اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

گلایه فعال فرهنگی از مصوبات کاغذی و بی‌‎توجهی به صاحب نظران در شورای فرهنگ عمومی

یکی از فعالان فرهنگی در شهر خرم‌آباد معتقد است طی سال‌های اخیر حضور افراد دغدغه‌مند در خط مقدم جبهه فرهنگی تشکل‌های انقلابی و مردمی توسط شورای فرهنگ عمومی نادیده گرفته شده و مورد بی‌مهری واقع شده‌اند.

گلایه فعال فرهنگی از مصوبات کاغذی و بی‌‎توجهی به صاحب نظران در شورای فرهنگ عمومی

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، امروزه و با توجه به پیشرفت تکنولوژی و استفاده مردم از فضای مجازی، شاهد تغییر در سبک زندگی‌ها در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی هستیم، تحولی که اگرچه باید به صورت نظامند مدیریت شده و در مسیر درست قرار گیرد، اما با غفلت‌هایی از سوی متولیان روبه‌رو گشته و منجر به بروز ناهنجاری‌هایی در سطح جامعه شده است.

کم‌رنگ شدن حجاب و عفاف در جامعه، ظهور و بروز طلاق‌های عاطفی در بین خانواده‌ها و افزایش آمار طلاق، کاهش فرزندآوری و استقبال از موادمخدر و روان‌گردان‌های صنعتی و ولنگاری در فضای مجازی از جمله نمونه‌های تهاجم فرهنگی دشمن برای به مخاطره انداختن سبک زدگی ایرانی‌ها است.

ضعف مسائل فرهنگی در لایه‌های مختلف زندگی مردم

به طور نمونه گزارش‌ جلسات شورای فرهنگی لرستان نشان از اجرایی شدن ۶۰ درصد مصوبه‌های این شورا دارد، اما در عمل و آنچه امروز در سطح جامعه ملموس بوده، ضعف مسائل فرهنگی و اجتماعی در لایه‌های مختلف زندگی مردم استان است.

همچنان‌که به عقیده رضا داوری، فعال فرهنگی شهر خرم‌آباد که هم در حوزه بسیج و هم در تشکل‌های فرهنگی فعالیت دارد، طی سال‌های اخیر حضور افراد دغدغه‌مند در خط مقدم جبهه فرهنگی تشکل‌های انقلابی و مردمی توسط شورای فرهنگ عمومی نادیده گرفته شده و مورد بی‌مهری واقع شده‌اند.

تا ایده‌آل مسائل فرهنگی فاصله زیادی داریم

وی با تأکید بر اینکه تا ایده‌آل نسبت به مسائل فرهنگی فاصله زیادی داریم، به خبرنگار فارس گفت: قطعاً نقش شورای فرهنگ عمومی از این نمودی که در سطح جامعه می‌بینیم، می‌تواند کارگشاتر و مؤثرتر باشد.

این فعال فرهنگی که خود سابقه ۱۴ سال اجرای کار فرهنگی را در سطح شهر خرم‌آباد دارد، مصوبات شورای فرهنگ عمومی لرستان را بیشتر از آنکه عملیاتی ببیند، کاغذی می‌داند و معتقد است که تصمیم‌گیری‌ها در این شورا باید کارشناسی شده باشد تا گرهی از گره‌های فرهنگی استان را باز کند.

مصوبات کاغذی شورای فرهنگ کارگشا نیست

فرمانده پایگاه مقاومت مسجد جوادالائمه خرم‌آباد بیان کرد: حوزه فرهنگ بسیار وسیع‌تر از آن است که برای تقویت و ترویج آن، تنها متکی به برگزاری جلساتی هم‌چون دیگر جلسات اداری بود، بلکه باید از حضور فعالانی که در بطن جامعه قرار دارند، بهره گرفته و از نظرات آن‌ها استفاده کرد.

داوری خاطرنشان کرد: باید نقاط ضعف و قوت مسائل فرهنگی استان احصاء و مصوبات بر این اساس پایه‌گداری شود تا بتوان نتیجه مطلوبی را در سطح جامعه مشاهده کرد.

به گفته وی، دستگاه‌های متولی حوزه فرهنگ استان و در راس آن‌ها، شورای فرهنگی آن‌گونه که شایسته بوده تاکنون اقدام اجرایی مناسبی نداشته‌اند، چرا که نسبت به مصوبات تحول شاخصی را نمی‌بینیم که اگر این‌چنین بود، وضعیت فرهنگی بسیار مطلوب‌تر از وضعیت فعلی می‌شد.

انتقاد از عدم حضور فعالان فرهنگی در شورای فرهنگ عمومی

این فعال فرهنگی، استفاده نکردن از ظرفیت فعالان فرهنگی برای تولید محتوا را از جمله ضعف‌های بزرگ شورای فرهنگی استان دانسته و این افراد را آگاه‌تر از هر مدیر پشت میزنشین نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی می‌داند و نسبت به عدم بهره‌گیری از این قشر فعال در خط مقدم جبهه فرهنگی انتقاد دارد.

داوری با تأکید بر لزوم عمق‌بخشی انقلاب اسلامی در سطح جامعه به ویژه برای قشر نوجوان و جوان تصریح کرد: یکی از مشکلات امروز این است که نسبت به کادرسازی نیروهای در تراز انقلاب اسلامی موفق عمل نکرده‌ایم، حال اینکه برای جامعه آرمانی از منظر فرهنگی از هم‌اکنون باید به فکر راهکار بود.

بنا به اظهارات داوری، آنچه امروز باید در سطح شورای فرهنگی استان آن هم با ظرفیت بسیار بالایش صورت پذیرد، انجام کار کارشناسی برای احصای مشکلات حوزه فرهنگی همچنین استفاده از نیروهای فعال در خط مقدم جبهه فرهنگی برای مقابله با جنگ نرم است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول