اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

نظارت تیم‌های سیار دامپزشکی بر ذبح دام‌ همزمان با عید قربان

مدیرکل دامپزشکی استان قم با بیان اینکه همکاران اداره دامپزشکی همزمان با عید قربان در قالب 19 تیم بر ذبح دام‌ها نظارت می‌کنند گفت: 10 تیم به صورت سیار در سطح شهر حضور دارند و به صورت رایگان در محل ذبح دام حاضر می‌شوند و نظارت بهداشتی انجام می‌دهند.

نظارت تیم‌های سیار دامپزشکی بر ذبح دام‌ همزمان با عید قربان

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، مهدی رفیعی در نشست خبری که به مناسبت عید قربان با حضور اهالی رسانه ظهر امروز هفتم مرداد ماه برگزار شد اظهار کرد: هر ساله به مناسبت عید قربان ذبح شرعی دام‌ها در سراسر استان انجام می‌شد که امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا همراه با رعایت تمهیداتی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط خاص بهداشتی در این ایام شیوع بیماری کرونا ضروری است که دام‌ها در کشتارگاه‌ها ذبح شود افزود: در قم دو کشتارگاه برای پذیرش دام‌هایی که قرار است در عید قربان ذبح شود پیش بینی شده است؛ کشتارگاه شهرداری و کشتارگاه پرتو که از ساعت 6 صبح تا 13 آماده پذیرش دام‌ها هستند.

 مدیرکل دامپزشکی استان قم اضافه کرد: کشتارگاه پرتو در کیلومتر 13 جاده قم-جعفریه و کشتارگاه دیگر در انتهای بلوار امین است.

رفیعی بیان کرد: پایگاه‌های شهرداری که سال‌های گذشته در آستانه عید قربان به عرضه و کشتار دام می‌پرداختند امسال در سطح شهر نخواهند بود.

وی ادامه داد: از شهروندان درخواست می‌شود برای تهیه و کشتار دام از طرفیت کشتارگاه‌ها استفاده کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم اذعان کرد: همکاران اداره دامپزشکی در قالب  19 تیم بر ذبح دام‌ها نظارت می‌کنند که 9 تیم ثابت است و در مراکز بخش‌ها، کشتارگاه‌ها و ستاد حضور دارند.

رفیعی با بیان اینکه 10 تیم نیز به صورت سیار فعالیت می‌کند و در سطح شهر حضور دارد گفت: شهروندانی که قصد دارند دام در منزلشان ذبح شود می‌توانند طی تماس با شماره 36123456 برای اعزام همکاران اداره دامپزشکی به محل مورد نظر درخواست دهند تا تیم نظارتی در منزل آنان حاضر شود.

مدیرکل دامپزشکی استان قم بیان کرد: 28 نفر از پزشکان و کارشناسان دامپزشکی نظارت‌های بهداشتی بر لاشه‌‌ها را انجام می‌دهند و علاوه بر آن 6 روحانی ناظر ذبح شرعی نیز مسائل شرعی ذبح در این تیم‌ها را کنترل می‌کنند.

رفیعی تصریح کرد: از مردم تقاضا می شود تا جای ممکن از ظرفیت خیریه‌ها و نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد امام خمینی(ره)، آستان مقدس حضرت معصومه(س) و بهزیستی برای ادای نذور و قربانی‌های خود استفاده کنند تا حجم تردد‌ها در سطح شهر کاهش یابد و از ضریب احتمال شیوع بیماری کرونا کاسته شود.

وی بیان کرد: تأکید می‌شود شهروندانی که به هر علتی می‌خواهند دام‌ها را در منزل ذبح کنند به سلامت محصولات توجه ویژه کنند، افرادی که برای ذبح اقدام می‌کنند از دستکش و ماسک استفاده کنند و کشتار در جایی صورت گیرد که امکان شست‌و‌شوی محیطی که خون آلود می‌شود وجود داشته باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان قم عنوان کرد: برای پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو و سایر بیماری‌های مشترک بین دام و انسان توصیه می‌شود گوشت‌ها با دستکش خرد و بسته‌بندی شوند، همچنین بهتر است قبل از توزیع مدت 24 ساعت فریز شود و سپس در اختیار دیگران قرار داده شود.

رفیعی تشریح کرد: شهروندانی که قصد مراجعه به کشتارگاه‌ها را دارند وسایل بهداشتی لازم از جمله ماسک و دستکش را به همراه داشته باشند و فاصله‌گذاری اجتماعی را نیز به صورت دقیق رعایت کنند.

وی اذعان کرد: شهروندان توجه داشته باشند که محتویات زائد دام‌ها را در محیط  رها نکنند و حتما درون پلاستیک قرار دهند و درب پلاستیک‌ها را ببندند تا آلودگی زیست محیطی ایجاد نشود.

مدیرکل دامپزشکی استان قم افزود: دو سالن کشتار نیز در مجموعه بهزیستی و مسجد مقدس جمکران وجود دارد که برای نذورات خود اختصاص داده‌اند و نظارت بهداشتی در آن مکان‌ها نیز صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/78005/آ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول