اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

چرا امضای بیانیه هنرمندان در بی‌بی‌سی را کسی گردن نمی‌گیرد؟/اسعدیان: خانه سینما در جریان نیست

شب گذشته وب‌سایت بی‌بی‌سی‌فارسی در خبری مدعی شد، ۵۰۰نفر از اهالی فرهنگ و هنر ایران طی بیانیه‌ای خواستار آزادی شارمین میمندی‌نژاد شده‌اند، در حالی که در ایران بسیاری از سینماگران از این موضوع بی اطلاع هستند.

چرا امضای بیانیه هنرمندان در بی‌بی‌سی را کسی گردن نمی‌گیرد؟/اسعدیان: خانه سینما در جریان نیست

خبرگزاری فارس- گروه سینما: شب گذشته وب‌سایت بی‌بی‌سی‌فارسی در خبری مدعی شد، ۵۰۰نفر از اهالی فرهنگ و هنر ایران طی بیانیه‌ای خواستار آزادی شارمین میمندی‌نژاد شده‌اند.

میمندی‌نژاد موسس جمعیت امام علی(ع) است که چندی پیش توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.

اما انتشار این بیانیه‌ با چند ابهام مواجه است.

نکته اول این است که ظاهرا این بیانیه مستقیما به بی‌بی‌سی ارائه شده است. یعنی آن‌هایی که آن را تنظیم کرده‌اند ترجیح داده‌اند بیانیه‌شان مستقیما از بستر یک رسانه خارجی و آن هم یکی از مساله‌دارترین رسانه‌های فارسی‌زبان منتشر شود. رسانه‌ای که در مسائلی مثل تحریم کشورمان همواره در صف مقدم حضور دارد.

اما نکته بعدی درباره افرادی است که آن را تنظیم کرده‌اند. آیا حاضرند از بیانیه‌ای که نوشته‌اند دفاع کنند؟ آیا آن‌ها خودجوش و مستقل این کار را کرده‌اند؟ اصولا وقتی خواهان آزادی فوری متهمی می‌شویم باید از اتهامات او باخبر و درباره بی‌گناهی‌اش مطمئن باشیم؛ یعنی صادرکنندگان بیانیه، ادله کافی برای این مورد دارند؟

اما امضا کنندگان؛ طبق ادعای بی‌بی‌سی ۵۰۰نفر این بیانیه را امضا کرده‌اند اما تنها اسامی چند نفر منتشر شده. طبق پیگیری برخی رسانه‌ها لااقل یکی از همین چندنفر امضا و حتی اطلاع از چنین بیانیه‌ای را تکذیب کرده است و گفته حتی نام میمندی‌نژاد را تاکنون نشنیده است.

در سال‌های اخیر اتفاقات مشابه زیادی رخ داده که بعدا برخی امضا بیانیه را تکذیب و برخی هم گفته‌اند از جزئیات مطلع نبوده‌اند. آیا وقت آن نرسیده که دستگاه‌های متولی فرهنگی در این زمینه آگاه‌سازی کنند و اهالی فرهنگ و هنر بدانند که وجود اسم‌شان پای یک بیانیه دارای بار حقوقی است؟ برای اطلاع از موضع خانه سینما درباره بیانیه فوق با همایون اسعدیان، رییس هیات‌مدیره خانه سینما گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که درادامه می‌خوانید:

**آقای اسعدیان خانه سینما در جریان این بیانیه بوده است؟

-اصلا! معمولا این نوع بیانیه‌ها در چندسال گذشته کم نبوده است. این بیانیه‌ها توسط هنرمندان صنوف مختلف سینما و حتی بعضا هنرمندانی خارج از سینما امضا شده است؛ فقط محدود به سینما نیست و هنرمندانی از تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی ‌و... هم حضور دارند. معمولا چندنفر متن این بیانیه‌ها را تنظیم می‌کنند و در اختیار دیگران قرار می‌دهند؛ حالا یکی امضا می‌کند و یکی نه.

*خانه سینما در چنین بیانیه‌هایی مشارکت نمی‌کند؟

-خانه سینما درجریان هیچ‌کدام از این‌ها نیست. اگر اعضای صنوف بیانیه‌ای را امضا کنند کاملا شخصی است و به خودشان مربوط است.

*آیا خانه سینما درباره بیانیه اخیر موضعی دارد؟

-این‌را باید هیات‌مدیره خانه سینما درباره‌اش تصمیم‌گیری کند. اگر لازم به موضع‌گیری باشد در جلسه هیات‌مدیره بررسی و درباره‌اش تصمیم گرفته خواهد شد. متاسفانه برخی در فضای مجازی اصرار دارند هر چیزی را به خانه سینما منتسب و آن‌را وارد حاشیه کنند.

*به شخص شما از جایگاه یک سینماگر برای امضای این بیانیه مراجعه شده بود؟

-خیر در این مورد مراجعه نشده است. البته تا وقتی‌که در هیات‌مدیره خانه سینما هستم معمولا به چنین مسائلی ورود نمی‌کنم.

*با توجه شرایط جامعه و آسیب‌های اقتصادی کرونا به سینما، شخصا به عنوان یک سینماگر فکر می‌کنید اولویت برای تنظیم بیانیه چه موضوعاتی است؟

-تولید و اشتغال! این نظر شخصی من است. بعید می‌دانم تا پایان سال اکران قابل‌قبولی داشته باشیم. مسائل جامعه جو روانی نامناسبی برای مخاطبان ایجاد کرده و طبعا آن‌ها با ناامن روانی به سینما اقبالی نخواهند داشت. اگر نگران اهالی سینما هستیم باید نگران تولید باشیم. سازمان سینمایی هم باید به فراهم شدن شرایط تولید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمک کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول