اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

دوئل سرنوشت‌ساز محمود فکری برای اثبات یک آینده!/۴ دیدار سخت و نفس‌گیر پیش‌روی نساجی‌چی‌ها

محمود فکری در ۶ بازی مرگ و زندگی گذشته خود با نساجی توانست ۳ تساوی، ۳ پیروزی و در نتیجه ۱۲ امتیاز ارزشمند کسب کند و ضمن رهایی نساجی از خطر سقوط در جایگاه تک‌رقمیِ نُهم جدول جا خوش کند.

دوئل سرنوشت‌ساز محمود فکری برای اثبات یک آینده!/۴ دیدار سخت و نفس‌گیر پیش‌روی نساجی‌چی‌ها

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس از مازندران، محمود فکری سرمربی نساجی درحالی هدایت این تیم را به‌عهده گرفت که نساجی شرایط مناسبی در جدول نداشت، امتیازات لازم را نیز برای فرار از سقوط کسب نکرده بود و همچنین ۱۰ بازی سخت را در پیش رو داشت.

بی‌تردید این اقدام فکری به‌نوعی ریسک بزرگ و سرنوشتی نامعلوم برای آینده سرمربی‌گری‌اش محسوب می‌شد اما او مثل همیشه خود را مرد روزهای سخت دید و برای نخستین‌بار در قامت سرمربی‌گری لیگ برتر، کعبه عاشقی مردم استانش و تیم ریشه‌دار زادگاهش را برگزید.

فکری باز هم با همان روحیات دوران بازیگری‌، شجاع و بی‌واهمه‌، به موفقیت خود باور داشت. بدیهی است یکی از مهم‌ترین بازوان قدرت محمودخانِ فکری در این کارزار نفس‌گیر، مربیانِ زبده، باتجربه و نام‌آشنای فوتبال کشورمان هستند؛ از وحید فاضلی که سال‌ها در کنار فکری به‌عنوان یک بال موفقیت محسوب می‌شود تا بزرگانی چون عبدالصمد مرفاوی، سیروس دین‌محمدی و شخصیت خاصی چون حنیف عمران‌زاده و همچنین از ظرفیت جوانیِ مسعود ابطحی و این اواخر نیز از حضور احمد فیض‌کریملو نیز نباید غافل شد.

 

 

ضمن اینکه نقش هاروت آبراهامیان مربی ارمنستانی گلرهای نساجی که از مربیان به‌نام این رَسته است نباید نادیده گرفته شود. دانش و تجربه هاروت را باید در کنار عزم و اراده علیرضا حقیقی قرار داد و امروز همان‌طور که مشاهده می‌کنیم، حقیقی فرشته نجاتی در چند بازی اخیر نساجی شده تا حاج‌محمود کمتر به کاستی‌های تیمش فکر کند. با نمایشی که این روزها علیرضا حقیقی از خود نشان داده، دور از انصاف است که او را مُحق پوشیدن مجدد پیراهن تیم ملی ندانیم.

جا دارد کمی به پیوند جالب تاریخ زندگی فوتبالی محمودخان با نساجی اشاره کنیم. درست اواخر دهه ۶۰ بود که فکری در تیم نساجی شاگرد حاج‌رحیم دست‌نشان بود و سرانجام نساجی سکوی پرتابی برای او شد تا به استقلال و بعدها به تیم ملی برسد و حتی سال‌ها بازوبند کاپیتانی آبی‌پوشان را به بازو ببندد، گلزن دربی شود و بستن بازوبند کاپیتانی تیم ملی را نیز در کارنامه افتخاراتش ثبت کند.

قائمشهری‌ها به‌خوبی آن روز به‌یادماندنی و اشک‌های دلتنگی محمود فکری در پی خداحافظی از نساجی را به‌خاطر دارند. آنقدر عشق به نساجی در او موج می‌زد که گریه امانش نمی‌داد.

و اما سال‌ها گذشت و حدود ۲۵ سال گذر از آن روز تلخ و شیرینِ خداحافظی محمودخان با نساجی، این‌بار او باز هم برای نخستین‌بار سرمربی‌گری در لیگ یک را با تیم زادگاهش تجربه کرد. قائمشهری‌ها آن سالِ بی‌پولی نساجی، اعتصاب بازیکنان، غیرت و تعصب حاج‌محمود را برای حفظ و احیای نساجی به‌خوبی به‌یاد دارند که در نهایت با فشارها و بداخلاقی‌ها از چند سو، او با دلی پُردرد از مسئولان بی‌تفاوتِ آن زمان، نساجی را ترک کرد!

 

 

مردم فوتبال‌فهم مازندران به این تحلیل رسیده بودند که اگر بسترهای لازم برای حضور بی‌دغدغه محمود فکری در نساجی فراهم می‌شد، مطمئناً نساجی بر ریل موفقیت و خوشبختی قرار می‌گرفت اما سرنوشت در آن برهه از زمان برای نساجی و حاج‌محمود طور دیگری رقم خورد و درست فصل بعد، هم نساجی طعم لیگ برتری شدن را چشید و هم فکری با تیم نفت مسجدسلیمان قهرمان لیگ یک شد.

از آن مقطع تا به امروز که دو فصل فوتبالی می‌گذرد، محمودخان عامل صعود تیم شاهین شهرداری بوشهر به لیگ برتر شد و در ادامه روزهای موفقی را در تیم‌های سرخ‌پوشان پاکدشت «هوادار»، آلومینیوم اراک و خوشه‌طلایی ساوه گذراند.

و همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم باز هم در یک پیچ تاریخی جدید، دست تقدیر طوری رقم خورد که مجدداً نساجی مبدأ توفیقات، سرافرازی‌ها و ادامه افتخارات فکری شود.

حال در آغاز کار، محمود فکری باید در دو دیدار خارج از خانه به مصاف ماشین‌سازی و تراکتوری می‌رفت که امتیاز گرفتن در تبریز از این دو تیم به‌نوعی شاهکار محسوب می‌شد، درحالی که در نیم‌فصل اول در خانه، در مقابل ماشین‌سازی متوقف و شکست سنگینی را نیز در برابر تراکتور متحمل شده بودیم؛ اما حاج‌محمود با گرفتن ۶ امتیاز از تبریز، همه را شگفت‌زده و انگشت به‌ دهان کرد!

 

 

سرمربی جدید نساجی مازندران سپس در گرمای بیش از ۵۰ درجه در فصلی نامتعارف که تنها کرونا باعث شده در این ایام در آبادان فوتبال برگزار شود، باید به مصاف صنعت نفتی می‌رفت که همچنان امیدوار به کسب سهمیه بود اما در آن دیدار نیز در حالی که نساجی چندین موقعیت حتمی گل را از دست داد، باز هم محمودخان از آبادان دست‌خالی برنگشت و یک امتیاز سختِ دیگر، سومین هدیه فکری به هواداران میلیونی نساجی در سراسر شمال کشور بود.

در ایستگاه چهارم، محمود فکری برای نخستین بازی خانگی خود در قائم‌شهر به پیکار نفت مسجدسلیمانی رفت که یکی از بهترین خطوط دفاعی لیگ را داراست و به تعبیری چغرترین و غیرقابل پیش‌بینی‌ترین تیم لیگ برتر است. از بخت بد، با توجه به اینکه حاج‌محمود به‎شدت مایل بود نخستین دیدار خانگی‌اش را با پیروزی پشت‌سر بگذارد اما هر چه شاگردانش تلاش کردند، به درب بسته خوردند و نهایتاً در این دیدار نیز فکری بی‌نصیب نماند و به کسب یک امتیاز بسنده کرد.

در خوان پنجم که یکی از متفاوت‌ترین تجربه‌های سرمربی‌گری فکری بود، او باید به جنگ با استقلالی می‌رفت که ۱۴ سال در آن جوانی‌، تجربه و دوران بالندگی‌اش را گذراند. اما حاج‌محمود هیچ‌گاه اصول حرفه‌ای را زیر پا نگذاشت و با تمام قوا به پیکار استقلال در ورزشگاه آزادی رفت که اگر در آن بازی نیز کمی بخت با نساجی یار بود، به‌جای یک امتیاز، نساجی می‌توانست ۳ امتیاز شیرین را دشت کند.

 

 

در ششمین آزمون سخت، محمود فکری در خانه باید مصاف فولاد خوزستانی می‌رفت که به‌شدت تشنه نایب‌قهرمانی در لیگ برتر است. در این دیدار حساس و نفس‌گیر که نساجی قافیه را با دو گل تا دقیقه ۸۰ باخته بود اما به یکباره شاگردان غیرتمند محمودخان با کام‌بکی تماشایی و کم‌نظیر ورق را برگرداندند و توانستند با نتیجه ۳ بر ۲ فولاد را که تا پیش از این دیدار بعد از پرسپولیس کم‌ترین گل خورده را داشت، شکست دهند.

محمود فکری در ۶ بازی مرگ و زندگی گذشته خود با نساجی، توانست ۳ تساوی، ۳ پیروزی و در نتیجه ۱۲ امتیاز ارزشمند کسب کند و ضمن رهایی نساجی از خطر سقوط، در جایگاه تک‌رقمیِ نُهم جدول رده‌بندی جا خوش کند.

حال حاج‌محمود چهار خوان فشرده و طاقت‌فرسای دیگر را باید با نساجی تجربه کند. سرخ‌پوشان قائمشهری ابتدا در روز شنبه ۱۱ مرداد از ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه میزبان پرسپولیس هستند که بی‌شک دیدار با قهرمان لیگ برتر و آن هم در قائمشهر از جذابیت زیادی برخوردار خواهد بود.

 

 

نساجی‌چی‌ها روز پنج‌شنبه ۱۶ مرداد از ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه باید در اصفهان به دیدار سپاهانی بروند که این تیم هم مدعی نایب‌قهرمانی و کسب سهمیه است و به‌شدت به امتیاز نیاز دارد.

شاگردان محمود فکری در ادامه در روز شنبه ۲۵ مرداد از ساعت ۲۰:۴۵ دقیقه میزبان تیم ذوب‌آهن در قائمشهر هستند. ذوب‌آهن نیز برای فرار از خطر سقوط شدیداً تشنه امتیاز است.

و در گام آخر در روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد از ساعت ۲۰:۴۵ دقیقه تیم نساجی مازندران مهمان شهرخودرو در مشهد خواهد بود که مطمئناً آن دیدار، بازی حیاتی تیم خراسانی برای کسب سهمیه خواهد بود.

با تفسیر ۱۰ خوان عجیب و دشوار محمود فکری در تیم نساجی مازندران، شخصیت مبارزه‌طلبی و روحیه جنگندگی این سرمربی بیشتر در فوتبال ایران به اثبات می‌رسد و می‌توان آینده روشنی را برای او در عرصه مربی‌گری متصور بود. هرچند اعتبار این پیش‌بینی در ۴ دیدار پایانی نساجی بیشتر به عینیت می‌پیوندد.

انتهای پیام/۳۱۴۱/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول