اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

دانش ‌آموختگان برتر خارج از کشور ۲۵۰ میلیون تومان وام تاسیس شرکت دانش بنیان می گیرند/ پرداخت نصف حقوق ماهانه تا سقف ۶ میلیون توسط دولت

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف از ارائه تسهیلات و حمایت عملیاتی از متخصصان، کارآفرینان و دانش آموختگان ایرانی دانشگاه های برتر خارج در قالب برنامه کلان بازگشت نخبگان به کشور خبر داد و آخرین وضعیت، مهم ترین برنامه های سال 99 و اقدام سال گذشته پارک را تشریح کرد.

دانش ‌آموختگان برتر خارج از کشور ۲۵۰ میلیون تومان وام تاسیس شرکت دانش بنیان می گیرند/ پرداخت نصف حقوق ماهانه تا سقف ۶ میلیون توسط دولت

گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، فاطمه سامعی؛ دانش‌ آموختگان دانشگاه ‌های برتر خارج از کشور می توانند از طریق پارک علم و فناوری شریف هم از بسته ‌های حمایتی مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری ریاست جمهوری بهره‌ مند شوند. این بسته ها ویژه متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور است.

درباره تسهیلات این پارک برای متخصصان و دانش ‌آموختگان دانشگاه ‌های برتر خارج از کشور با هدف حمایت از بازگشت نخبگان به کشور با رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف گفت وگو کرده ایم.

مجید دهبید‌ی ‌پور در خرداد ماه ۹۷ با حکم محمود فتوحی فیروزآباد رئیس دانشگاه صنعتی شریف، به عنوان رئیس پارک علم و فناوری این دانشگاه منصوب شد. وی مدیریت مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف، مؤسس صندوق پژوهش و فناوری شریف و شتاب دهنده شریف و ارزیابی و حمایت از شکل گیری حدود ۴۰۰ شرکت فناور و استارت ‌آپ را در کارنامه دارد.

آنچه در گفت وگو با مجید دهبید‌ی ‌پور رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف می خوانید:

*حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از متخصصان و دانش آموخته های برتر دانشگاه های خارج که به کشور باز می گردند

*عضویت دانشگاه صنعتی شریف در طرح کلان حمایت عملیاتی از بازگشت نخبگان

*۳ حمایت پارک علم و فناوری دانشگاه شریف از بازگشت نخبگان ایرانی 

*ارائه‌ سقف ۲۵۰ میلیون تومان حمایت فناورانه برای تاسیس شرکت های دانش بنیان نوپا

*پرداخت نصف حقوق دانش ‌آموختگان برتر خارج تا سقف ۶ میلیون تومان برای اشتغال در شرکت ها

*امکان ارائه تسهیلات به همه متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور متقاضی

*احتمالا در پایان سال بتوان کارنامه دانشگاه صنعتی شریف را در برنامه بزرگ بازگشت نخبگان دید

*انتفاع متقابل شرکت های نوپا و دانشگاه، مهم ترین برنامه سال ۹۹  پارک علم و فناوری 

*رشد ۲۰ درصدی تعداد شرکت های حاضر در پارک علم و فناوری 

*انتفاع متقابل شرکت های نوپا و دانشگاه، مهم ترین برنامه امسال 

*ایجاد ناحیه نوآوری با هدف جلوگیری از پراکنده شدن شرکت های رشد کرده، مهم ترین اقدام سال گذشته 

*رشد ۲۰ درصدی تعداد شرکت های حاضر در پارک علم و فناوری 

*ارائه‌ تسهیلات به متخصصان و کارآفرینان ایرانی که از خارج باز میگردند

خبرنگار فارس از مجید دهبید‌ی ‌پور  رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف پرسید:  پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در یک فراخوان درباره دانش ‌آموختگان دانشگاه  های برتر خارج از کشور پیشنهاد همکاری داده و درباره تسهیلاتی اطلاع رسانی کرده است. هدف از ارائه‌ این تسهیلات و برنامه های حمایتی چیست؟

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به این سوال، اظهارداشت: این برنامه، یکی از برنامه های مهمی است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تحت عنوان حمایت از متخصصان، نخبگان و دانش آموخته های برتر دانشگاه های خارج از کشور که به کشور باز می گردند، دنبال می کند.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه حمایت از متخصصان، نخبگان و دانش آموخته های برتر دانشگاه های خارج از کشور که به کشور باز می گردند را دنبال می کند و پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف از حدود یک سال پیش جزء این برنامه شده است

وی ادامه داد: یک سری پایگاه هایی در کشور توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای این منظور دیده شده است که این متخصصان وقتی به کشور باز می گردند، به این پایگاه ها مراجعه می کنند و پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف هم یکی از این  پایگاه ها است.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف افزود: تعداد حدود ۲۰ تا ۳۰  پایگاه ها در این باره وجود دارد و این  پایگاه ها درگاهی برای مراجعه متخصصان ایرانی خارج از کشور به منظور استفاده از این تسهیلات ویژه هستند.

*عضویت دانشگاه صنعتی شریف در طرح کلان حمایت عملی از بازگشت نخبگان

وی ادامه داد: حدود ۶ تا ۷ سال است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این برنامه را برای حمایت از متخصصانی که به کشور باز می گردند، دنبال می کند و پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف هم از حدود یک سال پیش پایگاهی در این برنامه شده است.

دهبید‌ی ‌پور تصریح کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خدمات گسترده ای را در این برنامه به متخصصان ارایه می دهد که  پارک علم و فناوری شریف از مجموع این خدمات گسترده، ۳ نوع سرویس را به متقاضیان ارایه می کند.

وی توضیح داد: در این طرح، شرایطی برای اشتغال متخصصان در شرکت های دانش بنیان، تاسیس شرکت های نوپا و برگزاری سخنرانی و کارگاه تخصصی دیده شده است.

پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف از اشتغال متخصصان در شرکت های دانش بنیان، تاسیس شرکت های نوپا و برگزاری سخنرانی و کارگاه تخصصی حمایت مالی می کند

*۳ حمایت پارک علم و فناوری دانشگاه شریف از بازگشت نخبگان ایرانی 

خبرنگار فارس گفت: دانشگاه صنعتی شریف در طرح کلان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از نخبگان چه تسهیلاتی را ارائه می دهد.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، جزئیات تسهیلات پارک علم و فناوری شریف به متخصصان و دانش ‌آموختگان دانشگاه ‌های برتر خارج از کشور را تشریح کرد و گفت: در این طرح، حمایت هایی برای متخصصان و دانش ‌آموختگان دانشگاه ‌های برتر خارج از کشور برای اشتغال در شرکت های دانش بنیان، تاسیس شرکت های  دانش بنیان نوپا و برگزاری سخنرانی و کارگاه تخصصی توسط این افراد دیده شده است.

*ارائه‌ سقف ۲۵۰ میلیون تومان حمایت فناورانه برای تاسیس شرکت های دانش بنیان نوپا

وی با اشاره به حمایت ها برای تاسیس شرکت های دانش بنیان نوپا، گفت: حمایت اول مخصوص متخصصانی است که در دانشگاه های بزرگ جهان تحصیل کرده اند و اکنون که به کشور بازگشته اند و قصد دارند یک شرکت دانش بنیان نوپا تاسیس کنند.

دهبید‌ی ‌پور گفت: این افراد در این برنامه می توانند تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان گرنت (حمایت) فناورانه بگیرند و کار خود را برای تاسیس شرکتی دانش بنیان نوپا در جهت رفع نیازی از کشور پیش ببرند.

متخصصانی است که در دانشگاه های بزرگ جهان تحصیل کرده اند و اکنون که به کشور بازگشته اند از سقف ۲۵۰ میلیون تومان حمایت فناورانه برای تاسیس شرکت های دانش بنیان نوپا یا پرداخت نصف حقوق استخدام در یک شرکت تا سقف ۶ میلیون تومان بهره مند می شوند

*پرداخت نصف حقوق دانش ‌آموختگان برتر خارج تا ۶ میلیون تومان برای استخدام در شرکت ها

دهبید‌ی ‌پور با اشاره به برنامه دوم پارک علم و فناوری شریف برای حمایت از متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور، گفت: برنامه دوم به متخصصانی اختصاص دارد که در دانشگاه های بزرگ جهان تحصیل کرده اند و اکنون به کشور بازگشته اند اما علاقه مند هستند که در یک شرکت دانش بنیان کار کنند و برای مثال در یک شرکت مدیر محصول یا مدیر تحقیق و توسعه شوند.

وی افزود: در این برنامه حمایتی، نصف حقوق این افراد تا سقف ۶ میلیون تومان در ماه حمایت می شود.

*پرداخت هزینه های رفت و آمد و دستمزد برای سخنرانی و برگزاری کارگاه

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به موضوع سوم حمایتی در این برنامه، گفت: سخنرانی و برگزاری کارگاه تخصصی و سمینار موضوع سوم این برنامه حمایتی است که برای متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور که علاقه مند به برگزاری کارگاه و سمینار در کشور باشند، هزینه های رفت و آمد و بلیت و دستمزد ارایه می شود.

*ثبت نام از همه متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور متقاضی

خبرنگار فارس پرسید: تاکنون چند نفر از متخصصان خارج از کشور توانسته اند از تسهیلات پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف استفاده کنند؟

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در این باره، توضیح داد: در حال حاضر فراخوان ثبت نام ارائه‌ شده است و متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور علاقمندان به بازگشت می توانند در این فراخوان ثبت نام کنند.

وی گفت: اولین کاری که متقاضیان برای ثبت نام باید انجام دهند این است که در سامانه بازگشت نخبگان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ثبت نام انجام می دهند و متناسب با نوع ثبت نام و درخواست ها، به پایگاه ها ارجاع داده می شوند. پس از ثبت نام افراد در این فراخوان، موضوعات در برنامه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ثبت می شود. 

پیش بینی می کنیم که در پایان سال بتوان کارنامه ای از این برنامه خوب و بزرگ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پایگاه پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف داشت

*احتمالا در پایان سال بتوان کارنامه دانشگاه صنعتی شریف را در برنامه بزرگ بازگشت نخبگان دید

خبرنگار فارس پرسید: چه زمانی نتیجه فراخوان مشخص خواهد شد؟

دهبید‌ی ‌پور تصریح کرد: این اولین فراخوانی است که از زمان تبدیل شدن به یکی از پایگاه های ارائه تسهیلات به نخبگان داشته ایم. زیرا تبدیل شدن به پایگاه دارای یک سری مقدمات است و یک سال گذشته صرف تامین مقدمات شده است.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: هم اکنون هم حدود ۳۰ تا ۴۰ ارجاع به سمت پایگاه علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف بوده است اما نکته این است که هم توانمندی و هم تقاضا باید وجود داشته باشد. در این مدت برای تست و ارزیابی یک یا دو مورد انجام دادیم.

وی گفت: پیش بینی می کنیم که تا پایان سال بتوانیم نتیجه فراخوان را ببنیم. تصور می کنم که در پایان سال بتوان کارنامه ای از این برنامه خوب و بزرگ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پایگاه پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف داشت.

*انتفاع متقابل شرکت های نوپا و دانشگاه، مهم ترین برنامه سال ۹۹ 

خبرنگار فارس مهم ترین برنامه پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در سال جاری را از رئیس این مجموعه جویا شد.

دهبید‌ی ‌پور درباره مهم ترین برنامه سال ۹۹، گفت: مهم ترین برنامه و هدفی که در سال ۹۹ در حال بررسی و فکر روی آن هستیم این است که رابطه متقابلی در پارک علم و فناوری دانشگاه بین شرکت ها و دانش ها تعریف کنیم که وقتی این شرکت ها بزرگ می شوند، دانشگاه هم از آنها نفع ببرد. 

انتفاع متقابل شرکت های نوپا و دانشگاه و ایجاد ناحیه نوآوری، به ترتیب مهم ترین برنامه ۹۹ و مهم ترین اقدام سال گذشته پارک علم و فناوری دانشگاه شریف است

*ایجاد ناحیه نوآوری با هدف جلوگیری از پراکنده شدن شرکت های رشد کرده، مهم ترین اقدام سال گذشته پارک علم و فناوری 

خبرنگار فارس پرسید: مهم ترین برنامه و اقدام پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در سال گذشته چه بوده است؟

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف پاسخ داد: در سال گذشته شکل گیری ناحیه نوآوری و مجتمع سازی شرکت ها یکی از برنامه ها و اقدامات خوب انجام شده در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در سال گذشته بوده است.

دهبید‌ی ‌پور توضیح داد: مفهوم ناحیه نوآوری و مجتمع سازی شرکت ها به این معنی است که شرکت های نوپا وقتی رشد کردند و بزرگ تر شدند نباید از هم پراکنده شوند، به این معنی که هر ساله از دل مرکز رشد دانشگاه ها تعدادی شرکت رشد می کند و بیرون می آید. وقتی این شرکت ها به رشد و بالندگی رسیدند بسیار خوب است که در مجتمع های خاصی مستقر شوند. مفهوم ناحیه نوآوری در اطراف دانشگاه به عنوان محلی که شرکت ها بتوانند در آن مستقر شوند، بدون اینکه زحمتی برای دانشگاه و مردم ایجاد کنند، یکی از مهم ترین مباحث و اقدامات پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در سال ۹۸ بوده است. 

*رشد ۲۰ درصدی تعداد شرکت های حاضر در پارک علم و فناوری

خبرنگار گفت: پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف از نظر تعداد شرکت های حاضر در پارک، طی یک سال گذشته چه تغییری داشته است؟

از ابتدای تاسیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف تاکنون ۱۳۷ تیم در گروه پیش رشد، ۳۳۰ تیم در گروه رشد ‌و ۳۸ تیم در گروه رشد یافته در این پارک حمایت شده اند

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در این باره، گفت: با توجه به اینکه آمارها سالیانه محاسبه می شود، افزایشی ۲۰ درصدی را در تعداد شرکت های حاضر در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ تخمین می زنیم.

وی با اشاره به آخرین آمار از تعداد تیم ‌ها و شرکت ‌های حمایت شده در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، گفت: تیم ‌ها و شرکت ‌های حمایت شده در این پارک در ۳ گروه پیش‌ رشد، رشد و رشد یافته دسته بندی می شوند که به ترتیب در گروه پیش‌ رشد ۱۳۷ تیم ‌و شرکت، در گروه رشد ۳۳۰ تیم ‌و شرکت ‌و در گروه رشد یافته ۳۸ تیم ‌و شرکت از ابتدای تاسیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف تاکنون ‌حمایت شده اند.

در این باره ویدئوی زیر را ببینید:

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول