس و جنگل‌های اطراف مجموعه جهانی تخت جمشید را از ظرفیت‌های کم‌نظیر این شهرستان دانست.

بهمن مردانی دراین‌باره گفت: اطراف مجموعه جهانی تخت جمشید و در محورهای ارتباطی ورودی آن، فضاهای سبز طبیعی وجود دارند که برنامه‌ریزی‌ و ساماندهی و احیای این محیط طبیعی با تهیه بسته سرمایه‌گذاری و همچنین در قالب یک طرح و برنامه هدفمند، می‌تواند زیرساخت‌های لازم و استانداردی را برای موضوع گردشگری ایجاد کند؛ به‌ویژه که این مکان به‌عنوان مقصدی برای گردشگری شهری محسوب شود.

وی اضافه کرد: امروزه موضوع گردشگری به‌عنوان یک رویکرد و اقدام شناخته‌شده در دنیا توسط کشورهای مختلف پیگیری می‌شود که با سرمایه‌گذاری هدفمند بر روی این مهم، می‌توان نتایج مطلوبی را در زمینه انواع مختلف گردشگری داشته باشیم.

مسئول دفتر فنی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بیان کرد: آبیاری درختان بوستان پردیس تخت جمشید و جنگل‌های پیرامون آن توسط دفتر فنی مجموعه جهانی تخت جمشید در حال انجام است.

طهماسبی تشریح کرد: فرایند مربوط به آبیاری درختان در زمینه‌های مختلفی ازجمله پاکنی، لوله‌کشی، امورات مختلف مربوط به تأسیسات زیربنایی و تأمین تجهیزات لازم، حفر چاه جهت تأمین آب موردنیاز زیرساخت‌های گردشگری و فضاهای خدماتی و موارد مشابه طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده این پایگاه، در حال انجام است.

وی گفت: محوطه‌هایی در بوستان پردیس تخت جمشید و جنگل‌های پیرامون وجود دارد که فاقد سیستم لوله‌کشی کارآمد به میزان کافی هستند که این پایگاه جهت رسیدن به اهداف مدنظر خود نظیر آبیاری درختان باهدف زنده نگه‌داشتن این محیط طبیعی و بهره‌برداری‌های فعلی و آتی حاصل از آن نیز با تجهیز تراکتور و تانکر سیار در برخی از فصول به‌ویژه در ماه‌های گرم سال، این مناطق را تحت پوشش خود قرار داده است.

انتهای پیام/ م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول