اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

لزوم تغییر رویکرد «شورای فرهنگ عمومی» در صحنه جنگ فرهنگی/ کم کاری استانداری البرز در ابلاغ مصوبات

شورای فرهنگ عمومی استان البرز ارتباط مناسبی با نیروهای فرهنگی کف جامعه ندارد و مصوبات شورا هم به دلیل عدم اهتمام لازم از سوی استانداری ابلاغ نمی شود و این شورا نیازمند یک تغییر رویکرد جدی است.

لزوم تغییر رویکرد «شورای فرهنگ عمومی» در صحنه جنگ فرهنگی/ کم کاری استانداری البرز در ابلاغ مصوبات

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ضرورت انقلاب فرهنگی، براساس فرمان حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۶۳، شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت.

این شورا وظیفه خطیر ساماندهی به وضعیت دانشگاه‌ها را بر عهده داشت و پس از آن موضوع رسیدگی به وضعیت فرهنگی جامعه در آن شورا مطرح و بر اساس نظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ریاست وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی، مبنی بر توجه به فرهنگ عمومی مردم، پیشنهاد تشکیل شورای فرهنگ عمومی استان‌ها مطرح شد و سرانجام در سال ۱۳۶۴، به منظور تعیین اهداف، سیاست‌گذاری و هدایت فرهنگ عمومی کشور، شورای فرهنگ عمومی با وظایف مشخص شکل گرفت و به صورت رسمی از سال ۱۳۶۵ آغاز به کار کرد.

در شرح وظایف این شورا به مواردی نظیر بررسی معضلات جامعه شهری و روستایی و ارایه راهکار مناسب، تلاش جهت حذف سنت‌های غلط، ارایه گزارش سالانه از وضع فرهنگ عمومی شهرستان و...اشاره شده است.

اعضای این شورا متشکل از برخی مسئولان نظیر امام جمعه، فرماندار، نماینده مجلس، دادستان، شهردار، رؤسای شورای شهر، دادگستری، سازمان تبلیغات، میراث فرهنگی، دانشگاه شهرستان، ارشاد، آموزش و پرورش، اطلاعات و تربیت‌بدنی، نماینده ارباب جراید، سه نفر از شخصیت‌های معتبر فرهنگی و هنری شهرستان، فرمانده بسیج، فرمانده نیروی انتظامی، یک نفر از ائمه جماعات شهرستان و رییس نمایندگی سازمان صدا و سیمای شهرستان هستند.

برگزاری 19 جلسه با 50 مصوبه حاصل کار یک سال اخیر شورا

ناصر مقدم مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرج  با بیان اینکه مهم‌ترین موضوعات فرهنگ عمومی استان در شورای فرهنگ عمومی مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ گفت: در سال گذشته ۱۹ جلسه برگزار شورا برگزار شده و بیش از ۵۰ مصوبه هم مرتبط با موضوعات فرهنگی استان به تصویب رسیده است.

وی مصوبه برگزاری نکوداشت شخصیت‌های برجسته فرهنگی، قرآنی و هنری را از جمله مهم‌ترین مصوبات شورای فرهنگ عمومی استان البرز در سال گذشته دانست و افرود: با توجه به اینکه مدرسه شهدای انقلاب اسلامی شهر کرج در بین مدارس کشور در طول دفاع مقدس بیشترین شهید را  تقدیم انقلاب اسلامی  کرده است؛  با مصوبه شورای فرهنگ عمومی استان به عنوان موزه مدرسه شهدای انقلاب اسلامی به ثبت برسد که این امر توسط اداره میراث فرهنگی و آموزش و پرورش اجرایی خواهد شد.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان البرز همچنین  ادامه داد: در این شورا موضوع اخلاق عمومی در جامعه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و راهکارهای مناسبی برای توسعه فرهنگ‌ اخلاقمداری در جامعه مطرح شده و مصادیق آن و شرح وظایف دستگاه های اجرایی در این خصوص مشخص شد؛ همچنین کارگروهی با موضوع پیگیری آسیب های اجتماعی هم در ذیل شورا تشکیل شده است.

مهم‌ترین موضوعات استان در مصوبات شورا مغفول واقع شده است

مهدی کنی یکی از فعالین فرهنگی استان البرز در رابطه با مهمترین عملکرد شورای فرهنگ عمومی استان البرز به خبرنگار فارس گفت:  آنچه در این چند ساله شاهد بودیم این است که یک روند ثابت و مشخصی برای برگزاری جلسات شورا وجود نداشته و عدم استقرار مدیران کل ارشاد در استان نداشتن اهتمام لازم در برخی مدیران کل موجب این امر شده است. برخی از مدیران هماهنگی و هم‌سویی را با نماینده ولی فقیه در استان نداشتند و در برگزاری جلسات در برخی مقاطع وقفه‌های بسیار طولانی می‌افتاد و همه این اتفاقات به رسالتی که شورای فرهنگ عمومی دارد لطمه می زند.

وی افزود: یک سری مشکلات زیر‌ساختی فرهنگی در کشور ما وجود دارد. ما نیاز به یک‌پارچه‌سازی فرهنگی از حیث راهبرد و اقدام داریم. وقتی بیست چهار دستگاه‌ مختلف در این شورا می‌آیند فقط کافی است‌همین دستگاه ها با هم هماهنگ نباشند تا شاهد یک عدم انسجام و بلبشوی فرهنگی باشیم و انتظار می‌رود یکی از مهم ترین کارکرد این شورا هماهنگ کردن این دستگاه ها به عنوان یک نهاد بالادستی باشد.

مهدکودک ها را دریابیم

این فعال فرهنگی با اشاره به مهم‌ترین موضوعات اولویت دار فرهنگی در استان البرز گفت: در حوزه تربیت و به خصوص تربیت کودک و عملکرد مهد‌کودک‌ها به شدت آسیب داریم. یک بذری را الان می‌کاریم که 20 سال بعد مشخص می‌شود که چه کرده ایم و آسیب این سبک زندگی غلط چه خواهد بود. در امر تربیت بعد خانوادگی مسئله کاملا برون سپاری می شود و این حوزه به شدت بدون متولی و راهبرد است و مدخل نفوذ عناصر معارض فرهنگ است و یک توجه ویژه نیاز دارد اما می‌بینیم که در شورتا هیچ برنامه ای در این حوزه مطرح نمی‌شود.

عکس | برگزاری کلاسهای مختلط شنا در برخی مهد کودک ها 

کنی اظهار داشت: مسئله دیگری هم که در استان البرز محل چالش جدی است بحث عفاف و حجاب است و البته در در مقاطعی اگر دستگاه هایی هم خواستند ورود بکنند ورودشان غیر کارشناسانه بوده است و می‌طلبد که در یک میز تخصصی و راهبری مورد بحث قرار گیرد.

وی افزود: بحق فرق ضاله و عرفان های نوظهور به شکل جدی در استان در حال گسترش و ترویج است و به اشکال مختلفی این نوع انحرافات در حال عرضه است. اگر شورای فرهنگ عمومی در نقش یک قرارگاه مهم فرهنگی اقدام به ساماندهی دستگاه های فرهنگی نکند نهایتا یک سری کارهای پارتیزانی انجام خواهد شد که اثر کاملا مقطعی خواهد داشت.

تا‌کنون هیچ کدوم از مصوبات شورای فرهنگ عمومی جز یک مورد که در پاسخ به یکی از درخواست های مدیر کل ارشاد یک نامه ای به ادارات ارسال شد ابلاغ نشده است و این عدم جدیت دستگاه اجرائی استان را در پیگیری مصوبات شورا می رساند

 

اجرای برخی مصوبات شورا دو یا سه سال طول می‌کشد!

حمید عربیان از فعالان حوزه تعلیم و تربیت استان البرز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرج گفت: به نظر می‌رسد آن جدیت و سرعت لازم در شورا وجود ندارد. سرعت انتقال مصوبات شورا به بدنه اجرائی انقدر کند است که گاهی اعمال برخی مصوبات حتی دو یا سه سال طول می‌کشد! بدنه این شورا به شدت دولتی زده است و به شکل یک نهاد انقلابی پر سرعت عمل نمی‌کند.

شورا اتصالی با فعال فرهنگی کف جامعه ندارد

در حوزه تربیت و به خصوص تربیت کودک و عملکرد مهد‌کودک‌ها به شدت آسیب داریم. یک بذری را الان می‌کاریم که 20 سال بعد مشخص می‌شود که چه کرده ایم و آسیب این سبک زندگی غلط چه خواهد بود

 

وی ادامه داد: با وجود اینکه یک نهاد قانون گذار مهم در استان است اما هنوز شورا در بین فعالان فرهنگی کف جامعه ناشناخته است و مصوبات آن هم خیلی برای فعالان مشخص نیست و ارتباط و اتصال مناسبی بین این شورا با نیروهای کف میدان ندارد. بازوهای مشورتی لازم را از بین نیروهای فرهنگی استان ندارد. مثلا اگر شورا در حوزه زن و خانواده‌، امور تربیتی و یا محصولات فرهنگی مصوباتی دارد باید با چند نفر از افراد شاخص و فعال این حوزه ارتباط میدانی داشته باشند و مسائل کف جامعه به شکل صحیحی به شورا منتقل شود و این افراد فارغ از فضای کارشناسی و مدیریتی مشورت لازم را از نظر اجرائی به شورا بدهند و بازخورد مناسبی از نتایج مصوبات و قوانین حوزه فرهنگی منتقل کنند.

امام جمعه به تنهایی پیگیر موضوعات است

عربیان بیان داشت: بخشی از اعضای شورا جلسه را جدی نمی‌گیرند و  در کنار باقی جلسات به آن می نگرند. البته امام جمعه محترم در پیگیری جلسات کاملا جدی هستند اما بخشی از جلسه اصلا جدیت لازم را ندارند. هیچ رصدی غیر از آنچه که شخصنماینده ولی فقیه در استان البرز انجام می‌دهد وجود ندارد و اصلا باقی مجموعه های این شورا هیچ رصدی از فعالین ندارند.

حجت الاسلام و المسلمین رسول بابائی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کرج در گفت‌و‌گو با فارس بابیان اینکه پیشنهادهای مختلفی به شورا رائه شده است گفت: در زمینه ساماندهی به تبلیغات شهری، راه اندازی سامانه مشترک فعالیت های فرهنگی و فعالیت های مبتنی بر مطالبات رهبری، یکپارچه سازی حمایت های مالی و خدماتی به مجموعه ها و تشکل های مردمی حوزه فرهنگ ، ساماندهی دوره های ضمن خدمت نهادها و دستگاه های دولتی ساماندهی زیرساخت های فرهنگی استان و یکپارچه سازی پژوهش های کاربردی پیرامون مباحث فرهنگی و آسیب های فرهنگی پیشنهادها و طرح‌هایی به شورا داده شده است اما هیچ کدام تا‌کنون مورد بحث و تصویب قرار نگرفته است.

 مصوبات شورا از طرف استانداری ابلاغ نمی شود!

حسین امیدیان از فعالین فرهنگی استان و یکی از اعضای حقیقی شورای فرهنگی عمومی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس گفت: آنچه در جلسات شورا مورد بحث قرار می گیرد مواردی است که از طرف تهران به استان ها ابلاغ می شود و متاسفانه هیچ بحثی در حوزه موضوعات استانی انجام نشده است.

یکی از مشکلات جدی شورای فرهنگی عمومی استان البرز این است که برخی موضوعات در جلسات کمیسیون‌ها بررسی می شود و نهایتا در جلسه اصلی شورا تصویب هم می شود اما استانداری مصوبات را ابلاغ نمی‌کند!

 

وی افزود: یکی از مشکلات جدی شورای فرهنگی عمومی استان البرز این است که برخی موضوعات در جلسات کمیسیون‌ها بررسی می شود و نهایتا در جلسه اصلی شورا تصویب هم می شود اما استانداری مصوبات را ابلاغ نمی‌کند! و این محل سوال جدی است. تا‌کنون هیچ کدوم از مصوبات شورای فرهنگ عمومی جز یک مورد که در پاسخ به یکی از درخواست های مدیر کل ارشاد یک نامه ای به ادارات ارسال شد ابلاغ نشده است و این عدم جدیت دستگاه اجرائی استان را در پیگیری مصوبات شورا می رساند.

و اما...

با وجود اینکه شورای فرهنگ عمومی با عضویت بالاترین مسؤولین اجرایی استان و داشتن اختیارات لازم می‌تواند گره گشای بسیاری از مسائل و مشکلات فرهنگی استان باشد اما نداشتن جدیت لازم در برخی اعضای شورا و عدم ارتباط کافی با بدنه فعال فرهنگی جامعه موجب شده است مصوبات و اقدامات شورا کارایی لازم را در استان نداشته باشد و تلاش های نماینده ولی فقیه در استان مستلزم همیاری و پیگیری دستگاه‌های اجرائی استان است.

شاید لازم باشد ترکیب این شورا قدری دچار تغییر و تحول شود و تعادلی بین اعضای دولتی و نیروهای فعال فرهنگی حقیقی برقرار شود و همچنین مسؤولین اجرائی استان در رابطه با عدم همکاری لازم با شورا و اهمال در اجرای مصوبات مورد پیگیری قانونی قرار گیرند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول