اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

همکاری اقتصادی و بازرگانی محور دیدار مقامات ازبکستان و ترکیه

معاون نخست وزیر ازبکستان و مقامات چند شرکت و سازمان تجاری ترکیه در دیداری گسترش بیش از پیش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی بین دو کشور را بررسی کردند.

همکاری اقتصادی و بازرگانی محور دیدار مقامات ازبکستان و ترکیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «سردار عمررزاق اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و مقامات چند شرکت و سازمان تجاری ترکیه در دیدارهایی گسترش بیش از پیش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی بین دو کشور را بررسی کردند.

در این دیدارها همکاری‌های دوجانبه، امکانات گسترش بیش از پیش آن در آینده نزدیک و همچنین موضوعات اجرایی طرح‌ها و ابتکارات مشترک بررسی شد.   

در دیداری با «ج. قازانجی» مدیر کل شرکت « Aksa Energy» طرح ساخت نیروگاه برق حرارتی به ظرفیت 240 مگاوات در استان تاشکند به ارزش 60 میلیون دلار و اقدامات تسریع اجرایی آن بررسی شد.

همچنین چشم انداز گسترش همکاری سرمایه‌گذاری از طریق جذب شرکت‌ها در تولیدات صنعتی در زمینه انرژی برق و همچنین برای حضور در اجرایی طرح‌هایی در زمینه هتلداری بررسی شد.  

«سردار عمررزاق اف» در دیدار با «م.چنگیز» رئیس شورای مدیران شرکت «چنگیز هلدینگ» چشم‌انداز همکاری‌های سرمایه‌گذاری در زمینه‌های ساخت و ساز، انرژی، استخراج معادن، در حوزه هواپیمایی و گردشگری و همچنین فعالیت بیمه‌ای را بررسی کرد.  

در دیدار با «د.دال» رئیس شرکت «دال تکنیک ماکینا» بر تجربه موفق سرمایه گذار ترک در اجرای طرح‌های نوآوری در ازبکستان تاکید شد. در حال حاضر شرکت «دال تکنیک ماکینا» طرح تبدیل فلزات در منطقه آزاد اقتصادی «انگرن» به ارزش 17 میلیون دلار و همچنین طرح تولید سیمان در استان جزخ به ارزش 10 میلیون دلار را اجرا کرده است.   

مذاکرات با «ن.ییلدیز» بنیانگذار شرکت نساجی «آگارتا تکستیل» فرصت بررسی امکانات برقراری همکاری‌های سرمایه‌گذاری از طریق ایجاد تولیدات مشترک در ازبکستان را فراهم کرد.

در پایان دیدارها با روسای شرکت‌های ترکیه برنامه همکاری‌های  آینده مبنی بر گسترش بیش از پیش همکاری‌های سودمند و تحکیم مواضع سرمایه ترکیه در بازار ازبکستان تنظیم شد.

مبادلات بازرگانی این دو کشور در سال 2019 میلادی با 26.6 درصد افزایش نسبت به سال قبل در سطح 2 میلیارد و 212 میلیون دلار قرار گرفته است.

هم اکنون در ازبکستان بیش از 1300 شرکت مشترک با سرمایه‌گذاری ترکیه فعالیت می‌کنند.

امروز در ازبکستان با حضور شرکت‌ها و بانک‌های ترکیه طرح‌های بزرگی مانند تولید فناوری‌های پیشرفته، مدرنیزه کردن زیربناهای انرژی، حمل و نقلی و مخابراتی، نظامی و گردشگری اجرا می‌شود. 

ترکیه استقلال این کشور را در تاریخ 16 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخت و در تاریخ 4 مارس سال 1992 میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول