اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

مشق کارآفرینی در مدارس مناطق محروم/ این مدرسه سبز است

کارآفرینی آقای مدیر هفت سال پیش از خانه بهداشت روستای «سرکام»، سپس خانه بهداشت محمدآباد شروع و به مدارس روستاهای شلدره، مجی و پندر دودانگه رسید.

مشق کارآفرینی در مدارس مناطق محروم/ این مدرسه سبز است

خبرگزاری فارس از مازندران؛ زهرا طاهری‌پرکوهی: مازندران دیار سبز کشور است که حتی از درون سنگ‌هایش هم سبزه می‌روید و طبیعی بوده در این استان پربرکت هر چه بِکاری مقرون به صرفه است، این موضوع را مدیر مدرسه‌ای در محروم‌ترین نقطه استان خیلی خوب درک کرده؛ به طوری‌که با وجود اینکه مدیر است و آرزوهای بزرگی در سر دارد و گام‌های بلندی نیز برداشته، در کنار تلاش برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان که بیش از هر کاری به آن عشق می‌ورزد آستین همت را بالا زده و از ظرفیت‌هایی که در اختیارش قرار دارد توانست به بهترین نحو بهره‌گیری کند.

دیار سبز مازندران از سرسبزی چیزی کم ندارد ولی با وجود سرسبزی‌اش محرومیت در عمق نگاهش موج می‌زند و از مشکلاتی رنج می‌برد که البته به مدارس این استان نیز رسیده است که در طول سال‌های گذشته برخی مدارس به حالت هیأت امنایی و حتی مدارس دولتی نیز با کمک‌های خانواده‌های دانش‌آموزان اداره می‌شوند.

فکر بکر مدیر کارآفرین

نبود امکانات، فقر مالی و کمبود سرانه آموزشی و هزاران مشکل دیگر موجب شده که مدرسه‌ها به این سمت سوق یابند، این مسائل، مشکلات و کمبود سرانه طبیعی در مدرسه دودانگه نیز وجود داشته اما سیدهاشم قربانی مدیر مدرسه با استفاده درست از ظرفیت‌های درونی فکر بِکری به ذهنش زد که الان به درآمدزایی آن هم در فضای مدرسه رسیده است این‌ها بخشی از زندگی مردی است که این روزها در کنار مدیریت مدرسه توانسته کسب و کاری راه بیندازد که تمام هزینه‌های مدرسه و دانش‌آموزان را به دوش بکشد.

گرمای تابستانی این مدرسه سبز است و سرسبزی‌اش را مدیون دستان پرتلاشی بوده که دائم در حال کشت و کار است و گرمای تابستانی هم نتوانسته این سرسبزی را بخشکاند حتی با وجود اینکه شرایط کرونایی و فصل تابستان است اما کارآفرینی در این مدرسه رونق دارد.

مدیر مدرسه ابتدایی ولایت منطقه دودانگه در راستای استفاده از ظرفیت‌های درونی برای درآمدزایی و تولید ثروت، طی چند سال اخیر با اقدام به زراعت چوب و کاشت انواع سبزی‌ و صیفی‌جات و گل‌محمدی کرده و درآمدزایی خوبی برای مدرسه ایجاد کرده است.

انگیزه مدیر سخت‌کوش و خوش ذوق

درآمد قابل توجه و چشمگیری آن هم در فضای محدود در یک سال گذشته آن هم با کمک دانش‌آموزان مدرسه نشان‌دهنده برنامه‌ریزی و تلاش این مدیر سخت‌کوش  و خوش ذوق مدرسه است که جای تقدیر دارد.

سیدهاشم قربانی مدیر دبستان ولایت دودانگه اوایل سال ۹۰ بود که بیشتر روی گل کار می‌کرد و وقتی وارد فضای درمانگاه «رسکت» دودانگه شد و فضا را برای پرورش گل و گیاه مناسب دید، تصمیم گرفت با مدیر بهداری صحبت کند تا در فضایی کار کند که واقعاً به آن علاقه‌مند است.

بروز استعداد نهفته با گل‌کاری

آن روز با مدیر بهداری صحبت کرد و وارد فضای کار شد و هنگام ورود متوجه شد این همان شغلی است که می‌تواند استعدادهای نهفته و پنهانش را بروز دهد.

نکته جالب این بود که وقتی وارد فضای درمانگاه و مدارس روستاهای اطراف می‌شد همه کارهایی که انجام می‌داد به‌صورت رایگان و داوطلبانه بود تا اینکه در سال ۹۶ وقتی در درمانگاه روستای رسکت مشغول گل‌کاری بود هنگام صحبت با مدیر درمانگاه به این نتیجه رسیدند که نیمی از فضا را برای کشت سبزی و نیمی دیگر فضا را به کشت گل اختصاص دهند که این موضوع دریچه‌ای دیگری به روی زندگی‌اش باز کرد...

فعالیت‌هایش در چندین درمانگاه  همچنین چهار مدرسه روستاهای دودانگه ادامه پیدا کرد و موضوع جالب اینکه دانش‌آموزان نیز با وی همکاری داشتند و حتی شرایط کرونایی که دانش‌آموزان در مدارس حضور نداشتند؛ ولی دانش‌آموزان در منازل روستاهای خود همین اقدامات را ادامه دادند و در منزل فعالیت دارند.

از حیاط سبز مدرسه تا ترغیب دانش‌آموزان به کارآفرینی

این معلم در کنار اینکه دغدغه‌ها و نگرانی‌های والدین را در ارتباط با هزینه‌های کمک تحصیلی که واقعاً پرداخت آن در این برهه از زمان و باتوجه به مشکلات اقتصادی از توان خانواده‌ها برنمی‌آید توانست حس کار و تلاش را در دانش‌آموزان منطقه شکوفا کند که حتی در زمان تعطیلی مدارس این دانش‌آموزان در منازل خود و در کنار پدر و مادر خود مشغول کارآفرینی هستند.

کارآفرینی آقای مدیر هفت سال پیش از خانه بهداشت روستای «سرکام»، سپس خانه بهداشت محمدآباد شروع و به مدارس روستاهای شلدره، مجی و پندر دودانگه رسید.

خستگی برای این مدیر معنایی ندارد

این مدیر خستگی‌ناپذیر که اکنون ۵۰ سال دارد ولی خستگی اصلاً برایش معنا ندارد همیشه درحال کار و تلاش است و هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود حتی می‌توان گفت بانی بحث بازیافت در ساری که آن زمان شورای بخش بوده که در این زمینه نیز اقدامات بسیار مثبتی انجام داده است.

تلاش برای چندجنبه‌سازی کشاورزی

سید هاشم قربانی که ۲۸ سال است به‌عنوان معلم و مدیر مشغول به فعالیت بود و از سال ۷۳ کار تدریس را در مدرسه کوات چهاردانگه آغاز کرد، در این‌باره می‌گوید: به اعتقاد من کشاورزی در منطقه باید چند جنبه باشد درحالی‌‌که برخی از کشاورزان تنها به کشت گندم یا محصولی خاص بسنده می‌کنند.

از ابتدا فعالیت خود را با کاشت گل آغاز کردم و سپس به کشت سبزی و صیفی روی آوردم شاید نگاه پایانی من تلاش برای تغییر نگاه شهرداری‌ها باشد که تنها به کشت گل در بلوارها بسنده کردند.

این معلم اضافه می‌کند: در حیاط مدرسه در روستای «پندر» که یک هکتار زمین دارد دو طرف بلوار حیاط مدرسه را به کشت نعناع اختصاص دادم که سالانه درآمد قابل توجهی ایجاد کرده است.

نظارت بر فعالیت‌های کارآفرینی دانش‌آموزان حتی در شرایط کرونایی

روزهایی که کارم را آغاز کردم شاید باورتان نشود احساس می‌کردم حس کار و تلاش در درون دانش‌آموزان کمرنگ شده بود ولی وقتی دانش‌آموزان وارد این فضا شدند اشتیاق‌شان را به عینه لمس کردم الان هم با دانش‌آموزانم در تماس هستم و از کارهایشان برام تعریف می‌کنند حتی روی کشت و کار برخی از آن‌ها نظارت هم دارم.

قربانی بیان می‌کند: در مدرسه فاطمیه «پندر» باتوجه به وجود چاه آب پیش‌بینی حتی ایجاد گلخانه را داریم که می‌تواند به بهبود شرایط مدرسه کمک کند که البته تحقق این مهم مستلزم توجه مسؤولان است.

موضوع مهمی که به من دلگرمی می‌داد و تلاشم را بیشتر می‌کرد آمادگی و استقبال همه مدارس و خانه‌های بهداشت همچنین خیرانی بود که همواره من را مورد عنایت و توجه خود قرار می‌دادند.

همین که می‌بینم شرایط رو به امیدواری است انگیزه کار و تلاشم بیشتر می‌شود البته باید بگویم بازخوردهای همکاری مردم و خیران مرا در این زمینه بیشتر ترغیب می‌کند.

الگوی کار و تلاش من منوچهر زارع دبیر و همکار فرهنگی بازنشسته و مشوق من در این کارها آقای لطف‌الله عباسی بخشدار سابق دودانگه هستند که در امر بازیافت زباله از نزدیک با اقدامات من در سال‌های ۸۳ و ۸۴  آشنا بودند.

مشق کارآفرینی در مدارس مناطق محروم

اعتقاد دارم این اقدامات باید در سطح استان نشر داده شود و البته آمادگی همکاری با همه مدارس در سطح روستاهای دودانگه و چهاردانگه را دارم و شاید در آینده‌ای نزدیک اقدامات خود را در یکی از مدارس روستای چهاردانگه که فضای گسترده دارد آغاز کنم.

این معلم که ۲۸ سال است در فضای تعلیم و تربیت عاشقانه تلاش داشته در کنار درس دانش‌آموزان را وارد فضای کارآفرینی کرده و در کنار مشق الفبا حس و انگیزه کار و تلاش را در آن‌ها برانگیخته است.

 

 

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول