اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

صالحی : شهدای منا در اوج عبادت و مظلومیت به شهادت رسیدند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پنجمین هفته از اجرای طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم، طی ارتباط زنده با خانواده شهیده «اغول بی‌بی قورچانی» از شهدای منا استان گلستان اظهار کرد: شهدای منا در اوج عبادت و مظلومیت در غربت به شهادت رسیدند.

صالحی : شهدای منا در اوج عبادت و مظلومیت به شهادت رسیدند

به گزارش خبرگزاری فارس، پنجمین هفته از طرح ملی «سه‌شنبه‌های تکریم»، عصر سه شنبه ۷ مردادماه با حضور  سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت، حجت‌الاسلام حبیب رضا ارزانی مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، محمدرضا سوقندی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران در قالب ارتباط زنده تصویری با خانواده شهیده «اغول بی‌بی قورچانی» از شهدای منا استان گلستان در منزل این شهیده برگزار شد.

سیدعباس صالحی در این ارتباط زنده تصویری با اشاره به اینکه شهدای منا جایگاه خاصی دارند، اظهار داشت: این شهدا از یک سو مهاجر الی الله بودند؛ از خانه خود حرکت کردند و به سمت بیت‌الله و خانه رسول خدا رفتند که خداوند خود اجر زیادی برای این امر قائل است، از سوی دیگر این شهدا در اوج عبادت شهید شدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اگر حج را قله‌ عبادات بدانیم در این ایام حالت احرام اوج عبادت است، به دنبال آن در زمان احرام اوج عبادات در منا است، شهدای منا شهدایی هستند که در این نقطه اوج عبادت به معبود الهی پیوستند، همچنین شهدای منا در اوج مظلومیت در غربت به شهادت رسیدند و اتفاقات پس از شهادت آنها بسیار مظلومانه بود، اگر شهدا قله‌ای دارند که بسیار بلند و غیرقابل تصور است شهدای منا ترکیبی از این ویژگی‌ها را دارند که به آنها جایگاه خاصی می‌‌دهد.

وی افزود: در فاجعه منا بیش از ۴۶۰شهید داریم که ۸۰ تن از آنها را شهدای اهل تسنن تشکیل می دهند و از آن میان ۴۹شهید اختصاص به استان گلستان است، یاد همه‌ شهدای منا به ویژه شهدای استان گلستان و به خصوص این شهیده والامقام را گرامی می‌داریم و امیدواریم بتوانیم راه شهدا که راه اخلاص و معنویت است را ادامه دهیم.

در بخش دیگری از این ارتباط زنده تصویری حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی طی سخنانی ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار منا اظهار کرد: شرایط سختی به خانواده این شهیدان گذشته است، ما به رسم‌ ادب باید حضورا خدمت شما می‌‌رسیدیم اما متاسفانه شرایط امروز کشور این امکان را فراهم نکرد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه گفت: حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اهتمامی که نسبت به تکریم خانواده‌های شهدا دارد، ستودنی است، در این طرح با خانواده‌هایی که در تهران زندگی می‌کنند، دیدار حضوری برگزار می‌شود اما خانواده سایر شهدا که در استان‌ها هستند در قالب ارتباط زنده تصویری مراسم تکریم را خواهیم داشت.

ارزانی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه ایام سالگرد فاجعه منا را پیش رو داریم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار ارتباط با یک خانواده شهید از میان شهدای منا بودند و از این رو امروز در خدمت این خانواده بزرگوار هستیم. 

در ادامه این نشست و ارتباط زنده تصویری، علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های شهدای منا، گفت: تحمل این مصیبت برای خانواده‌هایی که عزیزان خود را برای یک حج با شکوه راهی سفر کردند، بسیار سخت است، ما به عنوان کارگزاران حج و زیارت وظیفه خود می‌دانیم که حقوق خانواده شهدای منا را پیگیری کنیم، در این میان از توجه همه‌ مسئولین به خانواده شهدا به ویژه شهدای منا تشکر می‌کنم. 

همچنین در بخش دیگری از این ارتباط زنده تصویری، عادله کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان طی سخنانی اظهار کرد: این داغ جانسوز از سال ۱۳۹۴ همچنان بر دل مردم ایران سنگینی می‌کند و عربستان سعودی به جای رسم مهمان‌نوازی متاسفانه مهمان‌کشی را به راه انداخت و عزیزانی که برای وصال خانه یار رفته بودند به خود یار رسیدند. از این رو امیدوارم خداوند این شهدا را از ما قبول و در نهایت تقرب الهی قرار دهد. 

بخش دیگری از این نشست اختصاص به مباحث «خوجم لی» امام جمعه اهل سنت نگین‌شهر داشت که طی سخنانی کوتاه اظهار کرد: از تمام مسئولین به ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی به موجب اینکه توجه به شهدای منا دارند تشکر می‌کنیم، برادران اهل سنت ‌پای به پای دیگر اقوام برادران اهل تشییع با یک وحدت ستودنی در حفظ آرمان‌های نظام و انقلاب تلاش کرده و تا به امروز در این ‌مسیر ۶۵۰شهید را خدمت کشور کرده و از این پس نیز در جهت حفظ آرمان‌های کشور و اهداف رهبر معظم انقلاب از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم بود.

همچنین در بخش دیگری از این ارتباط زنده تصویری، «ایل محمد قوچانی» همسر شهیده قوچانی اظهار کرد: از همت مسئولین که در این شرایط سخت کرونایی برای این ارتباط زحمت کشیدند قدردانی می‌کنم، خداوند به رهبر معظم انقلاب و همه مسئولین عمر با عزت بدهد، در واقعه منا بیش از ده روز در عربستان بودم اما از همسرم خبری نبود، پس از آن مجبور شدم به کشور بازگردم و بعد از چندین ماه به ما اعلام کردند که جنازه همسرم در منا شناسایی شده است و این تسلی بر دل خانواده ما بود و این اتفاق به موجب سخنان رهبری و پیگیری مسئولین صورت گرفت.

 

اهل تسنن با ۱۱ هزار شهید در حفظ نظام و انقلاب اسلامی همواره در میدان بودند

دومین دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در طرح ملی «سه‌شنبه‌های تکریم»، در یک ارتباط زنده تصویری با خانواده شهید کریم براهویی مطلق از استان سیستان و بلوچستان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان برگزار شد.

سید عباس صالحی در این ارتباط زنده تصویری ضمن ادای احترام به شهدای استان سیستان و ‌بلوچستان به خصوص شهدای اهل تسنن و خاصه شهید براهویی مطلق، اظهار داشت: بی‌تردید در انقلاب اسلامی مجموعه‌های مختلفی دخیل بودند، اما شهدا قشری جدا از همه گروه‌ها هستند که امروز از آنها خاطرات زیبایی به جا مانده است، اقوام و مذاهب مختلفی در این غرور آفرینی سهیم بودند و آمار ۱۱هزار شهید اهل تسنن بیانگر همین موضوع است، همانطور که در این چهل سال شهدای اهل تشییع را داریم شهدای اهل تسنن نیز پا به پای حاکمیت و کشور در میدان مبارزه به پیش آمدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: اگر در اقصی نقاط این سرزمین احساس امنیت می‌کنیم مدیون زحمات شهدا هستیم. حتی حضرت ابراهیم(ع) زمانی که به منطقه مکه مکرمه قدم می‌گذارند درخواست جدی ایشان این است که این مکان یک منطقه امن تا قیامت باشد. این امر بیانگر این است که موضوع امنیت بسیار مهم و جدی است.

صالحی یادآور شد: شهید براهویی مطلق و شهدای نظیر او شهید وحدت به شمار می‌روند، شهید وحدت هستند چون نشان دادن برای حفظ آرمان‌های نظام و انقلاب در کنار اهل تشییع گام به گام جلو آمدند و در این مسیر جان خود را فدا کردند.

وی افزود: سخن فرزند شهید مبنی براینکه هیچگاه نتوانستیم در مورد پدر خود از مادر سوال کنیم زیرا شرایط روحی ایشان مساعد نبود نشان می‌دهد که چه شرایط سختی بر این مادر گذشته است که حتی روابط بین مادر و‌ فرزند برای شناختن پدر برقرار نشده است و از این رو همه‌ی ما مدیون این مادر هستیم که با این سختی چهار فرزند خود را تربیت و بزرگ کردند.

در ادامه این ارتباط زنده تصویری، حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی ضمن آرزوی سلامتی برای خانواده شهید براهویی مطلق تصریح کرد: پنج هفته از طرح ملی «سه‌شنبه‌های تکریم» را پشت سر می‌گذاریم و این حداقل کاری است که می‌توانیم در رابطه با خانواده شهدا انجام دهیم، اگر امروز در کشور ثبات و امنیت داریم مدیون خون شهدا هستیم و این طرح تنها برای گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا و احترام به خانواده شهدا است. 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: شهدا با خدا معامله کردند و حتما جایگاه آنها والا است و ما نیازمند تکریم آنها هستیم، این طرح همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی برگزار می‌شود و امید است آغاز حرکتی برای برنامه‌های دیگر باشد.

 انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول