اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

تکمیل بیمارستان پوست رازی توسط قرارگاه خاتم/ محصول پالایشگاه آناهیتا غیرقابل تحریم است

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با اشاره به افتتاح رسمی بیمارستان پوست رازی تهران در آینده نزدیک و تغییر نام کنار گذر جنوبی تهران به آزادراه غدیر، گفت: محصول پالایشگاه آناهیتا که توسط قرارگاه ساخته می‌شود غیرقابل تحریم است.

تکمیل بیمارستان پوست رازی توسط قرارگاه خاتم/ محصول پالایشگاه آناهیتا غیرقابل تحریم است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سعید محمد امروز در نشست خبری اظهار داشت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در حوزه ساخت بیمارستان توافق‌نامه‌ای با وزارت بهداشت به امضا رسانده است.

وی افزود:‌از نظر ما وضعیت تعداد تخت بیمارستانی در کشور بحرانی است. متوسط جهانی به ازای صد هزار نفر 3.1 تخت بیمارستانی است اما در کشور ما به ازای هر هزار نفر 1.6 تخت بیمارستانی وجود دارد در حالی که در کشوری مثل ژاپن به ازای هر هزار نفر 13 تخت بیمارستانی وجود دارد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا ادامه داد: با این حال در کشور ما توزیع تخت بیمارستانی هم متوازن نیست و به لحاظ درمانی نوعی بی‌عدالتی وجود دارد.

محمد افزود: در این راستا وزارت بهداشت قراردادی با قرارگاه خاتم برای ساخت 19 هزار تخت بیمارستانی منعقد کرد که تا به امروز 7 هزار و 200 تخت منجر به قرارداد و اجرا شده است و از این رقم هزار و 50 تخت تکمیل و تحویل شده است.

وی تاکید کرد: 6200 تخت بیمارستانی در حال احداث و اجرا داریم و قرارداد خاتم در 11 استان بابت این پروژه‌ها فعال است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا افزود:‌ از آنجا که دانشگاه علوم پزشکی مشکلات مالی دارد، برای تامین مالی این پروژه‌ها تفاهم کردیم بخشی به صورت نقد و بخشی در قالب تهاتر با ملک تامین مالی شوند.

محمد گفت: قیمت ساخت و تجهیزات دائما رو به افزایش است اما قرارگاه در شهرهای مختلف بابت این پروژه‌ها فعال است وکار را ادامه داده است.

وی افزود: بیمارستان پوست رازی در ضلع شرقی بیمارستانی رازی تهران در خیابان وحدت اسلامی در قالب 8 طبقه با 160 تختخواب توسط قرارگاه تکمیل شد که در حال حاضر در حال بهره‌برداری است اما به زودی با حضور مقامات افتتاح رسمی می‌شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اظهار داشت: همچنین بیمارستان شهدای تجریش در فاز دوم با 750 تخت خواب توسط قرارگاه اجرا می‌شود.و 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان سال تحویل خواهد شد.

محمد گفت: جمع کل 7200 تختخواب بیمارستانی جمعا 19 هزار متر مربع بنا است.

*پیشنهاد ساخت بیمارستان‌های سریع‌النصب و دائم به وزارت بهداشت 

وی اظهار داشت: اخیرا با توجه به شیوع بیماری کرونا سعی کرده‌ایم در احداث بیمارستان‌ها تسریع شود وزیر بهداشت هم برای تسریع دستورات لازم را داده‌اند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا افزود: اعلام آمادگی کرده‌ایم بیمارستان‌های سریع‌النصب و دائم به صورت فلت در کوتاه مدت با هزینه پایین احداث کنیم که همه مشخصات بیمارستان دائمی را دارد و به صورت پیش ساخته بتنی است.

محمد گفت:‌پیشنهاد داده‌ایم بیمارستان 400 تختخوابی سریع‌النصب را می‌توانیم 20 روزه تحویل دهیم که هنوز در کشور نیاز نیست، اما در صورت ضرورت آماده هستیم.

* تولید روزانه 53 هزار ماسک و 2هزار کاور محافظتی

وی اظهار داشت:‌از روزی که کرونا شیوع پیدا کرد قرارگاه با توجه به اینکه در بسیاری از استان‌ها کارگاه چرخ خیاطی برای اشتغال پایدار محرومان در روستاها ایجاد کرده بود همه این کارگاه‌ها را در اختیار تولید ماسک و کاور محافظتی قرار داد و روزانه 53 هزار ماسک و 2 هزار کاور محافظتی تولید می‌کند.

* احتمال حضور قرارگاه خاتم در پروژه‌های اقدام ملی مسکن

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا گفت: در حوزه احداث مسکن در طرح اقدام ملی اخیرا ارتباطی از سوی وزارت راه و شهرسازی با قرارگاه خاتم برقرار شد و درخواست همکاری دادند. در حال صحبت هستیم و هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم.

محمد ادامه داد: احتمالا در استان‌های مختلف مجموعه‌هایی به قرارگاه خاتم واگذار خواهد شد ولی قطعی نیست اما قطعا قرارگاه به عنوان پیمانکار صرف خواهد شد و ما احتیاط داشته‌ایم در حوزه کاری مستقیما با مردم وارد ارتباط نشویم.

* توقف فعالیت دستگاه‌های TBM در پروژه تونل انتقال آب لار 

وی گفت: تونل انتقال آب لار برای تامین آب شرب شرق تهران برنامه‌ریزی شده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا افزود:‌دو دستگاه حفر تونل TBM زیرزمینی داریم که 25 میلیون دلار ارزش آن است، اما به دلیل عدم تامین مالی از سوی کارفرما این دستگاه‌ها متوقف است.

* تغییر نام کنار گذر جنوبی تهران به آزاد راه غدیر و افتتاح در آبان 99

محمد در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر وضعیت تکمیل پروژه کنار گذر جنوبی تهران گفت: این پروژه به طول 160 کیلومتر از آبیک و ضلع جنوبی استان‌های البرز و تهران می‌گذرد و به سه راه چرم‌شهر درآزادراه  قم-گرمسار متصل می‌شود.

وی افزود: زمان سفر با تکمیل این آزادراه برای سواری‌ها دو ساعت و برای ناوگان سنگین یک و نیم ساعت کاهش می‌یابد. ضمن آنکه صرفه‌جویی در مصرف سوخت ایجاد می‌کند و برای استان‌های تهران و البرز در شرایط بحران نقش پدافند غیرعامل را دارد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اظهار داشت: با هماهنگی وزارت راه نام کنارگذر جنوبی تهران به آزاد راه غدیر تغییر یافت. این پروژه تا پایان آبان امسال تکمیل می‌شود.

محمد ادامه داد:‌تامین مالی این پروژه 70 درصد بر عهده قرارگاه خاتم و 30 درصد بر عهده وزارت راه است. ارزش فعلی پروژه 3600 میلیارد تومان برآورد می‌شود و تکمیل آن در 5 سال نشان از فعال بودن کارگاه‌های پروژه دارد.

وی در باره میزان آورده دولت در این پروژه گفت: 380 میلیارد تومان آورده دولت به صورت اوراق مشارکت توسط سازمان برنامه و بودجه تامین می‌شود.

* جزئیات ساخت پالایشگاه ایرانی آناهیتا

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر آخرین وضعیت سرمایه‌گذاری قرارگاه در ساخت پالایشگاه آناهیتا توضیح داد: پالایشگاه آناهیتا توسط قرارگاه خاتم طراحی و ساخته می‌شود که در حال طراحی هستیم. تخصیص از وزارت نفت گرفته شده است. زمین تامین شده است و با اتمام طراحی عملیات پروژه آغاز می‌شود و در 4 سال ساخته خواهد شد. 

محمد با بیان اینکه پروژه پالایشگاه آناهیتا را به صورت فاز به فاز تکمیل می‌کنیم، گفت: با احداث هر فاز درآمدی ایجاد می‌شود که در تکمیل فاز بعدی به ما کمک می‌کند.

وی گفت: در ساخت پالایشگاه آناهیتا از تجهیزات و نیروی ایرانی حداکثر استفاده را داریم. ساخت تجهیزات کاملا ایرانی است و در ستاره خلیج فارس هم این تجربه را داشتیم و آناهیتا هم به صورت پالایشگاهی ایرانی احداث می‌شود. 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اظهار داشت:‌ پالایشگاه آناهیتا نقش عمده‌ای در صادرات کشورمان به همسایه‌های غربی خواهد داشت و محصولات آن به هیچ وجه تحریم پذیر نیست. نفت خام به فرآورده در سطح پایین دستی تبدیل می‌کنیم که این قابل تحریم نیست و در دنیا خواهان زیادی دارد وکشور ما هم بخش عمده‌ای از این را وارد می‌کند. 

محمد افزود:‌ظرفیت پالایشگاه آناهیتا 150 هزار بشکه نفت خوراک پالایشگاه در روز است که از محل مخزن نفتی شمال دزفول توسط خط لوله تامین می‌شود. 

* ضرورت اجماع بین نخبگان و اقناع فکری در طرح‌های انتقال آب

وی گفت: آبرسانی بین استان‌ها مباحث پیچیده‌ای است. در کشور ما 80 درصد بارش‌ها در 20 درصد سطح کشور انجام می‌شود و ضرورت دارد طرح‌های انتقال آب حوزه به حوزه انجام شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا ادامه داد:‌انتقال آب حوزه به حوزه از سوی وزارت نیرو انجام شده است اما عدم تفاهمی بین استان‌هایی نظیر خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

محمد با تاکید بر اینکه حتما باید اجماعی بین نخبگان در این باره صورت گیرد، گفت:‌ما معتقدیم قبل از اجرای این طرح‌ها باید اقناع فکری و ذهنی انجام شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول