اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

کاموس: قصه یک امر فرهنگی جهانی است

کاموس گفت: هدف از قصه شناخت جهان است و بچه‌ها می توانند با خواندن و شنیدن قصه‌ها به سرمایه‌های تمدن و میراث فرهنگی خود دست یابند.

کاموس: قصه یک امر فرهنگی جهانی است

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مهدی کاموس نویسنده و پژوهشگر ادبیات و کودک و نوجوان و دبیر تاریخ شفاهی این حوزه در برنامه گفت‌وگوی فرهنگی «رادیو گفت‌وگو» در بررسی جایگاه تربیتی قصه برای کودکان و نوجوان به مساله غلبه ترجمه بر تالیف در بخش ادبیات کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: قصه از مفاهیم آموزش و پرورش تا اخلاق و رمان را در بر می‌گیرد و با قصه‌ها شناخت جهان مطرح می‌شود و فلسفه قصه روایت‌گری است یعنی ساختارمندکردن تجربه‌ها در ذهن انسان است و پدیده‌ها و آرزوها و ذهنیت‌ها را ساختارمند کرده و شروع و میان و پایان می‌گذارد و در اصل قصه یک امر فرهنگی جهانی است.

وی افزود: دنیا توسط روایت‌ها پیش می‌رود و همه انسان‌ها را در خود غرق کرده است و تنها به فیلم‌ها، داستان‌ها و قصه‌ها خلاصه نمی‌شوند. در واقع قصه تولید معنا و هویت می‌کند و ذهنیت با قصه عینیت می‌یابد.

* هدف قصه شناخت جهان است

این نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان تصریح کرد: قصه و قصه‌گویی پدیده‌ای است که قدمت آن به قدمت پیدایش زبان و گویایی انسان است و هیچ قوم و ملت کهنی را نمی‌توان یافت که دارای قصه‌ها و حکایت‌های مذهبی، حماسی، اجتماعی و امثال آن نباشد.

کاموس در ادامه به موضوع ترجمه اشاره کرد و گفت: قصه‌ها باعث شناخت می‌شوند. ما در ترجمه قصه‌ها با فرهنگ مردم جهان آشنا می‌شویم و دغدغه‌های ذهنی و آرزوهای آنها را می‌شناسیم. ویژگی‌های بومی در قصه‌ها مشهود است و هدف قصه شناخت جهان است. بچه‌ها می‌توانند با خواندن و شنیدن قصه‌ها به سرمایه‌های تمدن و میراث فرهنگی خود دست یابند، با آداب و سنن جامعه خویش و جامعه جهانی آشنا شوند و خود را برای زندگی آینده آماده‌تر سازند. به طور کلی قصه بیش از سایر وسایل تربیتی در رفتار کودک موثر است؛ به شرط آنکه درست و دقیق انتخاب شود.

وی افزود: در تربیت، مربی نقش مهمی دارد. در انتخاب کتاب باید مشاور و همراهی در کنار کودک باشد. قصه‌ها یادگیری را به کودکان یاد می‌دهند. بنابراین باید کودکان را با کتاب صمیمی و همنشین کرد. چرا که نقش قصه در ساختن کودک پابرجاست و باید به آن توجه کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول