اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

از ازدواج‌های ناآگاهانه تا کودک‌همسری؛ مشکلات جوانان در کردستان

کارشناسان معتقد هستند، در حالیکه برخی ازدواج‌های ناآگاهانه و به دور از شناخت منجر به طلاق می‌شود، ازدواج‌های زودهنگام و یا کودک‌همسری عواقبی مشابه آن به دنبال دارد و جلوگیری از هر دوی این معضل مستلزم مشاوره‌های به موقع و دقیق است.

از ازدواج‌های ناآگاهانه تا کودک‌همسری؛ مشکلات جوانان در کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ازدواج سرآغاز زندگی مشترک زن و مرد است، هر چه افراد با دانش و آگاهی بیشتری زندگی زناشویی خود را آغاز کنند، در مدیریت بحران‌ها و چالش‌هایی که در این راه با آن مواجه می‌شوند آگاهانه برخورد می‌کنند. 

 لازمه این آگاهی، خودشناسی و شناخت بیشتر تفاوت‌های زن و مرد است، مهارت‌های لازم برای ازدواج از بسیاری از سوءتفاهم‌های آتی که به دلیل عدم شناخت کافی از جنس مخالف است، جلوگیری می‌کند.

 آگاهی از تفاوت‌های جنسیتی تقویت‌کننده مهارت‌های لازم برای ازدواج است و خوشحال بودن با شریک زندگی نیازمند آگاهی از تفاوت‌های میان زنان و مردان است چرا که عدم آشنایی به این تفاوت‌ها مانند واردشدن به دنیایی ناشناخته است. 

به مناسبت هفته ازدواج، در ششمین روز از این هفته یک نشست هم اندیشی با عنوان «نقش مهارت‌های زندگی در ازدواج و نقش خیرین در تسهیل و ایجاد زندگی پایدار» با همکاری امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان کردستان در دفتر خبرگزاری فارس برگزار شد.

 خودشناسی قبل از شروع زندگی مشترک فاکتوری ضروری است

معاون امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان کردستان با اشاره به اینکه در فرایند ازدواج و شروع زندگی مشترک ، خانواده طرفین  و جامعه فرهنگی و اجتماعی درگیر مسائل و مشکلات بعدی این زوج قرار می‌گیرد، اظهار کرد: مشاوره قبل از ازدواج جهت آموختن مهارت‌های زندگی ضرورتی انکارناپذیر و نیاز جوانان طالب ازدواج امروزی است.

گلاویژ فتاحی، خودشناسی قبل از شروع زندگی مشترک را فاکتوری مهم در مقابله با تعارض بین زوجین برشمرد و  تصریح کرد: به دلیل عدم سواد ارتباطی، ناگاهی از اخلاق و رفتار طرف مقابل، شروع زندگی مشترک از همان سال‌های اولیه به تعارض زوجین و ناپایداری زندگی منجر خواهد شد لذا در این میان نقش دستگاه‌های حوزه فرهنگی جهت توجه به آموزش‌های قبل از ازدواج و ترغیب جوانان به حضور در این کلاس‌ها قابل توجه است.

 وی عنوان کرد: مهارت‌های زندگی فقط هدایت به سمت ازدواج نیست، جوان امروزی با توجه به تغییر و تحولات جهانی و قرارگرفتن افراد در عصر ارتباطات و اطلاعات، سطح توقع متفاوتی با جوان گذشته دارد لذا برای شروع زندگی مشترک نیازمند کسب مهارت‌آموزی است. 

معاون امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان کردستان به عمده مشکلات جوانان امروزی اشاره کرد و اظهار داشت: دغدغه هویت، اشتغال، سرپناه از جمله مشکلات جوانان و سدی عظیم در برابر سنت پسندیده ازدواج است.

وی به نقش تشکل‌های مدنی در فرایندهای ازدواج گریزی زد و افزود: سازمان‌های مردم‌نهاد همیشه در کنار مسئولین برای توسعه استان اقدامات ارزنده‌ای انجام داده‌اند که شایسته تقدیر هستند.

وی افزود: با تشکیل مجمع خیرین ازدواج در استان و برگزاری اتاق فکرهایی در ساختار تصمیم‌های اجرایی مجمع، وجود و حضور مشاورین تخصصی خانواده، حقوقی و جامعه‌شناسی با توجه به شناخت کامل از استان و جمعیت آن از تمام لحاظ می‌تواند ترکیب کاملی از مرجع‌های برنامه‌ریزی و اجرا در تیم مجمع را تشکیل دهد.

 این مقام مسوول با اشاره به تقویت و ترویج فرهنگ ازدواج آسان گفت: امید است با انجام اقدامات فرهنگی و زیربنایی خیرین ارجمند استان و ایجاد مجمع خیرین، امر ازدواج و نقش‌آفرینی در این مسئله به عنوان فرهنگ عمومی نهادینه شود.

مهارت حل تعارض و مدیریت روابط لازمه کسب آموزش‌های اصولی است‌

فتاحی با بیان اینکه یادگیری مهارت‌های لازم قبل از  ازدواج، فرصتی مناسب جهت آگاهی از باید و نبایدهای زندگی متاهلی است افزود: مهارت حل تعارض و مدیریت روابط لازمه اطلاعات و کسب آموزش‌های اصولی است‌.

 یادگیری مهارت‌های قبل از  ازدواج، فرصتی مناسب جهت آگاهی از باید و نبایدهای زندگی متاهلی است

 

به گفته وی، خودشناسی اولین و ضروری‌ترین مهارتی است که هر فرد متقاضی ازدواج باید تیپ شخصیتی، اخلاق و انتظارات خود را از زندگی تشخیص داده و  مشخص کرده باشد، خودآگاهی به معنای شناخت احساسات، اهداف و برنامه‌های زندگی، توانایی‌ها و ضعف‌ها، ارزش‌ها و مسئولیت‌ها، فرهنگ، علایق، آرزوها و استعدادهاست و بر همان اساس برنامه ریزی کند و همسر مناسب راانتخاب کند.

معاون امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان کردستان به افزایش سن ازدواج در جوانان اشاره کرد و گفت: تکامل فردی جهت قدم گذاشتن در وادی زندگی امری لازم و مهم است اما جوانان امروزی به دلایل نوظهوری ازدواج را به تعویق می‌اندازند یا در سنین بالاتری به این امر مبادرت می‌ورزند.

 ۲۳ دستگاه متولی امر ساماندهی امور جوانان هستند

 فتاحی با بیان اینکه ۲۳ دستگاه متولی امر ساماندهی امور جوانان هستند گفت: عدم هماهنگی لازم میان این دستگاه‌ها و ارگان‌های حمایتی موجب عدم دسترسی  به هدف بنیادی ستاد ساماندهی امور جوانان خواهد شد لذا جزیره‌ای عمل کردن موجب اتلاف زمان، هزینه،  پراکنده‌کاری و عدم دستیابی به نتایج درست و  مورد نظر خواهد شد. 

وی اذعان کرد: سازمان‌های مردم نهاد با کمک اداره ورزش و جوانان با هدف گسترش فرهنگ ازدواج آسان، کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌کنند.

فتاحی اضافه کرد: با کمک اداره ورزش و جوانان و دیگر سازمان‌های فرهنگی، علاوه بر مشاوره گروهی، مراکز مشاوره تخصصی با ۶ مرکز شامل سه مرکز در سنندج، 2 مرکز در قروه و یک مرکز در سقز به مشاوره‌های فردی هم می‌پردازند که در هفته ازدواج این مشاوره‌ها به صورت تلفنی، حضوری، آنلاین و رایگان است.

وی با بیان اینکه آموزش‌ مهارت زندگی جزو آموزش‌های ضروری و اجباری است خاطرنشان کرد: سال گذشته علاوه بر خدمات ارائه شده در مراکز مشاوره تخصصی ازدواج  و خانواده اداره کل ورزش و جوانان، سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان نیز در زمینه ساخت و تولید محصولات رسانه‌ای، برگزاری نشست و سمینارهای تخصصی، انجام ویژه برنامه هایی در راستای مهارت آموزی و تلاش درراستای ایجاد و حفظ ازدواج پایدار و خانواده شاد و سالم فعالیت داشته و بصورت ویژه توسط ادارات ورزش و جوانان در کل استان بالغ بر ۱۰۰ کارگاه آموزشی مهارت های زندگی و قبل از ازدواج بر گزار شده است.

ضرورت پرورش مربی آموزش مهارت‌های زندگی

وریا احمدی، مشاور خانواده و روانشناس هم در این نشست با اشاره به اهمیت برگزاری دوره‌های TOT،  آموزش آموزشگر‌ها و تربیت مربی و برگزاری دوره‌های آموزشی جهت پرورش مربی‌ جدید و بازآموزی مربی‌های قدیمی که فارغ‌التحصیل رشته‌های مرتبط به صورت مستمر هستند، اشاره کرد و گفت: با این امر سازماندهی محتوایی و مربی در این حوزه انجام می‌گیرد.

وی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت این مربی‌های آموزش دیده در ۲۳ دستگاه متولی امر ساماندهی امور جوانان جهت ارائه آموزش‌های عمومی برای تشکیل زندگی مشترک کمک شایانی به کاهش آسیب‌های اجتماعی و مشکلات پیشروی جوانان خواهد بود.

به گفته این مدرس روانشناسی، پرورش مربی در فاز اول برنامه‌ای مدون می‌طلبد و می‌توانیم با این مهم نظمی خاص به اهداف خود در حوزه ازدواج ببخشیم.

احمدی در ادامه آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش پیش از ازدواج، غنی‌سازی زوجین، پیشگیری از طلاق، فرزندپروری و تربیت جنسی کودکان به صورت تخصصی نه فقط کارگاهی را لازمه زندگی جوانان و خانواده‌ها بیان کرد.

وی با بیان اینکه در نهاد خانواده آسیب‌های متفاوت و متعددی وجود دارد که همواره در حال افزایش است افزود: کسب مهارت زندگی در چند ساعت با برگزاری کارگاهی در این خصوص، کارساز نیست چراکه از اوایل کودکی کسب آموزش در افراد باید تقویت شود.

کسب مهارت زندگی در چند ساعت کارساز نیست از اوایل کودکی کسب آموزش در افراد باید تقویت شود

 

طبق اظهارات احمدی، خلاءهای زیادی در جامعه احساس می‌شود اگر بخواهیم برای رفع این آسیب و خلاء موجود قدمی برداریم، نیازمند ضمانت اجرایی  هستیم.

وی ادامه داد: آموزش پیش از ازدواج با مشاوره پیش ازدواج دو مبحث کاملا متفاوتی است، با کسب ۶ ساعت آموزش نمی‌توان توقع زندگی آرمانی داشت چراکه این زمان برای طی کردن مسیر دور و دراز زندگی مشترک بسیار کوتاه و کارساز نیست.

حذف معنویات در زندگی جوان  ریشه بسیاری از آسیب‌هاست

مدیر موسسه مردم نهاد تلاشگران سلامت نیز در این نشست با بیان اینکه نقش معنویات در زندگی جوانان امروزی کم‌رنگ شده است اظهار کرد: ریشه بسیاری از بحران‌های جدی حوزه ازدواج و گرایش جوانان به مجردی گزینی، حذف معنویات از زندگی است. 

شادی مولانی افزود: تعداد زیادی از افراد و جوانان جامعه که از لحاظ مالی ضعیف و قشری بدون درآمد هستند، ازدواج را فرصتی برای رهایی از فقر می‌بینند غافل از اینکه بعد از ازدواج مشکلات اقتصادی دوچندان شده و دیگر مسائل و آسیب‌های ناشی از فقر دامنگیر آنان خواهد شد.

وی تقویت و ترویج فرهنگ ازدواج را نیازمند مشاوره، آموزش مهارت‌های ضروری و ایجاد زیر بنای اقتصاد و شغلی برای جوانان اعلام کرد.

مدیر موسسه مردم نهاد تلاشگران سلامت گفت: باتوجه به اینکه مسئولیت اجرایی به سمن‌ها یکی از اقدامات ورزش و جوانان است، در این زمینه سمن‌ها در حوزه ازدواج  تعداد زیادی کارگاه‌های پیش از ازدواج را برگزار و به  ترویج فرهنگ اعتماد به مشاورین و اجرای برنامه‌های متنوع برای حمایت از جوانان پرداخته است.

مولانی تصریح کرد: شناخت آگاهی افراد از خود و شناخت کامل از همسر منتخبی آینده لازمه یک ازدواج موفق است.

 غایب بودن نگرش  تاریخی در ازدواج

یکی از مدرسان حوزه خانواده نیز در این نشست به غایب بودن نگاه تاریخی نسبت به امر ازدواج اشاره کرد و گفت: بدون فهم و نگرش تاریخی در  امر ازدواج ، تحلیل مسائل و دغدغه ازدواج بدون نتیجه خواهد مان لذا در این حوزه می‌طلبد نگاه ما باید نگرشی آسیب‌شناسانه باشد.

شمس‌الله آقابابایی خاطرنشان کرد: به دلیل ناشی‌کاری مسئولیت‌پذیری برخی افراد در ادوار گذشته، نیازسنجی‌ها به رسمیت شناخته نشده است.

وی با بیان اینکه نیاز جنسی که در رسانه‌ها غایب و به آن نگریسته نشده است ریشه‌ در درازای تاریخ دارد و با دو کلمه حرف نمی‌توان آن را تشریح کرد، افزود: بدون حاکم کردن نگاه تاریخی با چکشی و ضربتی عمل‌کردن نمی‌توان کوچکترین گامی برای کاهش‌آسیب‌ها برداشت.

به گفته این مشاور خانواده، اگر با تفکیک نگرش خرد و کلان به امر ازدواج نگریسته نشود، نتایج درست حاصل نخواهد شد.

آقابابایی اظهار کرد: متاسفانه برخی افراد بدون توجه به معنا و مفهوم زندگی ازدواج می‌کنند و در این مسیر پرتلاطم بدون فهم کافی با تنوع‌طلبی جنسی یا موارد دیگر آن خلاء را پر می‌کنند.

برخی افراد بدون توجه به معنا و مفهوم زندگی ازدواج می‌کنند 

 

مدیر داخلی مددکاری اجتماعی استان کردستان هم در این نشست با بیان اینکه در سنندج ۲ پایگاه فعال خدمات اجتماعی در نواحی حاشیه سنندج فعالیت دارد، افزود: در حال حاضر ۱۸۵ پرونده مربوط به زنان مطلقه موجود است که از این تعداد ۵ مورد مربوط به فوت همسری و ۱۸۰ مورد دیگر طلاق است.

ضرورت تشکیل اتاق فکر توسط کارشناسان حوزه ازدواج 

مدیرعامل مجمع خیرین استان کردستان هم در این نشست تشکیل اتاق فکر با حضور مشاوران و کارشناسان حوزه ازدواج را مهم بیان کرد و پیشنهاد اجرای طرح مشاور خیر در قالب طرح همیاران ازدواج در بین دانشجویان و فارغ‌التحصیلان با کسب امتیاز برای استخدامی در راستای نجات یک زندگی را مطرح کرد.

امید استاد نوروزی در ادامه توانمندسازی جوانان را مهم برشمرد و اظهار کرد: حلقه مفقوده ما خیرین کارآفرین هستند چرا که با ایجاد شغل و صنایع تبدیلی در استان با توجه به ظرفیت و پتانسیل منطقه می‌توان به سمتی رفت جوان و خانواده تمهیدات ازدواج و تشکیل زندگی آسان را برای خود فراهم کنند.

وی مدیریت یکسان‌سازی آموزش و کسب مهارت‌های زندگی را لازمه تشکیل خانواده عنوان کرد و گفت: تربیت آموزشیاران و مشاورانی که مفاهیم این حوزه را به طور یکسان متصل کنند و آموزش دهند می‌تواند کمک کننده باشد.

استادنوروزی با بیان اینکه جوان بیکار امروزی با گرفتن وام ازدواج مجدد بیکار و بدهکار خواهد شد افزود: برای پرداخت این وام تمهیداتی کارآمد لازم است در غیر این صورت با مشکلات متعدد دیگری مواجهه خواهد شد.

وی اظهار کرد: حفظ کرامت انسان فارغ از جنسیت بزرگترین هدف و آرزوی ماست‌.

روستاها در معرض آسیب جدی کودک‌همسری  قرار دارند

مسئول محلی مرکز سلامت روان هیمن نیز معتقد است: تمام توجهات در بحث معضلات ازدواج محدود به شهرها شده در حالی که وضعیت روستاها کم‌کم به وضعیت بحرانی نزدیک می‌شود.

لیلا علیرضایی افزود: ازدواج دیرهنگام در شهرها به عنوان یک معضل شناسایی شده ولی در روستاها ازدواج بسیار زودهنگام و در سن پایین از جمله مشکلات جوانان به حساب می‌آید.

وی تصریح کرد: مسئولیتی که در سن ١۲ سالگی بر روی دوش پسر و دختر وارد می‌شود موجب کوچ اجباری برای کسب درآمد به شهرهای بزرگ و کولبری می‌شود که این خود مشکلاتی را به همراه می‌آورد.

علیرضای گفت: ازدواج زودهنگام و عدم شناخت کافی زوجین از علایق و ارزش‌های خود موقع ازدواج و به مرور شناخت ناقص از خود بزرگترین دلیل خیانت‌های زناشویی و در نهایت طلاق است.

 آموزش برای جوانان امروزی، مطالب گسترده‌تری را می‌طلبد

علیرضایی با بیان اینکه آموزش برای جوانان امروزی، مطالب گسترده‌تری را می‌طلبد افزود: به دلیل نبود مهارت‌های زندگی در زوجین، عدم آگهی و نبود مهارت کافی والدین و ناتوانی در راهنمایی فرزندانشان در حل مسائل، عدم فرهنگ مراجعه به مشاوره وراهنمایی گرفتن تخصصی برا تصمیم گیری رهاکردن زوجین بعد ازدواج از طرف خانواده ها وزیر فشار رفتن آنها از لحاظ مالی و روانی مسبب آسیب‌های جدی خواهد شد و  با وجود آمدن کوچکترین مسائله درزندگی مشترک به آسان‌ترین راه حل که جدایی‌ست روی می‌آورند.

وی با بیان اینکه فاصله بین آگاهی و دانسته‌های والدین در مورد فضای مجازی نسبت فرزندان از دیگر آسیب‌های جدی در حوزه خانواده‌ است، افزود: بیشتر از ۵۰ درصد والدین نمی‌دانند چه چیزهایی  در فضای مجازی قابل ردو بدل شدن است تا بتوانند فرزندان را کنترل کنند.

علیرضایی، پیداکردن دوستان مجازی که هیچ مسئولیتی در قبال دوستی ندارند و نسنجیده راهنمایی‌های غیرمتخصصانه در اختیار همدیگر قرار می‌دهند را از دیگر آسیب‌های فضای مجازی برشمرد و گفت: استفاده از قرص ترامادول جهت بهبود روابط جنسی که منجر به سوق جوانان به مواد مخدر شده است،  تاثیر فضای مجازی، دیدن فیلم‌های پورن که به منظور تجارت ساخته شده و بالارفتن توقعات جنسی نامتعارف مردان از همسرانشان و بالعکس باعث شده جوانان ما در مقابل سنت و مدرنیته قرار بگیرند و سرگردان به آسیب‌های اجتماعی دامن بزنند.

مسئول محلی مرکز سلامت روان هیمن سنندج ادامه داد: در طول تاریخ یکی از دلایل ازدواج در جوامع سنتی کسب هویت بخصوص برای بانوان بوده است و امروز جوانان ما با ورود به بطن اجتماع و ورود به شغل‌های بیرون از خانه و دسترسی به امکانات لازم و همچنین آزادی نسبی برای تفریح و حق تصمیم‌گیری در مورد مسایل خود دیگر رغبتی به ازدواج نداشته وازدواج را بیشتر زنجیری می‌داند که آزادی آنان را به اسارت تبدیل می‌کند و فرد دوم در زندگی را جز سربار و مزاحم نمی‌داند.

علیرضایی افزود: رشد استفاده از مواد مخدر به علت ورود نوجوانان به بازار کار در شهرهای بزرگ و کولبری و سختی کار برای سنین پایین و قرار گرفتن در خانه‌های کارگری بزرگترین آسیبی هست که بنیان خانواده را تضعیف نموده است.

رشد استفاده از مواد مخدر به علت ورود نوجوانان به بازار کار و قرار گرفتن در خانه‌های کارگری بزرگترین آسیب‌هایست که بنیان خانواده را تضعیف نموده است 

 

وی افزایش خیانت‌های زناشویی به دلیل مهاجرت بی‌رویه و بی‌پشتوانه فکری زوجین جوان به حاشیه شهرها و تنهایی زنان جوان درخانه  به دلیل سرکاربودن همسرانشان در شهرستان‌های از دیگر دلایل رشد ازدواج زودهنگام و همچنین فرزندآوری در سن پایین و رشد جامعه بی‌سواد و ناآگاه است.

علیرضایی با بیان اینکه در روستا فرد مجرد بخصوص دختر هیچ حقی حتی برای انتخاب پوشش خود گاهی حق انتخاب ندارد، افزود: هیچ امکاناتی برای تفریح و لذت‌بخشی در روستابرای یک فرد مجرد وجود ندارد و تنها لذت موجود همان لذت جنسی است که بخاطر کسب هویت و فردیت به ازدواج روی می‌آورد.

ازدواج در شهر به معنای اسارت و در روستا آزادی تلقی می‌شود

وی اذعان کرد: ازدواج درروستا برای کسب آزادی ولی در بین جوانان شهری که به ازدواج روی نمی‌آورند اسارت تلقی می‌شود.

علیرضایی تصریح کرد: عدم آگاهی از ارتباطات جنسی درست و شناخت نیاز خود و طرف مقابل و همچنین عدم مهارت حل مسئله مردان را به سمت مصرف قرص‌های توان‌افزا و مواد و هر دو زوج رو به سمت روابط خارج زناشویی سوق می‌دهد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول