اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

شورای فرهنگ عمومی یا «دورهمی مناسبتی» در کهگیلویه و بویراحمد!؟/کدام مصوبه ضمانت اجرایی داشت؟

کارشناسان حوزه فرهنگی و اجتماعی معتقدند اگر مصوبات شورای فرهگ عمومی در استان کهگیلویه و بویراحمد ضمانت اجرایی داشت دیگر شاهد آسیب‌های اجتماعی تلخ و مرگبار نبودیم.

شورای فرهنگ عمومی یا «دورهمی مناسبتی» در کهگیلویه و بویراحمد!؟/کدام مصوبه ضمانت اجرایی داشت؟

خبرگزاری فارس یاسوج؛ ترنم بهنیازاده- پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ضرورت انقلاب فرهنگی، بر اساس فرمان حضرت امام خمینی (ره) در سال 1363، شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت.

این شورا وظیفه خطیر ساماندهی به وضعیت دانشگاه‌ها را به عهده داشت. پس از آن موضوع رسیدگی به وضعیت فرهنگی جامعه در آن شورا مطرح و بر اساس نظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ریاست وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی، مبنی بر توجه به فرهنگ عمومی مردم، پیشنهاد تشکیل شورای فرهنگ عمومی مطرح شد.

سرانجام در سال 1364، به منظور تعیین اهداف، سیاست‌گذاری و هدایت فرهنگ عمومی کشور، شورای فرهنگ عمومی با وظایف مشخص شکل گرفت و به صورت رسمی از سال 1365 آغاز به کار کرد.

به گزارش فارس شورای فرهنگ عمومی در استان کهگیلویه و بویراحمد در همه سال‌های اخیر با دستور کارهای مختلف با حضور نماینده ولی‌فقیه و سایر اعضا برگزار شده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان استانی عشیره‌ای که بسیاری از مناسبات و ارتباطات بر اساس نگاه عشیره‌ای است نسبت به سایر استان‌ها ملاحظات خاص خود را دارد و بر همین اساس نگاه به حوزه فرهنگ بسیار متفاوت‌تر از سایر نقاط کشور است.

تاول‌های اجتماعی و فرهنگی بر جان و تن کهگیلویه و بویراحمد

اما در سالیان اخیر به دلیل عادی انگاری و سهل‌انگاری‌هایی که در حوزه فرهنگی دامنگیر کشور و به تبع استان کهگیلویه و بویراحمد شده در حوزه فرهنگی و به دنبال آن بروز آسیب‌های اجتماعی مشکلات بسیاری وجود دارد و متاسفانه معضلات و بحران‌های بسیاری بر بدنه اجتماعی استان زخم و تاول چرکین بر جای گذاشته است.

شورای فرهنگ عمومی همان گونه که از نام و رسالت آن پیداست محلی برای تصمیم‌گیری عاجل و جراحی زخم‌های اجتماعی و فرهنگی استان‌هاست که باید مصوبات آن برای التیام بخشیدن به این زخم‌ها ضمانت اجرایی وجود داشته باشد که تاکنون این گونه نبوده است.

در همین خصوص حجت‌الاسلام و المسلیمن اسماعیل صلواتی امام جمعه قلعه‌رئیسی به عنوان کارشناس مسائل فرهنگی در گفت‌وگو با ما و با بیان این که در یک کلام از عملکرد شورای فرهنگ عمومی استان از گذشته تاکنون رضایتی ندارم اظهار کرد: ظرفیت شورای فرهنگ عمومی بسیار بیشتر از آن چیزی است که می‌بینیم و می‌شنویم و اگر مصوبات آن کارشناسی شده بود و در اجرا دچار اهمال نمی‌شدیم اکنون بسیاری از آسیب‌های مرگبار مثل خودکشی‌ها را در استان مشاهده نمی‌کردیم.

این خطیب جمعه در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: برای مثال یکی از مصوباتی که از گذشته در استان در شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسیده اما در عمل اجرا نشده همین موضوع تیراندازی‌ها در مراسمات است که تاکنون جان چندین نفر را در استان گرفته، خواب را از چشم مردم ربوده و دوباره هم حادثه ساز خواهد شد.

مصوباتی که روی کاغذ مانده

صلواتی افزود: اگر مصوبات شورای فرهگ عمومی در استان ضمانت اجرایی داشت دیگر شاهد چنین رخدادهای تلخ نبودیم که این تنها مشتی از خروار است و مشکلات و آسیب‌های دیگری وجود دارد که متاسفانه در شورای فرهنگ عمومی یا طرح نشده و یا که اگر مطرح شده ضمانت اجرایی نداشته و روی کاغذ مانده و سایر مصوبات نیز به همین منوال بوده است.

در ادامه مبحث به سراغ رئیس شورای فرهنگ عمومی یکی از بزرگترین شهرستان‌های استان یعنی شهرستان کهگیلویه رفتیم تا با وی در همین خصوص به گفت‌وگو بنشینیم.

کارشناسانی که در شورای فرهنگ عمومی جایگاه ندارند

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی وحدانی‌فر امام جمعه شهر دهدشت و رئیس شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه بزرگ نیز معتقد به ناکارآمد بودن شورای فرهنگ عمومی است که هنوز جلسات آن به صورت تخصصی و کاربردی در استان برگزار نشده است.

این کارشناس ارشد فرهنگی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: جلسات شورا در استان ما به دلیل بافت اجتماعی و فرهنگی استان باید به سمت و سوی برنامه‌های تخصصی برود و تنها نباید از مسوولان مربوطه و اعضای همیشگی شورا دعوت به عمل آورد بلکه کارشناسانی هستند که بسیار بهتر از ما مسوولان حوزه اجتماعی و فرهنگی را تجزیه و تحلیل کرده و اشراف بیشتری به آسیب‌ها و دلایل آن‌ها دارند.

این استاد حوزه و دانشگاه به برخی مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و  فرهنگی در استان مثل اعتیاد، طلاق، خودکشی و نوع برگزاری مراسمات عروسی و عزا که خود به معضلی بزرگ مبدل شده اشاره می‌کند و می‌گوید: برای کدام یک از این مشکلات تاکنون راه حلی اندیشیده شده و راهکاری کم هزینه و میان‌بر در نظر گرفته شده است؟ در صورتی که همین آسیب‌ها به سرعت در حال قربانی گرفتن هستند و اخبار ناگوار را هر روزه از فضای مجازی و رسانه‌ها می‌شنویم که با کمال تاسف استان را هم به دلیل تعدد این بلایا بدنام کرده است.

مصوبه جلوگیری از تیراندازی‌ها چه شد؟

وی با انتقاد از وضعیتی که در حال حاضر شورای فرهنگ عمومی استان و شهرستان‌ها دارد به مناسبتی بودن این شورا اشاره کرد و گفت: دستگاه‌ها به دلیل همین مناسبتی بودن شورای فرهنگ عمومی مصوبات را اجرا نمی‌کنند برای مثال به موضوع تیراندازی در مراسمات توجه داشته باشید که در چه سالی و کدام یک از جلسات شورای فرهنگ عمومی برای آن تصمیم گیری شد اما هیچ گاه ندیدیم که در عمل اجرا شود و همچنان این رسم غلط که تبدیل به فرهنگ شده در استان وجود دارد.

وی به سایر مصوبات بدون کارشناسی و همراه با عدم ضمانت اجرایی در استان اشاره کرد و گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد استانی عشیره‌ای و با فرهنگ عشایری و مردم آن معتقد به سنت‌ها هستند اما به دلیل اهمال همه ما مسوولان و بی‌توجهی به مصوبات شورای فرهنگ عمومی در همین استان عشیره‌ای و عشایری شاهد برپایی رقص مختلط در عروسی‌ها و برنامه‌های آن چنانی دیگر هستیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان کهگیلویه در پاسخ به این سوال که دیدگاه‌های فرهنگی مردم و مسوولان استان تا چه اندازه به هم نزدیک است اظهار کرد: اکثر مسوولان فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد بومی همین استان هستند و با فرهنگ استان آشنایی کامل دارند عضو شورای فرهنگ عمومی نیز هستند اما در عمل جدیتی برای تصمیم گیری و تصمیم‌‌سازی در حوزه فرهنگی ندارند.

مسوولان فرهنگی دنباله‌رو نمایندگان و سیاسیون شده‌‌اند

وی گفت: تا هنگامی که مسوولان حوزه فرهنگی و اجتماعی دنباله‌روی سیاسیون و نمایندگان مجلس هستند و سیاست را در حوزه فرهنگ دخالت می‌دهند باید شاهد عدم کارآمدی مسوولان فرهنگی و دستگاه‌های زیر مجموعه آن‌ها باشیم.

وحدانی‌فر معتقد است: هم آن‌ها جدیت ندارند و هم متاسفانه مردم به هر دلیل همکاری لازم را ندارند و عامل اصلی آن چشم و هم چشمی‌هایی است که وضعیت فرهنگی و اجتماعی را تا به اینجا کشانده است.

وی با انتقاد از وضعیتی کنونی برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی در سطح استان می گوید: اعضا با دست پر و با برنامه به شورا نمی‌آیند و مطالبه‌گری هم در شورای فرهنگ عمومی دیده نمی‌شود.

از رئیس جدید شورای فرهنگ عمومی شهرستان بزرگ کهگیلویه پرسیدیم که شما به عنوان کارشناس و استاد دانشگاه و حوزه چه برنامه‌ای جهت عملیاتی شدن مصوبات شورای فرهنگ عمومی دارید و آیا شما نیز با اوضاع و احوال کنونی قرار است مثل دیگران دچار روزمرگی شوید که در پاسخ گفت: از ارشاد کهگیلویه به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان خواسته‌ا‌م که ابتدا مشکلات فرهنگی و اجتماعی را در شهرستان به کمک کارشناسان خبره احصا کند که چنین کاری صورت گرفته و سعی بر این است که از کارشناسان غیر دولتی و غیر اداری و البته خبره و حرفه‌ای نیز جهت برنامه‌ریزی برای مقابله با مشکلات و آسیب‌ها در شورای فرهنگ عمومی شرکت کنند. .

انتهای پیام/82009/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول