اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

حال و روز کارزار فرهنگی در خوزستان/شورای فرهنگی در حد شعار

هجمه‌های فرهنگی به اندازه‌ای است که رهبری در سخنرانی آذر ماه سال ۱۳۹۲ ضمن دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به آن‌ها عنوان کرد: «واقع قضیّه این است که کارزار فرهنگی از کارزار نظامی اگر مهم‌تر نباشد و اگر خطرناک‌تر نباشد، کمتر نیست؛ این را بدانید واقعاً یک میدان کارزار است اینجا».

حال و روز کارزار فرهنگی در خوزستان/شورای فرهنگی  در حد شعار

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، جاناتان اچ ترمز در کتاب مفاهیم و کاربردهای جامعه‌شناسی، فرهنگ را اینگونه تعریف میکند: «افکار، عقاید، باورها، رفتارها، هنر، ادبیات فردی و جمعی، نوع بناها در ساختمان‌ها و معماری، نوع پوشش، نوع برخورد و آداب و رسوم و آنچه که در اطراف زندگی فردی و جمعی انسان‌های جامعه متبلور است.»

اما این فرهنگ در جوامع مختلف شکل و نمود خارجی متفاوتی به خود گرفته و با گردش نسل‌ها نیز دستخوش تغییراتی می‌شود که در این میان علاوه بر کانون خانواده و پایبندی به اصول اعتقادی و مذهبی نیاز به نظارت مستمر یک واحد فرهنگی در جهت مقابله با هجمه‌های فرهنگی است.

چرا که این هجمه‌ها به اندازه‌ای است که رهبری در سخنرانی آذر ماه سال ۱۳۹۲ ضمن دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به آن‌ها عنوان کرد: «واقع قضیّه این است که کارزار فرهنگی از کارزار نظامی اگر مهم‌تر نباشد و اگر خطرناک‌تر نباشد، کمتر نیست؛ این را بدانید واقعاً یک میدان کارزار است اینجا».

در همین راستا، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به ضرورت انقلاب فرهنگی، براساس فرمان حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۶۳، شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت.

این شورا در ابتدا وظیفه خطیر ساماندهی به وضعیت دانشگاه‌ها را به عهده داشت که پس از آن موضوع رسیدگی به وضعیت فرهنگی جامعه در آن شورا مطرح و بر اساس نظر رهبری که در آن زمان ریاست وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی را بر عهده داشتند، مبنی بر توجه به فرهنگ عمومی مردم، پیشنهاد تشکیل شورای فرهنگ عمومی مطرح شد.

سرانجام در سال ۱۳۶۴، به منظور تعیین اهداف، سیاست‌گذاری و هدایت فرهنگ عمومی کشور، شورای فرهنگ عمومی با وظایف مشخص شکل گرفت و به صورت رسمی از سال ۱۳۶۵ آغاز به کار کرد.

شورای کاربردی‌تر

محمد جوروند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان درخصوص آخرین وضعیت شورای فرهنگ عمومی در استان خوزستان اظهار کرد: جلسات این شورا در سال گذشته به صورت ماهانه و تقریبا منظم برگزار شد و امسال نیز از ابتدای سال ۲ جلسه از آن برگزار شده است.

وی افزود: شیوع ویروس کرونا کار برگزاری جلسات این شورا را جدا سخت کرده در حالی‌که ما به برگزاری منظم جلسات تاکید داریم‌.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: از ابتدای برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی، شاهد اتفاقات مثبتی در زمینه فرهنگ عمومی استان بوده‌ایم اما قطعا این شورا میتواند کاربردی‌تر عمل کند و اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

وی افزود: یکی از مصوبات مهم این شورا، تشکیل کمیته‌های تخصصی زیر نظر شورای فرهنگ عمومی بود که این کمیته‌ها تا کنون بسیار فعال و مفید بوده‌اند.

کمیته‌ها در انتظار اعتبار

جوروند بیان کرد: کمیته اجتماعی، کمیته خانواده و چند کمیته‌ دیگر با نگاهی به بحث سبک زندگی اسلامی در حال فعالیت هستند و مرتبا گزارش عملکرد خود را به جلسات شورا ارائه می‌دهند.

وی افزود: بنا بود که برای اجرایی کردن طرح‌های این کمیته‌ها، اعتباراتی تامین شود که تاکنون این مهم رخ نداده اما همچنان پیگیریم تا با تامین منابع، وجه کاربردی و عملی کمیته‌های زیرنظر شورا، پررنگ‌تر شود.

معضلات فرهنگی

حجت‌الاسلام سید امیرحسین عابدین‌مطلق، فرمانده قرارگاه جهادی شهید غلامپور و فعال فرهنگی خوزستانی در تشریح اهمیت فرهنگ عنوان کرد: فرهنگ باید راس اصلی کشور باشد چرا که فرهنگ است که میتواند ملت را در همه ابعاد مختلفش همراهی کند و اگر فرهنگ درستی شکل بگیرد به سمت سبک زندگی اسلامی مورد تاکید رهبر پیش خواهیم رفت به همین دلیل باید با نگاه ویژه‌ای به فرهنگ پرداخت.

وی افزود: با توجه به اینکه استان خوزستان نیز مردمی از اقشار و اقوام مختلف را در خود جای داده، نیاز به فرهنگ‌سازی جدی و توجه خاص مسؤولین به این مقوله موجود است.

این فعال فرهنگی خوزستان بیان کرد: مهم‌ترین معضلات فرهنگی استان، بیکاری و کمبود فضاهای فرهنگی_ورزشی به خصوص در مناطق محروم است که علی‌رغم تلاش یک سال اخیر سپاه جهت ساخت سوله در مناطق حاشیه ملموس است.

وی افزود: مسئله فرهنگی دیگر، نظارت بر حجاب است که هیچ‌گونه برنامه یا هدفی برای آن در استان وجود ندارد.

تحول فرهنگی

فرمانده قرارگاه جهادی شهید غلامپور عنوان کرد: اگر نگاه مسؤولین فرهنگی استان به سمت حمایت از قشر مستضعف و مناطق محروم برود امید اینکه تحولی در فرهنگ خوزستان ایجاد شود وجود دارد.

وی افزود: نمیتوان گفت که فقر و بیکاری تنها معضلات استان هستند اما بیشتر مشکلات فرهنگی که در خوزستان وجود دارد ریشه در فقر دارد.

مسؤولان فرهنگی

عابدین‌مطلق در رابطه با عملکرد مسؤولین فرهنگی گفت: کسانی که زمامدار کارهای فرهنگی در استان هستند تنها اسم فرهنگ را یدک میکشند، آن‌ها اقداماتی در زمینه فرهنگ انجام می‌دهند اما هیچگونه یکپارچگی در عملکردشان وجود ندارد.

وی افزود: اگر ادارات فرهنگی استان بتوانند با هم یکپارچه شوند مصوباتی که تا به امروز شاهد اجرایی شدن پنجاه درصدیشان بودیم پیشرفت ۹۰ تا حتی ۱۰۰ درصدی را نیز تجربه خواهند کرد.

مصوبات

عابدین‌مطلق بیان کرد: به طور کلی خیلی از مصوبات شورای فرهنگی انجام نمیشود یا در پروسه‌های طولانی مدت از بین رفته و حتی نیمه کاره رها می‌شوند.

وی افزود: مسؤول فرهنگی که میخواهد تصمیم‌گیرنده باشد باید به وسط میدان بیاید و تفاوت میان نگاه مردم و مسؤولین در مقوله فرهنگ نیز ریشه در همین نگاه از بالا به پایین دارد، مسؤول باید از نزدیک بیاید و برای مشکل تصمیم بگیرد چرا که تصمیم فرهنگی برای منطقه کوی مشعلی قطعا با منطقه حصیرآباد با توجه به تنوع قومیتی و آداب و رسوم باید متفاوت باشد و توجه به این مسائل قطعا تحولی در فرهنگ استان ایجاد خواهد کرد.

تهدید

حجت‌الاسلام کریم سلطانی، مدیریت حوزه علمیه امام مهدی زرگان در پاسخ به وضعیت فرهنگی استان عنوان کرد: فرهنگ حاشیه‌نشینی بر طبق آمارها جمعیت بالایی از اهواز و استان را تشکیل می‌دهد که اگر به آن رسیدگی نشود برای استان ما تبدیل به تهدید خواهد شد.

وی افزود: به همین دلیل لازم است که مراکز فرهنگی، گروه‌های جهادی و دلسوزان انقلابی در راستای تقسیم امکانات فرهنگی در مناطق توجه ویژه‌ای داشته باشند چرا که یکی از مشکلات ما عدم توازن تقسیم امکانات فرهنگی است.

مدیریت حوزه علمیه امام مهدی بیان کرد: به مناطق برخوردار توجه ویژه‌ای می‌شود اما مناطق کم‌برخوردار از امکانات اولیه فرهنگی نیز بی‌بهره هستند که نیازمند عظم جدی در این مسئله هستیم.

سلطانی گفت: موضوعات زیادی را میتوان نام برد که مسؤولین فرهنگی ما باید به آن‌ها توجه کنند اینکه امروز فرهنگ غربی در حال تهاجم جدی است و در حال ایجاد اندیشه‌های انحرافی و مسائل ضد فرهنگی است که باید رصد شوند و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرد.

اولویت‌های فرهنگی

سلطانی در رابطه با اولویت‌های فرهنگی استان عنوان کرد: رسیدگی به مسائل فرهنگی مناطق محروم به یکی از اولویت‌های جدی انقلاب تبدیل شده است و مقام معظم رهبری و بزرگان دین به آن تاکید دارند.

وی افزود: اولویت دوم تشکیل اتاق فکری به صورت اورژانسی جهت مقابله با دشمن است چرا که امروز رسانه به عنوان مهم‌ترین ابزار نفوذ دشمن است و ما باید به صورت اورژانسی به افسار گسیخته رسانه بپردازیم چرا که متاسفانه هیچ ارگان فرهنگی در این مسئله ورود جدی نداشته است.

مدیر حوزه علمیه امام مهدی بیان کرد: اولویت سوم تقویت گروه‌های فرهنگی آتش به اختیار است و باید به این عزیزان که به فرمان رهبری لبیک گفتند توجه ویژه‌ای شود.

شورای فرمالیته

سلطانی در پاسخ به انجام شدن مصوبات شورای فرهنگی در استان عنوان کرد: شورای فرهنگی استان در بین مراکز فرهنگی ظهور و بروزی ندارد که بخواهد مصوباتش شنیده شود و این شورا متاسفانه هیچگونه تعاملی با بدنه مراکز فرهنگی استان ندارد و یک شورای فرمالیته است که خبری از آن نیست تا بخواهیم از مصوباتش مطلع شویم.

وی افزود: من مراجعاتی به مصوباتشان داشتم اما مصوبات کاربردی نبوده و بیشتر در حد شعار است و نهادهای فرهنگی ما هر کدام کار خود را میکنند و متاسفانه شاهد هیچگونه ارتباط و انسجامی نیستیم.

درد مردم

مدیر حوزه علمیه امام مهدی گفت: مسؤولین فرهنگی ما در بین مردم حضور ندارند و باید مسؤولین فرهنگی از اتاق‌های خود خارج شده و در مساجد و محافل فرهنگی و دینی حاضر شده و مانند طبیبی درد مردم را بشنوند و معالجه کنند.

وی افزود: اگر این اتفاق عملی شد مسؤولین ما یقینا میتوانند در رفع این معضلات فرهنگی و اجتماعی چابک و پویاتر عمل کنند و به آیین‌نامه و صورت‌جلسه‌ها بسنده نخواهند کرد.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول