اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

عسگری: علت اصلی اشتباهات داوری دستمزد نیست/داوران ما زیر یک میلیون می‌گیرند اما عراقی‌ها 200 و ازبک‌ها 600 دلار!

کارشناس داوری فوتبال ایران گفت: کمیته داوران مثل مجلس باید قانونگذاری ‌کند، کار اجرایی هم مانند دولت بر عهده دپارتمان است و هیات رئیسه فدراسیون باید وظایف آن‌ها را مشخص کند.

عسگری: علت اصلی اشتباهات داوری دستمزد نیست/داوران ما زیر یک میلیون می‌گیرند اما عراقی‌ها 200  و ازبک‌ها 600 دلار!

حسین عسگری در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، ‌در خصوص شرایط و وضعیت جامعه داوری فوتبال ایران اظهار داشت: کار بدون اشکال نمی‌شود اما ریشه این اشکالات حدودا هفت ساله است. متاسفانه هیچ زمانی تشکیلات فدراسیون برای رفع آنها اقدامی نکرده و وظایف دپارتمان و کمیته داوران را مشخص نمی‌کند. شاید در ظاهر احساس شود که مشکلی در تشکیلات داوری نیست اما این مسائل واقعا وجود دارد و تا فدراسیون این قضیه را که پیچیده هم نیست حل نکند، مشکلات ادامه‌دار خواهند بود. 

کارشناس داوری فوتبال ایران افزود: مقررات کمیته داوران فیفا خیلی واضح است و می‌گوید هیات رئیسه فدراسیون باید وظایف کمیته و دپارتمان را مشخص کند. الان عمده اشکالات به خاطر همین است که دخالت‌هایی از طریق کمیته می‌شود. در صورتیکه در بحث کار اجرایی حرف اول را دپارتمان می‌زند اما در ایران اینطور نیست. کمیته دخالت می‌کند و مشکلاتی به وجود می‌آید.

عسگری تصریح کرد: درست است که مقررات فیفا  می‌گوید تعیین داور با کمیته است اما بعد از آن گفته گزینش‌هایی که توسط دپارتمان می‌شود باید در راستای توسعه داوری باشد و کمیته باید به آن توجه کند. چون کلیه اطلاعات روز داوران را دپارتمان دارد. من خودم 4 سال عضو کمیته داوران AFC بودم و در این مدت شاید یکی دو بار اتفاق افتاد کمیته گفت اگر می‌شود تغییر دهید. اما در ایران این طور نیست.

وی ادامه داد: کمیته خودش تعیین می‌کند و به دپارتمان می‌گوید این داور را بردار و آن داور را بگذار. شما ببینید کدام تشکیلات در فدراسیون مستقر است؟ دپارتمان. اصلا کمیته جایگاهی در فدراسیون ندارد. یعنی استقرار و مکانی ندارد و در طول سال بنا به نیاز، 5 ، 6 یا ماهی یک‌بار، جلسه می‌گذارند.

وی در تشریح وظایف کمیته داوران گفت: کمیته وظیفه دارد خط مشی کلی داوری را ترسیم کند که مثلا چگونه داوران را بچینیم یا داور هر چند هفته یک بار قضاوت کند یا اگر نمره فلان گرفت در چه بازی باید قضاوت کند و ... این سیاست کلی را کمیته ترسیم می‌کند و به دپارتمان می‌دهد، دپارتمان هم بر اساس مصوبات وظایفش را انجام می‌دهد اما در ایران یک حالت برزخ وجود دارد یعنی دپارتمان نمی‌داند وظیفه‌اش چیست.

رئیس اسبق دپارتمان با اشاره به زیاد شدن اشتباهات داوران عنوان کرد:‌ این مسائل تاثیر مستقیم روی روح و روان داور می‌گذارد. این داوران چندین سال است که قضاوت می‌کنند. داور هر چه تجربه‌اش بیشتر می‌شود باید اشتباهاتش کمتر شود اما چرا این اشتباهات پیش می‌آید؟ از طرفی اصلا حمایتی از داوران وجود ندارد. در همین شروع مجدد لیگ چندین مورد داشتیم که داوران وظیفه خود را به خوبی انجام دادند اما به خاطر جوی که به وسیله رسانه‌ها و عوامل باشگاه‌ها به وجود آمد، کمیته آن قدر که مدعی است هیچ حمایتی از داوران نداشت. 

عسگری ادامه داد: در بازی استقلال و فولاد سیدعلی چه ضعفی داشت؟ قضاوت بی‌نقصی داشت اما ببینید چه حرف‌هایی به داور زدند؛ ویلا نداریم در اختیار شما قرار بدهیم! این بدترین توهین و اتهام است. آیا کمیته داوران جایی یک کلمه از این داور حمایت کرد؟  یا در بازی ذوب‌آهن و ماشین‌سازی داور، سه پنالتی درستی گرفت و اخراج او هم درست بود. کمک داورش اشتباه کرد، چرا ترکش آن باید به داور بخورد؟ بعد در رسانه‌ها گفتند داور محروم شده و... این بدترین ضربه به روحیه داور است. جو بر علیه فدراسیون و کمیته داوران شدید شده و آن‌ها می‌ترسند اگر جلوی این جو بایستند شاید منصب و مسئولیت‌شان لطمه بخورد. 

کارشناس داوری فوتبال ایران در مورد تفاوت دستمزد علیرضا فغانی در ایران و استرالیا گفت: این مساله جدید نیست. در این که داوران ما واقعا چیزی نمی‌گیرند بحثی نیست. زمانی هم که ما قضاوت می‌کردیم همین شرایط بود. بالاترین دستمزد ما زمان صفایی‌فراهانی بود که 18 هزار تومان بود. الان هم این شرایط وجود دارد. علت اصلی اشتباهات داوری کم بودن دستمزد نیست اما اگر دستمزدها بهتر شود در حد 15 درصد می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد. داوران لیگ برتری ما زیر یک میلیون می‌گیرند و در لیگ دسته یک هم حدود 250 هزار تومان است. 

عسگری در مورد دستمزد دوازده میلیارد تومانی فغانی برای یک سال قضاوت در استرالیا اظهار داشت: در تمام دنیا همین شرایط است. ما جزو کشورهایی هستیم که از این نظر از همه کمتریم. اطلاع دارم در عراق یک داور برای هر بازی 200 دلار می‌گیرد یا در ازبکستان 600 دلار می‌گیرند. در امارات یک داور حدود 1500 دلار می‌گیرد و ما در مورد امارات و قطر که اصلا نمی‌توانیم صحبت کنیم.

وی ضمن تاکید بر اینکه علت اصلی اشتباهات داوری دستمزدها نیست، گفت: باید بیایند وظایف را مشخص کنند. شتر سواری دولا دولا نمی‌شود. وظیفه کمیته داوران قانونگذاری است مثل کاری که مجلس می‌کند و کار اجرایی را دپارتمان داوری باید انجام دهد، مثل کاری که بر عهده دولت است. اما متاسفانه این مسائل را مشخص نکرده‌اند و این هم وظیفه هیات رئیسه فدراسیون است. اساسنامه کمیته داوران صراحتا گفته که هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال باید وظایف کمیته و دپارتمان داوری را مشخص کند.

انتهای پیام/ا

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول