اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

چرا هنوز احتمال پیروزی ترامپ وجود دارد؟

غلام‌زاده،کارشناس مسائل آمریکا: سه فاکتور مذهب، نژاد و اقتصاد مهم ترین فاکتور‌های حمایتی ترامپ هست.

چرا هنوز احتمال پیروزی ترامپ وجود دارد؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، پیروزی غیرمنتظره ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا سؤالات فراوانی برای علاقه‌مندان سیاست ایجاد کرد. ترامپ در حالی در انتخابات برنده شد که نظرسنجی‌های مختلف حاکی از احتمال بسیار بالای پیروزی رقیب وی یعنی هیلاری کلینتون بودند.

اواخر ماه می امسال یک نظرسنجی توسط رویترز انجام شد که نشان می‌داد حداقل ۴۱ درصد آمریکایی‌ها عملکرد ترامپ در قبال بحران کرونا را تأیید می‌کنند، با وجود اینکه کارشناسان معتقدند رئیس‌جمهور آمریکا این ویروس را دست‌کم گرفته بود و اقدامات دولت برای کنترل کرونا در این کشور خیلی دیر شروع شد. اما چرا ترامپ بااین‌همه گاف در طول دوران ریاست جمهوری خود هنوز محبوب بخش قابل ‌توجهی از جامعه آمریکاست؟ «حمید رضا غلام‌زاده»، کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با آنا به این قبیل سوالات پاسخ داده است.

غلام‌زاده در پاسخ به این سؤال که علت حمایت هواداران ترامپ از وی چیست، سه فاکتور مذهب، اقتصاد و نژاد را مهم برمی‌شمرد.

وی می‌گوید: مسیحیان تبشیری (اوانجلیست) که حدوداً ۳۰ درصد جامعه آمریکا را تشکیل می‌دهند بخش بزرگی از هواداران ترامپ هستند. اوانجلیست‌های طرفدار ترامپ وی را فرستاده خدا می‌دانند و از پشتیبانی رئیس‌جمهور آمریکا از اسراییل خشنود هستند.

گروه دوم طرفداران ترامپ، کارنامه اقتصادی خوب او و سابقه فعالیت کاری را نقطه قوت وی می‌دانند.
غلام‌زاده می‌گوید: «در نظرسنجی‌ها شاهد هستیم مردم، عملکرد ترامپ در بخش اقتصاد را بیشتر از بقیه بخش‌ها تأیید می‌کنند. گرچه بحران کرونا موجب تضعیف اقتصاد آمریکا شد ولی در هفته‌های اخیر نشانه‌هایی از احیای رشد اقتصادی دیده می‌شود و این به‌عنوان نشانه دیگری از عملکرد خوب ترامپ تفسیر خواهد شد.»

گروه سوم نیز به خاطر دغدغه‌های نژادی از ترامپ حمایت می‌کنند.

این کارشناس افزود: «برده‌داری در آمریکا لغو شد ولی فرهنگ برده‌داری هیچ‌وقت لغو نشد. با وجود گذشت دهه‌ها از اعطای امتیازات برابر به سیاهپوستان در آمریکا، هنوز نگاه نژادپرستانه در اقشار سفیدپوست کمرنگ نشده و سفیدبرترپنداری از بین نرفته است. فرهنگ سفیدبرترپنداری میان مردم ریشه دوانده و با اجبار و دستور هم نمی‌توان آن را از بین برد.»
غلام‌زاده معتقد است رویکرد تند ترامپ در قبال اعتراضات سیاهپوستان آمریکایی پس از مرگ جورج فلوید نیز ریشه در این فرهنگ دارد.

او می‌گوید: «ترامپ در بحبوحه اعتراضات تهدید کرد که وقتی غارتگری شروع شود تیراندازی نیز شروع می‌شود. این جمله‌ای است که والتر هدلی فرمانده پلیس میامی در سال ۱۹۶۷ در مواجهه با اعتراضات سیاهان الهام گرفته از مارتین لوترکینگ به کار برده بود. ترامپ می‌دانست این جمله به مذاق سفیدبرترپنداران خوش می‌آید و برای همین از آن استفاده کرد.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول