به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، علی فتاحی معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در نشست خبری آنلاین اظهار داشت: پزشکان در زمان جنگ تحمیلی نقش بیبدیلی از خود ایفا کردند و امروز در حوزه مقابله با کرونا نیز همان نقش را دارند و توانستند مورد تحسین مقام معظم رهبری قرار بگیرند.
وی با اشاره به شهادت تعدادی از کادر درمان در مسیر مقابله با کرونا اظهار داشت: تاکنون حدود 6 هزار نفر از کادر درمان به کرونا مبتلا شدند و 140 شهید در این مسیر تقدیم کردند؛ گروههای پرستاری با 22 درصد ابتلا به کرونا، پزشکان عمومی با 20 درصد و پزشکان زنان با 5 درصد در صدر بیشترین تعداد مبتلایان بودهاند.
وی با بیان اینکه در طول مدت زمان گذشته هیچوقت با کمبود نیروی انسانی مواجه نبودهایم، گفت: باید مراقب باشیم که کادر درمان دچار خستگی مفرط نشوند؛ بهترین راه مقابله با کرونا، رعایت پروتکلهای بهداشتی است؛ نباید از کرونا ترسید و واهمه داشت و باید دانست که با استفاده از ماسک میتوان تا 95 درصد میزان شیوع بیماری را گرفت.
فتاحی توصیه کرد: به مردم توصیه میکنم رعایت پروتکلهای بهداشتی را مد نظر قرار دهند و به پزشکان توصیه میکنم انتظارات و توقعات بیماران را جامه عمل بپوشانند و جهادگونه در خط مقابله با کرونا باشند؛ طبیعی است در مقابل اقدامات درمانی عوارض غیرقابل پیش بینی و پیشگیری وجود دارد و هیچ طبیبی نمیتواند ادعا کند که کاری را انجام میدهد بدون عارضه است.
وی افزود: میزان شکایت از کادر درمان در دنیا 3 درصد است و این رقم در کشور ما به یک درصد میرسد.
وی اظهار کرد: مسئولیت پزشکی بر سه نوع کیفری، مدنی و انتظامی است. مسئولیت مدنی شامل جبران خسارات مادی و معنوی و جسمی است که بر بیمار ایجاد میشود که بر عهده دادگاههاست. مسئولیت کیفری، انجام یا عدم انجام کاری است که قانون وظیفه میداند. مسئولیت انتظامی نیز رعایت یک سری دستورالعملهایی است که از طرف قانون گذار یا صنف صادر میشود.
فتاحی افزود: رعایت مسئولیت اخلاقی نیز وجود دارد که بر اساس آن باید صبر، حسن خلق، امانت داری و رازداری انجام شود. رسیدگی به مسئولیت انتظامی پزشکان بر عهده حوزههای انتظامی سازمان نظام پزشکی در کل کشور است. با توجه به ماده دو قانون، حفظ و حقوق بیماران، بر اساس ماده سه قانون، رسیدگی به تخلفات صنفی جامعه پزشکی بر عهده حوزههای انتظامی سازمان نظام پزشکی است.
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی درباره کاسبیها هنگام شیوع ویروس کرونا و مدعیان طب سنتی گفت: یکی از وظایف ما در حوزههای انتظامی سازمان نظام پزشکی، رسیدگی عالمانه به پروندهها و ایجاد محیط امن برای بیمار و کادر درمانی است. یکی از نکات مورد توجه این است که بیمار نباید دغدغه انتخاب شیوههای درمانی را داشته باشد. وقتی ابزاری برای بیمار در نظر گرفته میشود، بیمار نباید دغدغهای درباره ابزار داشته باشد.
وی ادامه داد: از گذشته در ایران نیز به هر کسی اجازه طبابت داده نمیشد و چیزی با عنوان شهادت نامه برای پزشکان وجود داشت. حضرت رسول(ص) نیز فرموده بودند که هرکسی علم طب نداند و طبابت کند، ضامن است.
فتاحی افزود: از پیش از میلاد نیز در کنار طبابت، سوگندنامهها وجود داشت. همواره با پزشک نماهایی چه با لباس طبابت و چه در غیر این لباس مواجه هستیم. وقتی بیماری ناشناختهای در جهان ایجاد شده و درمانها پیچیده میشود، بیمار به هرکسی پناه میبرد و سوء استفادهها نیز بیشتر میشود. کسانی که از طبابت حتی کوچکترین اطلاعی ندارند و ویروس را نمیشناسند و درباره سرایت آن اطلاعی ندارند، شرایط بیماری را به مسخره میگیرند. حتی با شخصی مواجه هستیم که حاضر نبود یک ماسک ساده را استفاده کند و درمانگاه اقماری ایجاد کرده است. تاثیر آب و هوا و سردی و خوراکی در این زمینه طراحی شده و راهکارهای درمانی اعلام میشود.
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی گفت: از نگاه ما هر پروتکلی خارج از پروتکلهای مصوب وزارت بهداشت اگر تجویز شود، جرم محسوب میشود. یکی از وظیفههای ما در این ایام در مورد غیرپزشکان بود. اگر شخص پزشک باشد، خودمان برخورد میکنیم. یکی از این افراد محرومیت دائم از نظام پزشکی داشته و باز پروندههای جدیدی درباره درمان بیماری کووید ۱۹ دارد. اگر اشخاص پزشک هم نباشند به دادگاه خاص خودشان ارجاع میشوند. در این زمینه دادگاه ویژه روحانیت نیز همکاری مناسبی با ما داشتهاند.
وی ادامه داد: نامهای امروز به صداوسیما هم دادم که اگر گزارشی در زمینه تجویز یک دارو که اعلام شده سند دارد به ما اعلام کنند، در غیر این صورت از طرف سازمان نظام پزشکی، شخصی که خوردن یک نوشیدنی را در صداوسیما برای مقابله با کرونا مطرح کرده را به دادگاه معرفی خواهیم کرد.
وی در پاسخ به سوالی درباره انجام اعمال جراحی در شب در دی کلینیکها اظهار کرد: دی کلینیک مجاز به ارائه خدمات در شب نیست و نباید بیماری در شب داشته باشند، مگر اینکه بحران یا اورژانس وجود داشته باشد. در نتیجه انجام اعمال در دی کلینیک در طول شب غیرمجاز است.
فتاحی گفت: اعمال غیراورژانسی تا حدی تعطیل شده بود و پزشکان برای درمان بیماری کووید ۱۹ هدایت شدند. البته پس از این نگرانیهایی وجود دارد. اگر مردم کمک نکرده و بیماری مهار نشود، در آینده نزدیک با کمبود نیروی تخصصی مواجه خواهیم شد. تربیت نیروی تخصصی به سرعت انجام نمیشود. حتی در گروه پرستاری هم هر شخصی نمیتواند در آی سی یو و سی سی یو کار کند. دو هفته پیش که جلسههایی با وزارت بهداشت داشتیم، اعلام کردیم که در این شرایط باید به صورت اورژانسی حتی به تربیت کمک بهیار و بهیار بپردازیم و به ردههای تخصصی بسنده نکنیم. حتی باید دورههای کوتاهی برای پزشکان عمومی بگذاریم که از این افراد در بخشهای ویژه استفاده کنیم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت ایرنا درباره نظارت بر وضعیت مطبها از نظر مسائل بهداشتی اظهار کرد: حوزه انتظامی سازمان نظام پزشکی وقتی وارد میشود که یک شخص حقیقی یا حقوقی مطلبی را منعکس کند. اگر بیماری از وضعیت ظاهری یا بهداشت مطب یا موسسهای شکایت کند، به عنوان حوزه انتظامی سازمان این موضوع را به دانشگاههای علوم پزشکی منعکس میکنیم. حتی اجرای احکام را هم به دانشگاههای علوم پزشکی میدهیم. برای تحقیق از مطبها و سرکشی و بازدید از مطبها اگر شکایتی انجام شود، از دانشگاهها استفاده میشود. نیروهای اجرایی و عملیاتی ما، معاونان دانشگاههای علوم پزشکی هستند. نظارت بر مطبها بر عهده دانشگاههای علوم پزشکی است. در این شرایط اپیدمی باید کمک کرد. در نوشتن پروتکلها و حتی نظارت نیز میتوان از توان نظام پزشکی استفاده کرد.
وی بیان کرد: ابتدا باید ثابت شود اتفاقی که برای بیمار افتاده عارضه است یا تقصیری وجود دارد. در برخی مواقع باور برای بیمار سخت است که بگوییم یک تجویز یا دارو مشکل نداشته است. عوارضی داریم که گاهی پیش بینی نمیشود و وقتی اتفاق افتاد، قابل درمان هم نیست. درباره هر عارضهای اگر به حوزههای انتظامی سازمان کشیده شود، بر اساس مواد مصوب آیین نامه، مجازاتها نیز مشخص شده است. از تذکر شفاهی تا محرومیت دائم در این زمینه مجازات داریم. در سال گذشته نزدیک به ۳۰۰ نفر محروم از طبابت شدند.
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی درباره قصور پزشکی ثبت شده در سال گذشته اظهار کرد: بیمار اختیار دارد که وقتی دچار مشکل میشود به سه جا شامل دادسرای عمومی و انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و دادسرای نظام پزشکی مراجعه کند. در سال گذشته به این سه مرکز حدود ۲۰ هزار شاکی مراجعه کردهاند. حدود ۳۰ درصد شکایتها همپوشانی دارد. یعنی به هر سه قسمت مراجعه داشتهاند. هر ایرانی به طور متوسط در سال ۱۰.۵ بار مراجعه درمانی به پزشک یا کلینیکها یا آزمایشگاهها دارد.
وی ادامه داد: نزدیک به ۹۰۰ میلیون بار مراجعه درمانی در سال توسط ایرانیها در سال گذشته اتفاق افتاده که حدود ۹ تا ۱۰ میلیون بستری در کل کشور و ۸۹۰ میلیون بار مراجعه سرپایی داشتیم. از این ۹۰۰ میلیون بار مراجعه در کل کشور، ۲۰ هزار پرونده داشتیم. یک عارضه یا مشکل میتواند منجر به عوارض غیرقابل جبران شود و هیچ چیز نزد انسان بالاتر از نعمت سلامتی نیست. در مقایسه با سایر کشورها، میزان شکایتها بالا نیست. آمار ثبت شده شکایت به این میزان است. از این ۲۰ هزار شکایت، حدود ۶ هزار شکایت در دادسراهای انتظامی کل کشور ثبت شده است.
فتاحی بیان کرد: پس از تشکیل پرونده و کارشناسی شده و معاینه بیمار، نظر کارشناس داده شده و دادستان نظام پزشکی نیز قرار صادر میکند. ۶۰ درصد قرارها در سال گذشته منجر به برائت و ۴۰ درصد منجر به کیفرخواست شده است. آمار محکومیتها در سازمان تعزیزات استان تهران حدود ۳۵ درصد و در دادسرای نظام پزشکی حدود ۳۹ درصد بود. در نتیجه نگاه صنفی وجود ندارد.
معاون سازمان نظام پزشکی گفت: بیشترین شکایتها شامل نارضایتی از درمان است. ۲۰ درصد شکایتها مربوط به تعرفه و هزینه ایجاد شده، ۵ درصد عوامل رفتاری کادر درمان و ۵ درصد هم تبلیغات غیرمجاز است. علاوه بر فاکتورهای درمانی، هزینهای و رفتاری، فاکتورهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی هم در ایجاد شکایت نقش دارد. به طور متوسط در کل کشور به ازای هر ۱۰ هزار جمعیت، ۷ دهم بار شکایت از کادر درمان انجام شده است. در استانهای کم برخوردارتر که نیروی انسانی کمتر و تجهیزات کمتری داریم، شکایتها بیشتر است. یعنی وقتی نیروی انسانی ۳۰ روز به کار گرفته میشوند، شکایتها بیشتر میشود.
وی افزود: از استانهایی که از هر لحاظ مثل هم هستند، شکایتهای درمانی ۵۰ برابر افزایش پیدا میکند. یعنی فقط درمان و عارضه منجر به شکایت نمیشود و فاکتورهای دیگر هم نقش دارند.
فتاحی اظهار کرد: بیشترین شکایت مربوط به دندان پزشکان، پزشکان عمومی و در بستری نیز متخصصان زنان و زایمان، ارتوپدی و جراحی است. ۱۳ درصد زنان، ۱۳ درصد دندان پزشکان، ۱۰ درصد پزشکان عمومی، ارتوپدی و جراحی نیز هفت درصد شکایتها را شامل میشوند.
وی درباره پیشگیری از خطا گفت: سادهترین کار این است که خطاکار پیدا شده و از تکرار خطا پیشگیری شود. مهمترین نقش در این زمینه شامل آموزش علمی و اخلاقی است. پروندههایی که مطرح میشود توسط گروههای خاصی بررسی شده و آموزشها برای پیشگیری از خطاهای احتمالی منتشر میشود. یکی از برنامهها این است که از ایجاد خطاها جلوگیری کنیم. برقراری ارتباط انسانی و دو طرفه بین بیمار و پزشک، حقیقت گویی و راستگویی میتواند از شکایتها کم کند. اولین کاری که انجام میدهیم این است که دادیار با شاکی صحبت میکند و همین صحبت ابتدایی تا ۳۰ درصد از شکایتها کم میکند.
وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات انجام شده، بیمار از پزشک میخواهد که او را معاینه کرده و آینده بیماری را مشخص کند. این دو نکته اگر از طرف پزشک رعایت شود، میزان شکایتها به حداقل میرسد.
انتهای پیام/