اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

ضرورت توجه به کشاورزی در مسیر توسعه تولید داخلی / رونق محصولات کشاورزی؛ نیازمند حذف واسطه‌ها

هنگامی که از تولید نام برده می‌شود کبکه و دبدبه صنعت چشم‌ها را خیره می‌کند، درحالی‌ که تولید بر دو بال صنعت و کشاورزی به حرکت درمی‌آید.

ضرورت توجه به کشاورزی در مسیر توسعه تولید داخلی / رونق محصولات  کشاورزی؛ نیازمند حذف واسطه‌ها

 سرویس شهرستان‌های خبرگزاری فارس؛ فیروزآباد | تولید در کشاورزی باعث فرصت‌سازی در توسعه فعالیت‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی همچنین موجب کاهش اثرات تهدیدهای ملی نظیر تحریم‌های اقتصادی می‌شود اگر با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها مبتنی بر تفکر جهادی و راهبردهای متأثر از مدیریت جهادی همراه باشد.

وقتی صحبت از تولید می‌شود ‌کمتر کسی به کشاورزی، مزرعه و باغ و هر چه با آنها در ارتباط است فکر می‌کند؛ در واقع از وقتی صنعت در جوامع بشری شروع به کشورگشایی کرد، توانست اذهان را در حوزه تولید به سمت خود بکشد و این کشورگشایی چنان متکبرانه و تمامیت‌خواه انجام شد که تولید کشاورزی به حاشیه راند و باعث شد وقتی از تولید نام برده می‌شود کبکه و دبدبه صنعت چشم‌ها را خیره کند، در حالی‌ که تولید بر دو بال صنعت و کشاورزی به حرکت درمی‌آید.

از طرفی تأمین امنیت غذایی در جوامع بشری به حدی حائز اهمیت است که به خطر افتادن آن می‌تواند زمینه‌ساز بزرگ‌ترین جنگ‌ها میان جوامع باشد. در این میان رشد جمعیت، توسعه کشاورزی را به یکی از مقوله‌های مهم توسعه‌ای تبدیل کرده چراکه با افزایش جمعیت میزان مصرف نیز افزایش می‌یابد و تأمین امنیت غذایی در چنین شرایطی نیازمند برنامه‌ریزی در حوزه اشتغال و اقتصاد مبتنی بر کشاورزی است و در این مسیر لاجرم جهش در کشاورزی بر پایه یافته‌های علمی و تحقیقاتی به یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر تبدیل می‌شود.

از کشاورزی پیشرفته به‌عنوان چرخ‌دنده‌های تولید یاد می‌شود و لازمه تحقق واقعی آن فاصله‌گیری از کشاورزی سنتی و رسیدن به خودکفایی برای حفظ امنیت غذایی به‌ویژه خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک و از همه مهم‌تر بهره‌گیری از شیوه‌های علمی و فناورانه است.

تولید به‌مثابه یک زنجیره است که نخستین حلقه آن را تولیدکننده شکل می‌دهد و درنهایت به مصرف‌کننده ختم می‌شود و شکننده بودن یکی از حلقه‌ها زنجیره تولید را مختل می‌کند.

یکی از عوامل و مشکلات کشاورزان در تولید محصول عدم تناسب عرضه و تقاضا بوده که این تعادل بایدتوسط برنامه‌ریزان و ناظران بر بازار حفظ و مدیریت شود چرا که تولید کم، تورم و گرانی به دنبال خواهد داشت و اگر زیاد باشد موجب کاهش قیمت و در نتیجه متضرر شدن کشاورزان می‌شود.

از کشاورزی پیشرفته به‌ عنوان چرخ‌دنده‌های تولید یاد می‌شود و لازمه تحقق واقعی آن فاصله‌گیری از کشاورزی سنتی و رسیدن به خودکفایی برای حفظ امنیت غذایی به‌ویژه خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک است

این امر نیازمند تعامل میان صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی و ناظر بر بازار است همچنین جهاد کشاورزی که متولی تولید محصولات کشاورزی است، تناسب عرضه و تقاضا را میان تولیدکننده و مصرف‌کننده حفظ می‌نماید.

به‌ عنوان‌ مثال تولید و برداشت گوجه‌فرنگی از نیمه‌های اسفندماه در استان هرمزگان آغاز می‌شود و این برداشت به‌ مرور زمان به شهرهای جنوبی استان فارس و پس‌  از آن به شهرهای شمالی این استان می‌رسد که در صورتی‌که میان عرضه و تقاضا با تعامل کارشناسان و برنامه‌ریزان جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت حفظ و هماهنگی ایجاد شده و مدیریت شود نه کشاورز متضرر می‌شود و نه موجب کمبود محصول در بازار که از پرتو این کمبود موجب گرانی محصول شود.

یکی از کشاورزان فیروزآبادی در گفتگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار داشت: معمولاً محصولات صیفی قیمت مناسبی ندارد و کشاورزان از تولید ناامید شده‌اند.

محمد کشاورز افزود: شغل اغلب مردم منطقه، کشاورزی است بنابراین با توجه به نبود بازار مناسب خرید، هزینه‌های بالای اجاره زمین، هزینه کاشت، کود، پلاستیک، دستمزد کارگران، بذر و دیگر اقلام، بر روی دست کشاورزان مانده است و اگر با قیمت مناسب خریداری نشود کشاورزان ضررهای زیادی متحمل می‌شوند.

وی تسریع در رسیدگی به وضع کشاورزان گوجه‌کار را خواستار شد و گفت: با توجه به گرمای هوا، زمان بردن و رفع نشدن مشکل کشاورزان گوجه‌کار، نابودی این محصول دور از انتظار نیست.

این کشاورز ادامه داد: امروز کارخانه‌های تولید رب گوجه، هر کیلوگرم این محصول را از کشاورزان  ۶۵۰ تومان خریداری می‌کنند که با توجه به هزینه‌های انجام‌ شده، جمع‌آوری محصول، حمل و انتقال به کارخانه اصلاً به‌صرفه نیست.

حضور دلالان، عدم توسعه بخش کشاورزی را به دنبال داشته است

کشاورز دیگری که به تازگی کشت گوجه‌فرنگی داشته و متضرر شده است گفت.: نبود بازار خرید، وجود دلالان و افزایش هزینه‌های کشت، داشت و برداشت محصول گوجه‌فرنگی موجب بر زمین ماندن چندین تن گوجه‌فرنگی و وارد آمدن خسارت به کشاورزان شهرستان شده است.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین علل کاهش قیمت محصول گوجه‌فرنگی و ضرر کشاورزان را می‌توان وجود دلال‌ها عنوان کرد.

حضور دلالان در بخش کشاورزی باعث عدم توسعه این بخش و بی‌میلی مردم برای حضور در این عرصه شده به‌ طوری‌که اکنون حضور دلالان و اعمال‌ نظر آنان بر قیمت‌ها، باعث شده است که هم تولیدکننده وهم مصرف‌کننده ضرر ببینند.

حذف واسطه‌ها جزو شعارهای همه دولت‌ها و مدیران کشوری

مقابله با دلالان و حذف واسطه‌ها جزو شعارهای همه دولت‌ها و مدیران کشوری است اما در عمل هر روز شاهد رشد قارچ گونه دلالان در کشور هستیم که زمینه را برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی مختل می‌کند و متأسفانه اقدامات مسئولان برای مقابله با این پدیده به نتایج قابل قبولی نرسیده است.

 امروز کشاورزی به‌عنوان یکی از عوامل توسعه در کشورهای جهان محسوب می‌شود اما عدم توجه به بازار در کنار تولید محصولات کشاورزی، توسعه همه‌جانبه و متوازن را برای کشور به ارمغان نخواهد آورد.

مقابله با دلالان و حذف واسطه‌ها جزو شعارهای همه دولت‌ها است اما در عمل هر روز شاهد رشد قارچ‌گونه دلالان هستیم که زمینه را برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی مختل می‌کند

در استان فارس با توجه به طبیعت چهارفصلی که دارد، بسیاری از محصولات کشاورزی در آن مورد کشت قرار گرفته و علاوه بر تأمین نیاز مردم به کشورهای دیگر جهان نیز صادر می‌شود اما متأسفانه به دلیل عدم نظارت کافی بر روند توزیع محصولات، سود محصولات کشاورزی به جیب دلالان رفته و مقدار کمی از آن به دست کشاورزان می‌رسد.

با افزایش تعداد دلالان، محصولات از تولید تا رسیدن به مصرف‌کنندگان بیش از چندین دست می‌چرخد. از گذشته تاکنون، همواره دلالان رابط بخش تولید و مصرف بودند و وظیفه بازار رسانی را بر عهده داشتند اما امروزه، با افزایش تعداد دلالان و واسطه‌ها، هر محصولی از تولید تا رسیدن به مصرف‌کنندگان بیش از چندین دست می‌چرخد و قیمت را برای مصرف‌کننده بالا می‌برد.

عدم نظارت بر توزیع محصولات، سود حاصل را روانه جیب دلالان می‌کند
 
برخی مواقع فاصله قیمت برای مصرف‌کننده با قیمت خرید از تولیدکننده آن‌قدر زیاد است که درآمد دلال بیشتر از تولید‌کننده می‌شود و باغدار با سرمایه زمین و درخت و سال‌ها رنج و زحمت، درآمد کمتری از دلالی که چند ساعت بیشتر کار نکرده، دارد.

با توجه به فصلی بودن زمان کار و درآمد کشاورزان و ضعف بنیه مالی، آنها نخستین محصولات خود را به خاطر بدهی و نیازمندی با هر قیمتی که از سوی دلالان تعیین شود، می‌فروشند.

البته کسی منکر نقش واسطه‌ها در بازار نیست و بدون تردید عدم وجود این حلقه، مشکلات دیگری را در چرخه تولید ایجاد خواهد کرد اما متأسفانه طی چند سال گذشته برخی سودجویان با عنوان واسطه، محصولات کشاورزی را با قیمت‌های پایین خریداری کرده و با چندین برابر قیمت در بازار عرضه می‌کنند و عدم حضور مؤثر دولت و نظارت بر توزیع محصولات، به رشد قارچ گونه دلالان کمک کرده است.

 محدودیت منابع خاکی و آبی؛ چالش کشاورزی در فیروزآباد

 مدیر جهاد کشاورزی فیروزآباد در گفتگو با خبرنگار سرویس شهرستان‌های فارس در فیروزآباد اظهار داشت: در راستای تغییر و تعیین الگوی کشت مناسب سازمان جهاد کشاورزی فارس پیش از آغاز کشت گوجه طی اطلاعیه‌های متعدد به کشاورزان تذکر داده شد که بیشتر از نیاز بازار اقدام به کشت ننمایید.

ایرج دهقانی افزود: این مهم از طریق رسانه‌ها و سایت‌های رسمی و فضای مجازی اطلاع‌رسانی شد اما متأسفانه تعداد کثیری از کشاورزان در سطح استان اقدام به کشت نمودند و در زمان تولید با عدم پذیرش ظرفیت بازار مواجه شدند.

 وی ادامه داد: این موضوع به دلیل عرضه زیاد شاهد کاهش قیمت بودیم که بلافاصله سازمان جهاد کشاورزی با همکاری سازمان تعاونی روستایی و کارخانه‌های صنایع تبدیلی اقدام به خرید حمایتی محصول مازاد بر نیاز نمودند.

تغذیه مناسب، آبیاری مناسب، مدیریت بهتر و افزایش عملکرد با اقدامات ترویجی و بهره‌گیری از دانش روز کشاورزی برای بهبود در رشد محصولات از دیگر عوامل افزایش تولید در کشاورزی است

دهقانی با بیان اینکه این خرید همچنان ادامه داشت، افزود: در این پروسه تعدادی سودجو و دلال قصد سوءاستفاده و فرصت‌طلبی وجود داشتند که خوشبختانه با نظارت و انجام تمهیدات لازم از این امر جلوگیری به عمل آمد.

وی بیان داشت: شهرستان فیروزآباد به دلیل شرایط جغرافیایی و اقلیمی مناسب از بستر مستعدی برای کشت انواع محصولات کشاورزی برخوردار است و تولید محصول باغی و زراعی، این منطقه را به قطب کشاورزی استان و حتی کشور تبدیل کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی فیروزآباد به برخی محدودیت منابع خاکی و آبی اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه بارش‌های خوبی در سطح شهرستان طی دو سال اخیر به وقوع پیوسته، اما همچنان وضعیت آبی فیروزآباد بحرانی است و منابع آبی زیرزمینی هنوز فقیر هستند.

دهقانی مدیریت آبیاری و تجهیز مزارع به سیستم‌های نوین آبیاری را عاملی برای افزایش میزان عملکرد در تولید دانست و ابراز داشت: بهره‌گیری از سیستم مکانیزاسیون و یکپارچه کردن اراضی کشاورزی و جلوگیری از خرده مالکی برای مدیریت مزرعه به‌منظور افزایش میزان سطح کشت و تسهیل در برداشت ازجمله ضرورت‌های تولید است.

وی تغذیه مناسب، مدیریت در زراعت، آبیاری مناسب، مدیریت بهتر و افزایش عملکرد با اقدامات ترویجی و بهره‌گیری از دانش روز کشاورزی و مشاوره با متخصصان و کارشناسان برای بهبود در رشد محصولات را از دیگر عوامل افزایش تولید در کشاورزی دانست.

به گزارش فارس ؛ با در نظر گرفتن آنچه از گفت‌وگوهای متعدد حاصل شد، می‌توان ضرورت علمی کردن کشاورزی با پیوند بین مراکز دانشگاهی و دانش‌بنیان، جذب سرمایه‌گذار، پرهیز از خام فروشی و احداث صنایع تبدیلی، تقویت مکانیزاسیون، بهره‌گیری از شیوه‌های علمی و فناورانه از حوزه آب، خاک، کود و مواد مغذی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها برای تولید در بخش کشاورزی دانست.

کاهش هزینه‌های تولید، رفع مشکلات بازار و صادرات محوری محصولات، رفع موانع صادراتی برای جلوگیری از واردات بی‌رویه، افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی، اجرای الگوی کشت و آمایش سرزمین از دیگر الزامات تولید در حوزه کشاورزی است.

همچنین به هر ترتیب مشکل توزیع و عدم نظارت بر دلالی و واسطه‌گری دلیل عمده تفاوت قیمت از باغ تا مزارع در سال‌های اخیر بوده و تاکنون درمانی بر این درد کشاورزان پیدا نشده است.

گفتنی است همچنان در کشور خلأ نظارت و نگاه درست به تولید و عرصه محصولات وجود دارد به‌طوری‌که همین ضعف سبب شده تا دلالان و واسطه‌گران وارد میدان شده و در این میان سود زیادی را به جیب بزنند که این خود زحمت و دسترنج کشاورزان و زارعان را گاه ضایع می‌کند.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول