اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

سمنان به‌عنوان قطب دانشگاهی کشور مطرح شود

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری سمنان با اشاره به ۶۴ مرکز دانشگاهی، دو دانشگاه علوم پزشکی و دو پارک علم و فناوری در استان، گفت:‌ باید تلاش کنیم تا استان سمنان به‌عنوان مرکز و قطب آموزش و دانشگاهی کشور مطرح شود.

سمنان به‌عنوان قطب دانشگاهی کشور مطرح شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، حسن سعدالدین مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری سمنان سه‌شنبه‌شب در جلسه برنامه‌ریزی و بررسی راهکارهای توسعه استان سمنان در حوزه IT، اظهار کرد: جهان در حال تغییر بوده و تحولات و تغییرات با سرعت انجام می‌شود؛ امروز کسب دانش تنها و صرفاً هدف بشریت نیست، بلکه تبدیل علم و دانش به تولید و ثروت به‌عنوان یک هدف مطرح شده است.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های نسل اول ما آموزش‌محور، نسل دوم پژوهش‌محور، نسل سوم پژوهش‌محور با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان بوده اما امروز باید به دانشگاه‌های کارآفرین تبدیل شده و پاسخگوی نیازمندی‌های جامعه باشد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری سمنان افزود: حدود ۲.۱۱ درصد از دانشجویان کشور در استان سمنان مشغول به تحصیل هستند که بر اساس جمعیت آماری، از هر ۹ نفر، یک نفر در دانشگاه‌های استان به‌عنوان دانشجو مشغول به تحصیل است.

سعدالدین بیان کرد: باید تلاش کنیم تا استان به‌عنوان مرکز و قطب آموزش و دانشگاهی کشور مطرح شود؛ در حال حاضر ۶۴ مرکز دانشگاهی، دو دانشگاه علوم پزشکی و دو پارک علم و فناوری در استان وجود دارد که این نشان‌دهنده جایگاه مطلوب علم و دانش در استان است.

وی اضافه کرد:‌ ۳۱ درصد دانشجویان استان در سال ۹۸ در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می‌کردند که نوید بسیار خوبی برای بنیاد نخبگان و پارک‌های علم و فناوری است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری سمنان افزود: این میزان نسبت به سال ۹۷ که رقمی حدود ۲۶ درصد را به خود اختصاص داده بود، رشد پنج درصدی داشته و نیاز است تا در راستای افزایش این میزان، ارتقای مراکز رشد، فناور، آزمایشگاهی و پژوهشی در دستور کار قرار گیرد.

سعدالدین عنوان کرد: ۴۴ درصد از دانشجویان استان در رشته‌های علوم انسانی، ۳۲ درصد فنی و مهندسی و مابقی در رشته‌های علوم پایه، هنر و غیره مشغول به تحصیل هستند.

وی یادآور شد: برای توسعه استان در شورای برنامه‌ریزی هشت اولویت و محور توسعه در نظر گرفته شده که نیاز است تا تلاش خود را برای استفاده از ظرفیت دانشجویان و نخبگان برای تحقق محورهای توسعه استان به کار گیریم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری سمنان اضافه کرد: امروز بسیاری از دانشجویان ما در مرحله کاریابی و اشتغال باقی می‌مانند که نیاز است تا در این جلسات مباحث این‌چنینی مورد بررسی و رفع مشکل شود و در این میان پارک علم و فناوری، بنیاد نخبگان و خود دانشگاه‌های نقش تأثیرگذاری خواهند داشت.

سعدالدین ابراز کرد: تبدیل دانش به علم، علم به تولید و تولید به ثروت امروز باید در دستور کار ما قرار داشته باشد.

وی یادآور شد: ایجاد ارتباط منطقی در قالب محیطی مناسب برای برقراری زمینه تعامل چند سویه بین پارک‌های علم و فناوری، دانشگاه‌ها و دانشجویان و بخش صنعت امری ضروری است.

نگاه جامع و کل‌نگر دستگاه‌های اجرایی؛ لازمه توسعه استان

فاطمه منصوری معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان نیز با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی در هر موقعیت جغرافیایی باید بر اساس وظیفه ذاتی خود نسبت به توسعه همه‌جانبه استان با نگاهی جامع اهتمام ورزند، افزود: ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار مطلوبی در بخش‌های مختلف استان بین دستگاه‌های اجرایی وجود دارد که بعضاً این وظایف به‌صورت مشترک تبدیل به یک هدف نهایی می‌شوند.

 وی بیان کرد: نیاز است دستگاه‌های اجرایی با تعامل چند سویه در سایه وحدت، همدلی و انسجام، نسبت به ارتقای بهره‌وری و تسریع در دستیابی به هدف نهایی که همان توسعه استان است، اقدام کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان ادامه داد: فراهم آوردن زمینه مناسب برای تجاری‌سازی ایده‌های نخبگان، فعال‌سازی استارت‌آپ‌ها، ایجاد زمینه اشتغال برای دانشجویان و درنهایت تسریع رشد اقتصادی که منجر به توسعه همه‌جانبه استان و بهره‌مندی عموم جامعه خواهد شد، از اهداف ما در برگزاری مستمر این‌گونه جلسات است.

منصوری با بیان اینکه امروز حرکت به سمت ایجاد اشتغال فرد به فرد پاسخگوی بازار کار و اشتغال در استان نخواهد بود، اظهار کرد: ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار مطلوبی در استان وجود دارد که در سایه هماهنگی دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، بنیاد نخبگان همچنین توجه به مهارت‌آموزی و مهارت بنیان کردن فعالیت‌ها، می‌تواند ما را به سمت‌وسوی ایجاد اشتغال پایدار، کارآفرینی و فرصت‌های شغلی جمعی سوق دهد.

وی با بیان اینکه بعضاً خروجی یک دستگاه اجرایی می‌تواند ورودی بخش دیگری در دستگاه اجرایی دیگری باشد و در کنار همدیگر به یک زنجیره کامل تبدیل شوند، گفت: نتیجه این همکاری و هماهنگی‌ها درنهایت در متن جامعه نمودار می‌شود و نیاز است تا دستگاه‌های اجرایی پیشنهاد‌های خود را برای همکاری مشترک و تجمیع ظرفیت‌ها در این راستا، ارائه دهند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان ادامه داد: هدف ما در این جلسات و در مجموع استان، استفاده از ظرفیت حداکثری برای ارتقای بهره‌وری است و تأکید دارم نباید صرفاً به قوانین و اسناد بالادستی استناد کرد و لازم است تا با هم‌افزایی بین دستگاهی، زمینه رشد اقتصادی، ایجاد فرصت شغلی و توسعه استان را فراهم کنیم.

انتهای پیام/۷۴۰۰۶/ک/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول