اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

انزجار مردم ایسلند از توییت ضد چینی سفیر آمریکا

توییت سفیر آمریکا در ایسلند که در آن از عبارت «ویروس چینی نامرئی» برای اشاره به ویروس کرونا استفاده شده بود، خشم و انزجار مردم ایسلند را برانگیخت.

انزجار مردم ایسلند از توییت ضد چینی سفیر آمریکا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بازنشر توییتی از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که در آن «کووید-۱۹» را «ویروس چینی نامرئی» خوانده بود، از سوی «جفری راس گانتر» سفیر آمریکا در ایسلند موجی از عصبانیت و انتقاد را در این کشور اروپایی به همراه داشته است.

به گزارش وبگاه «مرکز اطلاعات اینترنتی چین»، گانتر هفته گذشته در حساب توییتری رسمی خود به عنوان سفیر آمریکا نوشته بود: «ما متحد هستیم که ویروس چینی نامرئی را شکست دهیم.» در ادامه توییت هم پرچم‌های آمریکا و ایسلند کنار هم قرار گرفته بود.

این اقدام وی بعد از آن بود که ترامپ روز ۲۰ ژوئیه از همین عبارت برای اشاره به کروناویروس استفاده کرده بود.

سرویس پخش ملی ایسلند (RUV) اعلام کرد توییت سفیر آمریکا واکنش شدید عده‌ای از مردم این کشور را به همراه داشته است.

رسانه ایسلندی گزارش داد: بسیاری در ایسلند معتقدند استفاده از عبارت "ویروس چینی" از سوی سفیر، اقدامی غیردیپلماتیک بوده و به همین دلیل عده‌ای از وی خواستند پرچم ایسلند را از توییت خود حذف کند.

«ایسلند ریویو» قدیمی‌ترین مجله ایسلند هم در مقاله‌ای که روز جمعه منتشر شد، نوشت: این توییت خشم اتباع آمریکایی و ایسلندی‌ها را برانگیخت.

به گزارش این نشریه، «الیزابت لِی» یک آمریکایی ساکن ایسلند دادخواستی را در محکومیت این عبارت مطرح کرده که تاکنون ۳۷۰ امضا برای آن جمع شده است. او معتقد است این عبارت به شدت توهین‌آمیز و مضر است.

«جسیکا بوو» شهروند دیگری که تابعیت دو گانه آمریکا و ایسلند را دارد هم این دادخواست را امضا کرده و در توییتی سفیر آمریکا را مایه شرم خواند.

در همین حال، نشریه انگلیسی‌زبان دیگری در ایسلند از مخالفت شدید «اسماری مک‌کارتی» عضو پارلمان ایسلند با این توییت خبر داد و نوشت وی لفاظی سفیر را مزخرف توصیف کرده و گفته که اشاعه لفاظی ملی‌گرایانه به هیچ کسی کمک نمی‌کند.

این نماینده افزود: ویروس‌ها ملیت ندارند. نامرئی هم نیستند و صرفاً میکروسکوپی هستند. ما همگی با این همه‌گیری مواجه هستیم.

«پتر ماک» رئیس خدمات روانی-اجتماعی انستیتوی مراقبت‌های بهداشتی ایسلند شمالی هم گفت که دو کشور به هیچ وجه در نگرش نسبت به این ویروس متحد نیستند و دولت آمریکا در همه مراحل مسیر مهار همه‌گیری کووید-۱۹ دچار اشتباه شده است.

اولین بار نیست که مقامات دولت آمریکا چنین اظهارات نژادپرستانه‌ای را در خصوص ویروس کرونا و همه‌گیری آن مطرح می‌کنند. دونالد ترامپ پیش از این هم بارها از این عبارت استفاده کرده و چین را مقصر شیوع این بیماری در جهان می‌داند. بسیاری معتقدند وی با این اتهام‌پراکنی‌ها می‌کوشد از ناکامی خود در مهار بحران کرونا در آمریکا سلب مسئولیت کند.

دانشگاه «جانز هاپکینز» امروز (دوشنبه) گزارش کرد که با ابتلای ۵۹ هزار و ۳۸۸ مورد جدید ظرف ۲۴ ساعت گذشته در ایالات متحده آمریکا، مجموع مبتلایان به این ویروس ناشناخته در این کشور به چهار میلیون و ۲۳۳ هزار و ۸۲۵ نفر رسید.

این آمار و ارقام همچنین نشان می‌دهد که در ۲۴ ساعت گذشته با مرگ ۵۴۳ مورد جدید، مجموع قربانیان ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا به ۱۴۶ هزار و ۹۳۴ نفر رسیده است.

ایالات متحده آمریکا همچنان بیشترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان را دارد و پس از آن برزیل با دو میلیون و ۴۱۹ هزار و ۹۱ مورد ابتلا و ۸۷ هزار و چهار مورد فوتی و هند با یک میلیون و ۳۸۵ هزار و ۶۸۵ مورد ابتلا و ۳۲ هزار و ۶۳ مورد فوتی در رده دوم و سوم کشورهای جهان با بیشترین آمار مبتلایان به ویروس کرونا قرار دارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول