اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

عوام و خواص بی‌خبر از مصوبات شورای فرهنگ عمومی گلستان/ نگارستان ایران نقشه مهندسی فرهنگی ندارد

ناکارآمدی شورای فرهنگ عمومی استان گلستان را از رویه بی‌برنامه و کارنامه بدون عملکرد آن می‌توان به نظاره نشست، شورایی که عوام و خواص از مصوبات آن بی‌خبرند و زیر ذره‌بین جامعه مطالبه‌گر نیستند، این استان نقشه مهندسی فرهنگی ندارد و در کاهش آسیب‌ها همچنان لنگ می‌زند.

عوام و خواص بی‌خبر از مصوبات شورای فرهنگ عمومی گلستان/ نگارستان ایران نقشه مهندسی فرهنگی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حکایت اتاق شیشه‌ای در شورای فرهنگ عمومی استان گلستان به درب بسته خورده و عملکرد متولیان استان در این حوزه اصلا با مردم شفاف نیست، خبرنگاران هم به عنوان نمایندگان افکار عمومی در این شورا جایی ندارند، عوام و خواص استان از مصوبات شورای فرهنگ عمومی بی‌خبر هستند و اقدامات آنها زیر ذره بین جامعه‌ی مطالبه‌گر نیست، خبرگزاری فارس بارها و بارها از تریبون همین رسانه با انواع و اقسام مطالبات و گزارشات؛ مسوولان و متولیان امر را مورد خطاب قرار داد که بخشی از این موارد را در «خزان هزاررنگ فرهنگ در گلستان»، «کارنامه نامعلوم شورای فرهنگ عمومی گلستان در تاخت و تاز نفوذ فرهنگی»، «مظلومیت فرهنگ نخستین دلیل عدم استقبال شورای فرهنگ عمومی گلستان» به تصویر کشیدیم، این مسئله تا جایی اهمیت پیدا کرد که هادی حق‌شناس استاندار گلستان از علی یازرلو کارشناس روابط عمومی استانداری خواست تا موضوع ورود خبرنگاران به جلسات شورای فرهنگ عمومی را پیگیری کند که بعد از گذشت چندین و چند ماه هنوز نتیجه این مهم از سوی روابط عمومی استانداری گلستان اعلام نشده است.

واقعیت تلخ مظلومیت فرهنگ در استانی که مهد ادب و هنر و فرهنگ است واقعا جای تعجب دارد، مطالبات مردم اعم از عوام و خواص هنوز تاثیری در روند تصمیمات متولیان استانی نداشته است، این بار هم بر حسب وظیفه و تکلیف تلاش کردیم تا زبان گویای کسانی باشیم که مظلومیت فرهنگ در گلستان را فریاد می‌زنند تا شاید این مهم مورد توجه کسانی که امروز در جایگاه تصمیم‌گیری هستند قرار بگیرد.

*بی‌تفاوتی دستگاهی‌های متولی به نقشه راه مهندسی فرهنگی

مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) شهرستان گرگان در خصوص مهمترین اولویت‌های فرهنگی استان گلستان گفت: حدود هفت سال پیش مقام معظم رهبری نقشه راه مهندسی فرهنگی کشور را ارائه دادند ولی متاسفانه عمدتا دستگاه‌های مرتبط توجه چندانی به این نقشه راه نداشته و ندارند.

حجت‌الاسلام سیدمحسن طاهری بر لزوم بومی‌سازی نقشه راه مهندسی فرهنگی مدنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان تاکید کرد و افزود: لازم است برش استانی نقشه راه فرهنگی تهیه و تدوین شود و دستگاه‌های اجرایی مکلف به اجرایی شدن وظایف ترسیم شده باشند.

وی تاکید کرد: مجموعه نهادها و شخصیت‌هایی که نگاهشان یک نگاه انقلابی و مبتنی بر اسلام ناب محمدی (ص) است باید در راستای شاخص‌های فرهنگ بومی، گفتمان‌سازی کنند یعنی نگاه‌مان باید به فرهنگ مبتنی بر آرمان‌های انقلاب و اسلام ناب باشد.

*هزینه‌کرد بودجه‌های فرهنگی گلستان در برنامه‌هایی که رنگ و بوی اسلامی ندارد

مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) شهرستان گرگان بیان کرد: متاسفانه باوجود اینکه می‌بینیم بودجه‌های هنگفتی در نهادهای دولتی و غیردولتی استان برای مسائل فرهنگی وجود دارد اما این بودجه‌ها در مواردی هزینه می‌شود که رنگ و بوی اسلامی و انقلابی ندارد و مبتنی بر نگاه‌های برخواسته از تمدن منحط غربی است.

طاهری ادامه داد: به طور مثال اگر مصداقی بخواهیم در این باره اشاراتی داشته باشیم مقوله «نشاط اجتماعی» که زیرمجموعه موضوعات فرهنگی قرار می‌گیرد، آیا نشاطی که امروز بعضا دستگاه‌ها به دنبال تحقق آن هستند مبتنی بر نگاه اسلامی است؟ آیا شاخص‌های اسلام ناب در آن مراعات می‌شود یا اینکه ما را به سمت هر چه غربی شدن پیش می‌برد.

وی بر لزوم آسیب‌شناسی در مسائل فرهنگی استان گلستان تاکید کرد و گفت: هر چند آسیب‌ها در استان متعدد و متنوع است اما می‌شود به جای اینکه فقط نگاه به معلول‌ها داشته باشیم نگاهی به علت‌ها کنیم و در موارد علت، نیز اولویت‌بندی را مدنظر داشته باشیم و دقت کنیم عوامل اصلی آسیب‌های فرهنگی استان چیست.

* جبهه حق امروز از هر روز دیگری نیازمند به انسجام دارد

مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) شهرستان گرگان با تاکید بر اینکه درباره عوامل اصلی آسیب‌های فرهنگی در استان کار منسجم انجام نشده است، تصریح کرد: لازم است در این زمینه نهادهای مربوطه و فعالان مردمی آتش به اختیار یک بررسی جامعی داشته باشند و بعد از اینکه آسیب‌شناسی انجام شد یک مطالبه‌گری قوی از طریق رسانه‌ها انجام شود.

طاهری تاکید کرد: باید یک وحدت رویه‌ای در بین نهادهای انقلابی اعم از دولتی و غیردولتی و فعالان مردمی که به شکل آتش به اختیار کار می‌کنند ایجاد شود تا همان چیزی که مدنظر حضرت آقا مبنی بر تشکیل جبهه واحد حق است شکل بگیرد جبهه حق امروز از هر روز دیگری نیازمند به انسجام دارد.

به گفته وی؛ مسوولان، نخبگان و فعالان فرهنگی خصوصا آنهایی که خودشان را در جبهه انقلاب می‌بینند و تعریف می‌کنند باید به یک نگاه گفتمانی واحدی نسبت به مباحث فرهنگی دست پیدا کنند و نسبت به اسناد بالادستی فرهنگی یک نگاه صحیح و دقیقی داشته باشند و در بین خودشان دچار سردرگمی و اختلاف نظر نباشند که این باعث می‌شود آن وحدت رویه از بین نرود.

*عوام و خواص گلستان بی‌خبر و بیگانه از مصوبات شورای فرهنگ عمومی گلستان

مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) شهرستان گرگان گفت: تحقق این مهم نیازمند این است کسانی که در این زمینه دستی بر آتش دارند و با این مباحث آشنایی عمیقی دارند و احاطه بر نگاه امامین انقلاب و نگاه اسلام ناب محمدی (ص) دارند، خصوصا آن نگاهی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب نسبت به مسائل فرهنگی تاکید کردند به درستی برای نیروهای انقلابی خصوصا جامعه نخبگانی جریان انقلابی تبیین شود.     

طاهری در پاسخ به این سوال که شورای فرهنگ عمومی استان تا چه حد توانسته پاسخگوی دغدغه‌های فرهنگی باشد، ابراز کرد: ما نمی‌توانیم پاسخ روشنی در این زمینه داشته باشیم چراکه نه تنها عامه مردم بلکه جامعه نخبگانی که دغدغه‌های فرهنگی دارند با مباحثی که در شورای فرهنگ عمومی مطرح می‌شود بیگانه هستند و اطلاع‌رسانی درستی در این خصوص انجام نشده است و لازم است در این زمینه واقعا شفاف‌سازی شود.

وی گفت: کسانی که اعضای اصلی شورای فرهنگ عمومی استان هستند بعضا ممکن است خودشان بومی استان نباشند هرچند افراد محترم و موثر هستند و دلشان می‌خواهد کار کنند و کار هم می‌کنند اما شاید احاطه لازم را بر ریشه‌های فرهنگی بومی استان نداشته باشند آنهایی که بومی استان هستند ممکن است بر اثر مشغله‌هایی که دارند آنگونه که باید و شاید با مسائل روز فرهنگی آشنایی لازم را نداشته باشند.

مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) شهرستان گرگان بر لزوم استفاده از ظرفیت کارشناسی در شورای فرهنگ عمومی استان تاکید کرد و افزود: لازمه اینکه شورای فرهنگ عمومی استان بتواند واقعا تصمیمات درست و موثری را برای فرهنگ استان بگیرد این است که یک بدنه کارشناسی انقلابی داشته باشد.

طاهری ادامه داد: بدنه کارشناسی که نگاهشان مبتنی بر گفتمان اسلام ناب و نگاه امامین انقلاب باشد اینها به عنوان بازوان کارشناسی شورا می‌توانند مباحثی را بررسی و ارائه کنند و شورا بر اساس این اطلاعات و تحلیل‌ها بتواند یک تصمیم درست و موثری منطبق بر اولویت‌ها بگیرد.

*از ظرفیت بزرگ شورای فرهنگ عمومی گلستان غفلت شده است/ برخی اعضای شورا نگاه مبتنی بر گفتمان اسلام ناب را ندارند

مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) شهرستان گرگان با تاکید بر اینکه از ظرفیت بزرگی که در اختیار شورای فرهنگ عمومی استان گلستان است به خوبی استفاده نشده، تصریح کرد: به نظر می‌رسد افراد موثر این شورا بعضا ممکن است آن نگاه درستی که مبتنی بر گفتمان خالص ناب انقلاب اسلامی است را ندارند.

طاهری بیان کرد: متاسفانه یکی از گرفتاری‌هایی که ما در استان داریم این است آن کسانی که باید اهداف و آرمان‌های امام، انقلاب اسلامی و اسلام ناب را در استان دنبال کنند افراد موثری که در جایگاه‌های مختلف و به صورت خاص در موضوعات فرهنگی می‌توانند تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر باشند آن نگاه در آنها وجود ندارد.

* عقب‌افتادگی گلستان در حوزه اقتصاد و فرهنگ نیازمند یک انقلاب

مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) شهرستان گرگان گفت: گویا استان گلستان یک کشور مستقل در خیلی از مسائل نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی است و آن نگاهی که امام راحل داشتند و نگاهی که مقام معظم رهبری دارند، آن نگاهی که شهدا داشتند و آن نگاهی که قانون اساسی ارائه می‌دهد در برخی از جایگاه‌ها و شخصیت‌های استان وجود ندارد و اجتهاد در مقابل نص انجام می‌شود.

طاهری بیان کرد: این رویه باعث شده استان گلستان در مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... نسبت به سایر استان‌ها عقب افتاده‌تر باشد، طبیعتا لازم است یک انقلابی در این زمینه صورت بگیرد و یک اتفاق جدیدی در مسائل مختلف استان بیفتد.

* نهادهای مذهبی در برابر جبهه استکباری جبهه واحد شوند

رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان گرگان نیز در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار فارس در گرگان مبنی بر اولویت‌های فرهنگی استان گلستان اظهار کرد: با عنایت به اینکه امروز دشمن در جبهه‌های مختلف در مقابله با نظام  مقدس جمهوری اسلامی و به زانو در آوردن آن دچار شکست‌های استرتژیک شده است اما تمام همت خود را در زمینه‌های مختلف بکار بسته و اگرچه ممکن است یاس و ناامیدی را در جبهه دشمن مشاهده کرد اما آنها دست از دشمنی بر نداشتند.

حجت‌الاسلام حسن نیشابوری با تاکید بر اینکه یکی از شیوه‌های نوین دشمن متزلزل کردن بنیان خانواده انقلابی و اسلامی است، گفت: دشمن هویت انقلابی و اسلامی جوانان را نشانه گرفته است و از فاصله بین نسل‌های اول و دوم انقلاب با نسل‌های سوم و چهارم با برنامه‌ریزی نهایت استفاده را خواهد برد و برخی مواقع با بزرگ‌نمایی مشکلات کوچکی که در جامعه وجود دارد و کوچک نشان دادن دستاوردهای انقلاب در اذهان مردم در صدد اغفال جوانان است.

وی با اشاره به نقش مهم و اثرگذار نهادهای فرهنگی، اجتماعی و مذهبی تاکید کرد: نهادهای مذهبی باید در برابر جبهه استکباری بصورت یک جبهه واحد و قرارگاه فرهنگی با استراتژی مناسب از همه ظرفیت خود استفاده کنند و نباید دشمن را نیز دست کم گرفت.

*شورای فرهنگ عمومی برای رفع آسیب‌های اجتماعی راهکار عملیاتی بدهد

این مسوول شهرستان گرگان گفت: شورای فرهنگ عمومی که متشکل از نهادهای مختلف فرهنگی و اجتماعی است و مصوبات آن لازم الاجرا نیز می‌باشد فرصت بسیار مناسبی است که تشکیل جبهه واحد را میسر کنند.

نیشابوری فقدان اداره مستقل فرهنگ و ارشاد اسلامی در گرگان را یک ضعف خواند و افزود: متاسفانه شهرستان گرگان با وجود آسیب‌های متعدد به دلیل نداشتن فرهنگ وارشاد اسلامی که دبیری شورای فرهنگ عمومی را به عهده دارد نتوانسته از این فرصت به‌خوبی بهره‌برداری کند.

وی گفت: از مجموعه مطالب فوق می‌توان حوزه خانواده را از مهمترین موارد قابل بحث در شورای فرهنگ عمومی دانست هرچند از مابقی آسیب‌ها همچون اعتیاد، بیکاری، پرخاشگری و پایین بودن آستانه صبر و ... نیز از جهتی دارای اهمیت بسیار بالایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

* جای خالی شورای فرهنگ عمومی گرگان

نیشابوری یکی از جنبه‌های مثبت فرهنگ عمومی را برگزاری همایش بزرگ مردمی در موضوع مواسات و همدلی و کمک‌های مومنانه در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مدظله‌العالی بیان کرد.

وی ابراز امیدواری کرد با تشکیل شورای فرهنگ عمومی شهرستان گرگان نقطه مثبت بیشتری از فرهنگ عمومی را مشاهده کنیم.

* وظیفه شورای فرهنگ عمومی ارائه راهکار برای حل مسائل فرهنگی است

مدیرمسوول نشریه محلی گلستان‌مهر نیز در خصوص اولویت‌های فرهنگی استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: در تعریف فرهنگ به مجموعه‌ای از اعتقادات و باورها، آداب و رسوم وسنت‌های موجود در یک جامعه گفته می‌شود و مهمترین و اصیل‌‌‌‏ترین وسیله و ابزار حفظ یک جامعه فرهنگ آن است از نظر مقام معظم رهبری، فرهنگ عمومی دو بخش دارد: یک بخش آن ظاهری و بارز است مانند شکل لباس و شکل معماری است که تأثیر خاصی بر روی ذهنیات و خلقیات و منش و تربیت افراد دارد و بخش دیگرش مربوط به امور نامحسوس مثل اخلاقیات فردی و اجتماعی مردم، وقت‌شناسی، وجدان کاری، مهمان دوستی و احترام به بزرگترهاست.

علی منصوری‌رضی با اشاره به وظیفه 11 گانه شورای فرهنگ عمومی بیان کرد: مهمترین وظیفه این شورا تجزیه و تحلیل وضع فرهنگ عمومی استان و ارائه راهکارهای مناسب برای حل مسایل فرهنگی و تلاش در راستای هماهنگی و همسویی مجریان فرهنگی استان و شناسایی، قابلیت‌ها و توانمندی‌های فرهنگی است.

*مجریان به نیازهای فرهنگ عمومی توجه نکردند

این فعال رسانه‌ای گلستان بیان کرد: در حقیقت شورای فرهنگ عمومی محل سیاست‌گذاری برای ارتقاء فرهنگ عمومی استان است؛ حال جای این پرسش است که مشکلات موجود ریشه در کجا دارد؟.

منصوری‌رضی ادامه داد: ریشه بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی ناشی از بی‌توجهی  فردی و اجتماعی به فرهنگ که پشتوانه غنی برای خوب زیستن در اجتماع است، از طرفی مجریان امر به نیازهای فرهنگ عمومی و ارزش‌های معنوی حاکم بر جامعه باورمندانه توجه نکردند.

وی تاکید کرد: مهجوریت مسائل فرهنگی و عدم توجه به آن باعث بوجود آمدن بسیاری از معضلات اجتماعی شده است.

*بی‌هویتی عاقبت بی‌توجهی به فرهنگ

مدیرمسوول نشریه گلستان‌مهر گفت: اگر بپذیریم که فرهنگ از مسائل مهم است و اساسی‌ترین نقش را در عزت و سربلندی و اقتدار کشور دارد بنابراین بی‌توجهی به آن مساوی بی‌هویتی در جامعه را بدنبال خواهد داشت.

به گفته منصوری‌رضی؛ افزایش آمار طلاق در جامعه بگونه‌ای که براساس برخی آمارها از هر هزار ازدواج بیش از ۳۰۰ طلاق را داریم که قطعا موضوعیت رشد طلاق باعث ناهنجاریها بعدی در جامعه خواهد بود.

وی با بیان اینکه موضوع بیکاری یکی دیگر از مشکلات استان است، ابراز کرد: توجه جدی به مقوله کار در فرهنگ اسلامی بعنوان تامین معاش برای خانواده، گشایش در زندگی و نیازمند نشدن به دیگران، کار وتلاش در راستای اطاعت از فرمان خدا  و پیامبر خداست که رسول اکرم(ص) می‌فرماید: جوان بیکار، مورد خشم خداوند است، متاسفانه این نگاه مغفول مانده و تلاشی در راستای احیای آن صورت نگرفته است.

* رفتارهای شعاری به هشدارهای مقام معظم رهبری باعث عقب‌ماندگی استان شده است

این فعال رسانه‌ای با اشاره به وجود ۸۰ هزار نفر بیکار در استان بیان کرد: حدود ۴۰ درصد افراد بیکار جزء فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند که هیچ گونه مهارتی ندارند این مهم حاکی از دور ماندن جامعه از فرهنگ کار وتلاش است.

منصوری‌رضی گفت: وجود ناهنجاری‌های اجتماعی اعم از طلاق و مواد مخدر و سبک‌های غرب زیستی در جامعه را در دو مورد مهم باید جستجو کرد اولا در باورگریزی از داشته‌های فرهنگی خود که در این بیت «سال‌ها دل طلب جام جم از ما می‌کرد، وان چه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد» به خوبی اشاره شده است و دوم عدم برنامه ریزی منسجم فرهنگی همچنین عدم دقت و تامل یک کار کارشناسی شده متناسب با هجمه دشمنان قسم خورده به اسلام است.

وی رفتارهای شعاری و گذرا  نسبت به هشدارهای مقام معظم رهبری  را در عقب‌ماندگی استان موثر دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها نسبت به مقوله فرهنگی هشدارهای لازم را دادند مسئله تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی و اکنون با ایجاد فضای مجازی استحاله فرهنگی در دستور کار دشمنان انقلاب اسلامی است.

* شورای فرهنگ عمومی چه برنامه‌ای برای مقابله با استحاله فرهنگی ارائه کرده است

این فعال رسانه‌ای با طرح این پرسش که شورای فرهنگ عمومی استان چه برنامه‌ای برای مقابله با استحاله فرهنگی ارائه کرده است؟، گفت: شورای فرهنگ عمومی استان در راستای رفع مشکلات فرهنگی چه اقدامی انجام داده است؟.

منصوری‌رضی با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد از مردم با موبایل سر و کار دارند، افزود: دشمن از رهگذر همین وسیله ارتباطی بیشترین صدمه را به نسل جوان وارد می‌کند، شورای فرهنگ عمومی در راستای خدا محوری اخلاق و رفتارحسنه اجتماعی و پرهیز از اسراف، پرهیز از رفتارهای غیرانسانی که منجر به نابودی زندگی افراد جامعه می‌شود چه اقدام اجرایی که منتج به نتیجه شده است انجام داده است؟.

وی تاکید کرد: اگرمسئله اعتیاد در استان یکی از معضلات جدی است و بر اساس آمار در سال ۱۳۹۸ بیش از ۳ هزار کیلوگرم مواد مخدر کشف شده است براساس وظیفه؛ شورای عمومی استان چه تحلیلی نسبت به آن دارد؟.

* راه برون‌رفت از آسیب‌ها برگشت به فرهنگ غنی اسلام و توانمند شدن در سبک زندگی اسلامی

این فعال رسانه‌ای گفت: کشفیات مواد مخدر از دو منظر قابل ارزیابی است از یک سو تلاش بی‌وقفه نیروی انتظامی را اثبات می‌کند اما مجریان فرهنگی در جهت آسیب‌های ناشی از استعمال مواد مخدر به‌صورت نرم‌افزاری چه اقدامی انجام داده‌اند؟ در صورتی می‌دانیم که  پخش مواد مخدر خارج از حوزه کشفیات استانی باعث نگرانی خانواده‌ها است و از جهت دیگر خارج شدن بخشی از نیروی فعال و خلاق جامعه را در پی دارد.

منصوری‌رضی؛ تنها راه برون‌رفت از آسیب‌ها را برگشت به فرهنگ غنی اسلام و توانمند شدن در سبک زندگی اسلامی برشمرد و گفت: شورای فرهنگ عمومی نباید دچار شعار‌زدگی در مسائل فرهنگی شود.

به گزارش خبرنگار فارس؛ بیان دغدغه‌های فرهنگی استان با این رویکرد انجام گرفت تا بالاخره مشخص شود شورای فرهنگ عمومی گلستان قرار است مخاطب این پیام‌ها قرار بگیرد یا فقط بیننده این مطالب، دغدغه‌ها و چالش‌هایی باشد که مردم استان سال‌هاست با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، ان‌شاءالله روزی فرا برسد جلسات شورای فرهنگ عمومی گلستان در اتاق شیشه‌ای و کاملا شفاف انجام شود تا مردم شاهد خروجی ملموس جلسات دورهمی مدیران متخصص و متعهد باشند.

انتهای پیام/83001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول