اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

همه چیز درباره تاثیر کرونا بر پوست/ هرگز به‌خاطر ضایعات پوستی ماسک را کنار نگذارید

یک متخصص پوست گفت: علائم ضایعات پوستی ناشی از کرونا جزئی و گذرا بوده و به هیچ وجه نباید به‌خاطر این ضایعات کوچک ماسک را کنار گذاشت.

همه چیز درباره تاثیر کرونا بر پوست/ هرگز به‌خاطر ضایعات پوستی ماسک را کنار نگذارید

 علی ابراهیمی امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از کرمانشاه، اظهار داشت: ضایعات پوستی مربوط به کووید ۱۹ از سه جنبه قابل بررسی است، ضایعات پوستی بدنبال عفونت کووید ۱۹، ضایعات پوستی به دلیل رعایت اصول ایمنی شستشو و استفاده از مواد ضدعفونی کننده و نیز بیمارانی که قبلا به ضایعات پوستی مبتلا بوده و تحت درمان با داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی می‌باشند از جمله این موارد است.

 وی گفت: براساس مطالعات و موارد گزارش شده در سراسر دنیا تعدادی از بیماران مبتلا به کرونا که علائم درگیری ریوی و سایر علائم مرتبط با بیماری را داشته‌اند‌؛ درگیری پوستی هم داشته‌اند.

این متخصص پوست ادامه داد: این درگیری‌ها بیشتر بدلیل واکنش ایمنی بدن در مقابل ویروس و التهاب دیواره عروق و یا واسکولیت است که ضایعات عموما تخصصی بوده و تشخیص آن به‌عهده همکاران متخصص پوست است.

وی تصریح کرد: شستشوی زیاد و مکرر دست‌ها باعث ایجاد خشکی، قرمزی ،ترک خوردن و پوسته پوسته شدن دست‌ها، بین انگشتان تا مچ و گاهی تا نیمه‌های ساعد می‌شود.

وی افزود: این حالت قبلا در زنان خانه‌دار یا افرادی که در آشپزخانه‌ها کار می‌کردند و شستشوی زیاد و مکرر داشتند بیشتر دیده می‌شد اما با شیوع کووید ۱۹ و استفاده بیشتر از مواد شوینده متاسفانه شیوع آن بیشتر شده است.

ابراهیمی گفت: این حالت همچنین در افراد مسن و افراد کم سن و سال، افرادی که پوست خشک دارند، وسواسی‌ها و مبتلایان به کم کاری تیروئید و آن‌هایی که از شوینده های مایع استفاده می‌کنند بیشتر دیده می‌شود.

وی افزود: می‌توان با مدیریت شستشوی دست‌ها در موارد ضروری و استفاده از دستکش برای انجام کارهای بیرون از منزل و نیز چرب و مرطوب نگهداشتن دست‌ها پس از شستشو از این حالت ناخوشایند پیشگیری کرد.

ابراهیمی با بیان اینکه هرگز به‌خاطر ضایعات پوستی ماسک را کنار نگذارید، ادامه داد: پوشیدن ماسک نیز در بعضی از بیماران باعث ایجاد آکنه در نواحی دور دهان می‌شود که بیشتر در بیمارانی که پوست چرب و استعداد جوش صورت را دارند دیده می‌شود.

این متخصص پوست ادامه داد: قرمزی، پوسته ریزی و خارش در پوست صورت وبه‌ویژه اطراف دهان بدنبال استفاده از ماسک می‌تواند نشانه‌ای از فعال شدن اگزمای سبورئیک باشد.

وی خاطرنشان کرد: این افراد استعداد ابتلا به آن را داشته‌اند و تحت شرایط خاصی بیماری دوباره فعال شده است، اما این علائم جزئی و گذرا بوده و به هیچ وجه نمی‌توان به‌خاطر این ضایعات کوچک ماسک را کنار گذاشت چون عدم استفاده از ماسک می‌تواند به قیمت زندگی انسان تمام شود.

ابراهیمی با بیان اینکه بیمارانی که قبلا به ضایعات پوستی مبتلا بوده و تحت درمان با داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی هستند، گفت: برخی از این داروها  (و نه همه آن‌ها) مانند  پردنیزولون، آزاتیوپرین و متوترکسیت که برای بعضی از بیماران مبتلا به پمفیگوس و لگاریس و پسوریازیس و... تجویز می‌شود از جمله این داروهاست.

وی افزود: بیماران مذکور باید با پزشک خود در تماس باشند و قطع خودسرانه دارو برای این بیماران پیشنهاد نمی‌شود چون باعث عود بیماری اولیه خواهد شد.

ابراهیمی ادامه داد: توصیه می‌شود نکات ایمنی و بهداشتی را بسیار جدی بگیرند و بیش از سایرین رعایت کنند و هرگونه تغییر در دارو یا دوز آن‌ها باید به عهده پزشک معالج باشد.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول