اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

رفع تعارض منافع و سوت‌زنی در طرح جدید اصلاح نظارت بر رفتار نمایندگان

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس گفت: ایرادات قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس با دو طر ح که مکمل یکدیگر هستند اصلاح خواهد شد.

رفع تعارض منافع و سوت‌زنی در طرح جدید اصلاح نظارت بر رفتار نمایندگان

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس درباره طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس که روز اول مرداد ماه جاری در مجلس اعلام وصول شد، گفت: این طرح از سوی آقای قادری، نماینده شیراز دنبال می‌شد و به امضای جمعی از نمایندگان رسیده است، ما هم مطرح دیگری برای اصلاح قانون نظارت بر نمایندگان داریم که مجموعاً هر دو طرح مکمل هم خواهند بود و ایرادات قانون را برطرف خواهند کرد.

وی یکی از بزرگترین ایرادات وارد به قانون نظارت بر نمایندگان را تعارض منافع دانست و گفت:  هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان صرفا از نمایندگان مجلس تشکیل می‌شود اما در طرحی که ما آماده‌ کرده‌ایم  هیئت نظارت از حالت تعارض منافع خارج شده و در ترکیب نهایی هیئت نظارت یک نفر از حقوقدانان شورای نگهبان و یک نفر از قضات دیوان عالی با نظر رئیس قوه قضاییه عضو هیئت خواهند شد.

این نماینده مجلس ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات قانون نظارت بر رفتار نمایندگان عدم الزام به سامانه ای شدن تمام روند های مجلس است که در این زمینه نیز در طرح جدید تمهیداتی در نظر گرفته شده است

ابوترابی اضافه کرد: در این مورد در نظر گرفته‌ایم که مکاتبات توسط نماینده ها به دبیرخانه مرکزی مجلس ارسال می‌شود و از آنجا تمام مکاتبات انجام خواهد شد و دیگر مکاتبات مستقیم صورت نمی گیرد.

ابوترابی ادامه داد: همچنین سامانه نظارت مردمی بر نمایندگان نیز در طرح جدید پیش بینی شده است که اگر مردم و یا دولتی ها رفتار خارج از عرف از نماینده دیدند مکلفند در سامانه نظارت گزارش دهند و اگر دولتی ها از ارائه این چنین گزارشی استنکاف کنند محکوم به سه سال حبس خواهند شد.

وی تاکید کرد: سامانه‌ای که تخلفات نمایندگان از سوی مردم یا مسئولان دولتی گزارش می‌شود در واقع نوعی سوت‌زنی است که در اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان پیش‌بینی شده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: به طور کلی دو محور عمده در طرح جدید وجود دارد؛ رفع تعارض منافع و سامانه محور بودن؛ چرا که معتقدیم مفاسدی که اتفاق می‌افتد معمولا از ارتباط چهره به چهره و ارتباطات غیر متعارف از رابطه های ایجاد می‌شود که شخصاً افراد با نمایندگان برقرار می‌کنند.

وی در عین حال به بعضی هدایای غیر متعارف اشاره کرد  و گفت: در مجالس قبل هدایای نامتعارفی به برخی نمایندگان داده می‌شد حتی مانند آپارتمان با ثمن بخس و یا دریافت سکه دیده میشد که در طرح‌های جدید حدود هدایای متعارف و غیرمتعارف تعیین خواهد شد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول